Geld & Recht alle pijlers

Rechtzaak ervaring?

08-08-2017 13:19 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb binnekort weer een rechtzaak met de vader van ons zoontje van 5.
We hebben al eerder een rechtzaak gehad hij wilde zo graag contact en het contact herstellen..de rechter vroeg aan mij of ik hem nog een kans wou geven. Ja voor ons kindje tuurlijk, nu zijn we anderhalf jaar verder en hij is de bezoek regeling amper nagekomen en afspraken niet na, vaak kwam hij niet of veel te laat met allemaal smoesjes ze hebben dus nog steeds niks opgebouwd ook heeft hij begeleidend hulp en zelfs dat werkt niet. Nu wilt de rechter natuurlijk weten hoe het gegaan is enzo, ik vind dit niet goed voor ons zoontje dat hij er niks voor gedaan heeft hij kwam misschien maar max 2 keer per maand. Ik ben zo benieuwd wat er nu gaat gebeuren, tuurlijk wil ik dat ze contact hebben maar zo is het ook niet goed heeft iemand hier ervaring in?
Ik zie verschillende opties:
1) bezoekregeling blijft zoals het is, vader krijgt (hooguit) een flinke reprimande van de rechter
2) bezoekregeling wordt minder frequent of vader krijgt minder tijd per bezoek
3) er komt een onderzoek naar de situatie, waarbij zowel de situatie van vader als van jou als van zoontje onder de loep wordt genomen, waarbij het uitgangspunt is 'wat is het beste voor zoontje'.
Me zoontje kan niet naar hem dat staat al vast hij kreeg nu de kans om juist een band op te bouwen en te laten zien dat jij echt wilt en als dat dan goed zou gaan tot de volgende rechtzaak zou het misschien wat uitgebreid kunnen worden maar dat zit er dus niet in
Sannee88 schreef:
08-08-2017 19:10
Me zoontje kan niet naar hem dat staat al vast hij kreeg nu de kans om juist een band op te bouwen en te laten zien dat jij echt wilt en als dat dan goed zou gaan tot de volgende rechtzaak zou het misschien wat uitgebreid kunnen worden maar dat zit er dus niet in
Concludeer dat niet te snel, want wij hebben hier alleen jouw informatie. We weten niet wat er straks bij de rechtszaak nog naar voren komt. Ik noem maar een paar opties: de begeleiding was onderbezet en kon daarom niet met de vader mee, er was geen geld voor het vervoer, de begeleider die mee zou gaan was ziek/moest naar een spoedgeval, de bus/trein/tram reed niet en hij wist niet hoe hij er moest komen op de fiets... Het kan zijn dat het niet aan hem ligt.
Nee dat lag allemaal bij hem dat ze te laat waren of niet kwamen...
Het is je al eerder gevraagd, maar ik ga de vraag maar eens herhalen: wat wil je horen?

Het lijkt namelijk alsof jij erop aanstuurt dat wij je een bepaald antwoord geven. Misschien omdat je dan met meer vertrouwen naar de rechtszaak gaat?

Wij kunnen hooguit onze vermoedens uitspreken. Maar wij kennen jouw zaak niet, wij kennen jou niet, je kind niet, de vader niet, de situatie niet. Dus wij kunnen jou niet de zekerheid geven waar jij naar op zoek bent. Dat kan alleen een rechter. Zelfs een advocaat kan het niet honderd procent zeggen.
Nee snap ik maar meer om misschien verhalen te horen van mensen die ook zoiets hebben meegemaakt.. maar nogmaals ik wil dat ze juist contact hebben maar het is gewoon lastig allemaal omdat hij het steeds laat afweten
Als vader 2 keer per maand kwam afgelopen jaar, dan zal dit gecontinueerd worden lijkt me.
Ook al is dat niet wat jij wil, dat is hoe het is gelopen en zal vermoedelijk dan zo verder gaan.

Hoe ver van jou vandaan woont de vader eigenlijk? Woont hij om de hoek misschien?
Rechter zal bezoekregeling zeker niet versoberen, dat is namelijk niet in het belang van je kind! Immers kind heeft ook recht op contact met vader. Denk dat de rechter wel wil weten hoe/wat waar waarom. Overigens omdat vader blijkbaar een beperking heeft en wellicht zwak? begaafder zal het voor vader ook lastiger zijn om zich aan de afspraken te houden (waar de rechter vaak wel begrip voor heeft).

Je kunt overigens wel piepen..maar jij bent wel zwanger geworden van hem..blijkbaar was hij toen wel geschikt als relatie/sex en vader materiaal.
Nou zo erg is zijn beperking niet, het is meer lui zijn en alles maar voor hem gedaan moet worden, een bus pakken is niet zo moeilijk toch om optijd te komen om je kind te zien daarbij zijn er steeds allerlei smoesjes. Zijn begeleider was het ook eens met mij dat er iedere keer wat is en hij zo geen band op bouwd en dit gaat al jaren zo kansen genoeg die hij krijgt
Lui, smoesjes, kansen genoeg, niet nooit, tja, als je je ex zo opsomt...ik zou je aanraden al die negatieve shit over hem los te laten.
Waarom?
Je ex is er niet mee gebaat, jij bent er niet mee gebaat, maar nog belangrijker, je kind is echt niet gebaat met deze negatieve houding van jou naar je ex. Echt helemaal niet. Erger nog, het kan zelfs slecht zijn voor je kind, een moeder die zo zich verhoudt tot zijn ex.

Verder..Als hij echt geen moeite wou doen, ging hij niet naar de rechter, was er geen begeleider, kwam hij nooit. De waarheid ligt in het midden. Maar je ergenis zit in de weg. Echt. Je ex heeft een beperking. Grote kans dat dit hem in de weg zit om normaal op afspraken te komen, of alleen. Hij heeft niet voor niks begeleiding, waarschijnlijk is tijd en op tijd komen voor hem heel moeilijk, en zal hij dat met werk etc ook hebben.
Zal wel bij zijn diagnose horen, zijn beperking, en daar kan je je op afgeven, maar ja, het is wel zijn beperking. Als hij het nu expres doet, maar dat is niet zo. Dat is een gegeven waar je helaas mee moet leven, het is letterlijk beperkend, en zal ook niet opgelost worden. Anders heet het geen beperking. Misschien dat met betere begeleiding het minder erg wordt, misschien ook niet.

Misschien helpt het jou om wat psycho educatie te krijgen over je ex zijn beperkingen, zodat je niet zo boos of gefrusteerd raakt als je weer tegen zijn beperking aan loopt.
Laat het los, je te hoge verwachtingen, hij komt twee keer per maand, dat werkt.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 08-08-2017 20:20
41.72% gewijzigd
Laat het los dat het op een bepaalde manier moet en faciliteer het contact wat er wel is. Daar doe je je kind het grootste plezier mee. Als er geen spanningen rond die contacten hangen dat kan je zoon ze ook leuker gaan vinden. En je ex ook.

Soms moet je niet trekken om iets voor elkaar te krijgen, maar juist loslaten. Jij zegt dat je contact belangrijk vindt, waardeer dan ook het contact wat er is. Ook al ziet dat er niet zo uit als jij voor ogen hebt.
Hou al die negatieve oordelen van jezelf over vader voor je , zeker in de rechtbank. Hou je bij de feiten en geef aan dat jij als moeder meewerkt aan een omgangsregeling voor je zoon. Aangezien vader geen slimme keuzes kan maken voor jullie zoon, zul jij die slimme keuzes moeten maken.

Als je in de rechtbank jouw mening over vader uitspreekt, kan ik je zo vertellen wat er gaat gebeuren, dan stelt de rechtbank jullie zoon onder toezicht van bureau jeugdzorg en dan ben je verder van huis. Zeker je zoon gaat hier last van krijgen en dat is het laatste wat je wil.

Hou het feitelijk in de rechtbank, zonder jouw oordeel. Laat weten dat je contact tussen vader en zoon belangrijk vindt en dat je daar aan mee wil werken en verder moet je het zoveel mogelijk loslaten.
Hoi Sannee88,

Is het niet een idee om de rechter te overtuigen dat deze omgangsregeling voorlopig standhoudt maar gezien het steeds niet nakomen van zijn afspraken jij gemachtigd bent dat als jij toevallig die dag wat heb jij gewoon weg kan met je zoon (als je het hem uiteraard van tevoren even meld). En dat je je zoon in vervolg niet meer zegt wanneer papa komt om teleurstelling te voorkomen voor je zoon. Dus hij komt op de afgesproken tijd of hij komt niet dat is aan hem dan. Als je zoon er zich niet van tevoren op verheugd is hij tenminste minder teleurgesteld. Ik zou wel altijd open blijven staan voor omgang anders kan je zoon het je later kwalijk nemen. Mochten jullie bijv 15:00 uur hebben afgesproken en vader is er zonder enig bericht om 15:30 nog niet zou ik gewoon naar speeltuin gaan met je zoon. Scheelt hoop frustratie als hij bijv. Maar kwartier komt. Misschien leert hij er wat van dat je niet zo met een kind om kan gaan. Komt hij zijn afspraken niet na dan jammer dan zou ik niet met mijn kind langer dan half uur wachten. Ga dan wat leuks doen en laat je zoon niet merken dat z'n vader of te veel te laat is of helemaal niet is gekomen.
Sannee88 schreef:
08-08-2017 19:58
Nou zo erg is zijn beperking niet, het is meer lui zijn en alles maar voor hem gedaan moet worden, een bus pakken is niet zo moeilijk toch om optijd te komen om je kind te zien daarbij zijn er steeds allerlei smoesjes. Zijn begeleider was het ook eens met mij dat er iedere keer wat is en hij zo geen band op bouwd en dit gaat al jaren zo kansen genoeg die hij krijgt
Dit klinkt alsof jij vindt dat de rechter je ex maar een keer moet straffen "want hij krijgt al genoeg kansen".

Die gedachtegang helpt jou en je kind alleen niet. Een rechter is totaal niet bezig met straffen, alleen maar met de omgang tussen kind en ouder zo goed mogelijk tot stand brengen. Laat dat dus los, echt.

Andere begeleiding of een ander omgangsritme zijn misschien mogelijkheden maar een rechter gaat nooit zeggen "jij hebt al genoeg kansen gehad dus nu is het klaar".

Ik begrijp best dat het vervelend is dat je ex zo onbetrouwbaar is, maar uiteindelijk heeft je kind maar 1 vader, dus je zal het hiermee moeten doen.
Het kan nu wel op mij gegooid worden maar ik heb juist altijd de deur open staan en gewild dat ze een band hebben! De rechter gaf hem in overleg met mij de kans om zich te bewijzen doet hij niet. Mijn advocaat denkt prescies hetzelfde erover dat wat en hoe hij doet niet kan en dit zo niet werkt wat we ook proberen. jullie weten ook niet alles! En wat er al allemaal heeft gespeeld Ik vraag ook niet om een oordeel om mijn Situatie mij leek het gewoon interessant om andere verhalen te horen of er meerdere zijn met zo'n situatie. Ik weet dat ik juist handel en hij verpest het gewoon! En heb ik gezegt dat ik wil dat hij ons zoontje niet meer ziet nee, maar iedereen is er mee eens dat dit niet goed is voor mijn zoontje en ik wil wat het beste is voor hem.
Maar wat jij wil, daar is een andere vader voor nodig, en dat is onmogelijk. Wat wil de vader? Of heeft hij niks te willen? Met zijn beperkingen komt hij om de week langs, met vallen en opstaan. Doet hij toch, in plaats van wegblijven? Met het, hij verpest het, hoezo, hij komt, maar het lukt hem niet goed om op tijd te zijn elke week, ondanks begeleiding. En jij doet wat jij kan, zonder beperking, namelijk je kind opvoeden, en anderhalf uur per week deur open houden voor vader. Dat is voor jou makkelijk, je doet het zonder begeleiding. Maar de vader van je kind is niet zo, helaas. En nu zie je alles zwart wit, alle keren dat ex te laat was, is nu altijd geworden, de keren dat hij wel kwam, nooit, etc. Maar dat is onwaar. En dan koppel je dit direct aan, dit is slecht voor mijn kind, er is geen grijs bij jou.
Jouw zwarte bril naar je ex, ja, dat lijkt me slecht voor je kind, hoe jij denkt en voelt over je ex, een kind voelt dat. Je kan het ook omdraaien, je ex wil omgang, en met begeleiding ziet hij nu sinds een jaar zijn zoon weer. Dat is contact, en omgang, en geen afwezige vader die geen interesse heeft in zijn zoon. Maar al het positieve, is er niet voor jou, alles is gewoon, slecht, mislukt, verpest nog wel, en je conclusie is, ook slecht dan voor jullie kind. En dan volgende conclusie, geen contact is beter, toch? Of denk je niet zo? Ik hoop van niet.
Is vader gemeen naar zoon toe tijdens het contact? Slaat hij het kind? Is hij dronken op moment van bezoekuur? Is er iets in zijn gedrag dat het een gevaar oplevert naar zijn eigen kind toe? Of is het alleen moeite met tijd en afspraken?
Ik zeg niet dat het niet vervelend is als iemand zich niet aan afspraken houdt. Dat is zeker irritant. Maar je ex heeft een beperking. En is wel bezig met contact onderhouden, hij blijft niet weg. Is het ideaal, nee, het loopt niet altijd lekker. Maar het is beter dan niks.
Wellicht dat er nog wat mogelijkheid in zit in betere begeleiding of snellere terugkoppeling als tijden niet gehaald worden. Dit zou wellicht op de tafel kunnen komen.
Ben wel benieuwd hoe vader erover denkt en hoe hij het nu wil, zo doorgaan of eventueel wijziging.
Ik snap je frustratie, maar ideaal is te hoog gegrepen. Ik denk dat je al blij moet zijn dat hij zijn zoon wil leren kennen ipv negeren en nooit naar omkijken. Dat zou heel verdrietig zijn.
Sannee88 schreef:
08-08-2017 23:11
Het kan nu wel op mij gegooid worden maar ik heb juist altijd de deur open staan en gewild dat ze een band hebben! De rechter gaf hem in overleg met mij de kans om zich te bewijzen doet hij niet. Mijn advocaat denkt prescies hetzelfde erover dat wat en hoe hij doet niet kan en dit zo niet werkt wat we ook proberen. jullie weten ook niet alles! En wat er al allemaal heeft gespeeld Ik vraag ook niet om een oordeel om mijn Situatie mij leek het gewoon interessant om andere verhalen te horen of er meerdere zijn met zo'n situatie. Ik weet dat ik juist handel en hij verpest het gewoon! En heb ik gezegt dat ik wil dat hij ons zoontje niet meer ziet nee, maar iedereen is er mee eens dat dit niet goed is voor mijn zoontje en ik wil wat het beste is voor hem.
Wat wil je nou horen?

Iedereen probeert je hier serieus te helpen en iedereen zegt ook dat ze heus begrijpen dat het een frustrerende situatie is. Je vraagt om andere verhalen en die krijg je toch? Mijn verhaal is dat een rechter niet zal denken "die vader krijgt al genoeg kansen, nu is het klaar", maar "Hoe kan dit contact beter vorm gegeven worden".

Het beste voor je zoontje is contact met zijn vader. Ook als dat contact niet ideaal verloopt.
Sannee88 schreef:
08-08-2017 19:58
Nou zo erg is zijn beperking niet, het is meer lui zijn en alles maar voor hem gedaan moet worden

Alleen voor luiheid krijg je geen begeleider hoor, dus er zal vast wel meer aan de hand zijn dan dat.
Waarom leek het je een goed idee om een man met een beperking te kiezen als vader van je kind?
Jij krijgt alleen maar een begeleider als er ook andere problematiek is, denk aan wat zwakker begaafd, of bv een autist, die het allemaal niet zo goed alleen lukt (kwa planning etc).

Niemand krijgt begeleiding omdat ie lui is (immers die begeleiding kost klauwen met geld).

Blijkbaar heeft hij een indicatie die een begeleider rechtvaardigd....

En rechter zal het toejuichen dat hij het iig probeert........, dus met die insteek zou ik de rechtzaak in gaan, immers de kans is 99% aanwezig dat de rechter ook zo zou denken. En je wilt toch niet dat jij de zure moeder bent die niet in oplossingen denkt maar in problemen....immers dan stel je het belang van je kind niet voorop en daar kijkt een rechter naar.

Ik zou juist kijken hoe je bv de praktische invulling beter kunt krijgen, zodat zoon wel vader frequent kan zien maar dat we wellicht de teleurstellings factor wat kunnen wegnemen.

Aangezien vader begeleiding heeft, zou jij ook kunnen zeggen tegen je zoon, van papa vind het moeilijk om op tijd te komen etc...daar kun jij ook een wat positievere draai aan geven.
ik zou de rechter maar eerlijk alles vertellen + erbij wat je hiervan vind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven