Prijs gewonnen
dinsdag 16 mei 2017 om 15:02
Mn zus heeft me in vertrouwen genomen dat zij en haar man een behoorlijke geldprijs hebben gewonnen. Dan spreek ik van minstens een ton. Ze zit ermee in haar maag. Ze wil het t liefst geheim houden. En ik snap dat wel. Het kan jaloezie en afgunst opleveren. Ze hebben 2 puberzoons die dan wellicht ook verwachten dat pa en ma nu opeens scooters en auto's voor hun gaan kopen. En zij willen liever dat ze de waarde van geld kennen en er zelf voor werken. Bovendien hebben ze een paar klaplopers in de familie die liever lui dan moe zijn.
Ik heb ze aangeraden om met de organisatie te gaan praten, die hebben vaker met dit bijltje gehakt.
Ze willen ook gewoon in hun huis blijven wonen maar bijv. wel een mooie reis maken met de kinderen en evt. een andere auto.
Ik zou t ook geheim houden en lekker vastzetten, want zodra dit bekend wordt wil iedereen wat van je. Later willen ze dan wel de kinderen helpen om bijv. een huis te kopen.
Aan de andere kant heeft ze het gevoel een geheim te hebben wat ze niet fijn vind.
Wat is wijsheid?
Ik heb ze aangeraden om met de organisatie te gaan praten, die hebben vaker met dit bijltje gehakt.
Ze willen ook gewoon in hun huis blijven wonen maar bijv. wel een mooie reis maken met de kinderen en evt. een andere auto.
Ik zou t ook geheim houden en lekker vastzetten, want zodra dit bekend wordt wil iedereen wat van je. Later willen ze dan wel de kinderen helpen om bijv. een huis te kopen.
Aan de andere kant heeft ze het gevoel een geheim te hebben wat ze niet fijn vind.
Wat is wijsheid?
woensdag 17 mei 2017 om 11:26
Tja. Ik zou bij een prijs van een ton 1) een deel van het huis afbetalen 2) een andere auto kopen 3) een reisje maken en dan is het op. Vervolgens ga je gewoon werken en het geld dat je nu niet meer aan de hypotheek hoeft te besteden maakt je leven een stuk makkelijker per maand, maar je kunt evengoed niet met het geld smijten.
Waardoor het makkelijker wordt om de studie te betalen, maar je evengoed niet ´poef´ even een scooter aanschaft. Waardoor het makkelijker wordt om je zus een keer die mooie ketting te geven waar ze al jaren van droomt, maar je haar niet zomaar tussendoor een flink geldbedrag kunt geven voor een nieuwe auto.
Dan kun je zeggen dat je een leuke prijs hebt gewonnen, dat je daarvan een reisje maakt en dan is het klaar. Niet gelogen en niet teveel gezegd. Want een ton is een leuk bedrag maar nou ook weer niet voldoende om écht gekke dingen te doen.
Waardoor het makkelijker wordt om de studie te betalen, maar je evengoed niet ´poef´ even een scooter aanschaft. Waardoor het makkelijker wordt om je zus een keer die mooie ketting te geven waar ze al jaren van droomt, maar je haar niet zomaar tussendoor een flink geldbedrag kunt geven voor een nieuwe auto.
Dan kun je zeggen dat je een leuke prijs hebt gewonnen, dat je daarvan een reisje maakt en dan is het klaar. Niet gelogen en niet teveel gezegd. Want een ton is een leuk bedrag maar nou ook weer niet voldoende om écht gekke dingen te doen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 17 mei 2017 om 11:27
"Ze willen wel in hun huis blijven wonen".. als het idd een ton -150k is dan lijkt me dat logisch. Zoveel is dat nou ook weer niet. Ik vraag me af of de omgeving er uberhaupt iets van merkt als ze dit gaan uitgeven aan een vakantie of een auto. Rest op de spaarrekening en klaar. Ik vind het een hoop geheimzinnugheid op niks af. Het is niet dat ze opeens een miljoen hebben ofzo.
woensdag 17 mei 2017 om 11:30
Dit. Bij een goeie opvoeding kun je het hier gewoon over hebben met je kinderen toch? Dat je niet zomaar nu van alles voor ze gaat kopen omdat je graag wilt dat ze er zelf voor sparen.Lucylucille schreef: ↑17-05-2017 11:20Ik snap best dat ze het niet van de daken schreeuwen, maar waarom zouden ze het geheim moeten houden voor hun kinderen? Niet in detail, maar wel dat ze een leuke prijs hebben gewonnen?
Als ze ineens om scooters en auto's gaan vragen dan leggen ze dat toch uit? Dat hoort toch gewoon bij de opvoeding?
Raar dat ze dat niet aankunnen.
woensdag 17 mei 2017 om 11:30
Daarom denk ik dat het ruim veel meer is dan 1 tonCoco87 schreef: ↑17-05-2017 11:27"Ze willen wel in hun huis blijven wonen".. als het idd een ton -150k is dan lijkt me dat logisch. Zoveel is dat nou ook weer niet. Ik vraag me af of de omgeving er uberhaupt iets van merkt als ze dit gaan uitgeven aan een vakantie of een auto. Rest op de spaarrekening en klaar. Ik vind het een hoop geheimzinnugheid op niks af. Het is niet dat ze opeens een miljoen hebben ofzo.
woensdag 17 mei 2017 om 12:07
Een of twee ton is uiteindelijk niet levens veranderend. Daarvan kan je een deel gebruiken voor voortijdige aflossing van een hypotheek en het afbetalen van overige leningen. Een deel kan je omzetten in een dividend uitkerend aandelen pakket, zodat je jaarlijks wat extra inkomen hebt. En je kunt altijd nog het idee wekken dat men een promotie of opslag heeft gekregen op het werk.
Op die manier veranderd er de komende 20 jaar weinig aan de manier van leven maar kan men bepaalde beslissingen wel iets makkelijker nemen, zoals het kopen van beter kwaliteit witgoed een jaartje eerder. Eerder een tweede hands auto aanschaffen die net wat minder oud en groter is qua model.
Heb je het echter over een Miljoen of meer, dan spreek je eigenlijk over rentenieren, omdat je eigenlijk spreekt over een modaal jaarsalaris voor de komende 20 jaar. Daar is echt wel even een serieuze voorbereiding voor nodig. En als je directe omgeving een aantal klaplopers heeft, dan zal die jaloezie en afgunst zich uitten in van die steken onderwater. Dat men zich daar zorgen over maakt is geheel terecht.
Op die manier veranderd er de komende 20 jaar weinig aan de manier van leven maar kan men bepaalde beslissingen wel iets makkelijker nemen, zoals het kopen van beter kwaliteit witgoed een jaartje eerder. Eerder een tweede hands auto aanschaffen die net wat minder oud en groter is qua model.
Heb je het echter over een Miljoen of meer, dan spreek je eigenlijk over rentenieren, omdat je eigenlijk spreekt over een modaal jaarsalaris voor de komende 20 jaar. Daar is echt wel even een serieuze voorbereiding voor nodig. En als je directe omgeving een aantal klaplopers heeft, dan zal die jaloezie en afgunst zich uitten in van die steken onderwater. Dat men zich daar zorgen over maakt is geheel terecht.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
woensdag 17 mei 2017 om 14:29
Een ton of meer winnen zal iemands leven niet volledig op zijn kop zetten, maar ik vind het in die zin wél levensveranderend dat het natuurlijk een hele geruststelling is dat je voldoende geld achter de hand hebt en je bijvoorbeeld eerder kunt stoppen met werken, of makkelijker kunt bijdragen aan de studie of het rijbewijs van kinderen, enz.
case-je wijzigde dit bericht op 17-05-2017 15:42
1.45% gewijzigd
woensdag 17 mei 2017 om 14:45
Je zus weet gewoon dat ze moeilijk nee kan zeggen en wil het daarom blijkbaar stil houden. Dat ze het ook haar kinderen niet wil vertellen, vind ik raar. Natuurlijk zullen de kinderen om een telefoon of wat dan ook vragen, lijkt me logisch. Ik neem aan dat zus ook wel iets leuks voor zichzelf zal komen, waarom mogen de kinderen dat dan ineens niet? Rare manier van denken. Je kan ze prima uitleggen wat je plannen zijn en wat wel/niet kan. Hoort net zo goed bij financiële opvoeding.
woensdag 17 mei 2017 om 15:19
woensdag 17 mei 2017 om 15:28
Misschien heeft de zus in kwestie dat ook wel gedaan en was het eigenlijk 5 miljoen
woensdag 17 mei 2017 om 15:30
Ik vind een bedrag winnen wel iets anders dan vertellen wat je inkomen is. Het is toch gewoon leuk om te zeggen 'jongens we hebben wat te vieren want we hebben een groot bedrag gewonnen.' Ik vind het nogal wat om dat totaal niet met je omgeving te kunnen delen, je bent blij en dat wil je uiten, toch?JobEva schreef: ↑17-05-2017 15:19Ik zou het ook niet aan mijn kinderen vertellen..... Hoort helemaal niet onder het thema financiéle opvoeding. Zakgeld is opvoeding.....Mijn pubers weten niet wat er in komt en uit gaat, en weten niet eens dat we voor ze sparen. Dat bedrag merken ze pas als ze het krijgen.
woensdag 17 mei 2017 om 19:04
Misschien is het wel haar broer of de buurvrouw en heeft ze het verhaal aangepast zodat niemand er achter komt.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑17-05-2017 18:54Dus je zus vertelt je iets in vertrouwen en jij pleurt het vervolgens op internet? Is maar goed dat ik jouw zus niet ben. Ik zou woedend zijn als ik dit ontdekte....
Pleuren en woedend? joh
woensdag 17 mei 2017 om 19:42
Precies, ik snap dat ook niet.Lady_Voldemort schreef: ↑16-05-2017 19:11Stel je voor inderdaad, dat je een reusachtig bedrag wint en dat je pubers daar dan ook een graantje van meepikken. Wat een gekniep zeg.
Juist leuk als je voor je kinderen een extraatje kunt doen, of dat nou een scooter is of voor een jong volwassene die net zijn eerste huurhuis heeft een mooi bedrag om leuke meubels te kopen
En ik denk dat helemaal niemand zich afvraagt waarom mensen en op vakantie gaan en een nieuwe auto kopen. Er zijn genoeg mensen die een ton hebben gespaard, die geven ook gewoon goed geld uit en daar denkt ook niemand wat van
Ik denk dat je zus zichzelf iets teveel in het middelpunt zet, dat ze iets teveel denkt dat iedereen met haar bezig is...
woensdag 17 mei 2017 om 20:42
Ik zou lekker vertellen dat ik de loterij heb gewonnen, maar niet welk bedrag. Maak van 250000€ bijvoorbeeld 75000
Dan snappen mensen wel dat je ineens dingen kunt doen, maar ze reageren anders dan als ze weten dat je een kwart miljoen hebt. En heb schijt aan wat anderen vinden, denken en willen.
Dan snappen mensen wel dat je ineens dingen kunt doen, maar ze reageren anders dan als ze weten dat je een kwart miljoen hebt. En heb schijt aan wat anderen vinden, denken en willen.
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
donderdag 18 mei 2017 om 00:58
Een mooie reis maken met de kinderen en evt. een andere auto, daar merkt toch niemand wat van? Ik zou een flink bedrag in de hypotheek stoppen (indien het bedrag een stuk hoger dan een ton is) en dan over een tijdje minder gaan werken, mochten ze dat willen. Indien het een miljoen of meer is, een plan maken voor de komende 5 jaar. Je hoeft het geld namelijk niet in 1x op te maken en beetje bij beetje merkt de buitenwereld het niet echt.
Met de kinderen een deal maken dat ze de helft bijleggen, dan werken ze er ook voor. Studiekosten volledig betalen, dingen die hun leven zorgelozer maken.
Met de kinderen een deal maken dat ze de helft bijleggen, dan werken ze er ook voor. Studiekosten volledig betalen, dingen die hun leven zorgelozer maken.
donderdag 18 mei 2017 om 01:24
Ik ken ook iemand met een hoop geld bedrag gewonnen en stopt het inderdaad in de hypotheek. Zijn vaker op vakanties en meer uitjes. De rest staat op bankrekening voor de kinderen. En die weten dat ze wat gewonnen hebben maar het genoemde bedrag is minder. Zo zou ik het ook doen. En je hebt nergens last van bijkomende extra vrienden of kennissen.
Bam!!!!
donderdag 18 mei 2017 om 05:33
Wat een aanstellerij....Tijdschriftenverslindster schreef: ↑17-05-2017 18:54Dus je zus vertelt je iets in vertrouwen en jij pleurt het vervolgens op internet? Is maar goed dat ik jouw zus niet ben. Ik zou woedend zijn als ik dit ontdekte....