Geld & Recht alle pijlers

Rijbewijs verlopen/vermist buitenland

25-05-2025 22:00 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Ik heb wat stoms aan de hand en ik hoop dat hier misschien iemand eens hetzelfde heeft gehad (wat ik niet denk eigenlijk want het is best wel heel erg dom), of dat er mensen zijn met verstand van zaken :) .

Mijn rijbewijs is verlopen, en ik woon niet in Nederland, wel in een EU land. Ook is mijn verlopen rijbewijs vermist, deze ben ik tijdens mijn laatste verhuizing kwijtgeraakt.

Eerst niet zo'n probleem, want had toch geen auto hier. Maar goed, mijn vriend heeft wel een auto en ik mis het rijden best wel. Ook wonen we redelijk op het platteland en we zijn van plan een tweede auto aante schaffen.

Dus ik heb een nieuw rijbewijs nodig. Nu ben ik hier al een tijd mee bezig maar er wordt me constant wat anders verteld door de klantenservice en ik word er nogal zenuwachtig van.

Tot nu toe:
- Heb ik een aanvraag gedaan met een formulier dat naar mijn ouders in NL gestuurd werd. Maar dat kon niet met een verlopen rijbewijs uiteindelijk, dat kruistte elkaar net
- Toen werd me verteld dat ik eerst aangifte moest doen van vermissing bij de politie in het land waar ik woon
- Toen werd me verteld dat ik het rijbewijs ook bij de RDW als vermist moest aangeven, gedaan.
- Een verlopen rijbewijs kun je niet meer verlengen in NL als je in een EU land woont, dat moet met behulp van een echtheidsverklaring verlengd worden in het land waar ik woon.
- Ik kan geen echtheidsverklaring krijgen omdat ik mijn rijbewijs nr niet weet, en mijn rijbewijs verlopen en vermist is. En dus ook geblokkeerd.

Geen enkele klantenservice medewerken van het RDW kan me vertellen wat ik moet doen.

Nu verwacht ik niet jullie het beter weten, maar misschien willen jullie even meedenken.

Ik ga in Juni naar NL, en heb al een afspraak gemaakt bij de gemeente waar mijn ouders wonen. Al weet de medewerker van de gemeente eigenlijk ook niet wat ik nog moet doen, maar goed. Ik denk dus dat ik een echtheidsverklaring moet regelen, linksom of rechtsom.

Ik wil echt voorkomen dat ik hier examen of lessen moet gaan doen, want het duurt hier echt super lang voordat je aan de beurt ben. Ook heb ik mijn rijbewijs al meer dan 20 jaar, en lijkt het me de hel om weer te gaan lessen, helemaal omdat ze hier ook aan de 'verkeerde' kant rijden haha.

Maar goed, iemand nog enig idee of ervaring?

Alvast bedankt!
In Venlo zit ook het buitenland bureau voor hulp aan Nederlanders. Kun je daar niks? Zij kunnen ook verlopen paspoorten etcetera. Herstellen en waarschijnlijk ook dan de gegevens van het CBR achterhalen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... estolen-is
Lila linde dat klopt, maar als je niet meer in Nederland woont heb je een paar kantoren waar je terecht kan.
Ik weet alleen dat het heel lastig wordt als je niet meer in Nederland staat ingeschreven en je Nederlandse rijbewijs is kwijt of verlopen. Zie bijvoorbeeld dit (alweer wat oudere) verhaal van Esther Jacobs.

https://estherjacobs.info/en/blog/checkmate/
The impossible just takes a little longer.
Redhead70 schreef:
25-05-2025 22:08
Lila linde dat klopt, maar als je niet meer in Nederland woont heb je een paar kantoren waar je terecht kan.
In het linkje van Lila-Linda staat precies alle informatie wat TO nodig heeft.

“Rijbewijs aanvragen na vermissing of diefstal

Is uw Nederlandse rijbewijs gestolen of kwijt? Waar u woont, bepaalt hoe u een (nieuw) rijbewijs kunt aanvragen.

Woont u in een EU- of EVA-land? Dan kunt u geen nieuw Nederlands rijbewijs aanvragen. Vraag in het land waar u woont een rijbewijs aan. U heeft hier waarschijnlijk een echtheidsverklaring voor nodig. “

https://www.rdw.nl/het-rijbewijs/aanvra ... f-diefstal

Daar staat ook de link in hoe je de echtheidsverklaring aan kan vragen en het rijbewijsnummer invullen is niet verplicht, er staat namelijk geen * vermeld.
chloej wijzigde dit bericht op 25-05-2025 22:30
16.99% gewijzigd
Dus het belangrijkste op dit moment is je rijbewijsnummer om de echtheidsverklaring aan te vragen. Heb je dit niet ooit ergens op een formulier moeten invullen (bv bij een werkgever)?
Wel balen deze situatie. Ik zou hopen dat de RDW je op weg kan helpen en ze in hun administratie het nummer kunnen vinden. Anders toch echt alles nakijken wat je kan bedenken om hem te vinden. Mijn zwager heeft ooit zijn rijbewijs ‘verloren’ die (toen hij al een nieuwe had) gevonden werd in de printer na een kopietje te hebben gemaakt.
Een gokje. Staan rijbewijsgegevens niet vermeld in "Mijn Overheid" https://mijn.overheid.nl/?

Ik kan het niet checken want ik heb geen rijbewijs meer, maar daar staan bij mij wel bijv. mijn paspoortgegevens in.
[quote=ChloeJ

Daar staat ook de link in hoe je de echtheidsverklaring aan kan vragen en het rijbewijsnummer invullen is niet verplicht, er staat namelijk geen *.
[/quote]

Scherp gezien ChloeJ👍 Dus de echtheidsverklaring gewoon invullen en opsturen.
ChloeJ schreef:
25-05-2025 22:21
In het linkje van Lila-Linda staat precies alle informatie wat TO nodig heeft.

“Rijbewijs aanvragen na vermissing of diefstal

Is uw Nederlandse rijbewijs gestolen of kwijt? Waar u woont, bepaalt hoe u een (nieuw) rijbewijs kunt aanvragen.

Woont u in een EU- of EVA-land? Dan kunt u geen nieuw Nederlands rijbewijs aanvragen. Vraag in het land waar u woont een rijbewijs aan. U heeft hier waarschijnlijk een echtheidsverklaring voor nodig. “

https://www.rdw.nl/het-rijbewijs/aanvra ... f-diefstal

Daar staat ook de link in hoe je de echtheidsverklaring aan kan vragen en het rijbewijsnummer invullen is niet verplicht, er staat namelijk geen * vermeld.
Ik had dit precies allemaal gevonden, maar de medewerkers geven me toch constant andere info :(
Medewerkers weten ook niet alles. Probeer het gewoon, zou ik zeggen. Als invullen verplicht is, kan je het formulier niet versturen, want dan krijg je een melding dat je niet alles hebt ingevuld.
DronkenAardbei schreef:
25-05-2025 22:27
Een gokje. Staan rijbewijsgegevens niet vermeld in "Mijn Overheid" https://mijn.overheid.nl/?

Ik kan het niet checken want ik heb geen rijbewijs meer, maar daar staan bij mij wel bijv. mijn paspoortgegevens in.
Niet op mijn overheid, maar als je in logt bij de rdw staat daar je rijbewijsnummer wel!

(Maar die van mij is niet vermist en nog geldig..)
*Bladoor* schreef:
25-05-2025 22:35
Ik had dit precies allemaal gevonden, maar de medewerkers geven me toch constant andere info :(
Je kan de echtheidsverklaring aanvraag gewoon online indienen door alles in te vullen behalve het rijbewijs nummer, legitimatie uploaden, betaling doen of laten afschrijven en op verzenden klikken.

Daarvoor heb je geen medewerker voor nodig. Je geeft hierboven aan dat je het rijbewijsnummer nodig hebt maar dat is dus niet zo.
Ik ga dat morgen dan maar eens doen, maar er is mij dus weer verteld dat dit niet werkt als mijn rijbewijs als vermist is opgegeven bij de RDW.
De stappen staan keurig uitgelegd in de link van Chloe. Echtheidsverklaring aanvragen dmv het online formulier invullen en daarmee een rijbewijs in je thuisland aanvragen.
Dat de RDW medewerkers het niet precies weten komt vermoedelijk omdat ze niet zoveel ervaring met jouw situatie hebben (rijbewijs kwijt en niet in NL woonachtig)..
Wat ik trouwens wel geruststellend vond om te lezen is dat er geen maximale termijn is waarbinnen je je rijbewijs moet verlengen. Zelfs na jaren kun je dit nog doen.
Nou ik lag er wakker van, dus heb de echtheidsverklaring al aangevraagd. Kon ook online inderdaad mijn rijbewijs nummer vinden, al was dat zoals hierboven gezegd geen verplicht veld.

Ik heb dus serieus een ticket naar NL geboekt om bij de gemeente mijn rijbewijs te verlengen, aangezien me elke keer verteld werd dat dat de enige oplossing was :). Welja, een leuke extra vakantie!

Hopelijk gaat het zo werken, krijg ik het formulier snel opgestuurd en kan ik hier snel mijn rijbewijs ophalen.

Bedankt dus dat jullie me op een ander spoor hebben gezet. Ik bleef teveel hangen in wat de klantenservice me vertelde. Ik heb zelfs een hele email waarin beschreven staat dat ik naar NL moet komen, en dat ik hier geen echtheidsbewijs kan aanvragen...maar goed, volgende keer dus iets verder kijken dan mijn neus lang is (of het VivaForum vragen dus!)

Een rijbewijs hebben geeft toch een gevoel van vrijheid, en ik denk dat vriend het ook wel leuk gaat vinden om eens om zich heen te kunnen kijken ipv altijd maar te rijden.

Ik voel me nu een stuk geruster, dus bedankt!
En wanneer het geregeld is, overweeg dan om een rijbewijs aan te vragen in je nieuwe thuisland.

Kom je ooit terug naar NL, dan kan je weer een NL rijbewijs aanvragen.
WaterGirl schreef:
26-05-2025 08:15
En wanneer het geregeld is, overweeg dan om een rijbewijs aan te vragen in je nieuwe thuisland.

Kom je ooit terug naar NL, dan kan je weer een NL rijbewijs aanvragen.
Dat is geen kwestie van overwegen.
TO kan helemaal geen rijbewijs in NL aanvragen, omdat ze in een ander EU-land woont.
Nova schreef:
26-05-2025 08:16
Dat is geen kwestie van overwegen.
TO kan helemaal geen rijbewijs in NL aanvragen, omdat ze in een ander EU-land woont.
Klopt.
Kan wel, maar het is omslachtig. Net als dat je een paspoort ook in Nederland kan aanvragen als eu burger.
Redhead70 schreef:
26-05-2025 18:24
Kan wel, maar het is omslachtig. Net als dat je een paspoort ook in Nederland kan aanvragen als eu burger.
Nee hoor:
https://www.rdw.nl/het-rijbewijs/aanvra ... buitenland

Een (Nederlands) paspoort aanvragen kan inderdaad wel. Op Schiphol of een van de grensgemeenten waar jij het over had.
Maar daar kun je geen rijbewijs krijgen.
Mijn cbr
Nova schreef:
26-05-2025 18:57
Nee hoor:
https://www.rdw.nl/het-rijbewijs/aanvra ... buitenland

Een (Nederlands) paspoort aanvragen kan inderdaad wel. Op Schiphol of een van de grensgemeenten waar jij het over had.
Maar daar kun je geen rijbewijs krijgen.
Fijn dat ik het wel kon, en ik rijd nooit, maar voor het geval je weet maar nooit.
Redhead70 schreef:
26-05-2025 18:24
Nee als je in get buitenland woont en he moet he Nlse rijbewijs verlengen moet je die omzetten naar een rijbewijs van het EU land waar je woont.

Heb ik ook moeten doen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven