Reiskosten
zaterdag 4 december 2010 om 12:08
Ik zit even met een vraag, Ik begin maandag bij mijn nieuwe baan waar ik super veel zin in heb.
Nu staat er in mijn contract wel dat ik recht heb op een vergoeding van reiskosten van de trein maar niks van de auto.
Dit heb ik ook niet gevraagd omdat ik ervan uit ging dat het met de trein veel makkelijker is. Maar achteraf wil ik toch gewoon met de auto gaan ben ik niet afhankelijk van de trein.
Heb je dan ook recht op die 0.19 per km als je met eigen vervoer komt?
tnx
Nu staat er in mijn contract wel dat ik recht heb op een vergoeding van reiskosten van de trein maar niks van de auto.
Dit heb ik ook niet gevraagd omdat ik ervan uit ging dat het met de trein veel makkelijker is. Maar achteraf wil ik toch gewoon met de auto gaan ben ik niet afhankelijk van de trein.
Heb je dan ook recht op die 0.19 per km als je met eigen vervoer komt?
tnx

zaterdag 4 december 2010 om 12:11
Als er in je contract staat dat je niks krijgt als je met de auto komt, dan zul je dus niets krijgen.
In heel veel bedrijven wil men ook liever niet dat men met de auto komt ivm tekort aan parkeerplaatsen. Bij mijn huidige werk werd het zelfs specifiek gevraagd, en ook vermeld dat ik als ik wel met auto zou komen ik in de buurt moet parkeren en parkeergeld zelf moet betalen. Een uitzondering wordt gemaakt voor diegene die niet met OV kunnen (ik woon met OV slechts een half uur van werk en goed bereikbaar)
In heel veel bedrijven wil men ook liever niet dat men met de auto komt ivm tekort aan parkeerplaatsen. Bij mijn huidige werk werd het zelfs specifiek gevraagd, en ook vermeld dat ik als ik wel met auto zou komen ik in de buurt moet parkeren en parkeergeld zelf moet betalen. Een uitzondering wordt gemaakt voor diegene die niet met OV kunnen (ik woon met OV slechts een half uur van werk en goed bereikbaar)

zaterdag 4 december 2010 om 12:26
Bij ons kun je óf een goedkoper OV-abonnement óf een fietsvergoeding krijgen. Die fietsvergoeding is een vast bedrag per jaar (voor reparaties en onderdelen, of bv. een regenpak). Verder krijg je een kilometervergoeding voor wat je ónder werktijd fietst, bv. om op huisbezoeken te gaan. Woon-werk-kilometers vallen daar niet onder.
Voor gemotoriseerd vervoer, dus auto of - zoals in mijn geval - motor, is er geen vergoeding. Ook voor eventuele parkeerkosten is er niets geregeld.
Ik denk dus dat je zult moeten kiezen wat voor jou het belangrijkste is: het comfort van de auto, of de reiskostenvergoeding.
Voor gemotoriseerd vervoer, dus auto of - zoals in mijn geval - motor, is er geen vergoeding. Ook voor eventuele parkeerkosten is er niets geregeld.
Ik denk dus dat je zult moeten kiezen wat voor jou het belangrijkste is: het comfort van de auto, of de reiskostenvergoeding.
zaterdag 4 december 2010 om 12:32
Staat er in je contract dat alleen openbaar vergoed wordt, of dat reiskosten op basis van openbaar vergoed worden? Bij dat laatste worden je reiskosten met de auto vergoed tegen het tarief van de trein.
0,19 per km, komt trouwens maar heel weinig voor.
Bij mij wordt openbaar vervoer volledig vergoed, fiets 0,19 en auto 0,05.
0,19 per km, komt trouwens maar heel weinig voor.
Bij mij wordt openbaar vervoer volledig vergoed, fiets 0,19 en auto 0,05.

zaterdag 4 december 2010 om 14:00
Het is in de werkgever z'n eigen belang dat je over eigen vervoer beschikt en dit wil inzetten om naar je werk te komen. Mijn woon/werkverkeer is 300 km per week en daar krijg ik 50 euro netto voor per week. Wij nemen trouwens geen personeel aan zonder auto. OV is hier te weinig aanwezig en niet flexibel.
zaterdag 4 december 2010 om 14:04
quote:elninjoo schreef op 04 december 2010 @ 14:00:
Het is in de werkgever z'n eigen belang dat je over eigen vervoer beschikt en dit wil inzetten om naar je werk te komen. Mijn woon/werkverkeer is 300 km per week en daar krijg ik 50 euro netto voor per week. Wij nemen trouwens geen personeel aan zonder auto. OV is hier te weinig aanwezig en niet flexibel.Dat vindt mijn werkgever niet hoor. Die heeft juist liever dat we met OV komen (is ook ruimschoots beschikbaar) en vergoed dus nauwelijks iets aan auto-kosten. Bij ons is er een enorm tekort aan parkeerplaatsen, en ze hebben liever niet dat het personeel die allemaal in gebruik heeft. Er is nog redelijk wat gedoe om geweest om mensen met nachtdiensten (zorg) daar niet de dupe van te laten worden.
Het is in de werkgever z'n eigen belang dat je over eigen vervoer beschikt en dit wil inzetten om naar je werk te komen. Mijn woon/werkverkeer is 300 km per week en daar krijg ik 50 euro netto voor per week. Wij nemen trouwens geen personeel aan zonder auto. OV is hier te weinig aanwezig en niet flexibel.Dat vindt mijn werkgever niet hoor. Die heeft juist liever dat we met OV komen (is ook ruimschoots beschikbaar) en vergoed dus nauwelijks iets aan auto-kosten. Bij ons is er een enorm tekort aan parkeerplaatsen, en ze hebben liever niet dat het personeel die allemaal in gebruik heeft. Er is nog redelijk wat gedoe om geweest om mensen met nachtdiensten (zorg) daar niet de dupe van te laten worden.

zaterdag 4 december 2010 om 14:11
Dit staat op de site van de belastingdienst
Uw werknemer gebruikt een eigen vervoermiddel voor reizen voor het werk. U mag uw werknemer voor deze reizen een onbelaste vergoeding betalen van maximaal ¤ 0,19 per kilometer. Het maakt geen verschil of uw werknemer het vervoermiddel gebruikt voor woon-werkverkeer of ander zakelijk verkeer.
Ik zal het maandag wel eens vragen
Uw werknemer gebruikt een eigen vervoermiddel voor reizen voor het werk. U mag uw werknemer voor deze reizen een onbelaste vergoeding betalen van maximaal ¤ 0,19 per kilometer. Het maakt geen verschil of uw werknemer het vervoermiddel gebruikt voor woon-werkverkeer of ander zakelijk verkeer.
Ik zal het maandag wel eens vragen
zaterdag 4 december 2010 om 14:34

zaterdag 4 december 2010 om 20:15
Verschilt inderdaad per bedrijf. Bij mijn werkgever mag je niet met de auto naar je werk komen als je binnen een straal van 7,5 km woont. Heeft volgens mij niet zo zeer met milieu te maken maar met het aantal parkeerplaatsen. Reiskostenvergoeding is hier ook op basis van openbaarvervoer of je hier nu gebruik van maakt of niet.

dinsdag 7 december 2010 om 13:55
Hai,
Sommige werkgevers hebben een MKA-regeling. Die heb ik ook en dat houdt in dat er van mijn bruto salaris een bedrag wordt afgehaald. Daarna betaal ik allerlei belastingen en heffingen. Onderaan de streep komt dat bedrag er weer bij. Scheelt me netto ongeveer 100 euro per maand. Ben er blij van, want ik moet een eind reizen!
Sommige werkgevers hebben een MKA-regeling. Die heb ik ook en dat houdt in dat er van mijn bruto salaris een bedrag wordt afgehaald. Daarna betaal ik allerlei belastingen en heffingen. Onderaan de streep komt dat bedrag er weer bij. Scheelt me netto ongeveer 100 euro per maand. Ben er blij van, want ik moet een eind reizen!
woensdag 8 december 2010 om 14:50