Geld & Recht alle pijlers

Rare Huurbaas

04-08-2012 18:27 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen woensdag ben ik verhuisd naar een semi-studio. Ik was met spoed op zoek naar een woning en in deze stad is het niet heel makkelijk om een woning te vinden. Jubelend riep ik dat ik de woning graag wou, tekende het contract, maakte borg+huur over en kreeg de sleutels.

Nu kreeg ik net een merkwaardig telefoontje van de verhuurmakelaar. Ik zou mijn huur niet betaald hebben en hij wil morgen voor 14 uur nogmaals een maand huur krijgen. Als hij dat niet kreeg gooide hij mij eruit. Hij zou dan al mijn spullen op straat gooien.

ik stuurde hem een printscreen vanaf de bankieren-app op mijn telefoon, waarop staat dat ik de huur en de borg betaald heb en dat ik dit hoogstens merkwaardig vind. Hij schreeuwde letterlijk door de telefoon dat dat niet akkoord was en dat hij morgen 450 euro contant kwam ophalen.

maar ik heb gewoon betaald! Wat kan ik er nou tegen doen? Want ik zie die man er voor aan om daadwerkelijk mijn kamer leeg te halen. En hoe kom ik anders in vredesnaam voor morgen aan 450 euro.. Ik ben net verhuisd, ik zwem nou niet echt in het geld..
TO?
Sorry! Ik deed een dutje.

Vannacht geen oog dichtgedaan, vanmorgen toch maar een rondje gaan hardlopen om mijn hoofd even rustig te krijgen. Vrienden gebeld en iedereen in mijn omgeving ingelicht.

Kreeg net wel een smsje weer, hij gebruikte nu wederom een andere naam, ik vind het een nare bedoeling. In het smsje vroeg hij of ik he gek vond dat hij uit z'n dak was gegaan.. IK heb maar niet geantwoord. Terwijl ik dat zo graag wil doen. Vanavond komt er een vriend hier en gaan we de stad in. Even weg van thuis, daarna ga ik maar eens op zoek naar een crash-adres, want ik wil hier vannacht en de dagen daarna niet slapen.

Ben ik even met open ogen in de vastgoedmaffia beland zeg!
Heb je nog iets van de politie gehoord? Je zou langs kunnen gaan om de sms te laten lezen.

Kan die vriend niet blijven slapen, of jij bij hem?
quote:daydream schreef op 05 augustus 2012 @ 16:58:

Heb je nog iets van de politie gehoord? Je zou langs kunnen gaan om de sms te laten lezen.

Kan die vriend niet blijven slapen, of jij bij hem?Ja, ik blijf slapen daar vannacht, ik ben doodmoe. Dus ik stuiter nu op mijn zelfgemaakte cappuccino met sojamelk. Gelukkig komt het heus allemaal wel goed. Ik ben alleen benieuwd wat de rest van de week brengt.
Wat een gedoe! Lekker genieten vanavond en snel wegwezen daar. Heb je nog contact gehad met de politie?
Waarom verander je niet accuut je nieuwe sloten, zoals ik al eerder heb aangegeven. Volgends mij heb je dat recht, kun je tenminste zonder grote angsten thuis zijn tot je een nieuwe woning vind.
weet je wat ik zou doen ( heb er nog even een nachtje over geslapen ). Ik zou als de sodemieter mijn kamer weer leeghalen. Sleutel bij huurbaas afleveren en vervolgens mijn geld terugeisen ( via juridisch loket ofzo ). Kun je ergens terecht? Wellicht hier op het forum een oproepje zetten voor een tijdelijke kamer ofzo ? ik woon in Brabant , je mag bij mij logeren maar is een beetje ver van je werk vermoed ik
en dat smsje ook weer bewaren en aan je aangifte toevoegen.
Ik zit te denken hoe ik je kan helpen, woon niet heel ver van je vandaan (den haag) maar heb geen slaapplek voor je....ik woon samen namelijk. Een vriend van mij verhuurt woningen in Rotterdam, maar dat is wel een eindje uit de richting voor je. Evt kan ik hem als tijdelijke oplossing wel vragen...
Hey Jurks, hoe staat het er nu voor? Wat een ontzettend naar verhaal, ik hoop dat er snel een oplossing komt.
quote:elsaelsa schreef op 05 augustus 2012 @ 23:03:

Waarom verander je niet accuut je nieuwe sloten, zoals ik al eerder heb aangegeven. Volgends mij heb je dat recht, kun je tenminste zonder grote angsten thuis zijn tot je een nieuwe woning vind.

Dat mag eigenlijk niet,overigens zou ik het meteen doen.

Maar dat kan alleen als je de voordeur niet samen deelt!

Van de andere kant een cilinder is in 1 minuut uitgeboord en dan staat de malloot nog binnen(hij mag nl met zijn eigendom/pand doen wat hij wil)

TO zorg ervoor dat je daar zo snel mogelijk weg bent. Dit is geen thuis!!!
@Jurks, hoe is het met je?

Ik denk dat weggaan de enig optie is hoor. Want stel dat dit met een sisser afloopt, dan zijn de verhoudingen behoorlijk verstoord en kun je wachten op een nieuw incident. Tenminste, zoals je de huurbaas omschrijft.
Ozo.
quote:panadol schreef op 06 augustus 2012 @ 09:50:

[...]

Dat mag eigenlijk niet,overigens zou ik het meteen doen.Dat is niet per definitie zo. Er zijn genoeg situaties waarin dat wel mag. Bijvoorbeeld als het slot ontwricht is bij inbraak, of als je het hebt moeten laten openbreken door een slotenmaker. Stel nou he, dat TO haar sleutel kwijt is en buiten staat. En dat haar huisbaas niet opneemt, dan mag ze meestal wel een slotenmaker bellen om de boel open te maken en het slot te vervangen. Moet ze in principe wel uiteindelijk de nieuwe sleutel aan de huisbaas geven, maar daar kun je best heel erg langzaam over doen.quote:

Van de andere kant een cilinder is in 1 minuut uitgeboord en dan staat de malloot nog binnen(hij mag nl met zijn eigendom/pand doen wat hij wil)

TO zorg ervoor dat je daar zo snel mogelijk weg bent. Dit is geen thuis!!!uhhh... nee hoor, dat mag hij niet, het is namelijk nog steeds de woning van TO, ongeacht het eigendom van het pand.

[...]

Wat is dit nu weer voor een desinformatie?

1) Je hebt als huiseigenaar GEEN recht op een sleutel. Je kunt als huurder te allen tijde het slot vervangen zonder dat je eigenaar of huisbaas een sleutel hoeft te geven.

Dat is ook logisch, want de eigenaar/huurbaas heeft niets te zoeken in de woning als deze verhuurd is. Hij mag er zelfs niet komen zonder nadrukkelijke toestemming.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3886

2) En een eigenaar mag NIET doen wat hij of zij wil met het het pand. We leven in Nederland in een rechtsstaat waar huurrechten gelden en de privacy van de huurder goud waard is.

Ik reageer een beetje fel omdat je zelf ook kamers verhuurt maar je blijkbaar nooit hebt verdiept in huurrechten.

Beetje merkwaardig om moeilijk te doen hier in dit topic terwijl je zelf ook een huurbaas bent die blijkbaar de kont afveegt met de rechten van je huurders.

Blijkt ook uit het feit dat jij blijkbaar ook wel eens huurder op straat hebt gesmeten.

En dat het jou niets zo interesseren mochten mensen jou een huisjesmelker noemen.

En dan nog over het civiel recht: het is geen civiel recht. Een bedreiging hoort gewoon bij strafrecht.

En dan nog dit: mocht een huurbaas/eigenaar de huurder bedreigen dan wordt in principe in eerste instantie altijd geluisterd naar de huurder omdat het gaat om een verticale machtsverhouding.

Maar goed. Ga je eens verdiepen in huurrechten voor je kamers gaat verhuren.

Een huis is een van de belangrijkste zaken voor een mens en basisbehoefte en beslist geen simpele cashcow die je naar eigen gelang kunt leegmelken!
Jurks, hoe gaat het nu met je?
En hoe zit het als er regels in het huurcontract staan m.b.t. het vervangen van sloten?
quote:daydream schreef op 06 augustus 2012 @ 18:03:

En hoe zit het als er regels in het huurcontract staan m.b.t. het vervangen van sloten?

Dat soort bepalingen zijn in principe ongeldig. Een contract moet eigenlijk voldoen aan rechtsregels.

@ Jurks: als de nood hoog is en de paniek acuut weet ik wel een tijdelijke kamer voor je in Amsterdam. Niet veel ruimte, wel keurig, wit en betaalbaar.

Mocht de pleuris uitbreken..

[...]

HIj verhuurt de woning, dus mag er absoluut niet doen wat hij wil. Dat zou mooi zijn zeg!

Je mag natuurlijk bij een gezamenlijke voordeur het voordeurslot niet zomaar veranderen, dan staat je huisgenoot buiten en dat is niet erg aardig.

Mmaar de sloten van je eigen woonruimte wel hoor.

Oh, ik ben hartstikke mosterd.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
TO, hoe is het?
Ozo.
Jurks wat verschrikkelijk! Kan je nergens om juridisch advies langsgaan? Even zien wat je rechten/plichten zijn? Hoe je er weg kan? De eerste huisbazin in onze huidige flat was ook echt een crazy wijf dat ons zwaar heeft afgezet en op het einde mijn vriend zelf bedreigden :/ Gelukkig is het pand nu verkocht en hebben we een erg leuke nieuwe huisbazin.

Wij hebben het ons heel erg beklaagt dat we niet vroeger juridisch advies hebben ingewonnen, dat zou ons veel geld en zorgen bespaard hebben. Dus zou toch zien dat je jezelf een beetje kan wapenen tegen doe gek.
Het gaat goed, nog steeds slaap ik met dozen voor de deur en ben ik liever weg dan thuis. Lieve vrienden die allemaal met me meedenken en nachtjes blijven logeren. Vannacht is mijn eerste nacht alleen na het incident, juridische hulp ingeschakeld en zelfs het slot van mijn kamer laten veranderen. (DUUR!!!)

Maar alles voor het goede doel, want ik wil gewoon rustig kunnen slapen.
Ja, als je ooit een carrière switch wilt maken, dan zou je eigenlijk slotenmaker moeten worden. Dat verdient nog eens goed . Nou als je er nog slaapt en geen boze huiseigenaar meer aan je deur hebt gehad, dan heb je grote kans dat dit met een sisser afloopt. Wie weet is hij nu wel banger voor jou, dan jij voor hem ,
quote:jukebox schreef op 06 augustus 2012 @ 18:08:

[...]

Dat soort bepalingen zijn in principe ongeldig. Een contract moet eigenlijk voldoen aan rechtsregels.

@ Jurks: als de nood hoog is en de paniek acuut weet ik wel een tijdelijke kamer voor je in Amsterdam. Niet veel ruimte, wel keurig, wit en betaalbaar.

Mocht de pleuris uitbreken..

Als dat door beide partijen getekend is is het gewoon rechtsgeldig.

Met je vorige post ben ik het niet eens maar goed daar gaat het niet om.

Nieuw slot is zeker kei duur.

Het beste is om advocaat in de arm te nemen en dat komt de huurbaas uiteindelijk duur te staan.Maar op het moment dat hij achterlijke beslissingen neemt heb je gewoon een probleem zoals in TO haar geval.Sterkte!
Nee hoor Panadol, wat je ook in een contract zet, het is niet zomaar rechtsgeldig. De wet gaat altijd boven het contract, mocht het erop aankomen. Ook als het contract door beide partijen getekend is.
quote:_ebba schreef op 09 augustus 2012 @ 20:23:

Nee hoor Panadol, wat je ook in een contract zet, het is niet zomaar rechtsgeldig. De wet gaat altijd boven het contract, mocht het erop aankomen. Ook als het contract door beide partijen getekend is.

een huurbaas staat ook niet boven de wet.

Begrijp mij niet verkeerd.Op het moment dat er een huurcontract tijdens de rechtzaak besproken word(wat door beide partijen getekend is) telt het wel als *verzachtend*

Op het moment van uitzetting onterecht trek een huurbaas echt wel aan het kortste eind in een rechtzaak. Jurks heeft nu wel grote problemen omdat een huurbaas worst heeft aan de regels en er is geen rechter die dat nu meteen oplost.Als de huurbaas je buiten gooit sta je op straat ook al heb je rechten.En dat is wat ik ermee bedoel.En dan kun je maar een ding en dat is gaan rechten dit terwijl je op deze problemen niet zit te wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven