Referentie opgeven, vóór het eerste sollicitatiegesprek

donderdag 14 juni 2012 om 22:16
Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek. Nu heb ik een bevestiging gekregen van de afspraak en hierin staat ook dat ik per omgaande 2 referenties moet doorgeven. Dus voordat ik op (het eerste) gesprek ga zouden ze al deze referenties willen nabellen? Beetje vreemd, of is dit een normale gang van zaken?
donderdag 14 juni 2012 om 22:19
Er staat niet dat ze meteen gaan bellen, er staat een verzoek om referenties op te geven. Gebeurd in ons bedrijf ook, als het gesprek goed gaat, worden er dezelfde dag vaak nog referenties gecheckt. Als dat ook positief is volgt een tweede gesprek, en op basis daarvan word je al dan niet aangenomen.

donderdag 14 juni 2012 om 22:27

donderdag 14 juni 2012 om 23:30
Ik zou ook pas referenties doorgeven na het eerste gesprek. Het eerste gesprek is immers voor mij ook om te bepalen of de functie en dat bedrijf wel echt bij mij past (zeker als je niet perse een andere baan hoeft wegens werkloosheid ofzo).
Daarnaast wil ik idd ook niet dat mijn ouder werkgevers onnodig gebeld worden (en licht ik ze altijd vooraf in dat ze gebeld kunnen worden, vind ik ook wel zo netjes).
Daarnaast wil ik idd ook niet dat mijn ouder werkgevers onnodig gebeld worden (en licht ik ze altijd vooraf in dat ze gebeld kunnen worden, vind ik ook wel zo netjes).