Geld & Recht alle pijlers

Restschuld ophoesten

21-07-2014 13:47 117 berichten
Dames

Jullie advies aub...

Ik heb 6 jaar geleden een huist gekocht dat ik moet terugverkopen aan corporatie. Daar zit nu maximaal 20.000 restschuld op, ja dat heb ik gecheckt. 3 jaar geleden partner bij mij ingetrokken. Vast lasten gedeeld naar draagvermogen.

Twee jaar geleden besloten dat we een huis gaan kopen. Daar kunnen we naar alle waarschijnlijkheid begin volgend jaar in.

Nu weten we al zeker DAT we de restschuld willen betalen en dus niet mee financieren. Maar wie betaalt hoeveel? For the record we zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden.

Betaal ik alles omdat ik het huis heb gekocht? Betaalt partner naar rato mee? Ik kan het in mijn eentje ophoesten maar helemaal blij word ik daar niet van.

Emotioneel addertje onder het gras van mijn kant: afgelopen jaren heb ik me suf gespaard om die 20000 bij elkaar te krijgen. Partner heeft absoluut en relatief veel minder gespaard. Voelt dan niet helemaal lekker OMDAT ik het geld heb dat dat de voornaamste reden moet zijn waarom ik alles zou moeten ophoesten.
quote:doornroosje9 schreef op 21 juli 2014 @ 14:06:

[...]

Dan betaalde zij niet alleen mee aan de rente, maar ook nog aan de aflossing? Sorry, maar ik vind het echt niet kunnen dat jij nu ook nog een deel van JOUW restschuld van haar eist.I get your point, alleen eis ik niks van haar hè?
En ik snap echt dat het lullig voelt. Maar zij heeft nooit gekozen voor jouw huis. Ze heeft gekozen voor jou. Misschien had zij destijds het risico van een huis kopen wel te groot gevonden, dan had ze gehuurd en was er sowieso geen restschuld geweest. Dat huis kopen was jouw beslissing, wie er ook aan mee betaald heeft.
Kut kut kut kut kut kut kut kut kut kut.

Als je een afspraak maakt dan moet je er ook achter staan. Maar het voelt allejezus kut dat ik blijkbaar dan alles maar in mijn eentje moet ophoesten.
Alle reacties Link kopieren
quote:badmeester schreef op 21 juli 2014 @ 14:13:

Als je een afspraak maakt dan moet je er ook achter staan. Maar het voelt allejezus kut dat ik blijkbaar dan alles maar in mijn eentje moet ophoesten.Dat mag ook kut voelen, maar ik vrees dat dit de enige juiste beslissing is.
Life is short. Eat dessert first.
En verandert het feit dat er vanuit de spaarhypotheek ook geld wordt ingebracht en dat daar dan weer het grootste gedeelte van mij is nog iets aan de zaak? Dat geld moet namelijk mee en mag niet worden uitgekeerd. Anders had ik daar natuurlijk de restschuld van gefinancierd. Of het grootste gedeelte.
quote:badmeester schreef op 21 juli 2014 @ 14:13:

Als je een afspraak maakt dan moet je er ook achter staan. Maar het voelt allejezus kut dat ik blijkbaar dan alles maar in mijn eentje moet ophoesten.Welkom in de volwassen wereld.

Maar het is in de praktijk waarschijnlijk helemaal niet zo. Hebben jullie samen allerlei dingen niet gedaan omdat jij moest sparen? Of heeft zij af en toe gezegd: 'Joh, ik trakteer.' Of een keer je tank volgegooid als ze je auto gebruikte. Of een keer boodschappen betaald van haar privérekening. Zo gaat dat bij ons ten minste.

En anders: waarom zijn jullie op huwelijkse voorwaarden getrouwd? Jij wilde dat ook. Waarom?
quote:Netel schreef op 21 juli 2014 @ 14:09:

[...]

Dan moeten jullie nu afspraken gaan maken hoe jullie samen jullie leven financieel vorm gaan geven. Gaan jullie samen op één rekening sparen voor huis en andere toekomstzaken (kinderen, studie, auto, reizen) of gaan jullie elk apart sparen en moeten jullie een bedrag op een bepaald moment allebei ophoesten (en daar in haar geval misschien een lening voor afsluiten)?

Als je daar uit bent, kun je denk ik meer vrede hebben met deze situatie. En eerlijk gezegd denk ik dat je formeel, maar ook moreel, niet anders kan dan de restschuld betalen en accepteren dat zij niet gespaard heeft. Je moet voortaan je verwachtingen uitspreken.Ik denk trouwens dat dit veel belangrijker is dan zoeken naar manieren om die restschuld op te lossen.
quote:Netel schreef op 21 juli 2014 @ 14:16:

[...]

Welkom in de volwassen wereld.

Maar het is in de praktijk waarschijnlijk helemaal niet zo. Hebben jullie samen allerlei dingen niet gedaan omdat jij moest sparen? Of heeft zij af en toe gezegd: 'Joh, ik trakteer.' Of een keer je tank volgegooid als ze je auto gebruikte. Of een keer boodschappen betaald van haar privérekening. Zo gaat dat bij ons ten minste.

En anders: waarom zijn jullie op huwelijkse voorwaarden getrouwd? Jij wilde dat ook. Waarom?Nee. Niet omdat het mij nu uitkomt: wij hebben nooit iets nagelaten. En nee ze heeft me ook niet vaker getrakteerd.
Waarom neem je je oude hypotheek mee dan? Wij kunnen de onze opzeggen en een nieuwe hypotheek aangaan. Dan komt het spaarbedrag vrij (nu doen we dat niet omdat we de restschuld zelf betalen - helaas wel meer dan 20.000 *snik*, maar goed). Zoiets zou voor jullie toch ook mogelijk moeten zijn, lijkt me?
Ik zou in deze situatie als vrouw zelf mee willen betalen als ik ook spaargeld had.

Jouw vrouw heeft de afgelopen 3 jaar mee betaald begrijp ik maar ondertussen heeft ze ook 3 jaar bij jou gewoond en hebben jullie nu verdere toekomst plannen.

Gaat zij nu van haar spaargeld meer in jullie toekomstige huis investeren? Of sparen jullie daar weer apart/gezamenlijk voor?
Ik vind het gek dat jullie dit destijds niet hebben vastgelegd/besproken.
•
Je hoeft de spaarhypotheek niet mee te nemen natuurlijk, die kun je ook openbreken en daarvan je restschuld betalen. Probleem opgelost. De spaarhypotheek wel meenemen is een keuze, die dan dus ook inhoudt dat je nu een schuld overhoudt.

Het feit dat jouw spaarhypotheek meegenomen wordt in een nieuwe hypotheek verandert niet zo veel aan wie nu die achuld moet betalen, maar is wel iets dat je vast zou moeten leggen. Jij hebt namelijk meer betaalt aan het nieuwe huis, dus mochten jullie uit elkaar gaan, zou jij dat deel ook weer terug moeten krijgen.
Ze heeft ook flink gespaarde afgelopen jaren. En de meubels etc enzo kopen we gezamenlijk en weer naar draagkracht.
quote:nausicaa schreef op 21 juli 2014 @ 14:23:

Je hoeft de spaarhypotheek niet mee te nemen natuurlijk, die kun je ook openbreken en daarvan je restschuld betalen. Probleem opgelost. De spaarhypotheek wel meenemen is een keuze, die dan dus ook inhoudt dat je nu een schuld overhoudt.

Het feit dat jouw spaarhypotheek meegenomen wordt in een nieuwe hypotheek verandert niet zo veel aan wie nu die achuld moet betalen, maar is wel iets dat je vast zou moeten leggen. Jij hebt namelijk meer betaalt aan het nieuwe huis, dus mochten jullie uit elkaar gaan, zou jij dat deel ook weer terug moeten krijgen.Dit!
Life is short. Eat dessert first.
@badmeester, indien er overwaarde wasgeweest had je dit dan in het nieuwe huis gestopt zodat de maandlasten lager waren geweest?

Vriend en ik hebben afgesproken dat het geld wat overblijft na verkoop van mijn appartement in heet nieuwe Huis gaat en zijn spaargeld. Verhouding zal 2:1 zijn. Laten we vastleggen. Als er onderwaarde was geweest had ie meebetaald: hij woont al 1,5 jaar heel goedkoop (1/3 van marktconform) en ja dan kan je partner best bijdragen.
Nu ben ik het overigens niet altijd eens met de politiek correcte antwoorden hier.

Toen ik een aantal maanden bij mijn vriend kwam kreeg hij brieven van de belastingdienst wat hij "even" moest terug betalen. Wij gingen samen een toekomst aan en heb ik dit mee afbetaald. Tja, als het mis was gelopen had ik het vast stom gevonden maar we zijn nog samen en op dat moment voelde het goed. En ik/wij zijn gewoon van alles op 1 hoop.
quote:nausicaa schreef op 21 juli 2014 @ 14:23:

Het feit dat jouw spaarhypotheek meegenomen wordt in een nieuwe hypotheek verandert niet zo veel aan wie nu die achuld moet betalen, maar is wel iets dat je vast zou moeten leggen. Jij hebt namelijk meer betaalt aan het nieuwe huis, dus mochten jullie uit elkaar gaan, zou jij dat deel ook weer terug moeten krijgen.Als ik dat gedeelte van die spaarhypotheek van de restschuld zou kogen aftrekken zou ik geen moeite hebben om de rest in mijn eentje op te hoesten.
Heeft een spaarhypotheek niet een minimale looptijd, fiscaal gezien?
quote:badmeester schreef op 21 juli 2014 @ 14:15:

En verandert het feit dat er vanuit de spaarhypotheek ook geld wordt ingebracht en dat daar dan weer het grootste gedeelte van mij is nog iets aan de zaak? Dat geld moet namelijk mee en mag niet worden uitgekeerd. Anders had ik daar natuurlijk de restschuld van gefinancierd. Of het grootste gedeelte.Die hele hypotheek is toch van jou, dus ook het gespaarde deel? Als jij dat inbrengt in de nieuwe hypotheek, dankun je dat vastleggen lijkt me, net als dat jij eigen geld zou hebben ingebracht.
quote:twijlfelmiep schreef op 21 juli 2014 @ 14:26:

@badmeester, indien er overwaarde wasgeweest had je dit dan in het nieuwe huis gestopt zodat de maandlasten lager waren geweest?

Vriend en ik hebben afgesproken dat het geld wat overblijft na verkoop van mijn appartement in heet nieuwe Huis gaat en zijn spaargeld. Verhouding zal 2:1 zijn. Laten we vastleggen. Als er onderwaarde was geweest had ie meebetaald: hij woont al 1,5 jaar heel goedkoop (1/3 van marktconform) en ja dan kan je partner best bijdragen.Ja tuurlijk.
Tja ik kan me niet zo vinden in dit soort regels Badmeester. Dan denk ik soms dat je "samen" spullen koopt om al zovast te verdelen als het mis gaat.
quote:Derpina schreef op 21 juli 2014 @ 14:26:

Nu ben ik het overigens niet altijd eens met de politiek correcte antwoorden hier.

Toen ik een aantal maanden bij mijn vriend kwam kreeg hij brieven van de belastingdienst wat hij "even" moest terug betalen. Wij gingen samen een toekomst aan en heb ik dit mee afbetaald. Tja, als het mis was gelopen had ik het vast stom gevonden maar we zijn nog samen en op dat moment voelde het goed. En ik/wij zijn gewoon van alles op 1 hoop.Maar badmeester en zijn vrouw hebben gekozen voor huwelijkse voorwaarden. Dat hebben ze niet voor niets gedaan, toch?
Dan vind ik dat jouw vrouw gedeelte zou mee moeten betalen
Is de 20k verlies een reeel bedrag? En waarom moet je het terug verkopen aan de corporatie?
quote:badmeester schreef op 21 juli 2014 @ 13:58:

[...]

Oh nee hoor zover komt dat niet. We kunnen alles bepraten dus daar komen we ook wel uit. Ik heb voorstel gedaan dat ik 80% betaal en zij 20% van de restschuld. Maar dat is slechts een voorstel.

Jouw huis, jouw restschuld. Tenzij je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan gaat alles op de grote hoop.

Zoals het nu is is het gewoon 100% jouw restschuld en vind ik het vreemd dat jij vindt dat zij moet meebetalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven