Geld & Recht alle pijlers

Overwaarde hypotheek?

29-12-2013 11:57 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames,

Ik lees al een tijdje mee, maar nu toch maar een account aangemaakt, want ik heb een vraag, waarbij google mij niet kan helpen en helaas kom ik op de Rabobank hypotheek site ook niet verder. En ik ga morgen wel bellen, maar wellicht kan iemand mij hier vast het antwoord geven.

Mijn partner en ik willen gaan verhuizen, we hebben nu een hypotheek van ¤ 185.000, vergelijkbare huizen als het onze brengen nu ongeveer ¤ 220.000 op (maar ik snap dat ik dit even onder voorbehoud moet zien).

Is het dan zo, dat we, die ¤ 35.000 (die we de afgelopen jaren hebben afgelost, dus eigenlijk ook gespaard) boven op het verkoopbedrag van (hopelijk) ¤ 220.000 mogen tellen en dadelijk dus ¤ 255.000 kunnen gebruiken voor een nieuw huis. Of reken ik mijzelf nu iets te rijk.

Hopelijk kan iemand mij helpen! Thanks.
Voor de volledigheid: die 11 jaar hypotheekrente aftrek gaat gewoon van je totale aftrek af. Dus bij een volgend huis heb je nog maar 19 jaar aftrek. Vergis je daar niet in.
Alle reacties Link kopieren
Een hypotheek kan je niet meenemen naar een nieuw huis. Een hypotheek rust op een bepaalde woning en die zal toch echt afgelost moeten worden. Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat je de geldleningsbepalingen mee kan nemen naar een nieuwe hypotheek bij dezelfde bank. Als jij een huis wilt van 260.000 en je hebt nu een restschuld van 185000, dan moet je die in je woning stoppen. Dus 260.000 minus 35.000= 225.000 waar je een hypotheek voor nodig hebt. Die erfenis kan je erbij doen, maar let dan wel op dat je dat goed vastlegt voor als je uit elkaar gaat.
Kun je het resterende deel, dus die ¤ 225.000 lenen op basis van de nieuwe hypotheekregels? (Dus max 4,5x je jaarsalaris en max. 104% van de woningwaarde?)

Of je je hypotheek mee kunt verhuizen ligt aan je contract. Ik dacht dat dat bij een spaarhypotheek vaak wel zo geregeld is i.v.m. die regel dat je tenminste 20 jaar moet inleggen om aanspraak te maken op de hoge vrijstelling. Dat kun je terugvinden in je akte of de bank even bellen.
Maar hoeveel groter ga je dan wonen? Het nieuwe huis dat je op het oog hebt is slechts 40.000 euro duurder. Is het de moeite van het verhuizen wel waard? Want verhuizen kost beddestro! Met andere woorden, ook het je vestigen in het nieuwe huis kost nog geld!

kosten koper, behang, verf, gordijnen, het verhuizen zelf. Veertigduizend is zo op!
Voor zover ik weet, wordt de nieuwe hypotheek bepaald adhv:

- inkomen(s) waarmee je de hypotheek wil aangaan

- eigen geld dat je meeneemt

- waarde hypothecair onderpand (huis)

Dit alles kan worden beïnvloed door wat je wel of niet hebt afgelost, maar hangt zomaar af van wat je daarvan wel of niet kan gebruiken in een nieuw af te sluiten hypotheek.

Enige die je hierover echt iets kan vertellen is een hypotheekverstrekker, niet iemand die op dit forum zit....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven