Geld & Recht alle pijlers

Pensioen advies

22-09-2010 13:33 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot op heden nog maar weining aan m'n pensioen gedaan, dus dat wordt tijd.. Graag wil ik van een goede onafhankelijke pensioenadviseur horen wat ik het beste kan doen om m'n pensioen op te bouwen..

Het enige wat ik online echter kan vinden zijn bemiddelaars welke ik niet zo vertrouw..

Heb zelf zitten nadenken over banksparen.. En zie op internet reclames voorbij komen over BrandNewDay, maar krijg hier een beetje een IceSave gevoel bij.. Wie heeft tips?
ik zou het niet weten.... bij mij gaat alles automatisch. de bakkers hebben een eigen pensioenplan dus ik verdiep me er niet in

ik zou ook niet via internet uitzoeken. krijg ik ook de kriebels van. ga eens langs bij je eigen bank misschien? kijken wat die voor je kunnen betekenen?
Maar bij je eigen bank krijg je toch alleen maar de pensioen producten van je eigen bank voorgeschoteld?
Dan ga je toch naar verschillende banken? Wat zij nodig hebben voor een advies zijn de jaaropgaves van de afgelopen jaren en als je dat hebt overzichten van opgebouwd pensioen.

Ik heb laast ook gewoon met verschillende banken afspraken gemaakt en ben ook wel een tweede keer terug gegaan en heb daarbij allemaal info op het internet opgezocht totdat ik het snapte.
Of even kijken naar een onhankelijk adviseur.

De meeste hypotheek/verzekeringadviseur adviseren ook over pensioenen.
Ik zou zeker even bij je bank langsgaan, daar kunnen ze je adviseren over verschillende mogelijkheden en polissen. En dan evt bij meerdere banken/verzekeringsmaatschappijen een offerte opvragen.

Bij mij betaald de werkgever (een deel van) mijn pensioen, maar ik heb wel een aanvullende polis afgesloten omdat ik een pensioengat heb.
Onthoud dat een goed en onafhankelijk financieel advies geld kost. Ik zou een adviseur die gratis advies dus geeft per definitie wantrouwen.

Je zou in je omgeving kunnen vragen of men ervaring heeft men een bepaalde adviseur. Levert dat onvoldoende op kijk dan eens op de website van de VOFP bijvoorbeeld. De adviseurs die bij de VOFP zijn aangesloten werken op basis van een urendeclaratie en verdienen dus niets aan de producten die zij adviseren.
Ik had eerst zoiets van: ik gebruik mijn spaarloon als pensioenspaarpotje tot ik mij bedacht dat als ik met pensioen ga mijn hypotheek is afgelopen, ik niets heb afgelost (betaalde alleen maar rente) en ik dan de hoofdprijs betaalde want geen recht meer op hypotheekteruggave.... Kortom ik spaarde voor niets.

Begin dit jaar besloten om mijn hypotheek om te zetten naar banksparen. Omdat ik bij dezelfde bank bleef had ik er geen extra kosten aan. Ik gebruik nu mijn spaarloon voor het banksparen en zo heb ik als ik met pensioen ga en ik woon nog in dit huis, mijn huis volledig afgelost en heb ik geen woonlasten meer.....

Dat levert mij meer op dan sparen voor mijn pensioen!
quote:boogster schreef op 22 september 2010 @ 13:33:

Ik heb tot op heden nog maar weining aan m'n pensioen gedaan, dus dat wordt tijd.. Graag wil ik van een goede onafhankelijke pensioenadviseur horen wat ik het beste kan doen om m'n pensioen op te bouwen..

Het enige wat ik online echter kan vinden zijn bemiddelaars welke ik niet zo vertrouw..Waarom niet?
quote:boogster schreef op 22 september 2010 @ 13:33:

Heb zelf zitten nadenken over banksparen.. En zie op internet reclames voorbij komen over BrandNewDay, maar krijg hier een beetje een IceSave gevoel bij.. Wie heeft tips?Wat bedoel je overigens met een IceSave-gevoel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven