Geld & Recht alle pijlers

rentepercentage wijkt af

20-11-2016 22:06 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weer een hypotheek vraag. Wij hebben inmiddels een rente-aanbod ontvangen van de hypotheekverstrekker. Onze adviseur had de rentepercentage al aangeven. Echter nu wijkt het rente percentage af (in het voordeel van ons). Wij zitten in een risicoklasse van 102% en hebben een aanbod ontvangen van een risicoklasse van 85% (denk ik, want anders kan ik de lagere rente niet verklaren). Het hypotheekbedrag is juist vermeld en wijkt niet af. Verder zie ik in het aanbod geen vermelding van de risicoklasse.

Hebben we nu gewoon geluk?
Waarom bel je niet gewoon even met de hypotheekverstrekker om dit door te praten? Beter nu je zaken op orde hebben dan achteraf met onverwachte dingen geconfronteerd worden, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hebben jullie nhg? Want dat scheelt ook een stuk in rentepercentage.
Heb je toevallig NHG? Dan val je vaak ook in een lagere risicoklasse, wij zaten hierdoor ook in iets van 85% terwijl we 103 financierden.

Zo nee: Meestal staat er wel een "onder voorbehoud" bij dit soort zaken, dus het is wel handig om even met je adviseur te overleggen.
Gewoon vragen, je wilt niet dat hier achteraf gedonder over komt.
We hebben geen NHG, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik zal morgen even contact opnemen met onze tussenpersoon, maar dacht: eenmaal getekend moet je de betreffende rente toch krijgen. Of is dit weer te kort door de bocht.
Hangt er vanaf, bij de meeste banken zeggen ze expliciet dat het eerste aanbod nog onder voorbehoud van controles e.d. is. Ik zou mezelf niet rijk rekenen in ieder geval.
quote:Spawater82 schreef op 20 november 2016 @ 22:27:

We hebben geen NHG, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik zal morgen even contact opnemen met onze tussenpersoon, maar dacht: eenmaal getekend moet je de betreffende rente toch krijgen. Of is dit weer te kort door de bocht.Zou je dat ook gedacht hebben al het rentepercentage opeens hóger was in je contract, of had je dan wél gebeld?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
als jij een risico klasse 85 % wilt vallen (en dat kan best) dan moet je de rest contact betalen.

Bank wil dan sowieso ook zien dat jij het resterende bedrag ook op je rekening hebt staan (moet ik ook...)

en dan zien ze ineens dat jullie het niet hebben en dan gaat dat voordeeltje alsnog niet door.
@ studiemiep het resterende bedrag hebben we op de bank staan, dat is geen probleem. Echter willen we dat niet gebruiken om nu in het huis te steken. Alleen ben een beetje verbaast dat er nergens in het aanbod staat waarop de rente gebaseerd is. Ik ga ervan uit dat de tussenpersoon de juiste stukken heeft aangeleverd. Als ik zelf geld zou moeten inleggen, zou dat dan ook niet in het rente-aanbod terug moeten komen? Zelf denk ik het verschil te verklaren vanwege de risicoklasse, of dat echt zo is, weet ik niet.

@pejeka: als het rentepercentage hoger zou zijn, dan zou ik idd gebeld hebben, als ik het opgemerkt had. Als ik het niet had opgemerkt, dan zou dat ook mijn eigen fout zijn. Dan zou men zeggen, dan had je beter het aanbod moeten doornemen. Dus werkt het dan niet beide kanten op? Maar goed als het echt een fout is, dan komen ze daar wel achter bij een 2 controle. Ik zal morgen in ieder geval even contact opnemen met de verstrekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven