Geld & Recht alle pijlers

Organiseren administratie e.d.

03-06-2012 16:06 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben hier mensen nog handige tips over hoe je je administratie en andere zaken handig kan opruimen.

Ik loop vooral klem in de opruimen van bonnetjes die je nodig heb als garantiebewijs. Geen makkelijke A4-tjes zoals rekening afschroften maar stukjes karon, onhandig formaat gebruiksaanwijzingen enz.

En wat kan ik het beste doen met administratie van 2010 en eerder? Moet ik dat nog bewaren en hoe doen jullie dat en waar laat je het? Een beetje bij de hand of schuif je het ver weg achter een knieschot oid?

Is er een programmatje de downloaden waar je ge downloade bestand van de rabo kan importeren? Alleen het excel bestand van de rabo is zo supper onhandig. Dan kan ik het alsnog beter met de hadn uitschrijven.

Alvast bedankt voor het me uit deze papierchaos redden.
Ik bewaar alles, ik heb zelfs nog alle contracten en loonstrookjes van al mijn bijbaantjes, alle papieren van mijn studie en IBG. En rekeningafschriften van de laatste 20 jaar (en ik ben pas 30). Alles netjes geordend in mappen en de oude mappen dan weer in dozen. Veel daarvan kan wel weg, maar wil ik niet zo bij het oud papier gooien. Ooit wil ik nog een een (goede) papierversnipperaar en dan ga ik echt opruimen.

Garantiebewijzen en bonnen zitten in mijn 'bonnenbakje', als ik daar een keer iets van nodig heb dan sorteer ik gelijk de boel en gooi ik de bonnen weg van dingen waar geen garantie meer op zit (of die ik toch niet ga claimen). Gebruiksaanwijzingen heb ik laatst rigoureus weggegooid, dat is allemaal wel digitaal te vinden.
Nog een vraag. Welke Jaarlijkse vaste lasten hebben jullie?

Ik kom nu niet verder dan mn gemeentelijk belasting, reisverzekering, tv-gids, vogelbescherming, natuurmonumenten, consumentenbond en vereniging eigen huis.

Ik heb het idee dat ik nog het e.e.a. over het hoofd zie.

Bij variabele jaarlijkse kosten heb ik de jaarafrekeningen van GWE staan.
quote:Maja82 schreef op 05 juni 2012 @ 09:20:

Ik kom nu niet verder dan mn gemeentelijk belasting, reisverzekering, tv-gids, vogelbescherming, natuurmonumenten, consumentenbond en vereniging eigen huis.

Bij variabele jaarlijkse kosten heb ik de jaarafrekeningen van GWE staan.Loop eens twee jaar bankafschriften door. Dan kom je ze vanzelf tegen
Dat heb ik gedaan maar ik heb het idee dat ik wat over het hoofd gezien heb.

Net als dat ik de aankoop van mn (defecte) printer niet meer terug kan vinden.

Ow ja da's eigenlijk de oorzaak van deze hyperfocus op mn administratie. Ik zoek t bonnetje van mn printer.
quote:abc schreef op 04 juni 2012 @ 09:59:

Ooit wil ik nog een een (goede) papierversnipperaar en dan ga ik echt opruimen. Ik stook het ook regelmatig op in de vuurkorf of kachel. Dan weet ik zeker dat het helemaal weg is.

Ik heb;

parkeervergunning, rechtsbijstand, inboedel, aansprakelijkheid, reisverzekering, gemeentelijke belastingen, waterschapsbelasting en eigen bijdrage zorg waar ik voor reserveer. Dan een hele kleine post met overig, waarin bijv. lidmaatschap VEH valt, maar ook de kwartaalkosten voor betaalpakket van de bank enzo.

Maja, dat kan voor jou heel anders zijn natuurlijk. Mss heb je het helemaal niet of maandelijks of totaal andere verzekeringen.

eigen bijdrage ziekenkostenverzekering, ik betaal mijn auto-, rechtsbijstand en zorgverzekering eens per jaar, da's dus jaarlijks een flinke hap voor mij, apk keuring, waterschap, kosten voor je bankrekening en pasje,

Trouwens: tv gids: daar heb je uitstekende apps voor op de telefoon
quote:noa_lynn schreef op 03 juni 2012 @ 16:16:

Volgens mij moet je prive-administratie 5 jaar bewaren.

Ik bewaar het in een ordner of doos o.i.d.

Gebruiksaanwijzigingen gaan in een doos evt. met de bon eraan, anders bonnen in de map van administratie met tabje 'Garantiebewijs'

Bankafschriften, belastingformulieren : 10 jaar.

D.w.z. de belastingdienst kan tot 10 jaar geleden informatie opvragen, bij mijn weten.

En als de bank de rente verkeerd berekend, heb je 10 jaar om bezwaar te maken :-) .

geloof ik tenminste...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven