Geld & Recht alle pijlers

Recht op uitkering of bijstand?

20-05-2011 18:09 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_120599 wijzigde dit bericht op 23-05-2011 22:53
Reden: herkenning
% gewijzigd
Komt wel goed, schatje!
Bedankt vor je tips trouwens Branwen, ik zal weer eens naar het UWV bellen, maar goed die hebben me ook toen ik in het ziekenhuis lag 80 euro per week gestort en heel lang volgehouden dat dat het toch echt was... (en achteraf was dat een foutjeeeee)
Graag gedaan. Ik zou als ik jou was niet bellen maar de aanvraag doen via de website: https://www.werk.nl/werk_ ... t_doen/aanragen_uitkering

Let er wel op dat je waarschijnlijk daarna nog moet bellen binnen meen ik 48 uur met het UWV (tenzij ze dat weer veranderd hebben), want anders vervalt je meldingsdatum. Maar wat je moet doen staat er precies uitgelegd.
Uit professionele nieuwsgierigheid: uiteraard alleen als je het kwijt wilt, maar waar leef je nu dan van Yellow, als je geen inkomsten hebt?
Nu krijg ik ziektewet. Maar zodra ik weer vol studeer niet meer (misschien had ik dat niet duidelijk uitgelegd) dus nu krijg ik 630 euro per maand. Daar kan ik net mijn vaste lasten van betalen, wat brood met pindakaas en wat peuken (erg he)
...
anoniem_120599 wijzigde dit bericht op 23-05-2011 22:59
% gewijzigd
Komt wel goed, schatje!
Jongemama, als je nu 20 uur werkt heb je inkomsten, en misschien niet eens recht op een werkleeraanbod en inkomensvoorziening WIJ, aangezien de norm voor een 20 jarige alleenstaande ouder zeer laag is, namelijk ¤ 489,77 inclusief vakantietoeslag. Tezamen met de kinderalimentatie zul je waarschijnlijk boven die norm uitkomen. Als je bij de gemeente aanklopt zul je sowieso een alimentatieprocedure moeten starten.
...
anoniem_120599 wijzigde dit bericht op 23-05-2011 22:59
% gewijzigd
Komt wel goed, schatje!
quote:jongemama20 schreef op 20 mei 2011 @ 22:54:

Ik ben niet van plan om alimentatie de gaan vragen. Mijn vriend/ex heeft een koophuis en met alle vaste lasten houdt hij net genoeg geld over om fatsoenlijk boodschappen te doen... Ben niet van plan om hem financieel kapot te maken. Daarbij komt dat mijn zoon de weekenden bij hem zal zijn en hij dan ook voor hem dingen zal moeten halen, pampers, kleren, eten enzo.. dus dat vind ik dan wel best zo.

OK, dus omdat je vriend een koophuis heeft, en omdat jij niet van plan bent hem financieel kapot te maken, ga je je maar verdiepen in hoe je de gemeenschap zoveel mogelijk uit kunt melken om jouw plannen toch uit te voeren? Dat jouw vriend in het weekend pampers, eten en kleren voor je kind moet kopen, vind jij wel best. En voor de overige vijf dagen pampers, eten en kleren mogen de belastingbetalers opdraaien .... Vreemde manier van denken.

Ik zou zeggen: probeer eerst eens zelf je eigen broek op te houden. Als je op je 18e al wel zo volwassen kunt zijn om een kind te krijgen, wees dan ook zo volwassen dat je voor jezelf en je kind gaat zorgen. Dus zoek een baan en zorg dat je financieel onafhankelijk wordt. En verdiep je daarna in een deeltijdstudie, naast je baan.
quote:jongemama20 schreef op 20 mei 2011 @ 22:54:

Ik ben niet van plan om alimentatie de gaan vragen. Mijn vriend/ex heeft een koophuis en met alle vaste lasten houdt hij net genoeg geld over om fatsoenlijk boodschappen te doen... Ben niet van plan om hem financieel kapot te maken. Daarbij komt dat mijn zoon de weekenden bij hem zal zijn en hij dan ook voor hem dingen zal moeten halen, pampers, kleren, eten enzo.. dus dat vind ik dan wel best zo.Als je bij de gemeente aanklopt voor een inkomen dan heb je daarin geen keus. Als jij geen procedure start doen zij dat, en met het risico dat je een maatregel krijgt opgelegd omdat je je verplichtingen niet nakomt.
quote:_Branwen_ schreef op 20 mei 2011 @ 22:06:

[...]

Bovenstaande regels zijn voor TO niet van toepassing, aangezien zij 20 jaar oud is en niet onder de WWB maar onder de WIJ valt.En je kunt als alleenstaande ouder geen tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht krijgen? Dat lijkt mij erg raar.
quote:Missprincesa schreef op 20 mei 2011 @ 23:29:

[...]

En je kunt als alleenstaande ouder geen tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht krijgen? Dat lijkt mij erg raar.De WIJ kent in tegenstelling tot de WWB geen arbeidsverplichting, dus die kun je ook niet ontheffen. De WIJ kent wel o.a. de plicht om mee te werken aan het werkleeraanbod (WLA). In het WLA wordt vastgelegd wat de verplichtingen zijn; het verschilt per client wat deze verplichtingen zijn. Als er in het WLA geen sollicitatieplicht is opgenomen, dan geldt er dus geen sollicitatieplicht. Er wordt dus per client vastgelegd wat de verplichtingen voor specifiek die client zijn.
@jongemama

Ik denk dat jij nog erg veel moet leren over hoe het volwassen leven wel werkt!

Kinderalimentatie is geen gunst maar een plicht van de ouder en een recht voor het kind. Als jouw kind je alles is, dan neem je dus je verantwoordelijkheid en zorg je ervoor dat dit betaald wordt. (Los van het feit dat je hier ook toe verplicht zult worden als je op een uitkering terug zou vallen).

Studeren is een luxe. Als jij van de stufi en inkomsten uit een bijbaan niet rond kunt komen, dan is dat dus een luxe die jij je niet kunt permitteren. Het is leuk dat jij wilt studeren, maar het is maar de vraag of dat financieel dus voor jou is weggelegd.

En 20 uur werken is evenzogoed een luxe. Er zijn zat ouders die graag parttime zouden werken om meer tijd met hun alles door te brengen. Maar helaas kan niet iedereen zich dat veroorloven. Ik ben bang dat jij zo iemand bent die het simpelweg niet kan betalen om bij haar kind te blijven.

Je wilt van alles. Geld en een huis en studeren en tijd met je kind. En dat begrijp ik heel goed, als ik jou was zou ik dat ook allemaal willen. Maar soms steekt de grote mensenwereld helaas zo in elkaar dat je niet alles kunt krijgen wat je wilt. Als je mazzel hebt dan zul je keuzes moeten maken. Als je geen mazzel hebt, dan heb je simpelweg geen keuze.
quote:_yellowlove_ schreef op 20 mei 2011 @ 22:35:

Nu krijg ik ziektewet. Maar zodra ik weer vol studeer niet meer (misschien had ik dat niet duidelijk uitgelegd) dus nu krijg ik 630 euro per maand. Daar kan ik net mijn vaste lasten van betalen, wat brood met pindakaas en wat peuken (erg he)¤ 630 per maand? Of 4 weken? Niet dat dat heel veel uitmaakt, want het blijft erg weinig! Maar geen recht op Toeslagenwet? Of op aanvullende WWB?
per 4 weken. Dat is incl toeslagen , ja ja vetpot. Volgens mij klopt het wel hoor, ik zag ergens dat het bestaansminimun rond de 720 euro per maand is bruto. DUs het lijkt wel te kloppen.
Ben het niet met je eens nummerzoveel, Nederland is zo ingericht dat studeren geen luxe hoeft te zijn. En de voorzieningen van de overheid wat betreft studiefinanciering zijn heel erg goed, zeker als je nog net begint, en nog niet 'de fout' in bent gegaan.

Je kunt ruim 900 euro per maand krijgen van DUO. (en dat is dan idd incl lenen) Dus studeren kan wel voor iedereen.

En als je dan straks een goede baan hebt, kun je die lening terugbetalen (en als je aanvullende beurs krijgt, wordt die weggescholden als je afstudeert binnen de tijd die ervoor staat)
Het minimum voor een alleenstaande van 27 tot 65 jaar die zelfstandig woont zonder medebewoners is ¤ 919,70 netto per maand inclusief vakantietoeslag (VT).

Als je inwoont bij je ouders, geen zelfstandige woonruimte hebt of medebewoners / inwoners hebt dan is je minimum ¤ 788,32 netto per maand, inclusief VT.
@yellowlove

Voor een gewone student is dat idd ook goed te doen. Maar we hebben het hier over een moeder die niet alleen zichzelf hoeft te bedruipen op een kamertje ergens in een studentenhuis. Het wordt erg krap om van dat budget woonruimte te financieren en een kind te onderhouden (ook met toeslagen ed)
Nou ja zeg Branwen, ik zweer het je, dit is wat mij verteld was, ik dacht ook al dat het meer was Ik woon idd zelfstandig, en ik heb geen medebewoners!

@nummerzoveel, maar als ze thuis blijft wonen zou het wel kunnen. Ik zie dat huis toch nog niet zo snel gaan gebeuren eerlijk gezegd, omdat ze al onderdak heeft. (ervanuit gaande dat haar ouders dan geen kostgeld vragen enzo)
@yellow

Als je thuis woont krijg je een inwonende stufi en dat is weer minder. Punt is ook dat TO dat niet wil. TO wil studeren + een huis + veel tijd met kind + voldoende inkomen. En dat alles bij elkaar is denk ik geen reeele verwachting. Dus vandaar ook dat ik aangeef dat o.a. studeren 'een luxe' is.
Nee ik ben het veelal met je eens in dezen

Maar studeren een luxe noemen gaat mij te ver, er zijn wel voorzieningen in Nederland. Als je tijdens studie uitvalt e.d. dan wordt het lastiger (merk ik zelf al) maar als je aan het begin staat zijn er echt heel veel mogelijkheden. Als je het echt wilt, en het kan niet anders, dan leen je het. MIsschien hebben haar ouders wel iets gespaard voor hun kind voor het collegegeld? Tot een bepaalde leeftijd moeten je ouders zelfs meebetalen wettelijk gezien. En voor degenen die dat niet kunnen , is er dus een aanvullende beurs. En als dat nog niet genoeg is , kun je lenen.

En je inwonende stufi kun je ook tot 900 euro krijgen, maar dan leen je idd meer.
@yellowlove

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik blijf erbij dat het voor TO een 'luxe' is. Ze wil alles, en dat kan niet. Ze zal dus keuzes moeten maken. En zich vooral moeten realiseren dat als die keuze studie wordt, dat ze dan op andere dingen in zal moeten leveren. Wil ze dat niet, dan kan ze die studie dus gewoon niet betalen.
nummerzoveel, laten we niet muggenziften over het woord Volgens mij hebben we beiden het beste voor met TO en kindje
@yellow

Denk dat het woord niet zozeer de issue is. Jij hebt het denk ik meer over het algemene gegeven dat studeren in NL erg goed geregeld is en daar ben ik het helemaal mee eens. In die context is het zeker geen luxe maar voor (bijna) iedereen haalbaar :-)
Gelukkig we zijn kumbayaa

Ik weet trouwens niet waar je woont TO maar in Amsterdam hebben ze nu een nieuwe regeling dat je tussen je 18e en 21e in een huis kunt, en daar mag je dan mx 5 jaar wonen ofzo. Moet je wel vanaf de dag dat je 18 werd ingeschreven staan, en de dag dat je 21 wordt ben je pas aan de beurt, maar toch.
Ik zing uit volle borst mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven