Geld & Recht alle pijlers

Restschuld, huwelijk

20-02-2016 20:11 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Mijn ex-man wil de restschuld uit onze koopwoning op mij afschuiven. Lang verhaal, niet helemaal kloppend samengevat, waar ik niet op in wil gaan.

Mijn vraag is:

Weten jullie of het mogelijk is om te trouwen, zonder dat mijn man verantwoordelijk wordt voor deze restschuld? Ook wil ik niet dat zijn inkomen op één of andere manier bij dat van mij gerekend wordt zodat ik meer schuld zou kunnen dragen.
Ik zou het eerst met je ex afwikkelen voordat je weer in een nieuw huwelijksbootje stapt..
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Als je trouwt in gemeenschap van goederen zijn alle schulden en bezittingen een. Als he trouwt op huwelijkse voorwaarden kun je het zo regelen dat alles van een ieder in eigen beheer en eigendom blijft.

Maar is het niet handig eerst e.a, met je ex afwerken voor je in een nieuw avontuur stapt.

Zijn er trouwens kinderen en alimentatie want dat wordt wel berekend op basis van je verzamelinkomen hou daar rekening mee.
Nu alweer het volgende huwelijksbootje in?
Lees dit topic
Overigens is het niet zo dat je automatisch beide 50% van de restschuld moet aflossen. Als het goed is zijn jullie, bij een normale hypotheek, beide hoofdelijk aansprakelijk. Als je ex-man dus niet kan betalen/met de noorderzon vertrekt ect. dan komt de bank de hele restschuld bij jou halen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Zou niet meer trouwen, zeker niet voordat je je voorgaande huwelijk volledig hebt afgehandeld inclusief de schulden.

What's the rush? Je kunt toch latten met je nieuwe vlam?
Shoot first, ask questions later!
Trouw op huwelijkse voorwaarden, dan blijft je schuld van jou alleen. Een notaris kan alles precies zo vastleggen als jullie willen. Lees anders ook het topic Huwelijkse voorwaarden vs Gemeenschap van Goederen eens, daar staan meer voordelen in.
Huwelijkse voorwaarden.
Waarom trouwen als het met de vorige vent al verkeerd is afgelopen?

Je kan toch gewoon eeuwig blijven samenwonen zonder dat boterbriefje?

En ik zou alleszins eerst zorgen dat de miserie met je ex achter de rug is, voor je weer trouwt.

Geeft anders alleen maar gedoe, extra papierwerk en een hoop stress.

Kijk eerst maar es dat jullie relatie die storm overleefd.
Je ex kan niet zijn schuld op jou afschuiven. De bank kan wel jullie beiden verantwoordelijk houden en zal dat ook doen. Als ex een kale kip is en jij niet, dan gaat de bank naar jou.
Jeetje, als je al niet weet wat huwelijksvormen zijn, ga dan vooral niet trouwen.

Jij weet gewoon basic info niet.
quote:carrie-bradshaw schreef op 20 februari 2016 @ 20:13:

Ik zou het eerst met je ex afwikkelen voordat je weer in een nieuw huwelijksbootje stapt..

Sja, ik heb al bijna 5 jaar na de scheiding nog steeds een huis samen met ex.

We hebben besloten dat we deze constructie zo voorlopig houden, anders wordt het met flink verlies verkocht, en ontslag op de hypotheek aanvragen is geen haalbare kaart vanwege de nieuwe hypotheekregels.
quote:prik schreef op 20 februari 2016 @ 20:15:

Trouw op huwelijkse voorwaarden, dan blijft je schuld van jou alleen. Een notaris kan alles precies zo vastleggen als jullie willen. Lees anders ook het topic Huwelijkse voorwaarden vs Gemeenschap van Goederen eens, daar staan meer voordelen in.

Bedankt. Dat topic had ik al gelezen, daar kwam mijn vraag eigenlijk vandaan. Ik las dat je veel kunt scheiden, maar vroeg me af of er een addertje onder het gras zit.

De overige reacties heb ik ook gelezen. Ik gaf in de OP al aan dat het een lang verhaal is en dat ik er niet op in wil gaan. Mijn vraag is duidelijk.

Wij gaan sowieso met een notaris praten voorafgaand aan een huwelijk.

Er is echter zoveel dat ik niet weet, wellicht zijn er tips waar ik wat aan heb. Met verwijten kom ik niet veel verder, zeker niet omdat ze op aannames gebaseerd zijn.
Lijkt me toch niet de meest voor de hand liggende situatie ga net je ex nog eens bij de bank praten en als je nu na 5 jaar nog steeds niet financieel van je ex gescheiden/verlost bent zou ik zeker niet trouwen.
Mijn vraag is niet of wij wel of niet moeten/zouden moeten trouwen. Maar of dat huwelijk effect kan hebben op de restschuld en of dat voorkomen kan worden.
Tja, als je persé jezelf weer in ;n huwelijk wil storten, vooral je gang gaan natuurlijk. Je weet inmiddels hoe fout 't kan aflopen. Je doet 't toch hopelijk niet om iemand 'n verblijfsvergunning te laten krijgen?
Shoot first, ask questions later!
Nee, als je het bij de notaris goed regelt heeft dat geen effect op de restschuld en kan je man nergens voor aansprakelijk gesteld worden. Ook zijn inkomen tellen dan niet bij jou mee. Gewoon een adviesgesprek aangaan bij de notaris: hij kan je alles tot in de puntjes uitleggen.
quote:Isa_Bela schreef op 20 februari 2016 @ 21:01:

Nee, als je het bij de notaris goed regelt heeft dat geen effect op de restschuld en kan je man nergens voor aansprakelijk gesteld worden. Ook zijn inkomen tellen dan niet bij jou mee. Gewoon een adviesgesprek aangaan bij de notaris: hij kan je alles tot in de puntjes uitleggen.Top, tnx!
quote:flipfl0p schreef op 20 februari 2016 @ 21:04:

[...]

Top, tnx!Succes!
quote:redbuIIetje schreef op 20 februari 2016 @ 20:59:

Tja, als je persé jezelf weer in ;n huwelijk wil storten, vooral je gang gaan natuurlijk. Je weet inmiddels hoe fout 't kan aflopen. Je doet 't toch hopelijk niet om iemand 'n verblijfsvergunning te laten krijgen?Valt grof geld mee te verdienen hoor ;)
Ik vraag mij af of to niet meer draagkracht heeft als zij haar vaste lasten kan delen met haar partner. Als dat zo is dan is samenwonen c.q. een huwelijk misschien minder verstandig want dan zou, via een omweg, de partner wel degelijk meebetalen aan de restschuld.
Vreemd topic.

Ik wil absoluut niet de nodige info geven maar ik wil wel alle mogelijkheden als antwoord.
Niet geschoten is altijd mis
quote:flipfl0p schreef op 20 februari 2016 @ 21:04:

[...]

Top, tnx!

Dus, je hebt je antwoord?

Met huwelijkse voorwaarden kan je inderdaad ervoor zorgen dat jouw restschuld (niet die van je ex, die restschuld is van jou en als je mazzel hebt, betaalt ex ook mee) niet bij je nieuwe man terecht komt.

Maar voor al het andere is hij straks met handen en voeten aan jou gebonden en omgekeerd: jullie worden fiscaal partner en qua draagkracht, bij eventuele alimentatie etc. speelt straks zijn inkomen ook een rol. Oja, als je ex in de bijstand komt, en ze gaan de bijstand bij jou verhalen, dan mag je nieuwe man ook fijn meedoen.
Trouw in gemeenschap van goederen.

Laat vervolgens je ex stoppen met betalen voor de hypotheek, betaal zelf ook niet. Op die manier mag je man er voor opdraaien en zijn jij en je ex er van verlost.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven