Geld & Recht alle pijlers

Overbruggingshypotheek en overwaarde

25-02-2020 15:51 10 berichten
Hoi!

Ik heb een vraag over een overbruggingshypotheek. Vrijdag heb ik een gesprek met mijn adviseur, maar ik ben ongeduldig..

Misschien heeft iemand hier ervaring!

Ik wil een woning kopen van 4 ton. Mijn huidige woning is recent getaxeerd op 3,3 ton marktwaarde. De hypotheek die ik er op heb is maar 2 ton. De maximale hypotheek die ik kan afsluiten met mijn inkomen en studieschuld is 3,5 ton.

Klopt het nou dat ik het huis van 4 ton toch kan kopen, omdat de overwaarde getaxeerd is, en ik hiermee straks voor de nieuwe woning (die 4 ton waard is) maar een hypotheek van 2,7 ton nodig heb? Zodra mijn huidige huis verkocht is?


Alvast bedankt voor je reactie!
Volgens mij wel, maar word je wel blij van bijbehorende maandlasten?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat klopt. Met de overbruggingshypotheek overbrug je dus de periode dat je de overwaarde van je huidige woning nog niet kunt gebruiken, omdat er nog geen verkoop heeft plaatsgevonden. Zodra je huidige huis is verkocht, los je daarmee de overbruggingshypotheek weer in, en blijft je nieuwe hypotheek doorlopen.
Dank je wel fossiel!

Nou ik zeg wel ik, maar bedoel eigenlijk wij. Samen kunnen we het makkelijk dragen. Alleen die enorme studieschuld van hem (nog 3 jaar betalen) haalt gelijk een ton af van onze leenmogelijkheden.

Dus vraag me af of ik me nu in allerlei bochten moet wringen om die studieschuld vooraf af te betalen, of dat het geen issue is.
Dank je Lily!
Alle reacties Link kopieren
Wacht nu gewoon rustig af. Met ALLE (financiële) informatie kan de adviseur je precies vertellen wat wel en wat niet mogelijk is. Nu is het gewoon speculeren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
25-02-2020 16:25
Wacht nu gewoon rustig af. Met ALLE (financiële) informatie kan de adviseur je precies vertellen wat wel en wat niet mogelijk is. Nu is het gewoon speculeren.
Ja precies. Ik had zo'n online tool gebruikt en uiteindelijk kon ik ietsje minder lenen dan wat ik online had gezien. Had te maken met mijn vorige hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden hetzelfde en het was inderdaad geen probleem mits we of een getekend koopcontract van ons huidige huis of minimaal 6 keer onze huidige maandlasten als spaargeld hadden, naast het spaargeld voor de kosten koper.
Bij ons was een verklaring vd verkoopmakelaar waarop stond dat de verwachte verkooptijd van het oude huis tussen de 0-3maanden lag + 3 maanden aan spaargeld voldoende.
Dingetje is wel dat er maar een beperkt aantal hypotheekverstrekkers hiermee werken, sommigen idd met 6 maanden, de hypotheekrente ligt dan wel net iets hoger.
Door bovenstaande geen overbruggingshypotheek nodig gehad.
Thanks allemaal! Gesprek net gehad. Hier was de eis wel 12x netto hypotheek van te verkopen huis aan spaargeld. Maar idd taxatierapport waaruit overwaarde blijkt, dus we kunnen het bedrag gewoon lenen. Mooi!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven