Geld & Recht alle pijlers

Pensioenbeleggen en jaarruimte

28-05-2020 22:35 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man ontvangt volgens “mijnpensioenoverzicht.nl” op 68 jarige leeftijd de helft aan geld van wat hij nu verdient, best een aardig pensioengat!

Op een aanbieder van pensioenbeleggen/sparen de “factor A” ingevuld (zoals vermeld op de jaaropgave van het pensioenfonds) en zijn jaarruimte is ongeveer € 2000. Vind ik niet echt veel!

Maar als ik op mijn belastingdienst de tool invul voor jaarruimte wordt er gezegd: geen jaarruimte. We snappen er niks van! Wie heeft hier verstand van en kan wat uitleg geven?
Totale jaarruimte? Lijkt me weinig. Je mag tot een aantal jaar terug. Mijn accountant heeft dat een keer voor mij uitgerekend en ik had 15k. Maar goed, het hangt ook van je salaris af natuurlijk, maar ik had geen tandartsalaris ofzo.

Edit: Google zegt dat je 7 jaar terug mag. Dan was dat bij mij dus ook zo’n 2000 per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even je lokale bank bellen. De financiële adviseurs kunnen je dit prima uitleggrn en voor je berekenen.

Daarnaast is het streven voor pensioenregeling niet 100% van je inkomen maar 70% omdat je onder andere als gepensioneerde andere belastingschijven hebt. Scheelt al stuk in wat je te kort denkt te komen.
Alle reacties Link kopieren
Jaarruimte betekent het bedrag wat je jaarlijks fiscaal ‘mag’ sparen.

Kijk je naar de bruto bedragen op mijnpensioenoverzcht?

Je vergeet 1 ‘klein detail’ : als je pensioen gerechtigde leeftijd heb betaal je geen aow premie meer, dus je gaat dan flink minder belasting betalen en houdt netto meer over. Klein puntje :idee: ;-D

En Uhh kijk je nu pas voor het eerst naar jullie pensioen?

Belastingtarieven:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng-betalen

Kijk ook even bij het belastingtarief aow leeftijd al bereikt en reken het netto bedrag uit. Plus daarnaast nog recht of heffingskortingen dus je houdt dan netto nog meer over....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven