Geld & Recht alle pijlers

poezenleed

22-11-2013 15:25 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo goed waar ik dit bericht moet plaatsen en hoop dus dat dit een goede plek is.

Wij hebben een aantal maanden geleden twee poezen geadopteerd uit een asiel. Ze waren beiden kerngezond aldus de asielhouder en hij was dan ook beledigd toen we vroegen of ze moesten worden verzekerd.

In de afgelopen maanden zijn ze regelmatig naar de dierenarts gegaan voor ziektes die ze onmogelijk bij ons kunnen hebben opgelopen (aldus onze dierenarts)

Gister was het helemaal raak: Een van de poezen moet snel worden geopereerd. Weer door iets wat voor de adoptie al aanwezig was.Natuurlijk doen we dat met alle liefde voor de poezen maar gister was echt de druppel.

Heeft iemand een idee wat we nu kunnen doen? We zijn bang dat we bij het asiel geen gehoor krijgen. Krijgen we het wel dan krijgen we 'geld terug' (onze dierenarts vertelde dat een huisdier wordt gezien als een product). Maar we weten zeker dat de poezen dan worden ingeslapen als ze weer terug gaan en aangezien ze nu een deel van het gezin zijn is dat het laatste wat we willen.
Hoe oud zijn de katten?

In het dierenasiel worden katten altijd door een dierenarts nagekeken en worden gecastreerd/ontwormd, etc. Vreemd dat de asielhouder jullie verzekeringsvraag als een belediging opvatte: ook heel jonge katten worden nl. al verzekerd, voor het geval dat. Daarbij worden oudere katten vaak niet eens meer in een verzekering opgenomen. Ook wel logisch...

Welke aandoeningen blijken de katten nu plots te hebben? Zijn ze in hun laatste levensfase beland waardoor ze niet meer herplaatst kunnen worden?
Ze zijn drie jaar oud. Dus hopelijk nog niet in hun laatste levensfase.

Ze hadden oormijt,chronische niesziekte en een heeft afgebroken rotte tandjes & een ontstoken kaak.
quote:kaatje1985 schreef op 22 november 2013 @ 15:25:

...

Heeft iemand een idee wat we nu kunnen doen? We zijn bang dat we bij het asiel geen gehoor krijgen. Krijgen we het wel dan krijgen we 'geld terug' (onze dierenarts vertelde dat een huisdier wordt gezien als een product). Maar we weten zeker dat de poezen dan worden ingeslapen als ze weer terug gaan en aangezien ze nu een deel van het gezin zijn is dat het laatste wat we willen.

Je hebt wel in de gaten dat je deze hypothetische gevolgen zelf verzint? Waarom ga je bang zitten zijn voor de reactie van het asiel, in plaats van ze gewoon even aan te schrijven en kijken wat de reactie daadwerkelijk is?

In ieder geval is het wel of niet verzekeren van dieren een persoonlijke keuze, wat moet een asielhouder daar nu van zeggen?

"verzekert u ze maar goed, want u gaat het nodig hebben?"

Het is bij levende wezens nu eenmaal lastig in de toekomst te kijken of zich morgen of volgende week een ziekte of aandoening zal openbaren. Geen mens kan toch iets nuttigers zeggen dan dat ze op de dag van vandaag ziek zijn of niet?

Ik vind het maar lastig, levende wezens, je kunt nooit weten wat ze morgen overkomt of dat er potentiele ziektes sluimeren. Ik snap dat het rot voelt zoveel kosten, en misschien is dat asiel inderdaad het beste niet, maar aan de andere kant heeft niemand een glazen bol om te garanderen dat levende wezens kerngezond blijven in de nabije of verre toekomst.

Ik weet wel dat het voor mij een van de redenen is dat ik geen nieuwe katten meer neem (waar ik dol op ben), omdat ik weet dat ik de dagelijkse kosten wel kan betalen maar het moeilijk zal krijgen bij onverwachte medische kosten.
Hmmm,. nu lees ik over de chronische niesziekte, en dat is wel iets wat je het asiel kwalijk kan nemen, als ze verteld hebben dat ze kerngezond zijn.

Ik denk evengoed dat elke optie begint met allereerst het asiel hierover aan te spreken. Zonder die stap maak je jezelf alleen maar gek met fantasiescenario's in je hoofd.
Drie jaar is natuurlijk jong.

Is het een 'gewoon' dierenasiel, dus van de Dierenbescherming? Katten zouden toch niet met oormijt, ontstoken kaak en rotte tanden geplaatst mogen worden?

Wat kerol zegt, neem contact op met het asiel en leg de situatie rustig uit. Goede asielen zorgen voor nazorg, denken met je mee, etc.
Het gaat ons niet alleen om het geld, Vooral niet juist. We hebben poezen genomen en daar zorgen we goed voor. We weten dat ze geld gaan kosten en daartoe zijn we ook bereid. Natuurlijk hadden we ook wel leukere dingen met het geld kunnen doen maar we hebben liever dat ze weer snel beter wordt. Het gaat ons er om dat een asiel dieren mee geeft die ziek zijn en dat konden weten. Ik bedoel: oormijt en rotte tanden zijn niet te missen voor een dierenarts hoop ik. Een van de poezen heeft veel pijn heeft gehad en nu nog steeds. Pijn dat had kunnen worden beperkt als wij eerder op de hoogte waren.

Dat vinden we erg. Ik denk dat ik ook vooral boos ben op het asiel dat ze het over hun hart kunnen krijgen om deze arme beestjes zo te laten gaan.
Natuurlijk wil je niet dat je poezen (het zijn twee vrouwtjes begrijp ik van je) al met pijn het asiel verlaten.

Ik zou echt even contact opnemen met het asiel en je verhaal doen. Is daar wellicht iets verkeerd gegaan? Hoe vervelend ook?
Wij hebben een paar jaar terug een poes uit het asiel gehaald. Hij had daar al een heel opgezwollen buikje, dat zei ik daar al. Dat was niks hij was gecontroleerd door de da. Was een gewoon asiel.

Hij is 3 weken bij ons geweest. Het zat mij niet lekker. Een voorgevoel. Naar de da gegaan en die schrok zich rot. Na 1 blik zei hij gelijk dat hij heel erg ziek was. Aantal testen verder en hij had een heel groot kankergezwel in zijn luchtpijp. De luchtpijp trok helemaal krom. Ook zijn dikke buikje was allemaal vocht en zn hart was zo slecht dat je dat kon voelen, je hoefte niet eens te luisteren.

De dokter was echt aangeslagen. Ik heb toen huilend het asiel gebeld en hebben alles teruggekregen, ook de crematie. Al was het een schrale troost :(
Meestal is het zo dat als er binnen twee weken iets aan de hand is, dat je dat dan wel vergoed krijgt.

Een goed asiel vertelt je echt wel over gezondheidsproblemen van tevoren. Dat die vent raar reageerde over de verzekering is ook vreemd. Dat is juist iets wat een asiel zou moeten aanmoedigen.
Juridisch gezien verkoopt het asiel je een product waar iets aan mankeert. Ik geloof niet dat de katten gecontroleerd zijn door hun dierenarts en geconstateerd was dat ze gezond waren. Je eigen dierenarts beaamt dit ook. Het asiel zou de kosten moeten vergoeden die hieruit voortvloeien.
Buiten het juridisch om, ben je er al langs gegaan, uitgelegd wat er allemaal is gebeurd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven