Geld & Recht alle pijlers

premie volksverzekering (aangifte 2009)

09-10-2010 14:26 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

ik heb net mijn belastingaangifte ingevuld voor 2009.

nu staat er op het einde bij overzicht:

onder het kopje premie volksverzekeringen

premie inkomen ¤x

premie aow ¤x

premie anw ¤x

premie awbz ¤x

premie volksverzekeringen ( en dan hier een bedrag van bijna 1700 euro)

ben ik dit bedrag nu verschuldigd aan de belastingdienst?

lijkt mij van niet maar ik begrijp niet wat ik hier mee moet (of moet ik hier helemaal niets mee? :P )

helemaal boven bij het overzicht staat onder het kopje terug te krijgen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen

verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: ¤0,-

wat betekent dit nu? iemand die me meer duidelijkheid kan en wil verschaffen hierover?

spijt me als het hier al eerder aan de orde is gekomen o.i.d. maar ik heb de aangifte dus nog niet verzonden omdat ik bang ben dat ik het helemaal bovengenoemde bedrag moet gaan betalen en ik wil graag even weten wat dit nou allemaal inhoudt. momenteel is er niemand thuis die ik dit even na kan vragen of die er verstand van heeft. ;)

alvast heel erg bedankt!
Het overzicht aan het eind geeft weer wat je aan inkomen hebt verdient en wat je aan premies en belasting al hebt betaald. Als de uitkomst bij 'te verrekenen' ¤0,- is, dan hoef je niets te betalen en krijg je ook niets terug.
dus met andere woorden ik hoef niets te betalen aan de belastingdienst.

oke dankjewel!
Weet iemand wat het ongeveer kost om de aangifte alsnog te laten doen? We betaalde eerst 60 euro, nu wordt er 140 euro gevraagd (door een ander), wat we erg veel vinden. Door oa een verhuizing zoeken we nu iemand anders.. Voor 2 personen dus, eigen huis etc
60 euro voor een aangifte voor 2 personen is goedkoop. 140 euro is aan de prijs. Als en/of uw partner lid bent van een vakbond is de aangifte (praktisch) gratis. Ook een aangifte via een ouderenbond is gratis, maar daarvoor zult u nog te jong zijn en/of te veel verdienen.

Als bovenstaande mogelijkheden niet van toepassing zijn, dan blijft er niet veel anders over als dat u de aangifte zelf doet, tenminste als het niet teveel mag kosten. Als u een simpele aangifte heeft met alleen inkomensgegevens en hypotheekaftrek kunt u vrijwel alle gegevens vooringevuld downloaden van de Belastingdienst - behalve het invullen van de hypotheekrenteaftrek zelf natuurlijk. Verzenden (met Digid) en klaar.

Als u vragen over uw aangifte heeft - vragen kunnen ook betrekking hebben op het invullen zelf - dan zijn er diverse belastingfora met mensen die u belangeloos en geheel gratis graag advies willen geven. Dat kan op het belastingforum zelf maar ook via de (verborgen) prive-mail als de verstrekte gegevens een te hoog privacy-gehalte hebben.
Dank je! Vanwege tijdnood heb ik het zelf ingevuld maar dat had ik beter niet kunnen doen... Had ook ouderschapsverlof etc en we moeten ineens terugbetalen. Het is volgens belastingdienst mis gegaan met plussen en minnen...
Dat is makkelijk te repareren hoor. Als de aangifte nog niet definitief is, gewoon nog een keer versturen. De oude gegevens worden overschreven en de nieuwe aangifte inclusief de gecorrigeerde en aangevulde gegevens telt.

Als de aangifte definitief is en de 6 weken na het definitief worden zijn voorbij, dan krijgt u te maken met een speciaal soort bezwaarschrift: het verzoek tot ambtshalve herziening. Eventueel kunt u via de Belastingtelefoon een afspraak maken met het Regiokantoor.

Bij de Belastingdienst is wat dit betreft veel mogelijk: verzoek ambtshalve herziening kan sinds kort zelfs met terugwerkende kracht tot en met aangiftejaar 2003.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven