Geld & Recht alle pijlers

Pensioenregeling, ben ik verplicht om hieraan mee te doen?

11-12-2011 11:35 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben een echte leek qua financieele dingen maar ik vroeg me af of ik eigenlijk verplicht ben om mee te doen met de pensioen regeling die mijn werkgever mij bied.

Ik draag al keurig 5 jaar elke maand iets af aan het pensioenfonds maar het is nog maar afwachten dat ik hier een reeel bedrag van terugzie vanaf mijn 67ste (duurt nog 40 jaar).

Aan zelf sparen zitten ook genoeg haken en ogen (inflatie, belasting enz enz) maar ik vroeg me dus af of ik verplicht ben om mee te doen met het pensoenfonds dat mijn werkgever heeft aangedragen.

Zijn hier mensen die gewoon in loondienst zijn en die zelf hun pensioen regelen (dus niet die extra sparen om hun pensioen tegen die tijd aan te vullen)?

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Zelf extra sparen is altijd goed. VErder zijn er pensieonregelingen die nu eenmaal verwant zijn aan je beroepsgroep (horecapensioenfonds bijvoorbeeld,) en die premie wordt automatisch afgedragen via je loon.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als een werkgever een pensioenregeling aanbiedt, dan is dat meestal obv een collectieve pensioenovereenkomst en dan is deelname idd verplicht. Dat kan, afhankelijk van de regeling, inhouden dat je weinig invloed kunt uitoefenen op de uitkomst aan het eind van de rit, maar daar staat dan weer tegenover dat de werkgever voor een deel meebetaalt aan je pensioen.

De enige manier om er achter te komen of er sprake is van een collectief pensioen is je contract of de regeling nalezen en/of vragen aan je werkgever.
Er geldt in Nederland de pensioenwet en dat houdt in dat je verplicht bent om deel te nemen aan de pensioenregeling die wordt aangeboden door de werkgever. Dit houdt ook in dat de werkgever verplicht is een pensioenregeling aan te bieden.

Het staat je vrij om naast dit verplichte pensioen, extra te sparen.
@platos

Dat is echt de grootste onzin! Verplichte deelname geldt alleen voor bedrijfstakpensioenfondsen en kunnen gelden voor bedrijfspensioenregelingen. Een werkgever is niet verplicht een regeling aan te bieden.
Idd wat Nummerzoveel zegt. Vaak valt een pensioenregeling onder de CAO, of staat het in je arbeidscontract en ben je verplicht hieraan mee te doen.

Bedenk idd je werkgever vaak 50% van je premie meebetaalt. Maar ik deel je angst of je überhaupt je ingelegde geld terugziet. En als je het terugziet, wat voor leuke belasting consequenties er tegen die tijd aanzitten.
In aanvulling op het voorgaande;

In sommige gevallen is het mogelijk dat je afstand doet van de mogelijkheid om bij je werkgever pensioen op te bouwen.

Dit kan door middel van een zogenaamde afstandverklaring. Dit is echter niet heel eenvoudig te regelen. Je werkgever heeft namelijk een zorgplicht, en moet vaststellen dat jij goed van de gevolgen op de hoogte bent. Als je een partner hebt, moet deze hier ook bij betrokken zijn. Veel werkgevers zijn er ook niet happig op om hieraan mee te werken.

Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk, dit kan bijvoorbeeld ook zijn als jij al een aantoonbaar goed pensioen hebt bij een andere werkgever/branche of zelf voldoende geld hebt om zelf je pensioen te voorzien. Maar in de praktijk zal het dus niet zo veel voorkomen c.q. dat je werkgever hier aan mee wilt werken.

Kortom, meeste eenvoudige; houd jaarlijks je UPO (uniform pensioenoverzicht) in de gaten en spaar daarnaast prive bij.
Ik wil ook een motto
Hmmm, ik werk in de zorg en hebben als pensioenfonds wat voorheen PGGM was, de nieuwe naam weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

Ik kan er dus vanuit gaan dat het verplicht is en dat eronder uit komen zeer moeilijk gaat worden als het al kan.

Dan zit er niets anders op dan zelf maar gewoon door blijven sparen en afwachten hoe het er over 40 jaar aan toe gaat.

Bedankt voor de info!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
@adios

Als ik me niet vergis is PPGM een bedrijfstakpensioenfonds en deelname idd verplicht.

@IMKgirl

Of afstand mogelijk is, hangt vooral af van de contractafspraken tussen werkgever/bedrijfstak en pensioenverzekeraar/fonds.

@Nike

De werkgeversbijdrage kan per werkgever enorm verschillen. Minimum ligt meestal rond de 30%, maximum kan 100% zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven