Geld & Recht alle pijlers

Reiskostenvergoeding?

21-02-2015 22:34 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is mijn google kapot... Dus ik vraag t maar even hier

Dit jaar zullen we ivm een chronische ziekte bij ons kind regelmatig maar een academisch ziekenhuis 150 km verderop moeten. Ik heb afgelopen week brieven gekregen waarop ik daarnet pas zag staan: bewaar deze brief ivm vergoeding reiskosten door verzekering (in die trant).

Nu heb ik even op de site van de Menzis gekeken of/wat er vergoed zou worden, maar ik kan t niet vinden.

Enige dat ik wel kan vinden is dat op ziekenbezoek gaan wel wordt vergoed.

Nou kan ik natuurlijk gewoon maandag de menzis bellen, maar ik ben nieuwsgierig en ik vind t stom dat ik het niet kan vinden

Iemand hier van wie de google t wel goed doet??
http://www.menzis.nl/web/ ... /ReiskostenDeclareren.htm
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ja dat kan: http://www.zorginstituutn ... pakket/zvw-kompas/vervoer

moet je wel bij Menzis een formulier op vragen voor medische verklaring. Het ligt er dus aan hoe vaak je gaat ivm de hardheidsclausule (de berekening staat op die site).
Ik denk dat je dit beter onder gezondheid of geld & recht kan zetten.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
ze moet wel eerst machtiging aan vragen, tickel.
quote:strikjemetstippels schreef op 21 februari 2015 @ 22:38:

ze moet wel eerst machtiging aan vragen, tickel.Dat staat toch ook in de link die ik gaf?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tsss... Waarom kon ik dat zelf nou niet vinden :-/

Bedankt iig!

En t was ook de bedoeling dit topic bij gezondheid te zetten, maar daar is blijkbaar iets mis gegaan...
Sterkte!
T is nie waar.... Zeiden de eendjes kwak....
Oh en natuurlijk heel veel sterkte met jullie kind. Lijkt me heel zwaar
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Ah, hij staat al op de goede pijler.

En bedankt Lisen en Olla
Denk je om je eigen bijdrage die er elk kalender jaar af wordt getrokken? Bij mij is dat 96 euro.
Ah, mooi al genoeg tips voor de aanvraag en het eigen risico per kalenderjaar. Daarnaast handig om alles te bewaren. Wanneer je de reiskosten vanaf het begin indient, dus ook wanneer je die ¤96,- eigen bijdrage nog moet betalen heb je het wel op papier via Menzis. Men zegt namelijk wel dat ziektekosten niet meer fiscaal aftrekbaar zijn, maar dit is niet helemaal waar. Mijn accountant vraagt altijd wel om een overzicht van alle gemaakte kosten. Wanneer je namelijk boven een bepaalde drempel zit (boven de eigen risico's) is het nog wel degelijk aftrekbaar. Misschien wist je dit al, maar dacht geef de tip toch nog maar even. Dus ook alle medicatie die zelf betaald moet worden en dergelijke. Over 2013 kreeg ik toch nog ¤600,- terug.

Daarnaast een dikke knuffel!
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
Dank jullie wel! Ik hou voor mezelf al bij naar welk ziekenhuis we wanneer zijn geweest, welke medicijnen we hebben moeten betalen etc... Ook voor belastingaangifte volgend jaar.

Is t verstandig reiskosten telkens als we geweest zijn te declareren of kan ik t ook 'opsparen'?

Ik zal maandag toch Menzis maar even moeten bellen voor de hardheidsclausule.

Ik ben echt een nitwit op dit gebied merk ik wel haha
Ik stuur mijn reiskosten per maand op naar Menzis.
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
Dat was ook mijn plan, maar ik dacht dat er misschien wel ergens kleine lettertjes stonden die mijn google ook niet kon vinden

Bedankt voor je info!
quote:hokus_pokus schreef op 22 februari 2015 @ 17:22:

Dank jullie wel! Ik hou voor mezelf al bij naar welk ziekenhuis we wanneer zijn geweest, welke medicijnen we hebben moeten betalen etc... Ook voor belastingaangifte volgend jaar.

Is t verstandig reiskosten telkens als we geweest zijn te declareren of kan ik t ook 'opsparen'?

Ik zal maandag toch Menzis maar even moeten bellen voor de hardheidsclausule.

Ik ben echt een nitwit op dit gebied merk ik wel haha

je moet gewoon een machtigingsformulier in vullen met de arts want die moet verklaren dat de behandeling noodzakelijk is (logisch) en om te kijken of het om zorg gaat die is gedekt (naar een klankschaal therapeut niet, chemotherapie wel, om maar iets te noemen).

Die hardheidsclausule is gewoon een berekening: (aantal maanden) x (aantal keren p/week) x (aantal weken p/maand) x (aantal km enkele reis) x 0,25 (= wegingsfactor)

Dus als je 4 maanden eens per week gaat is dat 4 x 1 x 4 x 150 x 0.25 = 600, dit is groter dan 250 en dan heb je recht op vergoeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven