Geld & Recht alle pijlers

recht op sleutel van 'mijn' huis?

14-06-2012 11:42 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn ex en ik zijn 2 jaar geleden gescheiden waarna ik nog een tijdje met de kinderen in 'ons' huis (koophuis) heb gewoond. Sinds een jaartje wonen de kinderen en ik in een huurhuis. Ik sta niet op het koopcontract van het huis, maar doordat we waren getrouwd in gemeenschap van goederen is het dus ook mijn huis.

Nu wil ik van dat huis af. Het is al 2 jaar geleden en dan wil mijn ex het verkopen en er dan weer zelf gaan wonen. Op dit moment slaapt hij er een paar nachten in de week. Nu wil ik mijn huissleutel terug (heb ik ingeleverd bij het verhuizen) zodat ik er eens met een makelaar door kan lopen om te kijken wat er mogelijk is. (volgens de laatste berichten van ex wil hij het nu ook verkopen)

Kan ik mijn sleutel terug eisen?

Als hij niet van plan is om dat te doen, wat zijn dan mijn opties?
Ga eerst eens met je ex om de tafel zitten.
meerdere keren geprobeerd, dat werkt niet. Het enige wat hij zegt is dat ik maar een makelaar had moeten regelen (2 jaar geleden al volgens hem) Had ik ook best gedaan al hij niet zo wispelturig zou zijn. Dan er wel willen wonen, dan verkopen, oh nee toch niet etc.
Okay, dan hem rustig ( blijf vriendelijk ! Dat werkt beter dan bozig ) vertellen dat je komende week een makelaar wil inschakelen, en de huissleutel graag zou willen gebruiken om door het huis te gaan.

Eerst vriendelijk, daarna eisen
Betaald je ex wel steeds de hypotheek? Ik weet niet precies hoe het zit hoor, maar ik weet dat als je samen een hypotheek hebt dat je dan samen verantwoordelijk bent voor betaling daarvan. Nu is dat in jullie geval niet zo, maar omdat je in gemeenschap van goederen bent getrouwd weet de bank je misschien toch te vinden.

Sterkte!
Samen kopen = samen betalen= is samen (ver)kopen= samen hypotheek hebben.

Ja, je hebt recht op een sleutel.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Kun je niet in overleg met je ex afspraken met makelaars maken? Dan heb je ook geen sleutel nodig.
Ga in therapie!
quote:Eindeloos schreef op 14 juni 2012 @ 12:23:

Samen kopen = samen betalen= is samen (ver)kopen= samen hypotheek hebben.

Ja, je hebt recht op een sleutel.

Tenzij het huis bij de scheiding aan ex is toegewezen. Dan heeft TO niet zonder meer toegang tot het huis.

Ik kan me voorstellen dat het wel mogelijk moet zijn bezoeken met makelaars/kopers te houden, maar hoe dat juridisch zit weet ik niet. Misschien eens navragen bij het Juridisch Loket?
Ga in therapie!
hij betaalt niet altijd netjes de hypotheek op tijd, hij heeft een slechtlopende zaak met het huis als onderpand (zonder toestemming van mij, heeft hij na de scheiding gedaan) Dus dat is ook 1 van de redenen dat ik zo snel mogelijk van dat huis af wil. Als hij niet wil verkopen heb ik hem al meerdere keren gezegd dat dit dan bij de notaris geregeld moet worden. Maar dan zegt hij doodleuk: ja is goed, betaal jij de notaris maar dan.
Ja hoor, je kunt gewoon een sleutel krijgen. Het is immers jou bezit. Mocht hij die niet willen geven, dan laat je een slotenmaker de deur openen en een nieuw slot erin zetten waarmee je hem de sleutel geeft.

Check ook eens deze link:

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3392

Overigens, je bent echt royaal laat, met die twee jaar. Ik zou nu een stappenplan maken, met bij elke stap een deadline en een tegenmaatregel wat jij gaat doen. En dat stappenplan samen met iemand opstellen en ook uitvoeren. Het is al veel en veel te ver gekomen, en je ex denkt nu dat hij met je kan sollen.

Dus voorbeeld:

1) Sleutel krijgen. Je belt hem en vraagt de sleutel. Deadline: twee weken. Maatregel: na een week vraag je er nog een keer om en zegt dat als je de sleutel niet krijgt, je jezelf toegang verschaft

2) Makelaar inschakelen. Je belt hem en zegt dat je die-en-die makelaar gaat inschakelen. Probleem mee? Je mag zelf een andere regelen. Deadline: twee weken. Niet gedaan? Dan schakel je zelf er eentje in.

3) etc.

Zorg ervoor dat hij bij elke stap een bevestiging krijgt, o.i.d. bijv. over e-mail.
quote:diane84 schreef op 14 juni 2012 @ 12:28:

Maar dan zegt hij doodleuk: ja is goed, betaal jij de notaris maar dan.Dan doe je dat toch, snelste manier om er vanaf te zijn en voorkomt veel ellende en geregel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven