Geld & Recht alle pijlers

Ouder onvrijwillig onder bewind/ curatele stellen?

19-01-2012 07:25 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eerder gepost over mijn oude vader en dat zijn zorgverleenster niet netjes bezig is ( financieel).

Bewijzen kan ik niet veel, omdat zij al mijn vaders papieren in HAAR huis heeft liggen. Mijn vader weet t allemaal niet precies, snapt er niks van, laat alles aan deze dame over.

Ik dacht een goede oplossing voor mijn vader te hebben. Ik de overboekingen doen vanuit het PGB/ priverekening ( zodat ik ook meteen via internet zicht heb op wat er zich afspeelt) en deze dame mag fijn zorg blijven verlenen. Zijn alle partijen blij, dacht ik. Voor alle duidelijkheid: Op dit moment doet deze dame alle financiele zaken voor mijn pa.

Mijn pa ging accoord.

Helaas, de hel is los gebroken. Deze vrouw heeft mijn vader overtuigd dat internetbankieren echt zoooo ingewikkeld is, dat ik dat niet kan, dat hij dan financieel in de problemen gaat komen, enz. Ze heeft een brief opgesteld naar mij, en mijn vader laten ondertekenen!!!! Tja, hij snapt niet waar het overgaat en zet zijn handtekening overal onder ( als zij hem iets voorhoudt).

Meer bewijs dat deze mevr. daadwerkelijk niet ter goeder trouw is, heb ik niet nodig.

Ik zie als enige optie mijn vader onder bewind/ curatele te laten stellen, zodat een onafhankelijke derde partij ( bureau v bewindvoering ofzo) de controle krijgt.

Nu ben ik aan het informeren geweest, en hoor dat als je zoiets wilt aanvragen, vader VRIJWILLIG door een arts/ geriater onderzocht moet worden. Als mijn vader dat al zou toestemmen, dan zal deze dame er voor zorgen dat hij toch die toestemming weer intrekt. Daar twijfel ik niet over. Ze zal er alles aan doen om mij of een ander geen inzage te verschaffen in finaciele zaken.

Dit kan toch niet mogelijk zijn? Dat dit soort dingen onder mijn neus gebeuren en ik hier niets tegen kan beginnen?! De meeste mensen die ouder zijn en waarvoor curatele aangevraagd gaat worden zullen dit wellicht toch weigeren, omdat zij zelf denken dat ze nog prima in staat zijn dingen te overzien?

Dit met deze vrouw is wel t ernstigst, maar mijn vader laat zich via de telefoon ook vanalles aansmeren. Zo is hij bijv via de telefoon ook lid geworden met tig loten van een loterij, wat hem heel veel geld kostte. Gelukkig heb ik dit voor hem na een paar maanden kunnen afzeggen ( hij had er spijt van), maar god weet wat er allemaal gebeurt waar ik niks vanaf weet...
Dementalcoach, geweldige term Dat zou mijn vader ook wel kunnen gebruiken. Ik ga eens kijken.
Ga in therapie!
Dank weer allemaal!

Sannestar, ik had al een bureau op t oog, maar omdat er nog geen diagnose is, moet deze eerst gesteld worden. Dat kan dus niet als vader het niet wil.

Ik dacht net een grandioos idee te hebben...Mijn vader heeft me een jaar of wat terug gemachtigd voor zijn rekeningen, in t geval hem wat zou overkomen. Ik dacht ineens ' Heyyy, dan kan ik bankafschriften opvragen en toch bijv eens van een maand of 2 inzage te hebben' . Ik bel de bank... ' Helaas mevrouw, u bent niet meer de gemachtige, dat is een Mevr...' Drie keer raden wie het nu is....
Dat is toch wel een duidelijke indicatie van kwade trouw, Danayla.
Ga in therapie!
Ja, ik heb mijn vader gebeld. Wat blijkt? Hij weet nergen van af. De bank gebeld en toen bleek dat er ooit een formulier is aangevraagd en dat mijn vader dat dus ondertkenend heeft. Tja, het zoveelste formulier dat hij blind ondertekent.

En TOCH kan je er niets mee. MW nog aan de telefoon gehad. Herkenbaar verhaal voor hen, gebeurt vaker, maar ook zij kunnen niets betekenen. Er staat nl niet op papier dat hij dementerend is. Dus ' voor de wet' weet hij nog goed wat hij doet.
Als je vader toch zo makkelijk zijn handtekening zet direct de machtiging in laten trekken en er een en/of-rekening van laten maken? Kun je misschien gelijk internetbankieren aanvragen. Volgens mij kan mevrouw daarna geen machtiging meer aanvragen zonder jou toestemming(want mede-rekeninghouder). Geen idee of het kan,probeer gewoon mee te denken. En een afspraak maken met een dementieverpleegkundige oid en vooraf niets tegen je vader zeggen? helaas lijkt het niet anders te kunnen want ik denk dat als hij vooraf er van weet zij er weer een stokje voor gaat steken. Sterkte, een vreselijk verhaal.
Misschien kun je vor je vader bij het BKR navragen of er leningen op zijn naam bekend zijn?
quote:Kakelvers schreef op 20 januari 2012 @ 15:44:

Als je vader toch zo makkelijk zijn handtekening zet direct de machtiging in laten trekken en er een en/of-rekening van laten maken? l.

Bij de ABN-Amro moet dit persoonlijk. Dus mijn man en mijn schoonvader moesten samen naar het kantoor komen om de rekening om te zetten in een en-of rekening.

Gezien de situatie die TO omschrijft, schat ik in dat haar vader hier niet aan mee zal werken.

TO: sterkte!
quote:Kakelvers schreef op 20 januari 2012 @ 15:47:

Misschien kun je vor je vader bij het BKR navragen of er leningen op zijn naam bekend zijn?Bij het bkr moet je dat persoonlijk doen, met legitimatie.
Ik denk dat je hier misschien wel de nodige info kan vinden

http://www.rijksoverheid. ... ele-bewind-en-mentorschap
Kan me niet voorstellen overigens dat jouw vader perse medewerking moet verlenen, het idee er achter is immers juist dat iemand niet in staat is om een en ander zelf te handelen.
Als je vader zo makkelijk alles tekent zou ik hem laten tekenen dat hij de pgb stopt. Er is dan helemaal niets meer om haar te betalen als zij ook al zijn rekening heeft geplundert. Ze is dan zo weg. Ga zelf of met hulp van familie een poosje voor je vader zorgen en zodra zij helemaal uit jullie leven is vraag je weer pgb aan. Of denk ik nu te simpel?
Zonnetje,

Je hebt gelijk. Hij hoeft geen toestemming te geven voor curatele ed, maar hij moet WEL vrijwillig meewerken aan een onderzoek betreffende zijn geestelijke vermogens. Vaak staat al vast dat iemand dementerend is, en dan kan het verder onvrijwillig.

Somana, zoiets zou je bijna doen ja. Maar dan ben ik net zo fout bezig. Dan maak ook ik misbruik van het feit dat hij alles ondertekent. Handigst zou zijn dat hij overstapte naar ZIN ( Thuiszorg). Dan had ik mn vader weer terug!!!

Gister was mn oude moeder ( gescheiden, goed contact altijd gehouden) even bij mn pa, en kwam de hulp onverwachts aanzetten. Ze heeft mijn moeder gewoon uit staan schelden!!!! We kunnen als familie met goed fatsoen nog bijna niet meer bij pa op visite! Je hebt toch geen zin je vrijwillig uit te laten schelden?! Haha, mn ma is wel 76, maar heeft zich kranig geweerd. Die laat zich niet zo behandelen. en arma pa zat erbij, met een rood hoofd van de zenuwen .

Overigens heb ik wel wat dingen kunnen bereiken, oa met het zorgkantoor. Hierover wijt ik liever niet uit... Je weet maar nooit of mevr. meeleest.
-
anoniem_95845 wijzigde dit bericht op 21-07-2012 16:34
Reden: privacy
% gewijzigd
Zo, die spoort echt niet die vrouw als ze ook nog je moeder staat uit te schelden. Het zou me niks verbazen als jullie nog op grote verrassingen stuiten als het nou hopelijk echt uitgezocht gaat worden. Die reacties en rare acties zeggen genoeg, die vrouw heeft heel wat op d'r kerfstok.

Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.
Pa is erg verbolgen over het intrekken van de machtiging bij de bank. Zegt dit absoluut niet gewild te hebben en ook niet dat die dame gemachtigd is vor zijn prive rekening. Er beginnen bij hem toch wat belletjes te rinkelen.

Hij wil heeel graag het formulier zien dat hij ondertekend zou hebben/ heeft. In zijn huis is het ( uiteraard! Waaaaar zou het toch liggen?) niet te vinden.

Hebben ze van dit soort machtigingen copien bij de bank? Dan ga ik persoonlijk met hem naar de bank, zodat hij kan zien dat hij het daadwerkelijk ( onder valse voorwendselen) heeft ondertekend.

Verder mocht ik zijn prive bankafschriften bekijken. Er is wel erg veel geld gepind, vooral de laatste maanden. Zelf weet hij niet waarvoor. Hij kan het zelf niet gepind hebben, komt de deur niet uit! Binnen2 dagen een keer bijv 375 Euro en nog een keer 80 Euro. In een maand of 3,5 tijd komt het rond de 1200 Euro uit. Zelf maakt hij bijna niks op. Gaat niet de deur uit, zit meestal in zijn stoel en eet zelfs niet heel veel meer.
Zolang jij niets doet denkt dat mens: "Mooi, die dochter heb ik in mijn macht."

HGJB, Ik doe wel wat . Liefst zou ik dat mens het huis uit slaan, maar daar breng ik mijzelf mee in de problemen en bezorg ik mijn vader een berg stress.

Gister echt een heel goed gesprek met pa gehad. Dat ik het vreselijk vind mijn vader ' kwijt te zijn' . Hem heeeel rustig uitgelegd , maar dan over maar 2 dingen, wat er niet klopt. Anders begrijpt hij het niet, en kiest ' de veilige weg' om haar maar te geloven. Het is gewoon verstandiger en prettiger om in vrede met mijn vader zover te komen dat hij ook een beetje inziet dat die vrouw smerig bezig is. Door die machtiging bij de bank en dat vele gepinde geld, beginnen dingen toch een beetje door te dringen. Hij zegt nu zelf dat hij het tot de bodem toe uitgezocht wil hebben.

Daar bereik ik meer mee, dan me te verlagen tot madams niveau en daar stennis te gaan schoppen. Mijn vader zit er dan wel tussen.

Hoop zoooo dat hij nog een keer over wil stappen naar de gewone Thuiszorg! Dan zou deze ellende voorbij zijn!
-
Danayla, misschien heb je nog wat aan deze link?

link

Onderaan staat een email-adres. Misschien kan diegene je verder helpen?
kun jij niet doen wat zij ook doet? als je vader toch alles blind ondertekend dan open je toch een nieuwe bankrekening voor je pa ( een en/of rekening waar jij ook bij kan ) en dan laat je toch zijn pensioen of uitkering daarnaar toe overschrijven?

Dan kan zij nergens meer bij. En aangezien jij ( of een ander familielid ) ook op die rekening staat kan zij met alleen de handtekening van je vader helemaal niets.
en ik zou zeker weten met de dominee of priester ofzo gaan praten van die geloofsgemeenschap. Is dat mens nou helemaal betoeterd?
Als het om Jehovah Getuigen gaat kom je daar niet tussen newinprovedkitty.

Edit; ik ben eens wat gaan lezen over deze genootschap [om het netjes te houden] en het is niet mis. In mijn ogen dan..
Alles wat ik onderneem tegen deze dame zal mijn vader de dupe van worden, als ik het openlijk aan pak. Als ik vraag ' Pa, geef me je bankpas maar, dan pin ik voortaan wel pinnen voor je' dan zal hij dat doen. Maar dan ruikt madame onraad, en zal mijn pa nog meer gaan bewerken/ zenuwachtig maken.

Ik ben nu op t punt idd, dat ze gewoon weg moet! Het lijkt me verstandiger zoveel mogelijk te doen achter haar rug om. Zo ben ik nu snel even een excel overzicht aan het maken van wat er wanneer en hoeveel gepind is. Dan kan mijn pa het duidelijker zien dan dat hij 3 maanden afschriften moet doorspitten. Wat copietjes maken en dan de map gauw terug zijn huis in. Zal voor hem ook het totaal bedrag optellen, dat maakt het veel inzichtelijker voor hem.

Ga vlug de link lezen!
Kitty, het is een sekte dus ik denk dat dat weinig zin heeft.

Danayla, ik denk dat je op de goede weg bent. Probeer dit proces met je vader mee te maken, loop gelijk op met hem. Wees verbaasd en gechoqueerd als jullie dingen uitvinden. Sta er net zo naïef in als hij. Jij hebt al een goed idee van wat er aan de hand is, maar je kan er beter van uitgaan dat de vrouw in principe te goeder trouw is, althans in je houding tov je vader. Dus niet zeggen dat je altijd al twijfels over haar had enz. want dan verwijder je je vader misschien juist weer van je. Zij heeft een hengel uitgegooid en hem steeds meer ingehaald: jij trekt hem nu langzaam terug.
Ga in therapie!
die tip van je vader een paar weken in huis nemen vind ik overigens een hele goede! en hoe staat je moeder in dit geheel? heb je het er met haar over gehad? weet zij wat er speelt bij haar exman?
Bij mij in huis zal niet gaan. Mijn vader kan geen trap meer op.

Mijn moeder weet van alles en steunt mij enorm. Praat ook veel met mijn vader.

Ja, geen fijne club, dat JG gebeuren, al zitten overal leuke en minder leuke mensen. Heb er vroeger behoorlijk wat meegemaakt, tot aanranding aan toe ( werd in de doofpot gestopt). Ben eruit gestapt toen ik 14 was en nooit spijt gehad!

Zie ook geen heil in daar een priester ( ouderling heet dat daar) erover te gaan spreken. Als aanranding van minderjarige kinderen ( ik was niet de enige!) al weg wordt gepoetst onder t vloerkleed, dan verwacht ik ook niet dat ze nu iets willen betekenen in deze situatie...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven