Geld & Recht alle pijlers

Reiskosten

04-12-2010 12:08 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even met een vraag, Ik begin maandag bij mijn nieuwe baan waar ik super veel zin in heb.

Nu staat er in mijn contract wel dat ik recht heb op een vergoeding van reiskosten van de trein maar niks van de auto.

Dit heb ik ook niet gevraagd omdat ik ervan uit ging dat het met de trein veel makkelijker is. Maar achteraf wil ik toch gewoon met de auto gaan ben ik niet afhankelijk van de trein.

Heb je dan ook recht op die 0.19 per km als je met eigen vervoer komt?

tnx
Maandag gelijk even vragen lijkt me dat dit per cao/bedrijf verschilt
Ow en van harte met je nieuwe baan!
Als er in je contract staat dat je niks krijgt als je met de auto komt, dan zul je dus niets krijgen.

In heel veel bedrijven wil men ook liever niet dat men met de auto komt ivm tekort aan parkeerplaatsen. Bij mijn huidige werk werd het zelfs specifiek gevraagd, en ook vermeld dat ik als ik wel met auto zou komen ik in de buurt moet parkeren en parkeergeld zelf moet betalen. Een uitzondering wordt gemaakt voor diegene die niet met OV kunnen (ik woon met OV slechts een half uur van werk en goed bereikbaar)
Bij mij krijg je voor OV en fiets 19 cent; voor auto 5 cent.
OV wordt ook vaak gestimuleerd vanuit de groene gedachte. Een reiskostenvergoeding is geen recht en alleen toezeggingen uit CAO of arbeidsovereenkomst hoeven nagekomen te worden.
Bij ons kun je óf een goedkoper OV-abonnement óf een fietsvergoeding krijgen. Die fietsvergoeding is een vast bedrag per jaar (voor reparaties en onderdelen, of bv. een regenpak). Verder krijg je een kilometervergoeding voor wat je ónder werktijd fietst, bv. om op huisbezoeken te gaan. Woon-werk-kilometers vallen daar niet onder.

Voor gemotoriseerd vervoer, dus auto of - zoals in mijn geval - motor, is er geen vergoeding. Ook voor eventuele parkeerkosten is er niets geregeld.

Ik denk dus dat je zult moeten kiezen wat voor jou het belangrijkste is: het comfort van de auto, of de reiskostenvergoeding.
Staat er in je contract dat alleen openbaar vergoed wordt, of dat reiskosten op basis van openbaar vergoed worden? Bij dat laatste worden je reiskosten met de auto vergoed tegen het tarief van de trein.

0,19 per km, komt trouwens maar heel weinig voor.

Bij mij wordt openbaar vervoer volledig vergoed, fiets 0,19 en auto 0,05.
Er staat duidelijk in dat: werknemer Komt in aanmerking voor een tegenmoetkoming in de door hem te maken reiskosten met openbaar vervoer opv 2de klasse etc.
Het is in de werkgever z'n eigen belang dat je over eigen vervoer beschikt en dit wil inzetten om naar je werk te komen. Mijn woon/werkverkeer is 300 km per week en daar krijg ik 50 euro netto voor per week. Wij nemen trouwens geen personeel aan zonder auto. OV is hier te weinig aanwezig en niet flexibel.
quote:elninjoo schreef op 04 december 2010 @ 14:00:

Het is in de werkgever z'n eigen belang dat je over eigen vervoer beschikt en dit wil inzetten om naar je werk te komen. Mijn woon/werkverkeer is 300 km per week en daar krijg ik 50 euro netto voor per week. Wij nemen trouwens geen personeel aan zonder auto. OV is hier te weinig aanwezig en niet flexibel.Dat vindt mijn werkgever niet hoor. Die heeft juist liever dat we met OV komen (is ook ruimschoots beschikbaar) en vergoed dus nauwelijks iets aan auto-kosten. Bij ons is er een enorm tekort aan parkeerplaatsen, en ze hebben liever niet dat het personeel die allemaal in gebruik heeft. Er is nog redelijk wat gedoe om geweest om mensen met nachtdiensten (zorg) daar niet de dupe van te laten worden.
@Elninjoo

Niet elke werkgever heeft belang bij met de auto reizende werknemers, hoor. En zijn zat banen waarbij een auto niet nodig is en OV een goed alternatief biedt.

@kruibekie

Dat lijkt me duidelijk, alleen vergoeding voor OV dus.
Dit staat op de site van de belastingdienst

Uw werknemer gebruikt een eigen vervoermiddel voor reizen voor het werk. U mag uw werknemer voor deze reizen een onbelaste vergoeding betalen van maximaal ¤ 0,19 per kilometer. Het maakt geen verschil of uw werknemer het vervoermiddel gebruikt voor woon-werkverkeer of ander zakelijk verkeer.

Ik zal het maandag wel eens vragen
Dat betekent dat het mág, qua belastingen. Niet dat jij er dus recht op hebt. De werkgever kan best een ander beleid voeren, als hij maar binnen de marges van de belastingregels blijft. En dat kan dus ook betekenen dat je voor eigen auto geen of minder vergoeding krijgt dan voor OV.
Eens met snormel.

Maar vragen staat natuurlijk vrij, of er ook een vergoeding is als je met de auto komt. Bij voorkeur antwoord ook even schriftelijk vast laten leggen.
bedankt voor de reacties!!
Verschilt inderdaad per bedrijf. Bij mijn werkgever mag je niet met de auto naar je werk komen als je binnen een straal van 7,5 km woont. Heeft volgens mij niet zo zeer met milieu te maken maar met het aantal parkeerplaatsen. Reiskostenvergoeding is hier ook op basis van openbaarvervoer of je hier nu gebruik van maakt of niet.
Idd, de belasting geeft alleen aan wat er belastingvrij vergoed mag worden. Sommige werkgevers stemmen hun vergoeding daarop af en anderen geven geen/lagere/hogere vergoedingen. Daar is een werkgever (die niet aan een CAO gebonden is) helemaal vrij in.
U mag 19 cent per kilometer vergoeden, zijn zoveel werkgevers die het niet vergoeden of die alleen treinkaarten vergoeden. Dus ben bang dat je je antwoord al hebt: auto wordt niet vergoed.
Hai,

Sommige werkgevers hebben een MKA-regeling. Die heb ik ook en dat houdt in dat er van mijn bruto salaris een bedrag wordt afgehaald. Daarna betaal ik allerlei belastingen en heffingen. Onderaan de streep komt dat bedrag er weer bij. Scheelt me netto ongeveer 100 euro per maand. Ben er blij van, want ik moet een eind reizen!
HIerdoor verdien je voor de belastingdienst wel minder..als je een hypotheek wilt is dit ook niet voordelig.. en krijg je minder vakantie geld.(maar meer zorgtoeslag krijg je wel mocht je niet boven de grens zitten.)
eventuele WW uitkering word ook lager...
huh, met je hypotheek kijken ze toch naar je bruto salaris, en niet naar pensioenregelingen enzo?
Het wordt wel vergoed er zijn alleen geen parkeerplaatsten achter het terrein. En aangezien het kantoor bijna hartje Centrum zit moeten we buiten het terrein betaald parkeren.

Bedankt nog voor de reacties en tja het zit maar 5 minuten van het station af.

gr.
ja als je die regeling doet dat je bruto salaris inleverd voor netto reiskosten dan word je bruto salaris toch minder...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven