overige uitgaven onder controle

donderdag 13 januari 2011 om 13:17
beetje mutserige vraag, maar hoe houden jullie een beetje je overige uitgaven onder controle? Ik heb een (ook erg mutsig )
keurig schemaatje gemaakt waar alle vaste lasten instaan.
ik hou best wel wat over voor overige uitgaven (bijvoorbeeld, kapper, tijdschriftje, xenos, kleding enz.) en toch kom ik eind van de maand in de knoei.
ik probeer sinds kort zoveel mogelijk te pinnen aangezien je dan pcies kan zien wat je uitgeeft, maar dat werkt bij mij voor geen bal.
Had al bedacht dat ik misschien aan het begin van de week pin wat ik aan overige dingen uit kan geven, maar ik weet niet of dat werkt. (hoe makkelijk is het namelijk om ff nieuw te pinnen als het opperdepop is...)
ben overigens de laatste tijd een beetje huiverig voor geld uit de muur halen ivm onze grote skim-vrienden.
maar goed, hoe doen jullie dat?
gr. een control freakje
keurig schemaatje gemaakt waar alle vaste lasten instaan.
ik hou best wel wat over voor overige uitgaven (bijvoorbeeld, kapper, tijdschriftje, xenos, kleding enz.) en toch kom ik eind van de maand in de knoei.
ik probeer sinds kort zoveel mogelijk te pinnen aangezien je dan pcies kan zien wat je uitgeeft, maar dat werkt bij mij voor geen bal.
Had al bedacht dat ik misschien aan het begin van de week pin wat ik aan overige dingen uit kan geven, maar ik weet niet of dat werkt. (hoe makkelijk is het namelijk om ff nieuw te pinnen als het opperdepop is...)
ben overigens de laatste tijd een beetje huiverig voor geld uit de muur halen ivm onze grote skim-vrienden.
maar goed, hoe doen jullie dat?
gr. een control freakje
donderdag 13 januari 2011 om 13:27
Ik heb 2 bankrekeningen. 1 rekening voor de vaste lasten en 1 voor overige uitgaven. Ik heb een vast bedrag ingesteld per week wat van mijn vaste lasten rekening naar mijn overige uitgaven rekening wordt overgemaakt.
Daar moet ik het die week dan mee doen! Ik heb een relatie maar woon op mezelf dus geen gedeeld huishouden. Ik kom makkelijk rond met 65 euro per week en daar doe ik alles van. Dus boodschappen, kapper, cadeautjes voor anderen, kleding voor mezelf etc. Als ik iets wil kopen en het de ene week nog niet kan betalen, geef ik die week zo min mogelijk uit en dan kan ik het de week erop kopen. Of met grotere uitgaven leg ik elke week een vast bedrag apart. Maar ik kom nooit aan mijn lopende rekening behalve voor mijn vaste lasten.
Dit werkt voor mij echt prima, misschien een idee?
Daar moet ik het die week dan mee doen! Ik heb een relatie maar woon op mezelf dus geen gedeeld huishouden. Ik kom makkelijk rond met 65 euro per week en daar doe ik alles van. Dus boodschappen, kapper, cadeautjes voor anderen, kleding voor mezelf etc. Als ik iets wil kopen en het de ene week nog niet kan betalen, geef ik die week zo min mogelijk uit en dan kan ik het de week erop kopen. Of met grotere uitgaven leg ik elke week een vast bedrag apart. Maar ik kom nooit aan mijn lopende rekening behalve voor mijn vaste lasten.
Dit werkt voor mij echt prima, misschien een idee?
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!

donderdag 13 januari 2011 om 13:28
Inderdaad, alles pinnen en heel regelmatig internetbankieren checken. En een overzichtje waarin ik vaste dingen bijhoudt (incl sparen), zodat duidelijk is wat er die maand nog beschikbaar is.
Bij mij werkt cash dus niet, omdat ik dan minder eerder vergeet wat ik uitgegeven heb en geen vast budget wil aanhouden. Je hebt nou eenmaal de ene maand meer verjaardagen, of het is uitverkoop (yeah!) en in andere maanden is zo'n vast budget veel te hoog.
Bij mij werkt cash dus niet, omdat ik dan minder eerder vergeet wat ik uitgegeven heb en geen vast budget wil aanhouden. Je hebt nou eenmaal de ene maand meer verjaardagen, of het is uitverkoop (yeah!) en in andere maanden is zo'n vast budget veel te hoog.

donderdag 13 januari 2011 om 13:28
ik ken het probleem hoor.
Probeer het eens zo:
Stel je hebt 100 euro per week voor overig (ik noem maar iets)
Pin dat (evt binnen bij de bank, als je dat een veiliger gevoel geeft) en stop dat in je portemonnee. Laat je pinpas thuis en dwing jezelf om niet meer dan 100 euro uit te geven.
Dat vergt wat discipline inderdaad.
Vraag jezelf verder bij alles af: heb ik dit nodig? Vaak koop je die leuke broek in de uitverkoop omdat hij 50% afgeprijsd was, niet omdat je hem nodig hebt. Loop even een rondje of spreek met jezelf af dat als je hem morgen nog steeds wil, je hem dan mag kopen.
ps: skimmers manipuleren ook pinapparaten in winkels, dus dat is ook niet veilig. Ik denk dat de veiligste optie is om geld in de bank zelf te pinnen en anders door je 'zakgeld' op een aparte rekening te storten die niet rood kan staan. Daar stort je elke maand 400 euro op en that's it.
Probeer het eens zo:
Stel je hebt 100 euro per week voor overig (ik noem maar iets)
Pin dat (evt binnen bij de bank, als je dat een veiliger gevoel geeft) en stop dat in je portemonnee. Laat je pinpas thuis en dwing jezelf om niet meer dan 100 euro uit te geven.
Dat vergt wat discipline inderdaad.
Vraag jezelf verder bij alles af: heb ik dit nodig? Vaak koop je die leuke broek in de uitverkoop omdat hij 50% afgeprijsd was, niet omdat je hem nodig hebt. Loop even een rondje of spreek met jezelf af dat als je hem morgen nog steeds wil, je hem dan mag kopen.
ps: skimmers manipuleren ook pinapparaten in winkels, dus dat is ook niet veilig. Ik denk dat de veiligste optie is om geld in de bank zelf te pinnen en anders door je 'zakgeld' op een aparte rekening te storten die niet rood kan staan. Daar stort je elke maand 400 euro op en that's it.

donderdag 13 januari 2011 om 13:30

donderdag 13 januari 2011 om 13:31
Regelmatig op je telebanking kijken hoeveel je nog op je rekening hebt staan. Dan hoef je niets met cash te doen, want ik neem aan dat je ook regelmatig via internet dingen koopt? Als je ziet dat het bedrag op je betaalrekening te laag aan 't worden is, dan koop je die dvd-box o.i.d. gewoon nog niet.

donderdag 13 januari 2011 om 13:33
ik heb ook 2 bankrekeningen. heb het ook geprobeerd met vaste lasten op eentje, de rest op de ander. dat lukt dus niet.
heb nu eentje voor de boodschappen, en de ander voor de rest.
denk toch dat cash voor mij het meest praktische is...
het ergste vind ik dat ik d8 dat ik het best goed doe, maar ik kom toch niet helemaal uit dus doe ik toch iets niet goed, grommmm....
heb nu eentje voor de boodschappen, en de ander voor de rest.
denk toch dat cash voor mij het meest praktische is...
het ergste vind ik dat ik d8 dat ik het best goed doe, maar ik kom toch niet helemaal uit dus doe ik toch iets niet goed, grommmm....
donderdag 13 januari 2011 om 13:36
Ik heb elke week honderd cash in mijn portemonnee zitten voor boodschappen, overige huishoudelijke dingetjes en sigaretten. Als daar wat van overblijft, dan gebruik ik dat samen met de 150 cash die ik elke maand op zij leg voor de echte "extra' dingen zoals kleding, kapper etc. En elke drie maanden stort ik als ik van die bedragen nog wat over heb, dat weer op de spaarrekening.
Ik haal dus per maand 550 van mijn rekening af, dit geeft mij meer overzicht.
Mijn vriend vraagt mij meestal hoeveel hij nog vrij heeft deze maand (ik doe de financiën meestal hier) en doet dan ook zijn ding.
Ik haal dus per maand 550 van mijn rekening af, dit geeft mij meer overzicht.
Mijn vriend vraagt mij meestal hoeveel hij nog vrij heeft deze maand (ik doe de financiën meestal hier) en doet dan ook zijn ding.
donderdag 13 januari 2011 om 13:37
Ik heb een apart portemonneetje gekocht voor alle "overige" zaken (geen wekelijkse boodschappent bv eten/drinken overigens, wel drogisterij-dingen). Daar stop ik maandelijks het bedrag in wat ik ervoor gereserveerd heb staan, en op=op.
EN sinds ik dat doe, geef ik minder uit dan daarvoor aan 'overige zaken'.
EN sinds ik dat doe, geef ik minder uit dan daarvoor aan 'overige zaken'.

donderdag 13 januari 2011 om 13:40
Mijn ervaring is dat ook al houd je het via internetbankieren in de gaten, die pinpas toch wel snel door het automaatje glijdt en *hups* je hebt weer iets gekocht. Bovendien zie je via i-net bankieren alleen dát je alweer iets gekocht hebt en houd het niet tegen. Een contant bedrag per week in mijn portemonnee werkt bij mij het beste, zo van: dat mag op.

donderdag 13 januari 2011 om 13:41
Hartstikke mooi, die tips om het met contant geld te doen, maar dat werkt voor veel mensen niet. Voor mij zeker niet, want ik bestel van alles op internet dus de portemonnee zou dan keurig gevuld blijven . Ik zou toch een aparte rekening openen waar je elke week of maand het bedrag voor overige uitgaven op stort. Zelf schrijf ik alle uitgaven op en schrik elke maand weer van de categorie 'overig'.

donderdag 13 januari 2011 om 13:43
quote:Supersoulfighter schreef op 13 januari 2011 @ 13:40:
Mijn ervaring is dat ook al houd je het via internetbankieren in de gaten, die pinpas toch wel snel door het automaatje glijdt en *hups* je hebt weer iets gekocht. Bovendien zie je via i-net bankieren alleen dát je alweer iets gekocht hebt en houd het niet tegen. Een contant bedrag per week in mijn portemonnee werkt bij mij het beste, zo van: dat mag op.Maar dat doe je dan toch zelf? Als ik zie dat er nog maar 'n paar honderd op mijn betaalrekening staat en ik weet dat het nog 1 week duurt voor mijn salaris wordt gestort dan weet ik dat ik in die week geen gekke dingen moet doen. Geen overbodige luxe flauwekul moet kopen. Want er zijn altijd automatische afschrijvingen die nog gedaan kunnen worden en is ook wel handig om nog te kunnen pinnen bij het tankstation.
Mijn ervaring is dat ook al houd je het via internetbankieren in de gaten, die pinpas toch wel snel door het automaatje glijdt en *hups* je hebt weer iets gekocht. Bovendien zie je via i-net bankieren alleen dát je alweer iets gekocht hebt en houd het niet tegen. Een contant bedrag per week in mijn portemonnee werkt bij mij het beste, zo van: dat mag op.Maar dat doe je dan toch zelf? Als ik zie dat er nog maar 'n paar honderd op mijn betaalrekening staat en ik weet dat het nog 1 week duurt voor mijn salaris wordt gestort dan weet ik dat ik in die week geen gekke dingen moet doen. Geen overbodige luxe flauwekul moet kopen. Want er zijn altijd automatische afschrijvingen die nog gedaan kunnen worden en is ook wel handig om nog te kunnen pinnen bij het tankstation.
donderdag 13 januari 2011 om 13:54
Zet als je je salaris binnen hebt, direct een deel op je spaarrekening. Liefst een spaarrekening bij een andere bank, waardoor je niet direct het geld van spaar naar betaalrekening terug kunt boeken, maar er een paar dagen op moet wachten. En geef jezelf een vast bedrag per maand voor dit soort leuke overige dingen. Koop je een duur cadeau voor een vriendin, dan kan je niet naar de kapper en je haar volledig laten highlighten en 3 paar schoenen kopen... kies dus wat je belangrijkste aankopen die maand zijn.
Bij de ING kun je het online kasboek TIM een jaar gratis gebruiken. Je kunt hierin een budget per week, maand, 3 mnd ed stellen voor dot soort dingen, maar ook boodschappen en tanken en weet ik wat. Het programma deelt je uitgaven van je ing rekening behoorlijk nauwkeurig in in verschillende categorien en je kunt dingen ook veranderen mocht het in een foutieve categorie terechtkomen. Volgens mij kun je zelfs mail of sms waarschuwingen instellen mocht je dreigen over je gestelde budget te gaan.
Bij de ING kun je het online kasboek TIM een jaar gratis gebruiken. Je kunt hierin een budget per week, maand, 3 mnd ed stellen voor dot soort dingen, maar ook boodschappen en tanken en weet ik wat. Het programma deelt je uitgaven van je ing rekening behoorlijk nauwkeurig in in verschillende categorien en je kunt dingen ook veranderen mocht het in een foutieve categorie terechtkomen. Volgens mij kun je zelfs mail of sms waarschuwingen instellen mocht je dreigen over je gestelde budget te gaan.

donderdag 13 januari 2011 om 14:03
Grappig om te zien hoe dat voor iedereen anders werkt. Pinnen is voor mij iets wat ik gedachteloos doe, geld uit mijn portemonnee pakken en het bedrag meteen zien slinken bij een aankoop, werkt bij mij beter! En sowieso elke maand een deel op je spaarrekening zetten en jezelf een weekbudget geven (saai he).

donderdag 13 januari 2011 om 14:04
quote:Supersoulfighter schreef op 13 januari 2011 @ 14:03:
Grappig om te zien hoe dat voor iedereen anders werkt. Pinnen is voor mij iets wat ik gedachteloos doe, geld uit mijn portemonnee pakken en het bedrag meteen zien slinken bij een aankoop, werkt bij mij beter! En sowieso elke maand een deel op je spaarrekening zetten en jezelf een weekbudget geven (saai he).Maar wel effectief.
(voor een bepaalde groep mensen dan)
Grappig om te zien hoe dat voor iedereen anders werkt. Pinnen is voor mij iets wat ik gedachteloos doe, geld uit mijn portemonnee pakken en het bedrag meteen zien slinken bij een aankoop, werkt bij mij beter! En sowieso elke maand een deel op je spaarrekening zetten en jezelf een weekbudget geven (saai he).Maar wel effectief.
(voor een bepaalde groep mensen dan)

donderdag 13 januari 2011 om 15:09
ik vind het handig om te lezen hoe jullie dat doen.
Dan kan ik kijken wat het meest handige is voor mij.
ik heb een aparte rekening voor boodschappen,
daar stort ik iedere maand 300E op.
De rest doe ik van mijn andere rekening, en daarmee
ga ik dus de mist in. ik denk dat ik wat ik per week aan overige dingen (dus niet de vaste lasten en de boodschappen) uit wil geven idd. beter kan pinnen of zo.
het 2e wat ik bedacht heb is dat ik van die andere rekening alleen de vaste lasten betaal en wat ik overhoudt stort ik op de boodschappenrekening, die dan dus ook voor de overige dingen is.
nu ff uitpuzzelen wat het handigste is...
Dan kan ik kijken wat het meest handige is voor mij.
ik heb een aparte rekening voor boodschappen,
daar stort ik iedere maand 300E op.
De rest doe ik van mijn andere rekening, en daarmee
ga ik dus de mist in. ik denk dat ik wat ik per week aan overige dingen (dus niet de vaste lasten en de boodschappen) uit wil geven idd. beter kan pinnen of zo.
het 2e wat ik bedacht heb is dat ik van die andere rekening alleen de vaste lasten betaal en wat ik overhoudt stort ik op de boodschappenrekening, die dan dus ook voor de overige dingen is.
nu ff uitpuzzelen wat het handigste is...

donderdag 13 januari 2011 om 17:14
ik denk dat ik het zo doe: 1 rekening voor de vaste lasten en boodschappen. d.m.v. mijn schema weet ik pcies hoeveel ik daarvoor nodig heb. in mijn schema heb ik ook gezet hoeveel ik op mijn spaarrekening wil.
Wat ik dan dus overhoud gaat op de andere rekening.
Op internet bankieren kan ik dan pcies bijhouden wat er nog opstaat.
Ik denk toch dat cash niet werkt voor mij. enerzijds omdat ik niet het begin van de week met veel geld over straat wil, anderzijds omdat dat cash ook wel erg snel uit de portomonnee gaat.
nog een idee: toch wat meer nadenken over de overige uitgaven. ik denk toch dat ik wel erg snel een winkel inschiet...
Wat ik dan dus overhoud gaat op de andere rekening.
Op internet bankieren kan ik dan pcies bijhouden wat er nog opstaat.
Ik denk toch dat cash niet werkt voor mij. enerzijds omdat ik niet het begin van de week met veel geld over straat wil, anderzijds omdat dat cash ook wel erg snel uit de portomonnee gaat.
nog een idee: toch wat meer nadenken over de overige uitgaven. ik denk toch dat ik wel erg snel een winkel inschiet...