Geld & Recht alle pijlers

Peildatum spaargeld aanvraag bijstandsuitkering

22-01-2012 23:22 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu mijn partner en ik besloten hebben uitelkaar te gaan ,zal ik een aanvullende bijstandsuitkering moeten aanvragen, met mijn werk heb ik onvoldoende inkomen.

Ik weet dat ik met mijn kinderen een max bedrag van 11.370,= mag hebben , mijn vraag is wat is de peildatum voor de bijstand?

Kijken ze naar het bedrag op het moment van aanvraag of kijken ze enkele maanden terug?
Geen idee , mijn ex ( klinkt zo raar en zo voelt het nog niet echt) regelde de belastingen altijd, gelukkig helpt hij nu ook waar nodig is .

Zo niet kan ik die dan opvragen?

Heb wel een jaaropgave ontvangen van mijn huidige werkgever.
Gefeliciteerd llith, met je verjaardag!

Even over de woningbouwvereniging, heb je aangegeven dat jullie uitelkaar gingen en dat jij de woning alleen accepteerde? Stond je partner niet bij de inschrijving vermeld?

Soms gelden er andere regels bij het accepteren van de huurwoning, dat eerst de boedelscheiding geregeld moet zijn en de inschrijving apart staat vermeld voor accepteren andere huurwoning.
quote:Lilith75 schreef op 23 januari 2012 @ 13:49:

Geen idee , mijn ex ( klinkt zo raar en zo voelt het nog niet echt) regelde de belastingen altijd, gelukkig helpt hij nu ook waar nodig is .

Zo niet kan ik die dan opvragen?

Heb wel een jaaropgave ontvangen van mijn huidige werkgever.IB60 forumlier vraagt de woningbouw om, die kan je opvragen bij de belasting ( of even langs gaan als ie in de buurt is)
quote:redband schreef op 23 januari 2012 @ 13:52:

Gefeliciteerd llith, met je verjaardag!

Even over de woningbouwvereniging, heb je aangegeven dat jullie uitelkaar gingen en dat jij de woning alleen accepteerde? Stond je partner niet bij de inschrijving vermeld?

Soms gelden er andere regels bij het accepteren van de huurwoning, dat eerst de boedelscheiding geregeld moet zijn en de inschrijving apart staat vermeld voor accepteren andere huurwoning.

De woonstichting weet dat we uitelkaar en ik er met de kinderen alleen wil gaan wonen, dat opzich was geen probleem, ik heb "rech op een gezinswoning"..

We wonen samen er is geen sprake van een samenlevingscontract/ huwelijk, ook geen boedelverdeling we hebben ieder onze eigen spullen.

Oké dan ga ik dat Ib60 gelijk opvragen, wil wat ik kan regelen zsm doen, moet ook een uittreksel GBA ( verder moet ik alle info nog per post ontvangen...ik loop op de zaken vooruit, maar ja control freak he?)
Dat formulier zal minstens vijf werkdagen duren dus vraag het inderdaad meteen aan. Gewoon bellen sofinummer doorgeven en de meest recente opvragen. Samen met het uitreksel heb je alles compleet.
Dit komt uit de plaatselijke woningbouw vereniging!!

De corporatie controleert uw inkomen (het gaat om het gezamenlijke verzamelinkomen van het huishouden, waarbij het inkomen van inwonende kinderen niet wordt meegerekend) als zij u een huurwoning aanbieden.

De corporatie controleert uw inkomen aan de hand van uw inkomensverklaring. Een inkomensverklaring (ook wel een IB60-formulier genoemd) is een officiële verklaring van de Belastingdienst met uw inkomensgegevens over het afgelopen belastingjaar. Zorg dat u, als u een woning krijgt aangeboden, deze gegevens bij de hand hebt. U kunt uw IB60-formulier aanvragen bij de Belastingtelefoon, nummer 0800 - 0543 (bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). Houd uw burgerservicenummer/sofinummer bij de hand. Uw inkomensverklaring ontvangt u dan binnen 5 werkdagen. Het kost niets.

Daarnaast moet u aantonen dat uw inkomen (plus dat van uw eventuele partner) in het jaar dat u het huurcontract tekent niet veel afwijkt van het inkomen op uw IB60-formulier. Daarvoor moet u een recent loonstrookje of uitkeringsspecificatie overleggen aan de corporatie. Verder laat de corporatie u (en uw eventuele partner) een eigen verklaring over uw inkomen ondertekenen
Oké helder, zit ik alleen nog even met die uitkeringsspecificatie, maar ik moet nu even zien dat ik mijn hoofd leeg kan maken, wat ik nu ga doen is dat formulier opvragen en morgenochtend vroeg dat GBA regelen.

Morgen ga ik ook de gemeente bellen de situatie nog een keer uitleggen en een naam noteren van een contactpersoon zodat de woonstichting contact kan opnemen en zo ook weet dat ik er mee bezig ben ( was tip mevr. woonstichting) .

Zijn er nog meer dingen die ik nu kan doen om het gesprek zo goed mogelijk in te gaan?

Ik moet iets doen stil zitten en afwachten kan ik niet .
Ik zou het niet meteen weten, maar als je vragen heb, meld je je maar. Succes en veel sterkte.
quote:Lilith75 schreef op 22 januari 2012 @ 23:22:

Ik weet dat ik met mijn kinderen een max bedrag van 11.370,= mag hebben, mijn vraag is wat is de peildatum voor de bijstand?

De peildatum van de vermogensvaststelling is de ingangsdatum van de bijstand. Dus als jij bijvoorbeeld per 1 februari a.s. een woning krijgt (en dus mogelijk recht hebt op aanvullende bijstand), dan bekijkt sociale zaken wat jouw vermogen is op 1 februari 2012.

Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd wordt er ook nog gekeken naar het vermogen waar je gezamenlijk recht op hebt.

Ik schat in dat je met 4 dagen werken en de alleenstaande ouderkorting + aanvulling van 4,3% (percentage 2011) vanwege inkomsten uit arbeid en de inkomensafhankelijke combinatiekorting aan of boven de norm komt; eventuele alimentatie nog buiten beschouwing gelaten. Hoe oud zijn je kinderen? (ook nog van belang wat betreft het recht op heffingskortingen).

Norm alleenstaande ouder (zonder meerderjarige kinderen) is ¤ 1.202,77 netto per maand inclusief vakantietoeslag. Dat laatste is belangrijk om in de gaten te houden; je moet ongeveer 8% bij je netto maandsalaris optellen.

Succes en sterkte met alles!
Wat verwarrend wbt die peildatum ik heb vanmiddag een telefonische afspraak met de gemeente en ik zal deze vraag ook stellen.

Verder nog niks nieuws dus.
Oh, en ga ook even goed kijken hoe het zit met huurtoeslag, nu heb je er nog recht op, maar als er elk jaar huursverhoging bij komt zit de huur zo boven de huurtoeslaggrens.

Hou er ook rekening mee dat de huurtoeslag elk jaar minder gaat worden, maar de huren blijven stijgen.

Extra tip, laat je wel meteen weer inschrijven als woningzoekend met zo'n hoge huur.
Bedankt voor de tip , wbt de toeslag.

Ik was inderdaad van plan me meteen weer in te schrijven.
@Redband: volgens mij worden de grenzen voor de toeslagen elk jaar geindexeerd. En volgens mij loopt die indexatie gelijk met de gemiddelde huurtoename.
Daar heb je helemaal gelijk in. De maximale huurgrens stijgt mee met de algemene stijging van de huurprijzen bij de woningbouw. Je kunt dus niet opeens buiten de huurtoeslaggrens komen te vallen op die manier.
Kaaaaatje en Flowerbombje, mooi en gelukkig het zou anders knap lullig zijn , zit je net ergens moet je om deze rede weer weg.
De gemeente kon mij niks vertellen wat ik niet al wist.

Ik moet met de woonstichting praten sowieso al mijn gegevens toesturen ( lastig jaaropgave 2011 is er pas in maart, IB60 alleen van 2010)

Maar goed loonstroken dan maar, en kopie spaarrekening.

En de veredere andere gegevens.

Ben er nog steeds niet gerust op.
Er is geen mogelijkheid voor goedkopere huurwoning?
Nee helaas niet , van deze komen er per jr maar 2 hooguit 3 vrij en van de goedkopere is het nog minder .

Dit heeft vooral te maken met de nieuwe wet , mensen blijven zitten waar ze zitten.

Maar goed ik heb op een paar kopieën na alles klaar om te versturen en dan is het afwachten .

Ga maar weer proberen te slapen, morgen naar school even wat afleiding .
quote:Lilith75 schreef op 24 januari 2012 @ 11:41:

Wat verwarrend wbt die peildatum.Wat is onduidelijk voor je?
De ene zegt 3 maanden terug weer een ander 6 maanden terug.

Net als dat ik van de ene hoor ( hier uit mijn vrienden kring) je krijgt de woning niet op basis van je inkomen , de ander zegt je krijgt hem wel want het is een sociale huurwoning.

Daar waar ik hoopte op een beetje rustige avond zonder stress schiet ik weer alle kanten op.

En dat met name over de woning.
Zoals ik het lees, is de termijn flexibel. Mocht je beroep willen doen op de bijstand, dan mag je in de voorgaande periode niet meer dan 1,5 * de bijstandsnorm hebben besteed.

Heb je dat wel gedaan, dan doe je een onnodig beroep op de bijstand en krijg je die niet.
quote:Lilith75 schreef op 25 januari 2012 @ 20:20:

De ene zegt 3 maanden terug weer een ander 6 maanden terug.

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. De peildatum van de vaststelling van je vermogen m.b.t. tot een bijstandsuitkering is de datum waarop de bijstandsuitkering in gaat. Even een eenvoudig voorbeeld: stel dat iemand zich meldt voor een uitkering op 1 januari 2012 en ook mogelijk per deze datum recht zou hebben. Er wordt dan gekeken naar wat het vermogen is van die persoon op 1 januari 2012. Dus letterlijk: de saldi van de (spaar)rekeningen van (rond) 1 januari 2012 en de waarde / hoogte van eventuele levensverzekeringen, auto, schulden etc. op 1 januari 2012. Dat bij elkaar levert een bedrag op wat het vermogen van die persoon is op 1 januari 2012, wat dus (mede) bepaalt of iemand recht heeft.

Bij een aanvraag voor bijstand worden doorgaans de afschriften van alle (spaar)rekeningen opgevraagd van de 3 maanden voorafgaand aan de bijstandsverlening. Deze termijn verschilt echter per gemeente en kan dus idd ook 6 maanden zijn, of 2, of wat het beleid van jouw gemeente dan ook is.

Dit zijn dus echter 2 hele verschillende dingen. Het kan wel zo zijn dat ze - eerder genoemd voorbeeld aangehouden - op de afschriften zien dat er in bijvoorbeeld oktober 2011 veel meer geld op de rekening stond. Als blijkt dat dit geld onverantwoord is besteed, kan er bijvoorbeeld een maatregel opgelegd worden, of de bijstand wordt als lening verstrekt. Hoe hier mee om wordt gegaan kan ook echter weer per gemeente verschillen.
Oke nu begrijp ik het ,bedankt!
Halve nacht weer opgezeten, ik ben teneinde raad.

Ik weet gewoon zeker dat ik deze woning niet ga krijgen op basis van mijn nihile inkomen.

Ze kijken inderdaad naar het feit of niet onder de 34.000 per jaar verdient, maar daarnaast kijken ze ook naar je persoonlijke inkomen en als je daar niet aan voldoet, dan krijg je de woning niet.

Logisch rationeel gezien is het natuurlijk belachelijk om een dure huurwoning aan iemand toe te wijzen die op bijstandsniveau zit.

Ook al krijg ik subsidie pur sec kijkende naar de cijfers kan ik het niet betalen, hun zullen mijn toeslagen en sunsidies niet meenemen.

Met alle toeslagen en subsidies kan ik wel betalen, daar heb ik al naar gekeken.

Ben echt teneinde raad , want nu nog hier blijven gaat niet lang goed .

Een urgentie daar krijg ik niet want ben geen inwoner van hun gemeente.

Eeen urgentie hier houdt letter in " dak boven je hoofd" wat dus inhoudt dat ik na ruim 9 maanden wachttijd een 2 kamer appartement aangeboden kan krijgen , ze kijken niet naar gezinssamenstelling.

Een vriendin overweegd een contract bij haar bedrijf , zodat ik wel aan de inkomens criteria voldoe, maar dat voelt niet goed, en zou toch ook opvallen?
Lilith, adem eens even rustig in en uit. Waar komt deze paniek opeens vandaan?

Tuurlijk moeten ze wel rekening houden met de huurtoeslag. Het is potverdorie een sociale huurwoning!

Als je vriendin dat contract aanbiedt, waarom zou je het niet doen? Zij weten niet dat het jouw vriendin is. Als je ook daadwerkelijk arbeid gaat verrichten voor het geld wat je krijgt, is er niks aan de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven