Geld & Recht alle pijlers

Recht op bijstand als student?

22-02-2012 21:30 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo iedereen,

Op internet heb ik al het een en ander al opgezocht.

Ik kom er allen niet helemaal uit,

Acht jaar geleden ben ik gaan studeren (hbo)

helaas niet kunnen afmaken. Sinds vorig jaar heb ik mijn studie weer opgepakt. In de tussentijd heb ik fulltime gewerkt en dus ook een huur huis.

Nu is echter zo dat ik na dit jaar geen recht meer heb op studiefinanciering. Aangezien de 10 jaar voorbij zijn gegaan mag ik ook niet meer lenen van de duo groep.

Dit betekent dat ik straks na augustus geen inkomsten meer heb van de studiefinanciering. Het enige wat ik nog heb is mijn inkomsten van mijn werk. Dat zal per maand tussen 300 a 400 euro liggen. Daarvan kan ik niet meer mijn vaste lasten betalen en moet dus mijn huis uit.

Kan je als student ook bijstand krijgen?

alvast bedankt voor de reacties

Groetjes
quote:flowerbombje schreef op 23 februari 2012 @ 21:14:

Branwen, als jij lichamelijk en geestelijk in staat bent om te werken en geen jong kind hebt, dan moet je toch beschikbaar zijn voor werk?

Je hebt een arbeidsverplichting. Echter, beschikbaar zijn / je beschikbaar stellen voor werk is - in tegenstelling tot een WW-uitkering - geen voorwaarde om voor bijstand in aanmerking te komen.

Als de WWB is toegekend zul je - even niet-kunners daargelaten - de arbeidsplicht opgelegd krijgen. Voldoe je daar niet aan, bijvoorbeeld je solliciteert onvoldoende, of je weigert werk, dan krijg je een maatregel opgelegd.
quote:tikal schreef op 23 februari 2012 @ 21:41:

Er wordt soms bijstand verleend als men nog ingeschreven staat als student, maar geen studiefinanciering meer kan krijgen, als er bijv. of 1 opdracht afgemaakt moet worden. In de avonduren. Want je wordt in sommige gemeentes inderdaad direct aan het werk gezet. Het kan dus wel, maar je kunt er niet overdag bij studeren. Dat moet in de avonduren gebeuren.

Dat klopt niet. Het ligt maar net aan de plichten die er worden opgelegd.

Overigens verwacht ik - nu de wet is aangescherpt - niet dat er nog (veel) clienten zullen zijn die in de gelegenheid worden gesteld om hun al dan niet fulltime opleiding af te maken. Alles zal op werken worden ingezet.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 24-02-2012 09:08
Reden: Aangepast ter verduidelijking
% gewijzigd
quote:_Branwen_ schreef op 23 februari 2012 @ 21:59:

[...]

Dat klopt niet. Het ligt maar net aan de plichten die er worden opgelegd.

Overigens verwacht ik - nu de wet is aangescherpt - niet dat er nog (veel) clienten zullen zijn die in de gelegenheid worden gesteld om hun al dan niet fulltime opleiding af te maken. Alles zal op werken worden ingezet.

Klopt wel hoor Branwen, ik heb zelf zo (niet vaak, maar wel eens in de WIJ) een inkomensvoorziening toegekend.

En volgens mij als TO een traject "direct werk" accepteert in de WWB, zij in de avonduren best haar studie mag afmaken.
quote:tikal schreef op 24 februari 2012 @ 08:40:

Klopt wel hoor Branwen, ik heb zelf zo (niet vaak, maar wel eens in de WIJ) een inkomensvoorziening toegekend.

En volgens mij als TO een traject "direct werk" accepteert in de WWB, zij in de avonduren best haar studie mag afmaken.Wat klopt er wel? Want volgens mij bedoelen we hetzelfde. Er werd aangegeven dat een opleiding volgen zou kunnen, maar dat dat in de avond moet. Dat moet niet per se; het is maar net welke ontheffingen er worden gegeven.
quote:tikal schreef op 24 februari 2012 @ 08:40:

En volgens mij als TO een traject "direct werk" accepteert in de WWB, zij in de avonduren best haar studie mag afmaken.Dat ben ik met je eens. Geen idee echter of dat zo makkelijk op elkaar valt aan te sluiten, van een dag- naar een avondopleiding. Maar daar zal TO keuzes in moeten maken.
Het lijkt me makkelijker om in de ochtenden/avonduren en de weekenden meer te gaan werken, zo doen heel veel studenten het. Een maandelijks inkomen van 300/400 euro betekend dat TO maar weinig uur werkt nu.
@_Branwen_ oeps SOLLY :-)

Dacht dat je het niet eens was met me.

Ik zat er nog eens over na te denken, maar deze situatie komt gewoon niet vaak voor.

Al doe ik nu geen aanvragen meer, maar ik houdt me bezig met mensen die al in de bijstand zitten & en dan puur het inkomen (werk ligt bij ons bij een ander).
.
Beetje jammer trouwens dat TO met de noorderzon is verdwenen (ik weet dat niet iedereen continu achter het forum zit maar het is nu de 25ste en To opende dit topic op 22ste.
Jeetje, het idee alleen al dat het in je opkomt om te vragen of je recht hebt op bijstand. Werken met die handel!

Ik studeer aan een particuliere opleiding (dus geen studiefinanciering, ov + hogere collegegelden dan bij een reguliere HBO of universitaire studie) en werk 28 uur per week om alles te kunnen betalen. Ik ben alleen, heb het absoluut niet ruim, maar het kan...

Dus meer uren zien te krijgen en hard aan het werk om je eigen boontjes te doppen!
Hey iedereen,

super bedankt voor de reacties en het mee denken.

De meeste reacties vind ik erg logisch. Dat deze vraag onzin is vind ik niet. Probeer alleen uit te zoeken wat voor mogelijkheden ik gewoon heb. Een ander die niet rond kan komen van alleen werk krijgt ook een aanvulling.

Ik ben begonnen in 2002 te studeren aan het hbo. Dit heb ik 2 jaar gevolgd en door omstandigheden helaas niet kunnen afmaken. Ik ben dus toen fulltime gaan werken, huisje gehuurd.

Ik was niet gelukkig in mijn werk en mijn opleiding was nog steeds een grote passie. Ik heb toen besloten om toch mijn baan op te zeggen en weer te gaan studeren. Ik had nog recht op 2 jaar studie financiering. Ik was er echt van overtuigd dat ik daarna nog recht had om een lening af te mogen sluiten bij duo groep. Maar het is nu 2012 en er zijn 10 jaar verstreken. Conclusie ik heb nergens recht op.

Ik heb geprobeerd om wat te sparen, maar omdat ik huur huisje heb en toen al niet zo veel inkomsten had, kan ik hier helaas niet een jaar van leven.

Ik vind logisch dat mensen zeggen ga er naast werken. Dit doe ik natuurlijk ook al. (de opleiding is helaas niet in de avond uren te volgen)

Mijn huis ga ik al opzeggen en misschien bijvoorbeeld klein kamertje en of anti kraak te nemen. Dit heb ik er ook allemaal wel voor over.

Het is alleen dat ik al drie banen heb, dus is niet zo dat ik niks wil doen. Maar ik red het daar helaas gewoon ook niet mee.

Vandaar de vraag eigenlijk.

Groetjes
quote:lieve_mirjam schreef op 03 maart 2012 @ 19:52:

Hey iedereen,

super bedankt voor de reacties en het mee denken.

De meeste reacties vind ik erg logisch. Dat deze vraag onzin is vind ik niet. Probeer alleen uit te zoeken wat voor mogelijkheden ik gewoon heb. Een ander die niet rond kan komen van alleen werk krijgt ook een aanvulling.

Meen je dit???

Ik ben begonnen in 2002 te studeren aan het hbo. Dit heb ik 2 jaar gevolgd en door omstandigheden helaas niet kunnen afmaken. Ik ben dus toen fulltime gaan werken, huisje gehuurd.

Ik was niet gelukkig in mijn werk en mijn opleiding was nog steeds een grote passie. Ik heb toen besloten om toch mijn baan op te zeggen en weer te gaan studeren. Ik had nog recht op 2 jaar studie financiering. Ik was er echt van overtuigd dat ik daarna nog recht had om een lening af te mogen sluiten bij duo groep. Maar het is nu 2012 en er zijn 10 jaar verstreken. Conclusie ik heb nergens recht op.

Ik heb geprobeerd om wat te sparen, maar omdat ik huur huisje heb en toen al niet zo veel inkomsten had, kan ik hier helaas niet een jaar van leven.

Ik vind logisch dat mensen zeggen ga er naast werken. Dit doe ik natuurlijk ook al. (de opleiding is helaas niet in de avond uren te volgen)

Mijn huis ga ik al opzeggen en misschien bijvoorbeeld klein kamertje en of anti kraak te nemen. Dit heb ik er ook allemaal wel voor over.

Het is alleen dat ik al drie banen heb, dus is niet zo dat ik niks wil doen. Maar ik red het daar helaas gewoon ook niet mee.

Vandaar de vraag eigenlijk.

Groetjes
@soppie... Ja dat meen ik. Ik heb een paar voorbeelden in mijn omgeving.
quote:lieve_mirjam wrote on 03 March 2012 @ 20:00:

@soppie... Ja dat meen ik. Ik heb een paar voorbeelden in mijn omgeving.Da's WW. Die rechten bouw je op...
quote:ik1983 wrote on 25 February 2012 @ 12:40:

Jeetje, het idee alleen al dat het in je opkomt om te vragen of je recht hebt op bijstand. Werken met die handel!

Ik studeer aan een particuliere opleiding (dus geen studiefinanciering, ov + hogere collegegelden dan bij een reguliere HBO of universitaire studie) en werk 28 uur per week om alles te kunnen betalen. Ik ben alleen, heb het absoluut niet ruim, maar het kan...

Dus meer uren zien te krijgen en hard aan het werk om je eigen boontjes te doppen!Ik kan me zomaar voorstellen dat een gemeente dit wel zou toestaan, omdat TO dat de kans geeft blijvend uit de bijstand te blijven door haar kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk te vergroten door deze studie af te maken. (*ademt uit en ziet dat die zin beter had gekund* ) Dat kost nog altijd minder dan TO 100% verplichten zich beschikbaar te stellen voor werk (op een fietsenwerkplaats of zo) met alle gevolgen van dien (geen studie kunnen afmaken, minder snel kans op degelijk werk). Dan blijft ze langer afhankelijk van bijstand. Maar goed, 't is 2012 en gemeentes zijn met handen gebonden. Er is weinig tot geen marge meer...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven