overlijdensrisicoverzekering of partnerpensioen?
dinsdag 20 april 2010 om 08:42
Hallo allemaal,
Mijn lief en ik willen ons eerste huis gaan kopen. Ik ben 42 en hij is 47. We zijn al bij de Hypotheker gaan praten en hebben een idee wat onze lasten gaan worden.
Nu zitten we alleen met de vraag of we een overlijdensrisicoverzekering nodig hebben als we beiden al een flink partnerpensioen hebben opgebouwd. Zeker gezien onze leeftijden loopt de verzekeringspremie behoorlijk hoog op en voor zover wij, leken, kunnen inschatten doet de verzekering hetzelfde als partnerpensioen, namelijk een x-bedrag uitkeren bij overlijden om de lasten te kunnen dragen.
Heeft iemand hier ervaring mee of goede tips? Alvast heel erg bedankt!
Mijn lief en ik willen ons eerste huis gaan kopen. Ik ben 42 en hij is 47. We zijn al bij de Hypotheker gaan praten en hebben een idee wat onze lasten gaan worden.
Nu zitten we alleen met de vraag of we een overlijdensrisicoverzekering nodig hebben als we beiden al een flink partnerpensioen hebben opgebouwd. Zeker gezien onze leeftijden loopt de verzekeringspremie behoorlijk hoog op en voor zover wij, leken, kunnen inschatten doet de verzekering hetzelfde als partnerpensioen, namelijk een x-bedrag uitkeren bij overlijden om de lasten te kunnen dragen.
Heeft iemand hier ervaring mee of goede tips? Alvast heel erg bedankt!
dinsdag 20 april 2010 om 08:53
Ik dacht dat partnerpensioen gewoon zorgde dat je elke maand een bepaald bedrag op je rekening krijgt (als aanvulling op wat je zelf verdiend).
Met overlijdensrisico krijg je in één keer een bedrag waardoor je (een deel van) je huis kunt aflossen, waardoor de maandlasten minder worden. Dit is prettig voor de nabestaande(n). Dan kunnen ze in het huis blijven wonen.
Met overlijdensrisico krijg je in één keer een bedrag waardoor je (een deel van) je huis kunt aflossen, waardoor de maandlasten minder worden. Dit is prettig voor de nabestaande(n). Dan kunnen ze in het huis blijven wonen.

dinsdag 20 april 2010 om 09:02
Wat Jojo zegt. Ik heb nog nooit gehoord van een partnerpensioen dat in één keer een groot bedrag uitkeert. Als jullie inkomenstechnisch in het huis kunnen blijven wonen, ook als één van de twee overlijdt, (door de aanvulling van het partnerpensioen), dan zou ik geen overlijdensrisicoverzekering afsluiten.
Ik weet niet hoe veel de premie van de verzekering, maar je zou ook nog kunnen besluiten dit op een speciale spaarrekening te zetten. Bouw je toch wat op, en als jullie over 10 of 20 jaar allebei nog springlevend zijn, is het gewoon je eigen geld om wat leuks mee te doen!
Ik weet niet hoe veel de premie van de verzekering, maar je zou ook nog kunnen besluiten dit op een speciale spaarrekening te zetten. Bouw je toch wat op, en als jullie over 10 of 20 jaar allebei nog springlevend zijn, is het gewoon je eigen geld om wat leuks mee te doen!
dinsdag 20 april 2010 om 10:01
Eens met Jojo. Ik werk in de financiele wereld en ik zie vaak dat als mensen het partnerpensioen goed geregeld hebben ze niet de volledige ORV sluiten maar een gedeelte. Laat je adviseur een aantal berekeningen maken. Wat kan jij dragen op jouw loon, wat kan je man dragen op zijn loon? Wat de max. hypotheek som? Zijn er kinderen in het spel (dus als 1 van de ouders weg valt moeten er dan extra kosten gemaakt worden voor opvang want dan krijg je dus een lastverzwaring). Wat accepteer je als risico dat is eigenlijk de vraag. Laat je adviseur gewoon wat berekeningen op papier zetten en vraag ook offertes van diverse maatschappijen op, via independer kun je verschillende aanbieders met elkaar toetsen, is echt de moeite waard. Als de polis tenslotte niet verpand hoeft te worden aan de hypotheekverstrekker ben je vrij om te sluiten wat je wilt en waar je wilt.
Succes met de aankoop van jullie eerste huis! Leuke tijd
Succes met de aankoop van jullie eerste huis! Leuke tijd
dinsdag 20 april 2010 om 10:57
laat je goed informeren, het sluiten van een overlijdensrisicoverzekering kan geen kwaad, misschien is het niet nodig om de hele waarde van het huis te verzekeren. Maar een gedeelte kan nooit kwaad. Het is zeker de moeite om een vergelijking te maken van verschillende maatschappijen, kan enkele tientallen euro's per maand schelen. Een vergelijking kan je maken via :
Zoeken via google of independer of verzekeringen online
na een vergelijking kon ik mijn adviseur overhalen en scheelde het 15 euro per maand. is toch geld
Zoeken via google of independer of verzekeringen online
na een vergelijking kon ik mijn adviseur overhalen en scheelde het 15 euro per maand. is toch geld
dinsdag 20 april 2010 om 13:16
Dank voor jullie snelle reacties!!
Het is inderdaad zo dat een partnerpensioen maandelijks uitkeert en een ORV in een keer, maar in onze ogen is het doel hetzelfde: lastenverlaging voor de nabestaande zodat hij/zij in ieder geval kan blijven wonen in het huis (als hij/zij dat wil natuurlijk).
Ik vind het wel interessant om te weten, verzekeringen en Sarah2006, waarom het geen kwaad kan om een deel van de waarde van het huis alsnog te verzekeren als het partnerpensioen wat we nu zouden ontvangen meer dan de helft van de kosten zou dekken.
En we zijn hierop gekomen omdat de ORV-premie maandelijks meer dan 130 euro zou zijn, wat ik best veel vind wanneer het eigenlijk een dubbel indekken tegen risico zou betekenen.
Het is inderdaad zo dat een partnerpensioen maandelijks uitkeert en een ORV in een keer, maar in onze ogen is het doel hetzelfde: lastenverlaging voor de nabestaande zodat hij/zij in ieder geval kan blijven wonen in het huis (als hij/zij dat wil natuurlijk).
Ik vind het wel interessant om te weten, verzekeringen en Sarah2006, waarom het geen kwaad kan om een deel van de waarde van het huis alsnog te verzekeren als het partnerpensioen wat we nu zouden ontvangen meer dan de helft van de kosten zou dekken.
En we zijn hierop gekomen omdat de ORV-premie maandelijks meer dan 130 euro zou zijn, wat ik best veel vind wanneer het eigenlijk een dubbel indekken tegen risico zou betekenen.
dinsdag 20 april 2010 om 13:24
quote:sarah_lee schreef op 20 april 2010 @ 13:16:
Ik denk dat de crux 'm zit in het risico op overlijden vóór de pensioengerechtigde leeftijd. Stel dat (God verhoedde uiteraard) een van jullie bijv. volgend jaar komt te overlijden, wat en hoe en wanneer keert dat partnerpensioen dan uit? Als dat pas is als de pensioengerechtigde leeftijd bereikt is of zou worden, dan heb je de jaren tot die tijd geen aanvulling.
Ik denk dat de crux 'm zit in het risico op overlijden vóór de pensioengerechtigde leeftijd. Stel dat (God verhoedde uiteraard) een van jullie bijv. volgend jaar komt te overlijden, wat en hoe en wanneer keert dat partnerpensioen dan uit? Als dat pas is als de pensioengerechtigde leeftijd bereikt is of zou worden, dan heb je de jaren tot die tijd geen aanvulling.
Iets anders
dinsdag 20 april 2010 om 13:29
Ik denk dat verzekeringen vooral de eigen website wil aanprijzen.
Laatst las is ergens dat mensen in Nederland vaak teveel verzekerd hebben omdat zij de kans dat er iets gebeurd te hoog inschatten.
Gewoon berekenen. Als ieder voor zich zonder partnerpensioen de hypotheek sowieso kan betalen dan is een ovr niet nodig lijkt mij. Ik dacht trouwens dat partenerpensioenen bijna altijd al beginnen met uitkeren direct na overlijden niet pas bij het bereiken van pensioengerechtigde leeftijd, maar dat kun je uitzoeken. En natuurlijk goed kijken hoeveel premie je betaalt en wat voor bedrag daar tegenover staat.
Laatst las is ergens dat mensen in Nederland vaak teveel verzekerd hebben omdat zij de kans dat er iets gebeurd te hoog inschatten.
Gewoon berekenen. Als ieder voor zich zonder partnerpensioen de hypotheek sowieso kan betalen dan is een ovr niet nodig lijkt mij. Ik dacht trouwens dat partenerpensioenen bijna altijd al beginnen met uitkeren direct na overlijden niet pas bij het bereiken van pensioengerechtigde leeftijd, maar dat kun je uitzoeken. En natuurlijk goed kijken hoeveel premie je betaalt en wat voor bedrag daar tegenover staat.
dinsdag 20 april 2010 om 13:53
Partnerpensioen (nabestaandenpensioen) kan inderdaad de behoefte aan een ORV geheel of gedeeltelijk wegnemen. Kijk wel heel erg goed naar de voorwaarden van het partnerpensioen op lange termijn. Vaak wordt verschil gemaakt of de langstlevende partner onder of boven de 40 is (voor TO waarschijnlijk niet relevant, jullie zijn beiden 40+). Verder vervalt het partnerpensioen soms bij opnieuw samenwonen. Als je een goed pensioenfonds hebt, kun je mogelijk ook extra partnerpensioen bijverzekeren. Dit kan goedkoper zijn dan een ORV, maar er geldt meestal wel een medische keuring.
Ik heb dit recent allemaal uitgezocht om de financiële gevolgen voor mijn vriend en zoontje te weten bij mijn overlijden. Ik val onder het ABP, als je meer over het ABP wil weten, vraag dan maar.
Ik heb dit recent allemaal uitgezocht om de financiële gevolgen voor mijn vriend en zoontje te weten bij mijn overlijden. Ik val onder het ABP, als je meer over het ABP wil weten, vraag dan maar.

dinsdag 20 april 2010 om 14:42
Wij hebben geen overlijdensrisicoverzekering afgesloten omdat we, ook dankzij partnerpensioenen, weten dat als een van ons zou overlijden, de ander de lasten van ons huis zou kunnen dragen. Het was voor ons goedkoper om een deel eigen geld in het huis te stoppen zodat we zonder overlijdensrisicoverzekering toe konden, en verzekeren tegen dingen die ik ook zelf kan afdekken doe ik bij voorkeur niet.
Lucebertha
Lucebertha