Overlijden en spaargeld
vrijdag 25 augustus 2017 om 21:56
Wij hebben het volgende aan de hand;
Mijn schoonmoeder is onlangs overleden en heeft mijn zoon als erfgenaam aangewezen. Hij is minderjarig. Nu staat haar huis onderwater en zal waarschijnlijk met verlies verkocht worden. Ze had een x bedrag aan spaargeld, gaat dit gebruikt worden voor het verlies op het huis of kunnen wij dit laten wegsluizen voor onze zoon zijn erfenis? Zo ja, neemt de bank dan het verlies op het huis? Hoe werkt dit?
Mijn schoonmoeder is onlangs overleden en heeft mijn zoon als erfgenaam aangewezen. Hij is minderjarig. Nu staat haar huis onderwater en zal waarschijnlijk met verlies verkocht worden. Ze had een x bedrag aan spaargeld, gaat dit gebruikt worden voor het verlies op het huis of kunnen wij dit laten wegsluizen voor onze zoon zijn erfenis? Zo ja, neemt de bank dan het verlies op het huis? Hoe werkt dit?
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:01
Mij lijkt niet dat de bank verlies op zich neemt. Stel er was nog een hypotheek over van 140.000 en het huis kan verkocht worden voor 110.000 en er staat nog 40.000 op de spaarrekening, dan blijft er van het spaargeld dus 10.000 over na het aflossen van de hypotheek bij de bank en dat gaat dan naar de erfgenaam.
Zijn er trouwens geen kinderen van schoonmoeder meer in leven?
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 25-08-2017 22:02
6.41% gewijzigd
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:02
Reeds gedaan.gizzmo-returns schreef: ↑25-08-2017 21:58Baten- schulden is erfenis. Je kan niets wegsluizen!
Via notaris beneficiar aanvaarden.
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:02
Als erfgenaam erf je alle bezittingen en schulden en met het aanvaarden van de erfenis aanvaard je dus ook de verantwoordelijkheid voor het inlossen van de schulden.
Daarnaast kan oma niet zomaar haar kleinzoon aanwijzen als enig erfgenaam. Als er kinderen zijn, hebben zij recht op hun kindsdeel. Als er eventueel overleden kinderen zijn, dan gaat de erfenis over op hun kinderen, en ook zij kunnen hun legitieme portie opeisen.
Ga in gesprek met een notaris over rechten en verplichtingen, want jouw zoon kan als hij slecht geïnformeerd is echt in een wespennest belanden.
Daarnaast kan oma niet zomaar haar kleinzoon aanwijzen als enig erfgenaam. Als er kinderen zijn, hebben zij recht op hun kindsdeel. Als er eventueel overleden kinderen zijn, dan gaat de erfenis over op hun kinderen, en ook zij kunnen hun legitieme portie opeisen.
Ga in gesprek met een notaris over rechten en verplichtingen, want jouw zoon kan als hij slecht geïnformeerd is echt in een wespennest belanden.
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:03
Jawel, mijn man, maar die is uitgesloten.NYC schreef: ↑25-08-2017 22:01Mij lijkt niet dat de bank verlies op zich neemt. Stel er was nog een hypotheek over van 140.000 en het huis kan verkocht worden voor 110.000 en er staat nog 40.000 op de spaarrekening, dan blijft er van het spaargeld dus 10.000 over om de hypotheek bij de bank volledig af te kunnen lossen en dat gaat dan naar de erfgenaam.
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:05
Mijn zoon is minderjarig, hij is 5. Dus we hebben beneficiar aanvaard.-NummerZoveel- schreef: ↑25-08-2017 22:02Als erfgenaam erf je alle bezittingen en schulden en met het aanvaarden van de erfenis aanvaard je dus ook de verantwoordelijkheid voor het inlossen van de schulden.
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:06
Wij hebben hier nog nooit mee te maken gehad en vroegen ons het gewoon af. Nee dat snap ik blijkbaar niet.
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:09
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:09
Dat kan hij opeisen idd ja.KalindaSharma schreef: ↑25-08-2017 22:08Dat kan niet, hij erft nog zijn kindsdeel. De helft dus als hij enig kind is.
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:10
Als het zo zou werken zou toch 'iedereen' een berg schulden en een berg spaargeld combineren?
En door wie zouden dan al die schulden uiteindelijk betaald moeten worden?
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:10
Als je beneficiair aanvaard hebt, dan moet je dus gaan beslissen of je de erfenis alsnog aanvaardt of verwerpt. Als je aanvaardt dan houdt dat dus in dat je niet alleen de spaargelden erft maar ook de schulden. In dit geval dus de restschuld van het huis. Dus nee, wat jij wilt kan niet en dat lijkt me best logisch.
Je kunt het ook niet 'stiekem' doen want die spaargelden staan (neem ik aan?) gewoon op een spaarrekening en dus is dat inzichtelijk voor o.a. de Belastingdienst enz.
Kan wel zijn dat er nog spaargeld overblijft na het inlossen van alle schulden, maar dit moet je met de notaris overleggen en alles goed uit (laten) zoeken met betrekking tot de schulden.
Gecondoleerd.
Je kunt het ook niet 'stiekem' doen want die spaargelden staan (neem ik aan?) gewoon op een spaarrekening en dus is dat inzichtelijk voor o.a. de Belastingdienst enz.
Kan wel zijn dat er nog spaargeld overblijft na het inlossen van alle schulden, maar dit moet je met de notaris overleggen en alles goed uit (laten) zoeken met betrekking tot de schulden.
Gecondoleerd.
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:12
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:14
Dankje. Maar we hebben het aanvaard in naam van onze minderjarige zoon, moeten wij dan zelf verwerpen? Dat zou de notaris dan toch wel gezegd moeten hebben?minnimouse schreef: ↑25-08-2017 22:10Als je beneficiair aanvaard hebt, dan moet je dus gaan beslissen of je de erfenis alsnog aanvaardt of verwerpt. Als je aanvaardt dan houdt dat dus in dat je niet alleen de spaargelden erft maar ook de schulden. In dit geval dus de restschuld van het huis. Dus nee, wat jij wilt kan niet en dat lijkt me best logisch.
Gecondoleerd.
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:15
Bij minderjarige erfgenamen inderdaad eerst beneficiair aanvaarden en vervolgens moet je een boedelbeschrijving aanleveren en gaat het via de rechter. Jullie worden zijn wettelijke vertegenwoordigers. Maar... als oma zo gezellig tegen zoon doet, dan speelt er vast meer. Waarom zou je zo'n erfenis willen hebben?!
vrijdag 25 augustus 2017 om 22:17
Als je de erfenis aanvaardt dan aanvaardt je dus ook schulden. Dus als schoonmoeder nog schulden had bij de energieleverancier en er is geen spaargeld, dan betaal je dat dus van je eigen geld.
Als je de erfenis verwerpt en schoonmoeder had nog schulden bij de energieleverancier, dan blijft de energieleverancier met die schuld zitten en zullen zij dat intern af moeten boeken.