Geld & Recht alle pijlers

ouderschapsverlof en hypotheek krijgen

13-12-2011 23:55 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik ouderschapsverlof op willen nemen, heeff dif invloed op de maximale hypotheek die je zou kunnen krijgen?

Je houdt natuurlijk je vaste contracturen voor na het verlof maar hebt wel tijdelijk minder inkomen.
Het is verstandig om niet de maximale hypotheek te nemen.

Beste scenario is de hypotheek baseren op 1 salaris.
Onbetaald verlof opnemen heeft ook geen invloed lijkt me.

Je kunt je beter afvragen of je zelf wel uberhaupt een maximale hypotheek wilt. En al helemaal als je tijdelijk minder inkomen hebt.

Toen mijn man en ik 7 jaar geleden een hypotheek afsloten hadden dat soort zaken volgens mij nog geen invloed. Maar nu? Geen idee. Ga eens langs bij bedrijf dat daarin kan adviseren, dat hoeft niets te kosten.
quote:helene31 schreef op 14 december 2011 @ 00:10:

Beste scenario is de hypotheek baseren op 1 salaris.Eens. Maar, al je bijv. alleenstaand bent dan heb je al snel weinig keuze meer dan die max hypotheek te nemen.
quote:Ruza schreef op 14 december 2011 @ 01:27:

[...]

Eens. Maar, al je bijv. alleenstaand bent dan heb je al snel weinig keuze meer dan die max hypotheek te nemen.

En het is natuurlijk ook wel zo dat de max hypotheek nu niet meer de max hypotheek van 7 jaar geleden is. De max hypotheek nu is vooral veiliger voor de consument, de meeste banken dekten zich vroeger ook al in.

Mijn man en ik hebben onze hypotheek zoveel jaren geleden ook op twee salarissen gebaseerd, achteraf was dat heel verstandig, zelfs nu. Het ligt maar net aan je situatie en aan wat de toekomst je brengt ( nou ja, aan wat je de toekomst afdwingt ).
Mijn man heeft ouderschapsverlof, en toen wij onze hypotheekmogelijkheden lieten berekenen werd uitgegaan van zijn huidige salaris, dus het salaris waar het ouderschapsverlof al af is. De maximale hypotheek is dus inderdaad lager dan wanneer je geen (onbetaald) ouderschapsverlof opneemt.
Bij ons werd er uitgegaan van het huidige salaris, je kunt dus inderdaad minder lenen als je ouderschapsverlof hebt opgenomen (tenzij het binnen nu en afzienbare tijd afloopt, dan wil de bank waarschijnlijk wel rekening houden met je normale salaris)
Helene31 wrote:

Beste scenario is de hypotheek baseren op 1 salaris.

Euh, mis ik iets?

Dat vraagt ze toch niet?
Ow en on-topic, maar het antwoord is al meerdere malen gegeven: Ja, ouderschapsverlof nemen heeft invloed op de hoogte van je hypotheek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven