Geld & Recht alle pijlers

Raar advies bank

24-08-2013 16:06 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in dubio na mijn gesprek met de bank waar onze hypotheek loopt.

We hebben contact met hen opgenomen omdat we door baanverlies van mijn man, de hypotheek niet konden opbrengen.

Mijn man heeft helaas een jaar thuisgezeten ondanks de vele sollicitatiegesprekken.

Vaak kwam hij zelfs tot de 'laatste ronde' maar hij kreeg vaak een afwijzing.

Gelukkig heeft hij per september een baan voor 40 uur!!

Wij zijn dus opgelucht en kunnen dan ook weer de hypotheek betalen.

We hebben een gesprek gehad met een budgetcoach van de bank zelf en die heeft ons hele goede tips gegeven mbt besparingen.

Maar hij zag zelf ook dat er niet heel veel meer te besparen valt omdat wij geen creditcards hebben en ook geen schulden bij wehkamp of ergens anders.

Alle extra's die we binnen krijgen, gaan ook direct naar de bank. Ik heb het volledige bedrag van onze belastingteruggaaf meteen gestort.

En vakanties en dergelijke zitten er ook gewoon niet in. En dat vinden we niet erg, want het is op dit moment gewoon zo.

WE hebben nog wel een lening van de auto lopen, maar ook die betalen we netjes elke maand af. De auto verkopen is wat ons betreft de volgende stap. Het is een oudje, dus veel levert het niet op, maar goed, soms moet je alles op alles zetten.

Maar nu komt het, er is ons tijdens het gesprek zo'n 4 keer gevraagd of we echt niet ergens 2000 euro vandaan kunnen halen.

Vrienden, familie en hij wil zelfs dat we geld van ons doorlopend krediet gaan gebruiken om de schuld in te lossen.

En dat vind ik opvallend. Ik snap dat een bank zo snel mogelijk het geld wil hebben en daarom hebben we ook een dergelijk gesprek aangevraagd om te laten zien dat we er echt alles aan doen om de schuld zoveel mogelijk in te lopen.

Maar het advies om een schuld aan te gaan bij een ander bedrijf, of bij je bekenden, zie ik niet als hulp.

Ik denk ook niet dat ik het gaat doen. Het huis is maar een huis en als we moeten verkopen, dan moet dat maar.

Wat vinden jullie hiervan?
Tja, ik vind dat het betalen van de hypotheek de hoogste prioriteit heeft, dus als dat niet zou lukken, zou ik inderdaad proberen om ergens anders geld te lenen (ouders bijv.), als je huis door de bank verkocht wordt via een veiling heb je waarschijnlijk een grote restschuld en daar zou ik niet op zitten te wachten.
Ik vind het een raar advies. Klinkt een beetje alsof ze graag hun geld willen hebben en het ze niet zoveel uitmaakt hoe. Ze weten al dat ze geld krijgen in september, dus uitzichtloos is het niet voor ze.

Maar ik denk wel dat je echt te makkelijk denkt over huis verkopen. Heb je wel enig idee van de consequenties?
Die man is in dienst bij de bank, en heeft dus als hoogste prioriteit dat het geld waar de bank recht op heeft zo snel mogelijk betaald wordt. Hoe jullie daar aan komen is voor hem blijkbaar niet interessant. Beter kun je een onafhankelijke budgetcoach raadplegen, bijvoorbeeld van Humanitas of de vakbond, dan heb je in ieder geval geen last van verstrengelde belangen.
ik vind het raar advies om een ander krediet te gebruiken...tenzij wellich t de rente daar lager is, maar meesta; is dat niet zo.

HEt ene gat met het andere dichten is mi gewoon niet handig.

Geld lenen van familie en vrienden, tja kan soms met minder tot geen rente, maar ken genoeg verhalen van mensen bij wie het de relatie goed heeft verstoord, dus blij zou ik daar ook niet van worden.

En als ik jou zo hoor doen jullie erg je best om alle achterstand in te halen. Hoe lang zou je nodig hebben om die 2000 euro af te lossen en waarom wil de bank eigenlijk zo graag dat die 2000 euro zsm wordt betaald?
De budgetcoach is er voor om de schade voor de bank zo veel mogelijk te beperken. Dat is het doel.

Ik vind zijn vraag dus ook niet zo raar.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Ik vind het geen raar advies...door wie wordt die 'adviseur' betaald. Hij predikt voor eigen parochie en is toch maar mooi van zijn probleem af wanneer jullie die achterstand direct betalen waar dat geld dan ook vandaan komt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja, ik begrijp heel goed dat hij in dienst is van de ABN AMRO en dat hij dus als prioriteit heeft, dat hun schuld het snelst wordt afgelost.

Ouders en vrienden zou natuurlijk geweldig zijn maar ik ken momenteel echt niemand bij mij of mijn man in de buurt die zomaar even 2000 euro kan missen.

Daarbij, ook DAT moet terugbetaald worden.

Natuurlijk is hypotheek prioriteit en nogmaals, we hebben echt wel wat we konden missen, gebruikt voor de hypotheek.

We willen wel en dat willen we ook aan de bank laten zien, maar ik had gehoopt op meer concrete oplossingen.

Dus, uiteindelijk heb ik het misschien als RAAR omschreven van de bank maar ik snap heus dat hij in dienst is daar.

Ik weet wat de consequenties zijn bij het moeten verkopen van je huis. ik heb me op internet ingelezen en ik weet ook dat het niet makkelijk is maar ik kan nu gewoon echt even nergens 2000 euro vandaan halen.

Als ik dat kon, had ik het allang gedaan. Het is namelijk geen onwil.
En daarbij, de situatie is inmiddels niet uitzichtloos.

Ik had misschien het voorstel verwacht dat we een hoger hypotheekbedrag mochten betalen om de schade in te lopen.

Dat is toch veel concreter? Ik voel me nu even heel alleen hierin.
Ik vind het helemaal niet raar om het uit je doorlopend krediet te doen. Die heb je toch al, en je kan beter daar achterstand hebben met terugbetalen dan bij je hypotheek. Hoeveel achterstand hebben jullie bij de hypotheek? Ik denk namelijk dat je je echt mazzel hebt bij deze bank want veel banken gaan al tot veiling over bij 3 maanden achterstand
Nee?

Zou jij het wel zo doen Katrien?

De rente van de schuld is enorm, dat wisten we, en daar hebben we voor getekend.

Een veiling is voor de bank overigens ook niet de beste oplossing. Ik had, misschien in mijn naiviteit, verwacht dat we tot een gezamelijke oplossing konden komen.

Daar heeft de bank en wij toch meer aan?
En een betalingsregeling vanaf het moment dat je man werkt, bijv per maand 50, 100 of 150 extra betalen (of wat je kan missen, is het 200 is nog beter). Je kunt zelf ook een voorstel doen op een serieus voorstel moeten zij ook serieus reageren.

Voor een schuld van 2.000 euro hoef je toch niet gelijk je huis te verkopen wanneer je zelf met een oplossing komt om het te overbruggen. Waarom doe je geen tegen voorstel?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja Amber, dat had ik dus ook in gedachten! 200 euro extra in de maand betalen totdat de schuld is ingelost.

Misschien heb je gelijk, ik zal dat voorstel maar zelf doen en hopen dat ze daarop ingaan.

Uiteindelijk gaat het ze natuurlijk om dat ze het geld krijgen.

Ik ga ze maandag meteen weer bellen!
Echt, die gasten bij de bank proberen je zonder blikken of blozen de nek om te draaien.

Laat je niet opfokken door de druk die ze op jullie leggen hoor!

Ze hebben uiteindelijk zelf de lening verstrekt, dat houdt voor hun ook risico's in, en dit is er een. Jammer dat er nu zoveel mensen in hetzelfde schuitje zitten want dat kost de bank klauwen met geld.
Ja en?
Nee, ik laat me niet gek maken...

Ik heb een vriendin die bij RTL nieuws zit, en ik weet dat zij momenteel druk bezig zijn met een onderzoek naar wat banken nu echt doen om mensen te helpen.

Ik ben nu erg benieuwd naar wat dat onderzoek gaat uitwijzen.
Zolang je per maand een bedrag aan het inlopen bent, gaat de bank echt niet over op veilen. Dat kost ze namelijk meer geld. Zorg dat je vanuit jezelf vast begint met extra te betalen, ook als ze niet enthousiast reageren op jouw bod (lees: willen dat je sneller inlost).

Ik zou sowieso niet verbaasd staan als ze niet akkoord gaan met het eerste bod, omdat ze altijd het onderste uit de kan willen hebben. Bied dus 150 per maand aan en ga dus in een tweede bod tot 200 per maand.
Het is jouw probleem...maak het probleem niet groter maar kleiner wanneer je je huis wilt behouden. De bank heeft jou al geholpen door die schuld te laten ontstaan. Het is niet raar dat zij nu geld willen zien omdat je man weer werkt heeft.

Zij doen een voorstel waar jij niets mee kan...wees volwassen neem de verantwoordelijkheid op je voor wat je wel kunt oplossen en doe een goed voorstel zonder de pers en weet ik veel wie in te schakelen omdat je je zin niet krijgt namelijk een kwijtschelding.
Het is in zoverre een raar advies dat deze geldharker zich geen 'budgetcoach' moet noemen, want een echte budgetcoach zou je inderdaad nooit adviseren het ene gat dan maar met het andere te vullen. Vanuit het standpunt van de bank gezien heeft hij natuurlijk groot gelijk met zijn advies.

Afbetalingsregeling voorstellen lijkt me inderdaad een goed idee. Als je daarnaast weer gewoon je hypotheek gaat aflossen lijkt me niet dat ze daar veel problemen over gaan maken. Wel knap van jullie trouwens dat jullie de schade zo hebben weten te beperken, zonder schulden en zo. Dat kunnen velen je niet nadoen denk ik.
Ik ben het met je eens TO, het is een raar advies. Dit lijkt me echt niet in jullie belang, want de ene of de andere schuld, beiden moeten afgelost worden.

Ik zou dus ook heel duidelijk bij de bank aangeven dat je die 2000 (!) euro niet zomaar van de boom kunt plukken. En dat er twee opties zijn: 1) of in delen afbetalen, zoals anderen al suggereerden, 2) of het huis verkopen, maar ik denk dat de bank er dan bij inschiet.

Succes!
Amber, ik heb het niet over media inschakelen...er staat : ik ben benieuwd wat dat onderzoek uit zal wijzen. Juist nu ik er zelf midden in zit.

Ik zeg ook niet dat het raar is dat de bank het geld wil.

Ik vind het een raar voorstel dat je het ene gat, met het andere gat moet dichten.

Ja, Redflag, dat ga ik doen! En Thanks Lady Voldemort, starten met 150 is een goed advies.

Ik bel ze maandagochtend meteen even op!
Ja, ik ben ook blij dat de 'schade' beperkt is.

Ik ben ook blij dat ik hiervoor de extra's heb kunnen gebruiken.

Nu dit varkentje maar even wassen!
quote:djay schreef op 24 augustus 2013 @ 17:03:

Nee, ik laat me niet gek maken...

Ik heb een vriendin die bij RTL nieuws zit, en ik weet dat zij momenteel druk bezig zijn met een onderzoek naar wat banken nu echt doen om mensen te helpen.

Ik ben nu erg benieuwd naar wat dat onderzoek gaat uitwijzen.

Een bank is een commerciële instelling en geen hulpverlener.

Waarom zouden ze je moeten helpen?

Fijn dat je man weer een baan heeft gevonden per september maar als nu de maximale achterstand is bereikt waarna de bank gaat veilen en je kan dit voorkomen door ergens 2000 euro vandaan te halen dan zou ik daar voor kiezen.

Liever ergens 2000 schuld dan straks met een restschuld te zitten die zeer waarschijnlijk nog veel groter is. Dus in die zin vind ik het geen raar advies.

Is je achterstand nu 2000 euro en gaan ze nog lang niet veilen maar willen ze alleen zo snel mogelijk de achterstand ingelopen hebben, dan moet je dat natuurlijk niet gaan doen.
Maak je niet druk om een gedwongen verkoop. Voor een schuld van 2000 euro en weer betalen van de hypotheek gaan zij daar echt niet aan beginnen, want dat kost ze veel meer.

Ze lenen je feitelijk geld, daar willen ze mogelijk iets voor terug zien (rente). Maar meer zal het niet worden lijkt me.

Inderdaad zelf een voorstel doen en tot een compromis proberen te komen.
*do not underestimate the power of stupidity*
Die 2000 euro valt nu toch weer te overzien nu je man weer een baan heeft. als je het vergelijkt met sommige andere mensen die een hypotheek schuld hebben. ....

Als jullie die rest 2000 euro kunnen inlossen in redelijke maandelijkse termijnen is er geen enkele reden voor de bank om de inlossing op een andere manier proberen af te dwingen.

Als deze persoon voor zo'n bedrag met jullie welwillendheid deze houding blijft houden zou ik een andere contactpersoon vragen. Zou in ieder geval zeker geen lening nemen!
geniet!
quote:katrien1974 schreef op 24 augustus 2013 @ 16:34:

Ik vind het helemaal niet raar om het uit je doorlopend krediet te doen. Die heb je toch al, en je kan beter daar achterstand hebben met terugbetalen dan bij je hypotheek. Hoeveel achterstand hebben jullie bij de hypotheek? Ik denk namelijk dat je je echt mazzel hebt bij deze bank want veel banken gaan al tot veiling over bij 3 maanden achterstand

Dit klopt echt niet van die 3 maanden. Ik heb voorheen jarenlang bij een bank gewerkt en maakte dit heel vaak mee.

Het belangrijkste is contact houden met de bank!

Echt niet dat ze na 3 maanden al tot veiling over gaan. Daar moet echt heel wat voor gebeuren. Doe je eigen voorstel en dan komt het goed! ( ik begrijp dus dat je pas sinds enkele maanden 2000 euro achterstand hebt?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven