Geld & Recht alle pijlers

Proces Verbaal (ivm leerplicht), en dan?

06-12-2009 14:08 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zitten hier vast wel mensen die meer verstand hebben van dit soort zaken.

Mijn oudste zoon heeft autisme, liep vast in het regulier onderwijs, is toen naar een cluster 4 school gegaan. Die cluster 4 school was echt een drama. Na 7 maanden veel overleg, deskundigen die probeerden school uit te leggen waarom ze het met mijn zoon verkeerd deden, heb ik mijn zoon van school gehaald (in overleg met de deskundigen).

Zoon heeft toen 7 maanden thuis gezeten. In die 7 maanden is er veel overleg geweest met school, leerplichtambtenaar, deskundigen, onderwijsloket. Er is geen andere cluster 4 school binnen reisafstand.

Na 7 maanden kreeg ik bericht van de leerplichtambtenaar, dat ze proces verbaal heeft opgemaakt wegens ongeoorloofd verzuim (exacte bewoording weet ik niet). Dat was begin oktober. Sindsdien heb ik niets meer gehoord.

Ik vraag me af wat er verder gebeurt met zo'n PV, wanneer ik verder iets hoor, wat ik zo'n beetje kan verwachten. Weet iemand dit?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
En dit jaar is er voor het eerst die auti-havo. Tot vorig jaar was vmbo sowieso het hoogst haalbare in Haarlem voor autisten.

David Dunning
en doordeweeks huisvesting? Ik weet dat ik dan wel heel veel vraag, maar om zo onder je niveau te werken kan een kind toch ook niet helpen...
quote:animani schreef op 06 december 2009 @ 18:03:

en doordeweeks huisvesting? Ik weet dat ik dan wel heel veel vraag, maar om zo onder je niveau te werken kan een kind toch ook niet helpen...We zijn bezig met uitzoeken wat er mogelijk is als hij uitgeloot wordt voor de havo. Zal deze meenemen in het lijstje.

David Dunning
Maar Haarlem-A-dam is toch niks met de trein?
quote:Flashy schreef op 06 december 2009 @ 18:10:

Maar Haarlem-A-dam is toch niks met de trein?Eerst met de bus naar het station Haarlem, dan met de trein naar Amsterdam, dan met de tram/bus naar school. Das 3x kotsen, plus dat hij voorlopig echt niet zonder begeleiding kan reizen.

David Dunning
Ik vraag het puur omdat ik zelf hele goede ervaringen heb met de Pleysierschool in Den Haag. Daar zitten veel autisten ( zwaar tot zeer zwaar) die hun VWO diploma daar halen via deelcertificaten. In het Westland ( waar ik opgegroeid ben) waren ook geen voorzieningen. Dat was dus echt een uitkomst!
quote:Solomio schreef op 06 december 2009 @ 18:13:

[...]

Eerst met de bus naar het station Haarlem, dan met de trein naar Amsterdam, dan met de tram/bus naar school. Das 3x kotsen, plus dat hij voorlopig echt niet zonder begeleiding kan reizen.en dat kost enorm veel prikkels...dan is de energie om te leren al op! Maar mischien gaat er wel een busje?
quote:animani schreef op 06 december 2009 @ 18:13:

Ik vraag het puur omdat ik zelf hele goede ervaringen heb met de Pleysierschool in Den Haag. Daar zitten veel autisten ( zwaar tot zeer zwaar) die hun VWO diploma daar halen via deelcertificaten. In het Westland ( waar ik opgegroeid ben) waren ook geen voorzieningen. Dat was dus echt een uitkomst!Heb ik contact mee gehad. Kinderen uit de eigen regio gaan voor, dus ALS er al plek zou zijn voor mijn zoon, zou hij zomaar ineens weggestuurd kunnen worden als er een aanmelding uit de eigen regio komt.

David Dunning
Ik klink alsof ik alle mogelijke oplossingen bij voorbaat wil afwijzen, maar dat is echt niet zo. Ik waardeer het heel erg dat jullie meedenken. Veel van wat jullie noemen is al de revue gepasseerd, en meestal al afgeketst, voornamelijk op het reizen.

David Dunning
Ik zie dat niet zo hoor! Als ervaringsdeskundige ( broerlief) weet ik dat veel dingen gewoon echt niet kunnen voor sommige personen en dat dat ook per persoon kan wisselen. Mijn broertje was fan van het busje dat hem elke dag op kwam halen, dus dat was natuurlijk erg handig...:)

Dan zou de consulent inderdaad een goede oplossing zijn om te kijken of er misschien nog iets over het hoofd gezien is.

Of verhuizen.....:)
Misschien zomaar een idee, maar is verhuizen naar Leiden of Amsterdam dan geen optie? Of inderdaad, VWO via deelcertificaten?
Ben 6 weken geleden verhuisd, naar een flat waar ik jaaaaaaaaaaren op gewacht heb.

Overigens kom je Leiden of Amsterdam (of welke stad dan ook) niet zo makkelijk in.

David Dunning
quote:Ceci schreef op 06 december 2009 @ 18:23:

Of inderdaad, VWO via deelcertificaten?Zijn we (ongeveer) terug ontopic. Er is leerplicht, dus VWO via deelcertificaten zal toch ook op een school moeten gebeuren.

David Dunning
Ik heb geen idee of je nog wat hoort van dat proces verbaal. Kan je niet even bellen? Misschien maakt ze er uiteindelijk helemaal geen werk van en zit jij in de zenuwen.

Een kind met een goed stel hersenen èn een cluster-4 indicatie heeft inderdaad een dubbele handicap. Ben benieuwd hoe het er voor deze kinderen uitziet als reguliere scholen rugzakleerlingen straks niet meer mogen weigeren. Die scholen zijn er op dit moment echt nog niet klaar voor.

Onze oudste is na een enorme lobby van mijn kant sinds september de eerste cluster-4 leerling op een reguliere havo-vwo. Anders had hij inderdaad naar het vmbo gemoeten met zijn vwo-advies. Want de cluster-4-havo is een uur hiervandaan en het vwo in Eindhoven anderhalf uur. Da's niet te doen als je bedenkt dat alleen huiswerk maken hem al dagelijks vier uur kost vanwege zijn concentratieproblemen.

De school waar hij nu -met veel plezier!- naartoe gaat, had hem aanvankelijk afgewezen, maar zet nu alles op alles om het te laten slagen. Hij doet het prima, wat leren betreft dan. Als hij zo doorgaat, zit vwo er zeker in. Maar man, wat is dat een toestand zeg. De hele begeleiding moet nog vorm krijgen. Je houdt je hart vast.
quote:Solomio schreef op 06 december 2009 @ 18:17:

Ik klink alsof ik alle mogelijke oplossingen bij voorbaat wil afwijzen, maar dat is echt niet zo. Ik waardeer het heel erg dat jullie meedenken. Veel van wat jullie noemen is al de revue gepasseerd, en meestal al afgeketst, voornamelijk op het reizen.Is er niets mogelijk met medicatie voor de reisziekte?
quote:misschicken schreef op 06 december 2009 @ 18:33:

[...]

Is er niets mogelijk met medicatie voor de reisziekte?Het enige dat een beetje helpt heeft als voornaamste bijwerking: slaperigheid. Geef ik hem wel als we bijv met vakantie gaan, dan slaapt ie vrijwel de hele reis en de rest van de eerste dag ook, maar voor naar school is dat niet handig.

David Dunning
quote:yette schreef op 06 december 2009 @ 18:32:

Ik heb geen idee of je nog wat hoort van dat proces verbaal. Kan je niet even bellen? Misschien maakt ze er uiteindelijk helemaal geen werk van en zit jij in de zenuwen.

Een kind met een goed stel hersenen èn een cluster-4 indicatie heeft inderdaad een dubbele handicap. Ben benieuwd hoe het er voor deze kinderen uitziet als reguliere scholen rugzakleerlingen straks niet meer mogen weigeren. Die scholen zijn er op dit moment echt nog niet klaar voor.

Onze oudste is na een enorme lobby van mijn kant sinds september de eerste cluster-4 leerling op een reguliere havo-vwo. Anders had hij inderdaad naar het vmbo gemoeten met zijn vwo-advies. Want de cluster-4-havo is een uur hiervandaan en het vwo in Eindhoven anderhalf uur. Da's niet te doen als je bedenkt dat alleen huiswerk maken hem al dagelijks vier uur kost vanwege zijn concentratieproblemen.

De school waar hij nu -met veel plezier!- naartoe gaat, had hem aanvankelijk afgewezen, maar zet nu alles op alles om het te laten slagen. Hij doet het prima, wat leren betreft dan. Als hij zo doorgaat, zit vwo er zeker in. Maar man, wat is dat een toestand zeg. De hele begeleiding moet nog vorm krijgen. Je houdt je hart vast.

Tja....mijn zoon zit ook op de reguliere Havo met zijn REC4 indicatie...en wat zijn we vastgelopen!

met als resultaat dat hij nu toch naar speciaal onderwijs gaat. In ieder geval na de zomervakantie, hopelijk eerder.

Hij gaat daar ook via deelcertificaten zijn HAVO afmaken.
Yet, ik zou hem ook graag op een reguliere school hebben, maar denk dat dat een fiasco wordt. Hij heeft zo vreselijk veel last van geluiden, dat een klas van meer dan 10 kinderen (ongeveer) gewoon al zijn energie wegzuigt.

David Dunning
ja, maar via thuisonderwijs kun je dat ook bewerkstelligen.( de deelcertificaten) Gewoon iemand aan huis laten komen ( ontzettend duur, maar dan kan het wel)
anoniem_80190 wijzigde dit bericht op 06-12-2009 18:39
Reden: niet volledig
% gewijzigd
quote:animani schreef op 06 december 2009 @ 18:37:

ja, maar via thuisonderwijs kun je dat ook bewerkstelligen...Even heel kort door de bocht: dat mag niet. Zie mijn OP.

David Dunning
Tot nu toe gaat het hier vrij goed Misschicken. De meeste docenten hebben de voorlichting over mijn zoon gevolgd en doen erg hun best. De belangrijkste docenten gaan er in elk geval helemaal voor. Maar er zijn er natuurlijk ook een paar minder getalenteerd (of minder gemotiveerd?) om goed om te gaan met kinderen met een handleiding.

Op het speciaal onderwijs hier in de buurt kan je trouwens wel extra stof krijgen om het niveau wat op te krikken. Maar omdat vmbo-docenten toch echt een andere achtergrond hebben dan vwo-docenten, betwijfel ik ernstig of kinderen van deze leeftijd op hun eigen houtje met extra stof tot een havo of vwo diploma kunnen komen.
Er zijn een paar mensen die zich enorm hebben ingezet voor mijn zoon, maar nog veel meer leerkrachten die het maar lastig vonden, zo'n autist in de klas of er gewoon totaal geen kaas van hadden gegeten. Een klas die overigens gewoon uit 30 leerlingen bestond. En waar maar heel weinig ruimte was voor een uitzonderingspositie voor zoon, die hij toch echt hard nodig had af en toe.
Solomio ken je Urway al? Er bestaan mogelijkheden dat Urway via Leerplicht wel kan (ligt aan de gemeente waar je woont)

Dan zou je zoon wellicht zijn deelcertificaten thuis kunnen halen.

http://www.urway.nl/
Klinkt leuk Mar, maar dan voor even tussendoor. Ik heb mijn zoon niet zo lang thuis gehad als Solo, maar vond 2-3 dagen per week thuis leren al heel beperkend. Het werd er niet gezelliger van. Ik moet er niet aan denken dat hij zijn hele middelbare schooltijd thuis zou zitten.

Bovendien lijkt het me voor niemand met een ASS, die toch al vrij geïsoleerd is vanwege de problemen met de sociale contacten, niet goed om helemaal niet meer onder leeftijdsgenoten te komen.
Thuisonderwijs?

Ik heb in de groter groeien eens een artikel gelezen over een moeder die de kinderen thuis lesgaf, zelf dus. Maar dat heeft wel een hoop gezeur gekost, zeg ik er meteen bij.

Het ging trouwens wel om de lagere school in dat artikel, maar zodoende weet ik dus ook dat je niet perse naar school hoeft. Hoe je dat zou moeten oplossen met examens weet ik natuurlijk ook niet. En het is nog maar de vraag of je je kind op VWO nivo les kunt geven. En dan heb ik het niet over je eigen IQ, maar over het feit dat ze van anderen meer aannemen dan van hun moeder.

En verhuizen en zelf reizen voor het werk? Of misschien eens in Belgie rondkijken, daar is een internaat nog heel normaal en het onderwijs is er prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven