Geld & Recht alle pijlers

Persoonswissel/identiteitsfraude

12-11-2015 08:07 107 berichten
Onlangs per toeval erachter gekomen dat een voor ons totaal onbekende tandarts aan de andere kant van het land al vanaf 2011 enorme tandarts gerelateerde bedragen declareerde op naam en bsn van mijn zoon. Heb dit gemeld bij zowel verzekeraar als tandarts als belastingdienst maar daar blijft het bij. Geen haan die er verder naar kraait!? Kan/mag dit zomaar? En wat kan ik zelf nog?
Alle reacties Link kopieren
Zijn die facturen op naam gezet of op BSN nummer?

Zitten die onbekende en jouw zoon bij dezelfde verzekeraar?
Dus jij wil eigenlijk iets op eisen waar niemand recht op heeft?

Waarom zou jij er dan wel recht op hebben?
Aangifte doen bij de politie.
De bedragen opeisen (daar voel ik nml best wat voor 😁)

Pardon??? Waarom zou jij daar recht op hebben?

Echt
quote:-RoseRed- schreef op 12 november 2015 @ 08:12:

Dus jij wil eigenlijk iets op eisen waar niemand recht op heeft?

Waarom zou jij er dan wel recht op hebben?Inderdaad, wat een raar idee.
Ik heb dit met mijn huisarts gehad, ook gemeld, niemand die iets deed.

Nu ging het niet om duizenden euro's maar wel honderden. Geen idee ook waar je dit verder nog kan melden.
Waarom heb je nog geen aangifte bij de politie gedaan?

En jij hebt natuurlijk absoluut geen recht op die gedeclareerde bedragen, enkel eventueel op schadevergoeding, voor zover je daadwerkelijk schade hebt geleden.
Aangifte lijkt mij ook een goede start. Volgens mij bestaat er zoiets als een fraudeloket.

Zelf houden vind ik dezelfde no-go als wat die tandarts doet. Echt niet gaan doen hoor!
Je zorgverzekeraar kan hier niets mee, hoogstens kun je de betreffende tandarts zelf daarop aanschrijven. Ik zou in ieder geval de NZA inschakelen, zij zullen zeker actie ondernemen.
In dit soort situaties zou smartengeld geëist kunnen worden, maar dan moet je ook daadwerkelijk geleden hebben. Aangezien je er per toeval achter kwam, lijkt mij die kans klein.
En hoe gaat het met het haarwas middeltje wat je kreeg op recept van de huisarts?
http://www.zorgverzekerin ... groot-probleem-zorgfraude
Vaak, maar niet altijd, wordt dit gedaan om de rekening van iemand die om welke reden dan ook niet verzekerd is te dekken. Maakt het niet minder strafbaar overigens.
quote:jules schreef op 12 november 2015 @ 08:20:

In dit soort situaties zou smartengeld geëist kunnen worden, maar dan moet je ook daadwerkelijk geleden hebben. Aangezien je er per toeval achter kwam, lijkt mij die kans klein.Smartegeld omdat een zorgverlener gefraudeerd heeft? Hoe kom je daar nu bij?
https://www.rijksoverheid ... verzekeraars-en-patienten
meldpunt foute zorgdeclaraties www.nza.nl
quote:mary57 schreef op 12 november 2015 @ 08:22:

[...]

Smartegeld omdat een zorgverlener gefraudeerd heeft? Hoe kom je daar nu bij?Lijkt me ook niet aan de orde. Vermoed niet dat TO immateriële schade heeft geleden.
Hoe weet je dat er niets mee is gedaan? Je hebt er verder niets over gehoord, dat is iets anders.

Nogmaals contact opnemen met de zorgverzekeraar ,daar je vragen stellen en verzoeken om antwoord. Daar heb je recht op, niet op dat geld natuurlijk.

Ik zou zeker ook overwegen aangifte te doen bij de politie (gebruik BSN) als blijkt dat het niet per ongeluk is gegaan maar expres
Je bent zelf een theepot
Waar heb je het gemeld?
Je bent zelf een theepot
Even serieus, er staat een smilie achter, naúúrlijk is dit een grapje. Duhuh.

Ik kom zo terug
Dank voor de links.

Ik ga ernu mee bezig

Er is niks mee gedaan omdat ik daar naar heb geinformeerd.
Nogmaals contact opnemen met de zorgverzekeraar. Die heeft de schade, jij niet. Misschien lijkt het trouwens of de zorgverzekeraar niets doet, maar zijn ze ondertussen al met een onderzoek bezig. Molens draaien dan soms ogenschijnlijk langzaam.
...
Kan ook een administratieve fout zijn. Als je zoon en de ander praktisch dezelfde naam hebben enzo. Hoeft niet gelijk bewust fraude te zijn.
quote:mary57 schreef op 12 november 2015 @ 08:19:

Je zorgverzekeraar kan hier niets mee, hoogstens kun je de betreffende tandarts zelf daarop aanschrijven. Ik zou in ieder geval de NZA inschakelen, zij zullen zeker actie ondernemen.

Zou de zorgverzekeraar het niet interesseren dat ze dingen moeten uitkeren die niet plaatsgevonden hebben? Dat een zorgverlener fraudeert of op zijn minst fouten maakt bij declareren?

Als ik TO was wilde ik dat die declaraties niet op mijn naam stonden. Op die manier gaat ze misschien eerder over haar maximum verzekerde bedrag heen. Ik zou echt een hoop stampij maken, bij de zorgverzekeraar want daar heb ik een relatie mee, niet met die tandarts. Dit is het gevolg van onvoldoende controle en als verzekerde kun je daar niets aan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven