Geld & Recht alle pijlers

Pensioenregeling, ben ik verplicht om hieraan mee te doen?

11-12-2011 11:35 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben een echte leek qua financieele dingen maar ik vroeg me af of ik eigenlijk verplicht ben om mee te doen met de pensioen regeling die mijn werkgever mij bied.

Ik draag al keurig 5 jaar elke maand iets af aan het pensioenfonds maar het is nog maar afwachten dat ik hier een reeel bedrag van terugzie vanaf mijn 67ste (duurt nog 40 jaar).

Aan zelf sparen zitten ook genoeg haken en ogen (inflatie, belasting enz enz) maar ik vroeg me dus af of ik verplicht ben om mee te doen met het pensoenfonds dat mijn werkgever heeft aangedragen.

Zijn hier mensen die gewoon in loondienst zijn en die zelf hun pensioen regelen (dus niet die extra sparen om hun pensioen tegen die tijd aan te vullen)?

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Zelf extra sparen is altijd goed. VErder zijn er pensieonregelingen die nu eenmaal verwant zijn aan je beroepsgroep (horecapensioenfonds bijvoorbeeld,) en die premie wordt automatisch afgedragen via je loon.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als een werkgever een pensioenregeling aanbiedt, dan is dat meestal obv een collectieve pensioenovereenkomst en dan is deelname idd verplicht. Dat kan, afhankelijk van de regeling, inhouden dat je weinig invloed kunt uitoefenen op de uitkomst aan het eind van de rit, maar daar staat dan weer tegenover dat de werkgever voor een deel meebetaalt aan je pensioen.

De enige manier om er achter te komen of er sprake is van een collectief pensioen is je contract of de regeling nalezen en/of vragen aan je werkgever.
Er geldt in Nederland de pensioenwet en dat houdt in dat je verplicht bent om deel te nemen aan de pensioenregeling die wordt aangeboden door de werkgever. Dit houdt ook in dat de werkgever verplicht is een pensioenregeling aan te bieden.