Geld & Recht alle pijlers

re-integratie werk

16-12-2013 18:33 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

misschien loop ik een beetje op de zaken vooruit, maar ik kan op internet weinig vinden wat betreft mijn rechten "wet verbetering Poortwachter"

Misschien dat er hier ervaringsdeskundigen zijn op dit gebied.

Ik zal een lang verhaal kort maken. Inmiddels werk ik nu bijna 3 jaar in de psychiatrie, heb de eerste 2 jaar 12 uurtjes gewerkt in een andere (lager ingeschaalde) functie, dit mede omdat ik ook als ZZP-er een eigen bedrijf runde. Hier ben ik begin 2013 mee gestopt en ben ik voor 28 uur ( 4 x 7 uur) komen te werken in een andere (meer verantwoordelijke functie) op een andere locatie. Tot juni verliep alles goed wat betreft mijn gezondheid, daarna ging het fout en is het sindsdien nooit meer helemaal goed gekomen (eerst last van een traag werkende schildklier, fibromyalgie en vervolgens op IC terecht gekomen wegens hartproblemen) . Ik probeer er alles aan te doen om zo gezond mogelijk te leven, rook en drink niet en heb altijd fanatiek aan sport gedaan. Nu ik 28 uur werk en regelmatig in de ziektewet zit kom ik bijna aan sporten niet meer toe, terwijl ik me er anders supergoed bij voel.

Mijn bedrijfsarts heeft erg veel begrip voor mijn situatie (waar vind je nog zo'n iemand??) en begrijpt dat ik na mijn herstel minder uren wil gaan werken (ik wil naar 20 uur) Voor mij zou dat een betere balans kunnen betekenen voor mijn gezondheid. Voor de rest heb ik het ook goed naar mijn zin op mijn werk, doe mijn werkzaamheden met plezier en enthousiasme en heb superfijne collega's, alleen mijn leidinggevende toont nauwelijks begrip voor het feit dat ik minder wil werken. Ze dreigt zelfs dat ik maar een andere baan moet zoeken omdat mijn uren dan niet langer in te passen zijn in het rooster. Daarnaast zegt ze dat wij het alleen maar drukker zullen gaan krijgen met extra taken erbij en dat ik dit óók met 20 uur werken helemáál niet aan zou kunnen.

Ik stond perplex, was lamgeslagen vanmiddag. Ik was vanmorgen nog blij dat ik voor het eerst sinds lange tijd eindelijk arbeidstherapeutisch aan de gang kon gaan en dan krijg je op deze manier behoorlijk de kous op de kop nadat een leidinggevende informeert hoe het gesprek met de bedrijfsarts was verlopen.

Dit was dan haar antwoord en ik vraag me af of zij überhaupt dit soort uitlatingen mag doen? In hoeverre kan een bedrijfsarts hier iets mee en wat zijn mijn rechten?

Over 4 weken heb ik pas weer een gesprek met mijn bedrijfsarts, maar het hele gesprek zit me niet echt lekker, vandaar dat ik hoop dat jullie mij er iets meer over kunnen vertellen.

Alvast bedankt!
Laat mijn bijdrage een goede zijn........
Iedere werknemer mag eens in de 2 jaar een verzoek doen tot aanpassing van zijn werkuren. De werkgever mag dit alleen weigeren op grond van zwaarwegende bedrijfsbelangen.

Kun je dat doen?

Verder denk ik dat jouw leidinggevende zich meer zorgen maakt over hoe ze dat zaak draaiend houdt, dan over jouw gezondheid of welzijn. Dit is niet prettig, maar misschien wel begrijpelijk als het inderdaad voor veel last gaat zorgen mocht jij minder gaan werken. Het is per slot van rekening waar ze voor betaald wordt. Haar woorden klinken heel hard zoals jij ze opschrijft, misschien bedoelt ze het niet zo hard?
Wat is je vraag concreet. Gaat je vraag over reintegratie tijdens ziekte of over het aanpassen van je arbeidsovereenkomst, want dat zijn 2 verschillende dingen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou heel voorzichtig zijn met je contracturen naar beneden bijstellen als je nog in een re-integratietraject zit. Mocht je ooit worden afgekeurd, dan loop je een stuk WIA mis en AOW opbouw. Je WIA uitkering wordt dan berekend op die 20 uur in plaats van de oorspronkelijke 27 uur waardoor je dus minder ontvangt.

Verder kan het geen kwaad de bedrijfsarts te bellen. Wellicht kan hij / zij je leidinggevende uitleggen dat die veel meer heeft aan iemand die goed 20 uur inzetbaar is dan iemand die 28 uur geacht wordt te werken maar zich steeds ziek moet melden omdat ze het niet trekt.
Als je door ziekte minder uren kan werken zijn daar regelingen voor. Ik zou niet mijn uren zelf gaan inleveren als de enige reden ziekte zou zijn.
quote:12twister schreef op 16 december 2013 @ 19:23:

Ik zou heel voorzichtig zijn met je contracturen naar beneden bijstellen als je nog in een re-integratietraject zit. Mocht je ooit worden afgekeurd, dan loop je een stuk WIA mis en AOW opbouw. Je WIA uitkering wordt dan berekend op die 20 uur in plaats van de oorspronkelijke 27 uur waardoor je dus minder ontvangt.

Verder kan het geen kwaad de bedrijfsarts te bellen. Wellicht kan hij / zij je leidinggevende uitleggen dat die veel meer heeft aan iemand die goed 20 uur inzetbaar is dan iemand die 28 uur geacht wordt te werken maar zich steeds ziek moet melden omdat ze het niet trekt.

dit dus

normaal is het zo dat je werkgever inschat / bepaalt of het binnen de organisatie en functie past dat jij minder gaat werken

als de arbo-arts het adviseert en er wel mogelijkheden zouden zijn (wil een collega meer uren bijvoorbeeld) maar je werkgever weigert, kan je werkgever flink in de problemen komen als jij opnieuw uitvalt
quote:annapalona schreef op 16 december 2013 @ 19:40:

Als je door ziekte minder uren kan werken zijn daar regelingen voor. Ik zou niet mijn uren zelf gaan inleveren als de enige reden ziekte zou zijn.Ik heb er nooit zo bij stil gestaan dat er regelingen zijn voor minder uren werken. Heeft dit dan niet te maken met een bepaald percentage dat je dan afgekeurd wordt? Dat is overigens het laatste wat ik wil. De kans dat ik volgens de bedrijfsarts te maken krijg met het WIA is volgens hem gering.
Wat twister schrijft.. Geen uren inleveren. Dat kost geld. Korte en lange termijn..
quote:viva-amber schreef op 16 december 2013 @ 19:08:

Wat is je vraag concreet. Gaat je vraag over reintegratie tijdens ziekte of over het aanpassen van je arbeidsovereenkomst, want dat zijn 2 verschillende dingen.

Het gaat bij mij puur puur om het aanpassen van mijn arbeidsovereenkomst omdat herhaling van de gezondheidsklachten groot blijft als ik 28 uur blijf werken. Persoonlijk zit ik er ook niet op te wachten om om de haverklap in de ziektewet terecht te komen hierdoor.

Natuurlijk is minder werken niet altijd een garantie op een blijvende goede gezondheid
quote:marjolein852 schreef op 16 december 2013 @ 20:01:

Wat twister schrijft.. Geen uren inleveren. Dat kost geld. Korte en lange termijn..Okay, bedankt voor de tip! Ik zal aan de bedrijfsarts vragen hoe dit in zijn werk gaat en welke regelingen er hierbij gelden
quote:zorgdragertje schreef op 16 december 2013 @ 20:00:

[...]

Ik heb er nooit zo bij stil gestaan dat er regelingen zijn voor minder uren werken. Heeft dit dan niet te maken met een bepaald percentage dat je dan afgekeurd wordt? Dat is overigens het laatste wat ik wil. De kans dat ik volgens de bedrijfsarts te maken krijg met het WIA is volgens hem gering.Ik zou nooit zelf minder uren contract gaan aanvragen.
quote:annapalona schreef op 16 december 2013 @ 19:40:

Als je door ziekte minder uren kan werken zijn daar regelingen voor. Het zou wel handig zijn als je TO kort zou uitleggen over welke 'regelingen' jij het hebt voordat ze met haar bedrijfsarts gaat praten.
http://www.rijksoverheid. ... verplichtingen-bij-ziekte

Ze kan tijdelijk minder uren bespreken met bedrijfsarts, maar ik zou mijn contract niet aanpassen zonder dat ik samen met mijn baas alles heb gedaan heb om toch weer naar de normale uren en eigen werk te kunnen.

Na 2 jaar kan je ook voor een gedeelte qua uren een keuring aanvragen.

En de rest kan je juist navragen bij bedrijfsarts en uwv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven