Geld & Recht alle pijlers

Referentie opgeven, vóór het eerste sollicitatiegesprek

14-06-2012 22:16 12 berichten
Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek. Nu heb ik een bevestiging gekregen van de afspraak en hierin staat ook dat ik per omgaande 2 referenties moet doorgeven. Dus voordat ik op (het eerste) gesprek ga zouden ze al deze referenties willen nabellen? Beetje vreemd, of is dit een normale gang van zaken?
Oeps, verkeerde pijler
Alle reacties Link kopieren
Er staat niet dat ze meteen gaan bellen, er staat een verzoek om referenties op te geven. Gebeurd in ons bedrijf ook, als het gesprek goed gaat, worden er dezelfde dag vaak nog referenties gecheckt. Als dat ook positief is volgt een tweede gesprek, en op basis daarvan word je al dan niet aangenomen.
O, maar dan kan ik ze dus ook geven tijdens het sollicitatiegesprek. Wil ze nu nog niet opgeven namelijk.
en waarom niet? heb je iets te verbergen?
Waarom niet? Bij ons word het op voorhand gevraagd, als we het pas vragen tijdens het gesprek, moeten veel mensen eerst nog oude werkgevers gaan bellen, enz enz.
Ja, het scheelt wel tijd natuurlijk. Maar ik heb het nog niet eerder meegemaakt, vandaar mijn vraag.

Omdat er staat "per omgaande" nam ik aan dat ze vantevoren zouden bellen.

Ik wil niet dat ze voor het gesprek al gaan bellen, want misschien vind ik de functie toch niet bij me passen.
Ik geef pas referenties af tijdens / na het eerste soll. gesprek. Ik wil graag weten wie ik de gegevens van mijn referenten geef, ik ben daar wat terughoudend in. Je geeft toch gegevens van personen door.
Ik geef pas referenties af na het eerste gesprek en niet eerder. Dit omdat ik niet wil dat mijn oude werkgevers onnodig gebeld worden.
Ik zou ook pas referenties doorgeven na het eerste gesprek. Het eerste gesprek is immers voor mij ook om te bepalen of de functie en dat bedrijf wel echt bij mij past (zeker als je niet perse een andere baan hoeft wegens werkloosheid ofzo).

Daarnaast wil ik idd ook niet dat mijn ouder werkgevers onnodig gebeld worden (en licht ik ze altijd vooraf in dat ze gebeld kunnen worden, vind ik ook wel zo netjes).
Bedankt voor alle reacties. Ik ga terugmailen, dat ik de referenties meeneem naar het sollicitatiegesprek.

Net als DTJ zegt, wil ik eerst zeker weten of ik het wel een leuke baan vind met een salaris dat ook naar mijn zin is.
Succes met je gesprek noortje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven