Geld & Recht alle pijlers

Otto termijnbedrag

07-12-2017 15:35 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdje terug twee keer wat besteld bij webshop Otto.
Nu staat er bij klantenrekenig dat ik een termijnbedrag heb een een geld bedrag aan hun moet betalen.
Maar ik heb nooit om een termijnbedrag gevraagd.
Ik heb de twee artikelen gewoon netjes betaald.

Hoe kan dat?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Ik heb dus nu net gekeken hoe het eruit ziet en ik zie alleen maar de ' Ideal' keuze staan en niks van rente.
Van hun site :

Artikel 3 - Betaling in termijnen

OTTO biedt eenvoudige eigen kredieten aan (OTTO-privé-rekening). Met de OTTO-privé-rekening heeft u de mogelijkheid in termijnen te betalen door middel van een doorlopend krediet. Dit leidt er in geen enkel geval toe dat de koopschuld wordt omgezet in een leenschuld. Heeft u aangegeven in termijnen te willen betalen, dan zal OTTO een privé-rekening voor u openen. Gezien het eenvoudige karakter van dit product, zal OTTO u hierbij niet adviseren. Wordt er op uw verzoek een privé-rekening geopend, dan geeft u hiermee tevens aan akkoord te gaan met de bij de privé-rekening behorende voorwaarden en kosten zoals op otto.nl vermeld. Maandelijks wordt voor u een nieuw rekeningoverzicht op otto.nl geplaatst. Heeft u aangegeven daarnaast nog een specificatie per post te willen ontvangen, dan zal OTTO hiervoor € 1,50 per specificatie in rekening brengen.

U dient telkens voor de uiterste betaaldatum die op het rekeningoverzicht wordt vermeld, minimaal het op het rekeningoverzicht vermelde termijnbedrag te voldoen. Het termijnbedrag zal worden bepaald volgens het rekenmodel dat op otto.nl onder 'Service / Betalen / Betalen in termijnen’ staat vermeld. U mag bestellingen plaatsen tot aan de bestedingslimiet die op het rekeningoverzicht is vermeld. Indien door bestellingen de bestedingslimiet wordt overschreden, zal dit worden beschouwd als een verzoek om uw bestedingslimiet te verhogen. Hierdoor kan het termijnbedrag veranderen. OTTO kan echter de verhoging van de bestedingslimiet weigeren. Voor gebruik van de privé-rekening geldt een ondergrens van € 15,-. Komt het saldo op uw privé-rekening boven € 1.000,- dan is een schriftelijke, door beide partijen ondertekende, overeenkomst wettelijk verplicht. Bij de beoordeling van de door u aangevraagde bestedingslimiet wordt gebruik gemaakt van moderne, statistisch onderbouwde systemen, gebaseerd op uw bestel- en betaalgedrag en aangevuld met onze eigen economische ervaringsgegevens en de informatie van het BKR. Als meer gegevens nodig zijn, wordt bij een extern informatiebureau aanvullende informatie opgevraagd.

Over het saldo van de privé-rekening wordt een rentevergoeding in rekening gebracht, waarvan de hoogte zal worden vermeld op het rekeningoverzicht. De hoogte van deze rentevergoeding kan door OTTO gewijzigd worden met inachtneming van de geldende wettelijke maximumvergoeding, zijnde de wettelijke rente verhoogd met 12% - dit is de effectieve jaarrente welke bij Otto gelijk is aan het Jaarlijks Kosten percentage (JKP). De wijziging van de rentevergoeding gaat in op het moment dat zij aan de klanten is meegedeeld. De rentevergoeding wordt achteraf berekend over het saldo van het vorige rekeningoverzicht. De privé-rekeningovereenkomst mag door OTTO met onmiddellijke ingang worden opgezegd, waardoor het tot op dat moment aan OTTO verschuldigde bedrag ineens opeisbaar wordt, indien:

een klant, die gedurende twee maanden achterstallig is in de betaling van een vervallen termijnbedrag en, na in gebreke te zijn gesteld, nalatig blijft in de nakoming van haar verplichtingen;
een klant naar het buitenland vertrekt;
een klant aan OTTO bewust onjuiste inlichtingen heeft verstrekt van dien aard, dat OTTO de privé-rekening niet of niet onder dezelfde voorwaarden zou zijn aangegaan, indien haar de juiste stand van zaken bekend zou zijn geweest.
Over het bij opzegging verschuldigde bedrag, met inbegrip van de tot op dat moment verschuldigde vergoedingen, wordt een vertragingsvergoeding in rekening gebracht. De hoogte van de vertragingsvergoeding is gelijk aan de overeengekomen rentevergoeding; deze kan door OTTO worden gewijzigd, met inachtneming van de geldende wettelijke maxima. De wijziging van de vertragingsvergoeding gaat in op het moment dat zij aan de klant is medegedeeld.

Wanneer u meerdere artikelen heeft besteld die in afzonderlijke gedeelten worden bezorgd, is OTTO bevoegd de bezorging van de artikelen tussentijds op te schorten indien u niet aan bovengenoemde betalingsverplichtingen voldoet.

OTTO kan het door de klant verschuldigde totaalbedrag door een derde laten incasseren. Een specificatie van het openstaand saldo, vindt u op de website van OTTO.







Gaat het om een bedrag van 1,50?
Dertig (!!!!) jaar geleden heb ik daar eens een regenjasje voor een van de kinderen besteld. Jasje vond ik toch wat te duur, het was ongevoerd en de gevraagde prijs had ik er niet voor over.
Jasje terug gestuurd.
Maandenlang ben ik toen lastig gevallen door Otto, bewijs van terug sturen iedere keer weer gezonden, het hielp allemaal niets, de brieven werden steeds dreigender.
Man werd er zo zenuwachtig van, dat die wel wilde betalen voor niet-gekocht jasje, maar ik weigerde. Liever nog een deurwaarder, dan betalen voor iets wat je niet eens in huis hebt.
Uiteindelijk zijn ze gestopt met dreigen. Nooit meer iets willen kopen bij dit bedrijf.
Ze zijn nog geen sikkepit veranderd dus.
Hoe is het mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
12% + 3% = 15% rente. Wat een woekeraars!!
Saai maar spannend
Alle reacties Link kopieren
Gaat het om een bedrag van 1,50?

Nee 30 euro
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat ik nooit dat termijn bedrag heb betaald heb ik rente gekregen?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou ik elke maand een bedrag betalen als ik niks koop?
Of was ik verplichte elke maand iets te kopen voor het termijnbedrag?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Voor een lening moet je toch toestemming geven die kan toch niet zomaar ontstaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Keuken1987 schreef:
07-12-2017 17:27
Dus omdat ik nooit dat termijn bedrag heb betaald heb ik rente gekregen?
Ik snap niet hoe je termijnen hebt terwijl je in 1x het hele bedrag hebt betaald??
Heb je een rechtbijstand verzekering?
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
07-12-2017 17:41
Ik snap niet hoe je termijnen hebt terwijl je in 1x het hele bedrag hebt betaald??
Heb je een rechtbijstand verzekering?
Nee heb ik niet
Er staat ook wel dat dat hele bedrag is betaald maar dan staat er elke maand een bedrag.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Heb je nog facturen van je bestellingen? en bankafschriften waarin je het betaald?
Alle reacties Link kopieren
1 ding is zeker ik koop er nooit meer wat
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
En aan de telefoon zijn ze ook niet echt vriendelijk
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
07-12-2017 17:47
Heb je nog facturen van je bestellingen? en bankafschriften waarin je het betaald?
Ja die heb ik
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Komen de factuur bedragen overheen met het bedrag wat je direct hebt overgemaakt?
Kijk eens even alle emails na die je van otto hebt gekregen
Facturen, bevestingen van je bestelligen
mails '' bedankt voor het betalen'' etc
Alle reacties Link kopieren
Ja zeker
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe simpel is het om kopietje van je bankafschrift te maken en kopietje van de factuur en dat te mailen naar Otto? Dan is het toch duidelijk? En als het niet overeenkomt dan moet je nog betalen.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
07-12-2017 17:53
Kijk eens even alle emails na die je van otto hebt gekregen
Facturen, bevestingen van je bestelligen
mails '' bedankt voor het betalen'' etc
Ik heb gewoon jet hele bedrag betaald en mail ontvangen met bedankt voor je betaling. Dus daarom snap ik er niks van
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Keuken1987 schreef:
07-12-2017 17:54
Ja zeker
Mail ze met de screenshots/bewijzen en zeg dat je niet akkoord gaat met de extra kosten sinds jij al reeds betaalt hebt.
Ook de verzendkosten betaald?
Als je er met otto niet uitkomt wil dit vaak wel resultaat geven:
https://www.klacht.nl/otto/
Keuken1987 schreef:
07-12-2017 17:43
Nee heb ik niet
Er staat ook wel dat dat hele bedrag is betaald maar dan staat er elke maand een bedrag.
Maar er staat in je account dus wel dat je alles betaald hebt en je hebt een "bedankt"-mail inzake je bestelling en betaling en toch moet je 30 euro betalen voor niets? Heel raar. Ik zou nog een keer met de klantenservice bellen, misschien tref je een betere medewerker. In ieder geval niet betalen als je het hele bedrag al betaald hebt.
Je kunt ook gratis advies krijgen bij het juridisch loket. Even alle informatie (mails, facturen, afschrijvingen etc) op een rijtje zetten.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
07-12-2017 17:54
Hoe simpel is het om kopietje van je bankafschrift te maken en kopietje van de factuur en dat te mailen naar Otto? Dan is het toch duidelijk? En als het niet overeenkomt dan moet je nog betalen.

Dit zou ik ook doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven