Geld & Recht alle pijlers

Raam kijkt recht in mijn achtertuin

07-10-2018 13:01 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom hier nooit meer, dus geen idee of het hier nog werkt zoals vroeger. Vroeger, toen ik op dit soort prangende vragen altijd goeie antwoorden kreeg hier.

De kwestie is als volgt:
Achter mijn huis was een lapje gemeentegrond. Hier zijn ze nu aan het bouwen. Prima, daar niet van.
Nu heeft de nieuwbouw drie enorme ramen op de eerste verdieping én nog een raam op de tweede verdieping, die dus pal in mijn achtertuin kijken.
Ter illustratie, de nieuwbouw staat haaks op mijn huis, dus de ramen zitten in de zijkant van het huis, niet voor of achter.
Wanneer de achtertuin van de nieuwe achterburen er nog tussen zou zitten zou er meer afstand zijn en zou het niet zo'n probleem zijn, maar nu zit ik straks in mijn tuin bij wijze van spreken pal onder het raam van de nieuwe achterburen. Er zit aan hun kant geen tuin meer tussen ofzo.

De vraag is, is dit toegestaan of zijn er regels over inkijk en privacy enzo?
Als het mag is het zo natuurlijk, maar ik ben nu dus wel mijn privacy kwijt in mijn eigen achtertuin.

Iemand die weet hoe het zit, of is dit ook afhankelijk per gemeente enzo?
668, the neighbour of the Beast
eenhoorn schreef:
07-10-2018 13:48
Enig idee wat er achter het raam zit? Als het bijvoorbeeld een overloop of badkamer is dan zullen de nieuwe buren er waarschijnlijk niet echt achter gaan zitten. Dan valt het denk ik wel mee.
Dit inderdaad. En wellicht vi den ze het zelf ook niet echt prettig en kunnen ze gordijnen of folie bevestigen. Ik zou het zelf ook niet tof vinden als ik als potentiële gluurbuur kan worden aangezien en zou echt iets voor de ramen hangen zodat het inkijk gevoel wat minder wordt.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
07-10-2018 14:01
Dit inderdaad. En wellicht vi den ze het zelf ook niet echt prettig en kunnen ze gordijnen of folie bevestigen. Ik zou het zelf ook niet tof vinden als ik als potentiële gluurbuur kan worden aangezien en zou echt iets voor de ramen hangen zodat het inkijk gevoel wat minder wordt.
Als je daarmee zit plaats je niet drie manshoge ramen in je zijgevel van je nieuwbouw met zicht op de tuin van de buren. :wink:
668, the neighbour of the Beast
Marels schreef:
07-10-2018 13:29

Wij hebben een twee-onder-één-kap woning. Aan de achterkant was vroeger polder maar zijn ze nu aan het bouwen.
Wat erg! Hadden jullie dit niet op tijd door zodat je die bouwplannen kon proberen tegen te houden met alle buurtbewoners?
redbulletje schreef:
07-10-2018 14:18
Wat erg! Hadden jullie dit niet op tijd door zodat je die bouwplannen kon proberen tegen te houden met alle buurtbewoners?
daar zat vast gewoon een bestemmingsplan wonen op.
gizzmo-returns schreef:
07-10-2018 14:21
daar zat vast gewoon een bestemmingsplan wonen op.
Soms wijzigen ze het bestemmingsplan. Dat hebben ze bij mijn ouders in de buurt ook ooit geprobeerd. Bestemmingsplan bos naar wonen om te zetten, maar die wijk heeft het gezamenlijk weten tegen te houden. Scheelt misschien dat daar ook 'n advocaat woont, dan heb je toch wat meer power.
Marels schreef:
07-10-2018 14:17
Als je daarmee zit plaats je niet drie manshoge ramen in je zijgevel van je nieuwbouw met zicht op de tuin van de buren. :wink:
O, hebben ze het zelf ontworpen? Ik ging uit van een projectmatig plan. Zo’n ontwikkelaar kan het vaak geen klap interesseren. Misschien hebben ze er bij het ontwerp gewoon niet goed over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, je hebt blijkbaar geen bezwaar gemaakt toen de bouwvergunning ter inzage lag. Of wel, maar dat is afgewezen. De vergunning is afgegeven, dus dan wordt het alweer een heel stuk lastiger om ergens tegenin te gaan. Dan moet je gaan aantonen dat ze zich niet aan de wet houden.

De regel is eigenlijk redelijk simpel: je inkijk (raam, deur) moet minimaal twee meter van de erfgrens van je buren af staan. Dus als zij twee meter tuin hebben overgehouden en niet direct tegen de grens aan bouwen, dan zitten ze goed. Dat geldt trouwens ook voor een balkon, die moet dus ook op voldoende afstand staan.

Dit gaat echter alleen om uitzicht recht naar voren of naar beneden. Als er trouwens een openbare weg tussen zit, dan geldt de tweemetergrens niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef:
07-10-2018 13:32
Het stoort me ook een beetje omdat het dus de zijkant van het huis is.
Normale huizen hebben ramen aan de voor- en achterkant, ik zie de noodzaak dus niet zo voor drie manshoge ramen recht in de achtertuin van de buren...
Bouw mooi ramen aan de voorkant en de achterkant en een klein raampje aan mijn kant, ofzo.
Dat huizen ramen aan de voor en achterkant hebben is natuurlijk omdat er vaak huizen náást worden gebouwd.

Rijtjeshuizen hebben dus inderdaad geen ramen aan de zijkant. Maar ik ken weinig vrijstaande huizen waar niet gewoon op iedere zijde van de woning ramen te vinden zijn: je wil toch veel daglicht in je huis.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet een afscherming/schutting/groen plaatsen net voor de erfgrens? Ik denk dat je nu geen bezwaar meer kunt maken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zou echt als eerste eens navragen bij een jurist wat de regels zijn. Heb je rechtsbijstand?

Dan pas nadenken over afscherming.
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
07-10-2018 13:33
Ik vrees dat TO qua privacy de klos is....sowieso enorm moeilijk om in het propvolle Nederland een tuin te hebben zonder inkijk

Zelfs dure en grote huizen met een bovengemiddelde tuin hebben dat vaak niet, als ik zo even op funda gluur....
Inderdaad.

Ik droom inmiddels van een vrijstaand huisje in een bosrijke omgeving, zo beschut en zonder buren.

Alles is hier op een postzegel gebouwd. Zelfs in kleine dorpjes zit het hutje mutje op elkaar gebouwd, ik zie soms niet meer het verschil tussen een buitenwijk van Amsterdam of een straat in een willekeurig dorp.
Alle reacties Link kopieren
Dat is het dus ook bij ons hoor.
Klein rotdorp, vroeger keek je hier achter zo de polder in. We wisten dat ze gingen bouwen en een nieuwbouwwijk achter je tuin is tot daar aan toe.

We wisten echter niet dat ze op dit perceel gingen bouwen en ik heb meer te doen dan die aankondigingen van de gemeente uitpluizen in het krantje. Vast mijn fout maar dat doe ik dus niet.
Dus nee ik heb geen bouwplannen ingezien ofzo.

Overigens is het inderdaad (denk ik) geen projectmatige bouw. Het is het laatste perceel in een nieuwbouwwijk(je) (nou ja, straat) dat volgebouwd word. De rest van de straat staat er al een paar jaar dus geen idee waarom ze dit nu ineens wel gaan vol bouwen.
ik denk dus dat het idd individueel ontworpen is alle huizen in dat straatje zijn anders en de rest is dus al een paar jaar klaar.

Ik zal het er waarschijnlijk wel mee moeten doen, maar leuk is anders.
Overigens is het niet zo gangbaar toch, ramen aan alle kanten?
Hier een straat vol twee-onder-één-kappers met alleen 1 klein zijraampje in de zijkant, of soms helemaal geen raam zelfs. Ramen zitten hier gewoon aan de voor- en achterkant ;-D
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Bah vervelend zeg! Ik betwijfel of je er in dit stadium nog iets aan kunt doen. Wellicht een tip voor de toekomst: bij veel gemeentes (waaronder de mijne) kan je je online aanmelden voor bouwvergunningen in je omgeving. Ik krijg dus een paar keer per week een mail met daarin welke vergunningen zijn aangevraagd/toegekend/afgewezen.
He Marels dat is lang geleden, leuk je weer te lezen !

Hier in de buurt recentelijk is er ook een bouwwerk gestart waar dit ook speelde, de ramen mogen wel in de zijgevel maar moeten ondoorzichtig worden gemaakt met folie/melkglas. Je kan altijd een poging wagen om alsnog bezwaar aan te tekenen bij de gemeente.
Je moet de berichtgeving van de gemeente m.b.t. vergunningsaanvragen in de gaten houden zeggen ze dan, maar zijn er eigenlijk mensen die dat doen? Jaar in jaar uit maar elke week die vergunningen uitpluizen om te zien of er in jouw buurt iets staat te gebeuren? Wie heeft daar zin in en tijd voor, vraag ik me dan af.
Je kan je op mijn overheid aanmelden voor updates over vergunningsaanvragen. Je kan zelf de straal aangeven binnen hoeveel kilometer waarover je meldingen wilt ontvangen en krijg je iedere week 1 mailtje met de ontvangen aanvragen in jouw buurt.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
07-10-2018 17:27
Je moet de berichtgeving van de gemeente m.b.t. vergunningsaanvragen in de gaten houden zeggen ze dan, maar zijn er eigenlijk mensen die dat doen? Jaar in jaar uit maar elke week die vergunningen uitpluizen om te zien of er in jouw buurt iets staat te gebeuren? Wie heeft daar zin in en tijd voor, vraag ik me dan af.
Ik deed dat 😬. Maar dan wel digitaal. Heb me ooit geabonneerd op een of andere service van onze gemeente en kreeg elke dag een mail met allerlei vergunningen etc binnen mijn postcode. Dit gedaan omdat er wat speelde met een overheidspand tegenover onze woning dat verkocht werd.

Geen idee meer hoe het heet, verhuisd naar het buitenland en die mailservice afgemeld.
Alle reacties Link kopieren
Kameelperd schreef:
07-10-2018 17:31
Je kan je op mijn overheid aanmelden voor updates over vergunningsaanvragen. Je kan zelf de straal aangeven binnen hoeveel kilometer waarover je meldingen wilt ontvangen en krijg je iedere week 1 mailtje met de ontvangen aanvragen in jouw buurt.
Haha deze reactie nog niet gezien, dit had ik dus!
Alle reacties Link kopieren
Zitten die ramen trouwens op de begane grond of erboven?

In het laatste geval is een hoge schutting of klimopheg ook al geen oplossing.

Zou hier echt enorm van balen. Zit hier ook in een buurt met inkijk maar ook allerlei regeltjes qua schuttingen en heggen en ik vind het ruk. Sterkte hoor.

Edit: niet goed gelezen, ook tweede verdieping dus. Balen voor je.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
07-10-2018 17:27
Je moet de berichtgeving van de gemeente m.b.t. vergunningsaanvragen in de gaten houden zeggen ze dan, maar zijn er eigenlijk mensen die dat doen? Jaar in jaar uit maar elke week die vergunningen uitpluizen om te zien of er in jouw buurt iets staat te gebeuren? Wie heeft daar zin in en tijd voor, vraag ik me dan af.
Zoveel tijd kost dag niet hoor. Even de berichten in het huisaanhuiskrantje scannen en kijken of er iets in je eigen buurt bij staat. Zo ja, even de plannen opzoeken en bekijken. Kost maar een paar minuten per aanvraag, en je hebt echt niet iedere week aanvragen voor iets in de nabijheid.
Alle reacties Link kopieren
Nope Mien, eerste en tweede verdieping....
En het is dus niet dat er een klein raampje zit ofzo, er zitten echt drie megagrote ramen pal naast elkaar op de eerste verdieping die alles zien wat er in mijn tuin gebeurt. Op de tweede verdieping een kleiner raam, waar ik niet wakker van lig.

Schutting is dus geen optie, alleen een conifeer van zes meter hoog zetten en dat gaat dus niet want er staat een kas, nu.

@Kameelperd hooooooi :hello: Wie ben jij? :mrgreen:
Andere nick tegenwoordig blijkbaar.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
07-10-2018 17:51
Zoveel tijd kost dag niet hoor. Even de berichten in het huisaanhuiskrantje scannen en kijken of er iets in je eigen buurt bij staat. Zo ja, even de plannen opzoeken en bekijken. Kost maar een paar minuten per aanvraag, en je hebt echt niet iedere week aanvragen voor iets in de nabijheid.
Maar je moet dus wel die aanvragen elke week nakijken en ik denk niet dat veel mensen dat doen. Ik dus ook niet.
En ik vraag me af of je in die plannen uberhaupt dit soort dingen kunt zien? Ramen enzo?
Want dat er gebouwd zou gaan worden wisten we dus al.
En dat er een zijraampje ofzo zou komen vond ik ook nog niet zo raar maar het gaat dus echt om drie mega-ramen op de eerste verdieping waar ik niet voor kan vluchten. Ik kan nergens meer ongezien zitten, behalve in de schuur.
668, the neighbour of the Beast
Hahaha ik ben nu een giraffe maar ik was een rode kater. Je hebt ooit eens Engelse drop oorbellen gefimokleid voor mijn dochter, long time ago :proud:
Alle reacties Link kopieren
Echt balen Marels. Kan me voorstellen dat je niet blij bent. En dan nog maar afwachten wat voor buren je krijgt. Dit is ook niet direct een gezellige binnenkomer natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad gewoon vooral irritant.
De nieuwe buren zullen ongetwijfeld net als de rest van het dorp gereformeerden zijn. Geen uitgang aan de achterkant dus ik zal niet veel met ze te maken hebben maar ik wil wel gewoon mijn ding kunnen doen.

Waar zou ik het beste informeren? De gemeente? Of rechtsbijtstand bellen?
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven