Recht op vergoeding leerlingenvervoer?

donderdag 3 december 2009 om 21:55

donderdag 3 december 2009 om 22:05
Bij een willekeurige Nederlandse gemeente vond ik deze info:
Tegemoetkoming reiskosten
AANVRAGEN LEERLINGENVERVOER 2008-2009
Wilt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de reiskosten voor het schoolbezoek van uw kind ? Dan moet u zo snel mogelijk hiervoor een aanvraag indienen bij de gemeente. Hieronder kunt u lezen of u voor een vergoeding in aanmerking komt of niet.
Openbaar vervoer
Gaat uw kind met het openbaar vervoer naar school, dan gelden de volgende criteria voor het in aanmerking komen voor een tegemoetkoming:
1. de afstand van huis naar school is meer dan zes kilometer (enkele reis);
2. het gecorrigeerde verzamelinkomen van de ouders is lager dan 22.050 euro;
3. uw kind zit op 1 van de hierna genoemde scholen.
De scholen:
a. scholen voor basisonderwijs, mits u overwegende bezwaren heeft tegen de (godsdienstige of levensbeschouwelijke) richting dan wel het openbaar onderwijs van alle dichterbij gelegen, voor de leerling toegankelijke scholen.
b. speciale scholen voor basisonderwijs (voormalige lom, mlk en iobk scholen).
c. scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs.
Ik zou dus zeggen, kijk bij je eigen gemeente even op de website welke eisen zij stellen en of je eraan voldoet.
Tegemoetkoming reiskosten
AANVRAGEN LEERLINGENVERVOER 2008-2009
Wilt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de reiskosten voor het schoolbezoek van uw kind ? Dan moet u zo snel mogelijk hiervoor een aanvraag indienen bij de gemeente. Hieronder kunt u lezen of u voor een vergoeding in aanmerking komt of niet.
Openbaar vervoer
Gaat uw kind met het openbaar vervoer naar school, dan gelden de volgende criteria voor het in aanmerking komen voor een tegemoetkoming:
1. de afstand van huis naar school is meer dan zes kilometer (enkele reis);
2. het gecorrigeerde verzamelinkomen van de ouders is lager dan 22.050 euro;
3. uw kind zit op 1 van de hierna genoemde scholen.
De scholen:
a. scholen voor basisonderwijs, mits u overwegende bezwaren heeft tegen de (godsdienstige of levensbeschouwelijke) richting dan wel het openbaar onderwijs van alle dichterbij gelegen, voor de leerling toegankelijke scholen.
b. speciale scholen voor basisonderwijs (voormalige lom, mlk en iobk scholen).
c. scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs.
Ik zou dus zeggen, kijk bij je eigen gemeente even op de website welke eisen zij stellen en of je eraan voldoet.
donderdag 3 december 2009 om 22:12
Inderdaad, is heel erg verschillend per gemeente hoor. Hier vergoedt de gemeente in principe niets bij voortgezet speciaal onderwijs maar dat ligt dan ook bijna even dicht bij als het gewone onderwijs (op 11 kilometer). Van belang is vaak wel of jullie voor dichtstbijzijnde passende school hebben gekozen. En hoever moet er gefietst worden naar het dichtstbijzijnde reguliere onderwijs.

donderdag 3 december 2009 om 22:34
Ik zal morgen de gemeente eens bellen.
Zoon heeft een stoornis in het autistisch spectrum.
Hij zal het best kunnen fietsen, maar ik ben me even aan het orienteren op de mogelijkheden.
Als hij met de trein gaat moet hij overstappen en het is een onlogische verbinding.
De bus stopt een heel eind uit de richting en dan moet hij een eind lopen.
Hij mag nog geen brommer rijden, en tegen de tijd dat hij dat wel mag hebben ze het godsduur gemaakt met die plannen voor praktijkexamens.
@Shisensa: hij moet door zijn stoornis naar speciaal onderwijs, anders was hij op het regulieren onderwijs gebleven, wat zo heerlijk hier in de wijk ligt...
Dit is inderdaad de meest dichtstbijzijnde mogelijkheid.
Zoon heeft een stoornis in het autistisch spectrum.
Hij zal het best kunnen fietsen, maar ik ben me even aan het orienteren op de mogelijkheden.
Als hij met de trein gaat moet hij overstappen en het is een onlogische verbinding.
De bus stopt een heel eind uit de richting en dan moet hij een eind lopen.
Hij mag nog geen brommer rijden, en tegen de tijd dat hij dat wel mag hebben ze het godsduur gemaakt met die plannen voor praktijkexamens.
@Shisensa: hij moet door zijn stoornis naar speciaal onderwijs, anders was hij op het regulieren onderwijs gebleven, wat zo heerlijk hier in de wijk ligt...
Dit is inderdaad de meest dichtstbijzijnde mogelijkheid.

donderdag 3 december 2009 om 23:22
Pff ik woonde bijna 30 km van mijn middelbare school af, en ben met terugwerkende kracht erg blij dat ik gewoon met de trein mocht..
Ik had een jaartraject kaart van de NS en dat werd inderdaad vergoed, of deels althans, ik denk dat de school je daar vast verder bij kan helpen als je er zelf niet uit komt!
Hoop dat je zoon het naar z'n zin gaat krijgen op zijn nieuwe school! Succes!!
Ik had een jaartraject kaart van de NS en dat werd inderdaad vergoed, of deels althans, ik denk dat de school je daar vast verder bij kan helpen als je er zelf niet uit komt!
Hoop dat je zoon het naar z'n zin gaat krijgen op zijn nieuwe school! Succes!!

vrijdag 4 december 2009 om 09:04
Op de school waar ik voorheen werkte schreef iemand die de aanvragen voor de ouders deed (jaja, de service op die school ging ver, maar voor veel ouders is het abracadabra, al dat gedoe met instanties) ook een verklaring dat het voor die en die leerling onmogelijk of erg lastig is om met het "normale" ov te gaan vanwege handicap. (situaties moeilijk te overzien, paniek als gevolg, enz.) Misschien is er iemand die je hier aan kan helpen? Het wil nog wel eens helpen om persoonlijk een afspraak te maken bij de gemeente, althans, dat heb ik gemerkt. En verder, iemand zei het al, de ene gemeente is stukken makkelijker dan de andere....
woensdag 9 december 2009 om 16:13
Je zoon kan onder bepaalde voorwaarden gebruikmaken van speciaal vervoer om naar school te gaan. Per schooltype gelden andere vervoersregelingen. Op basis van de Wet gemeentelijke regelingen leerlingenvervoer kun je voor je zoon een tegemoetkoming vervoerskosten aanvragen bij jouw gemeente.
Om gebruik te kunnen maken van het leerlingenvervoer moet de school op een minimale afstand van zes kilometer van jullie woning liggen. De gemeente stelt de kilometergrens vast. Per schoolsoort kan een andere grens gelden. Als de afstand van huis tot school kleiner is dan zes kilometer, dan kan jouw zoon waarschijnlijk geen gebruik maken van het vervoer. De kilometergrens van zes kilometer geldt meestal niet voor leerlingen die naar het reguliere onderwijs gaan en vanwege een handicap geen of niet zelfstandig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Zij kunnen vaak ook binnen de kilometergrens aanspraak maken op leerlingenvervoer. Mijn advies is dan ook om bij jouw gemeente te informeren naar de plaatselijke regelgeving.
Om gebruik te kunnen maken van het leerlingenvervoer moet de school op een minimale afstand van zes kilometer van jullie woning liggen. De gemeente stelt de kilometergrens vast. Per schoolsoort kan een andere grens gelden. Als de afstand van huis tot school kleiner is dan zes kilometer, dan kan jouw zoon waarschijnlijk geen gebruik maken van het vervoer. De kilometergrens van zes kilometer geldt meestal niet voor leerlingen die naar het reguliere onderwijs gaan en vanwege een handicap geen of niet zelfstandig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Zij kunnen vaak ook binnen de kilometergrens aanspraak maken op leerlingenvervoer. Mijn advies is dan ook om bij jouw gemeente te informeren naar de plaatselijke regelgeving.