Geld & Recht alle pijlers

Raam kijkt recht in mijn achtertuin

07-10-2018 13:01 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom hier nooit meer, dus geen idee of het hier nog werkt zoals vroeger. Vroeger, toen ik op dit soort prangende vragen altijd goeie antwoorden kreeg hier.

De kwestie is als volgt:
Achter mijn huis was een lapje gemeentegrond. Hier zijn ze nu aan het bouwen. Prima, daar niet van.
Nu heeft de nieuwbouw drie enorme ramen op de eerste verdieping én nog een raam op de tweede verdieping, die dus pal in mijn achtertuin kijken.
Ter illustratie, de nieuwbouw staat haaks op mijn huis, dus de ramen zitten in de zijkant van het huis, niet voor of achter.
Wanneer de achtertuin van de nieuwe achterburen er nog tussen zou zitten zou er meer afstand zijn en zou het niet zo'n probleem zijn, maar nu zit ik straks in mijn tuin bij wijze van spreken pal onder het raam van de nieuwe achterburen. Er zit aan hun kant geen tuin meer tussen ofzo.

De vraag is, is dit toegestaan of zijn er regels over inkijk en privacy enzo?
Als het mag is het zo natuurlijk, maar ik ben nu dus wel mijn privacy kwijt in mijn eigen achtertuin.

Iemand die weet hoe het zit, of is dit ook afhankelijk per gemeente enzo?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Hee Marels, da's een tijd geleden! In je topic over je gbp wordt nog regelmatig naar je gevraagd. Hoe is het met je?
Marels schreef:
07-10-2018 17:53
En dat er een zijraampje ofzo zou komen vond ik ook nog niet zo raar maar het gaat dus echt om drie mega-ramen op de eerste verdieping waar ik niet voor kan vluchten. Ik kan nergens meer ongezien zitten, behalve in de schuur.

Best raar dat die mensen dat zo laten bouwen, met uitzicht op jouw tuin, zonder contact met je op te nemen. Die kunnen zelf toch ook wel raden dat je daar niet blij mee gaat zijn?
Ik vind het ook maar raar, to. Net wat RikM schrijft, is het vooral raar dat zij dit zo bouwen. Weet je wie het bouwt? En staat het er al? M.a.w.: kunnen ze het nog aanpassen naar kleinere ramen?
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet kunnen dat de nieuwe bewoners zelf een schutting oid gaan plaatsen. Ik zou zelf liever groen of een mooie schutting zien dan in de tuin van iemand anders kijken. Zou het probleem meteen zijn opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Poezengek schreef:
11-10-2018 15:16
Zou het niet kunnen dat de nieuwe bewoners zelf een schutting oid gaan plaatsen. Ik zou zelf liever groen of een mooie schutting zien dan in de tuin van iemand anders kijken. Zou het probleem meteen zijn opgelost.

Een schutting is nooit hoger dan de onderste etage. Vanuit de bovenramen kijken ze dan dus nog steeds zo de tuin in.
Alle reacties Link kopieren
Je kan echt niks meer doen. Alle procedures waar je bezwaar had kunnen maken zijn al ruimschoots voorbij. Als je nu nog een jurist in de arm neemt, weet je zeker dat die je veel geld gaat kosten, maar het gaat je niet veel meer opleveren dan een verstoorde verstandhouding met je nieuwe buren.

Je kunt wel op het gemeentehuis de bouwaanvraag inkijken, dat is gewoon openbare informatie, en kijken of er gebouwd wordt volgens de afgegeven vergunning. Als de ramen er niet opstaan en ze zitten er wel in, dan heb je zeker munitie om eens een balletje op te gooien bij de toekomstige bewoners. Maar er is geen weldenkend mens die zoiets (zo'n grote verandering na de verleende vergunning) zou doen, dus ik acht de kans klein.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
11-10-2018 14:39
Ik vind het ook maar raar, to. Net wat RikM schrijft, is het vooral raar dat zij dit zo bouwen. Weet je wie het bouwt? En staat het er al? M.a.w.: kunnen ze het nog aanpassen naar kleinere ramen?
En waarom zouden ze dat doen? Ze hebben er vergunning voor en die is afgegeven nadat niemand bezwaar heeft gemaakt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
11-10-2018 17:02
En waarom zouden ze dat doen? Ze hebben er vergunning voor en die is afgegeven nadat niemand bezwaar heeft gemaakt.
Omdat je toch niet zo bij iemand in de tuin wilt zitten kijken? Andersom ben je dus ook enorm zichtbaar voor alle mensen die in die tuin zitten. Ik neem aan dat je niet zulke grote ramen plaatst om vervolgens met gordijnen je privacy te krijgen.

Praten kan nooit kwaad.
RikM schreef:
07-10-2018 17:27
Je moet de berichtgeving van de gemeente m.b.t. vergunningsaanvragen in de gaten houden zeggen ze dan, maar zijn er eigenlijk mensen die dat doen? Jaar in jaar uit maar elke week die vergunningen uitpluizen om te zien of er in jouw buurt iets staat te gebeuren? Wie heeft daar zin in en tijd voor, vraag ik me dan af.
Haha, mijn man doet dat bijna iedere week. "uitpluizen" is een groot woord hoor. Hij bladert het lokale sufferdje door, daar zit een pagina met aankondigingen van alle vergunningsaanvragen in de gemeente. Denk dat het hem nog geen vijf minuten kost om te checken of er een adres bij zit waar wij een mening over hebben/last van kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Bij veel gemeentes kun je zelfs een melding krijgen als er in jouw postcodegebied vergunningen aangevraagd worden.
Maar ik hou het sowieso in de gaten. En zeker als je zoals bij Marels weet dat er kavels verkocht zijn, dan is het wel zo handig. Maar ja, daar heeft zij nu ook niets meer aan. Ik vrees dat het toch een gepasseerd station is om dit nog te veranderen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Schutting neerzetten?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
14-10-2018 19:12
Schutting neerzetten?

Ik herhaal mezelf nog een keer: Een schutting is nooit hoger dan de onderste etage. Vanuit de bovenramen kijken ze dan dus nog steeds zo de tuin in.
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef:
07-10-2018 17:53
Maar je moet dus wel die aanvragen elke week nakijken en ik denk niet dat veel mensen dat doen. Ik dus ook niet.
En ik vraag me af of je in die plannen uberhaupt dit soort dingen kunt zien? Ramen enzo?
Want dat er gebouwd zou gaan worden wisten we dus al.
En dat er een zijraampje ofzo zou komen vond ik ook nog niet zo raar maar het gaat dus echt om drie mega-ramen op de eerste verdieping waar ik niet voor kan vluchten. Ik kan nergens meer ongezien zitten, behalve in de schuur.
Dat nakijken is niet zoveel werk, doe ik elke week. De aanvragen staan gewoon in het plaatselijk suffertje. Checken is nog geen minuut werk. Het adres staat erbij, dus kun je snel scannend lezen. Als je dus weet dat er een aanvraag is gedaan, kun je naar de gemeente om de aanvraag in te zien en eventueel bezwaar te maken. Misschien is dat tegenwoordig ook wel digitaal mogelijk, dat weet ik niet. Na goedkeuring bouwvergunning door gemeente is er nog een bezwaarperiode van een aantal weken.
Alle reacties Link kopieren
http://www.sunselect.nl/index.php/index ... 8OBK6VNeR8

Of een tarp gebruiken?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Maar dit is dan toch precies hetzelfde als bij appartementen met 2 of 3 woonlagen? Daar heeft de bewoner op de begane grond een tuin en de appartementen erboven kijken direct vanuit hun woning die tuin in.
Ik snap dat je er niet op zit te wachten als je een eensgezinswoning hebt, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die het niet als iets raars zien dat je op de tuin van je buren kijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven