Geld & Recht alle pijlers

Rijksmonument als woning

11-06-2019 22:06 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Nadat mijn (leken)oog is gevallen op een prachtig, vervallen, rijksmonument komen er een heel aantal vragen naar voren.
Zijn er Viva-ers met een woonhuis, welke gekenmerkt is als rijksmonument, die een aantal vragen kunnen beantwoorden?

- Sinds kort is er een nieuwe subsidieregeling, hoe gaat dit in zijn werk?
- Wat zijn de voor- en nadelen van een rijksmonument als woonhuis?
- Zijn er alternatieve financieringsmogelijkheden?

Ik ben verliefd :hyper: , maar wil ook niet graag van een koude kermis thuiskomen. Kunnen jullie adviseren?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
En via Google kon je niets vinden?
Alle reacties Link kopieren
Ga met deze vragen naar de gemeente, zij kunnen je een eind op weg helpen met je vragen.
Alle reacties Link kopieren
Via Google is alles te vinden. Neem aan dat ze 'echte' ervaringen zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring. Wel van enige tijd geleden.

Het pand was fantastisch! Zo sfeervol, met zoveel historie. Er moest alleen veel aan gebeuren.

Om voor subsidie in aanmerking te komen, werd wel verwacht dat we de renovatie op een bepaalde wijze gingen doen. Deze wijze was twee keer zo duur als normale renovatie (wat ook mocht binnen bepaalde grenzen) en de subsidie dekte dat verschil bij lange na niet. Kijk daar goed naar.

Verder waren er heel veel beperkingen in wat wel en niet mocht met het pand, tot aan de kleur van de kozijnen toe. Ook dat soort dingen brachten extra kosten mee.

Kortom: hou er rekening mee dat als het een pand is waar werk in zit (zowel verbouwing als onderhoud), je erg gebonden bent aan regels en vaak een stuk duurder uit bent dan bij en gemiddelde woning.

Je moet het hebben en onderhouden van zo’n pand breder zien dan gewoon een woning, het is ook een liefhebberij.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard heb ik op Google gekeken, ik zou me kapot schamen om een topic te openen over een onderwerp waar ik een avondvullend programma van kon maken.
Ik ben inderdaad op zoek naar mensen mét een rijksmonument, wat zijn de ervaringen, hoe gaat het écht in zijn werk. Op internet wordt uiteraard het een en ander geschetst, maar wellicht zitten er veel haken en ogen aan dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
11-06-2019 22:13
Via Google is alles te vinden. Neem aan dat ze 'echte' ervaringen zoekt.

Dat las ik ja. Alleen heeft ze daar niet zoveel aan als die over oudere subsidieregelingen gaan. Op de site van de rijksoverheid heb je gewoon alle actuele informatie bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
11-06-2019 22:15
Ik heb ervaring. Wel van enige tijd geleden.

Het pand was fantastisch! Zo sfeervol, met zoveel historie. Er moest alleen veel aan gebeuren.

Om voor subsidie in aanmerking te komen, werd wel verwacht dat we de renovatie op een bepaalde wijze gingen doen. Deze wijze was twee keer zo duur als normale renovatie (wat ook mocht binnen bepaalde grenzen) en de subsidie dekte dat verschil bij lange na niet. Kijk daar goed naar.

Verder waren er heel veel beperkingen in wat wel en niet mocht met het pand, tot aan de kleur van de kozijnen toe. Ook dat soort dingen brachten extra kosten mee.

Kortom: hou er rekening mee dat als het een pand is waar werk in zit (zowel verbouwing als onderhoud), je erg gebonden bent aan regels en vaak een stuk duurder uit bent dan bij en gemiddelde woning.

Je moet het hebben en onderhouden van zo’n pand breder zien dan gewoon een woning, het is ook een liefhebberij.
Dit was inderdaad de informatie waar ik naar op zoek ben (dank!!). Wie bepaalt wat je wel en niet kan verbouwen? Zijn er veel bureaucratische regels, wat veel extra tijd kost?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net ons monumenten pand verbouwd.

Wat patchouli zegt. Alles moet voldoen aan voorwaarde, regels etc.

Bv we wilden een dakraam omdat de kamer erg donker is maar mag niet. Hier valt ook niet over te redetwisten.

Buitenkant schilderen mag alleen in bepaalde kleuren.

Maar buitenom dat woon je wel in een heel uniek pand!
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
11-06-2019 22:17
Dat las ik ja. Alleen heeft ze daar niet zoveel aan als die over oudere subsidieregelingen gaan. Op de site van de rijksoverheid heb je gewoon alle actuele informatie bij elkaar.
Klopt, deze heb ik dan ook -uiteraard- in kaart gebracht. Echter zijn er strikte voorwaarden, waardoor ik erg benieuwd was waar een ieder tegenaan loopt bij de aanvraag (indien deze is aangevraagd uiteraard).
Voor de rest ben ik vooral benieuwd naar de ervaringen omtrent een vervallen woning, waarbij veel rekening gehouden dient te worden wbt de oorspronkelijke staat van de woning, verbouwingen, etc.
Alle reacties Link kopieren
Het kost veel tijd, geld en moeite. Je moet er dus van houden. Mijn ouderlijk huis heeft mijn vader destijds op de monumentenlijst laten zetten, omdat hij ervan hield. Hij kon heel veel dingen zelf anders waren ze falliet gegaan. Ook heeft het erg lang geduurd voordat het klaar was. Daarentegen heb ik de herinnering aan een uniek huis waar ik ben opgegroeid en ooit zou ik graag weer in een monumentale woning wonen. (Dit zal waarschijnlijk bij dromen blijven)

Denk er dus heel goed over na, vooral dat het je meer geld gaat kosten dan het gaat opleveren, maar als je dat er voor over hebt om in een pand te wonen wat leeft en karakter heeft dan vooral doen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving zie ik vooral mensen die veel en goed zelf kunnen bouwen/klussen aan degelijke projecten beginnen. Dan is het nog enigszins betaalbaar. Als je zelf niks kan en overal iemand voor moet inhuren, dan is het haast niet te betalen.
Om nog maar niet te spreken van alle regeltjes waar je mee te maken krijgt.
Bijvoorbeeld de dakbedekking; soms ‘moet’ je een rieten dak. Gevolg is wel dat je jaaaaarenlang een duurdere verzekeringspremie betaalt. Om van het onderhoud nog maar niet te spreken.
En ik hoor vaak; planning was om alleen X te doen, maar toen we bezig gingen kwamen ook Y en Z om de hoek kijken (komt dus heel vaak duurder uit dan het oorspronkelijke plan).
Maar als uiteindelijk alles klaar is, dan kan je vaak heel mooi wonen.
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van mij is opgegroeid in n monumentaal pand (erg groot ook!!) en haar ouders hebben het nu al jaaaaren te koop staan. Ze krijgen t niet verkocht omdat er geen bedrijf in gehuisvest mag worden en t huis eigenlijk te groot is als woonhuis voor 1 gezin. Er zit mega veel “kantoorruimte” bij, wat dus niet zo gebruikt mag worden vanwege t bestemmingsplan - ook dat schijnt allemaal strikter te zijn bij dergelijke panden. Allicht nog iets om in je achterhoofd te houden, hoe courant is t over een x aantal jaar als jij het wilt verkopen...
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
11-06-2019 22:41
In mijn omgeving zie ik vooral mensen die veel en goed zelf kunnen bouwen/klussen aan degelijke projecten beginnen. Dan is het nog enigszins betaalbaar. Als je zelf niks kan en overal iemand voor moet inhuren, dan is het haast niet te betalen.
Om nog maar niet te spreken van alle regeltjes waar je mee te maken krijgt.
Bijvoorbeeld de dakbedekking; soms ‘moet’ je een rieten dak. Gevolg is wel dat je jaaaaarenlang een duurdere verzekeringspremie betaalt. Om van het onderhoud nog maar niet te spreken.
En ik hoor vaak; planning was om alleen X te doen, maar toen we bezig gingen kwamen ook Y en Z om de hoek kijken (komt dus heel vaak duurder uit dan het oorspronkelijke plan).
Maar als uiteindelijk alles klaar is, dan kan je vaak heel mooi wonen.
Dit idd. Is m.i. alleen interessant als je heel handig, of heel rijk bent. Liefst beiden.
Je gaat idd niet 'een dingetje' per keer aanpakken, maar alles resulteert al snel in serieuze verbouwingen met een hoop regelwerk vooraf en tijdens, en grote kans dat je telkens weer concessies moet doen.

Zo'n monument is niet gewoon een huis, maar een hobby.

Zelf geen ervaring mee maar wel in mijn omgeving. Fantastische huizen, maar ik zou het toch zelf niet kunnen/willen.
nina210 schreef:
11-06-2019 22:48
Vriendin van mij is opgegroeid in n monumentaal pand (erg groot ook!!) en haar ouders hebben het nu al jaaaaren te koop staan. Ze krijgen t niet verkocht omdat er geen bedrijf in gehuisvest mag worden en t huis eigenlijk te groot is als woonhuis voor 1 gezin. Er zit mega veel “kantoorruimte” bij, wat dus niet zo gebruikt mag worden vanwege t bestemmingsplan - ook dat schijnt allemaal strikter te zijn bij dergelijke panden. Allicht nog iets om in je achterhoofd te houden, hoe courant is t over een x aantal jaar als jij het wilt verkopen...
Dat klinkt wel heel mooi ruim! Wat is het bedrag ongeveer wat ze ervoor vragen?
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
12-06-2019 18:35
Dat klinkt wel heel mooi ruim! Wat is het bedrag ongeveer wat ze ervoor vragen?
ooh geen idee, maar het zal niet onder een miljoen zijn, en ik denk eigenlijk nog wel erboven. Ligt nabij een centrum van n stad in de randstad...
Alle reacties Link kopieren
Happpppyegg schreef:
11-06-2019 22:20
Dit was inderdaad de informatie waar ik naar op zoek ben (dank!!). Wie bepaalt wat je wel en niet kan verbouwen? Zijn er veel bureaucratische regels, wat veel extra tijd kost?
Ik heb zelf geen ervaring, maar houd rekening met heel veel regels over wat wel en niet mag. En wat wel mag is flink duurder dan het alternatief.

Er werd net al iets geroepen over kozijnen. Die moeten vaak niet alleen een kopie van het origineel zijn en een bepaalde kleur hebben, maar moeten ook worden uitgerust met speciaal monumentenglas, wat dan weer met een speciale kit gezet moet worden. Het is dus duur op duur.

Afhankelijk van het soort monument heb je binnen soms iets meer vrijheid, maar ook lang niet altijd. De indeling is vaak lastig aan te passen. En soms ook de aankleding. Zo kan het best zijn dat die tochtige houten vloer, het half vergane rozet op het plafond of het inmiddels gebarsten en spuuglelijk geworden marmer in de badkamer moet blijven zitten omdat het monumentale waarde heeft. Dan mag je dat, in plaats van vervangen, dus gaan restaureren, en dat kost wederom veel meer geld dan een nieuw vloertje leggen, plafond glad stucen of wandje opnieuw tegelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk is gevestigd in een rijksmonument. Ik heb begrepen dat onderhoudssubsidies alleen worden gegeven voor regulier onderhoud en dus niet voor reparaties tgv achterstallig onderhoud.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven