Geld & Recht alle pijlers

rugzakje - wie heeft de beslissingsbevoegdheid?

21-09-2010 08:32 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochterlief heeft een 'rugzakje' gekregen en uit tests blijkt dat ze een enorme achterstand heeft met rekenen, maar dat ze wel de capaciteiten heeft om dat weer op te kunnen trekken. Muizelientje heeft MCDD en zit op het speciaal basisonderwijs, laatste jaar. Ze mag dus het rugzakje ook meenemen naar het voortgezet onderwijs.

De aanvraag van het rugzakje heeft ruim 10 maanden geduurd omdat school in eerste instantie niet reageerde op mijn verzoeken om de zooi in te vullen, en vervolgens haar zaakjes, zoals voortgangsrapportages, niet op orde had. Ik heb toen met wat hardere maatregelen moeten dreigen alvorens de zaak op de rit is gekomen. Ze zijn in de benen gesprongen en ik ervaar ze nu niet als onwelwillend, maar vlot gaan de zaken nog niet altijd. Zo had ik de beschikking voor de rugzak al een maand geleden aan de administratie gemeld en kreeg ik van de IB-er de opmerking dat het allemaal wel erg lang duurde met de rugzak....ik moest hem dus vertellen dat een kopie al een maand in zijn postvakje zou moeten liggen.

Gelet op het feit dat dochterlief in het laatste jaar zit wil ik niet weer te lang wachten met alles: ik verwacht niet dat ik haar achterstand in een paar maanden kan laten bijspijkeren tot eind niveau groep 8, maar ik wil wel een overwogen keuze maken voor het VO aangezien haar rekenvaardigheid haar algehele IQ naar beneden haalt en dus ook de schoolkeuze kan beinvloeden.

Ik heb nu zelf contact gezocht met het overkoepelend orgaan voor Remedial Teaching en contact gelegd met een tweetal personen die Muizelientje bijles kunnen geven in het rekenen. Ik heb dat aan school gemeld en proef nu een beetje dat zij dit een tikje voortvarend vinden, zij zien mogelijkheden binnen school.

Van het PGB, dat ik heb, weet ik dat ik het mag besteden naar eigen inzicht (uiteraard met achteraf verantwoording etc), maar dat geld zie ik dus zelf. Dit geld zie ik niet zelf en gaat buiten mij om. Maar ik vraag mij af, wie heeft de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid? Ik denk dat de school wil proberen het geld zoveel mogelijk intern te besteden, maar hoe zwaar is mijn eigen stem hierin? Dat is eigenlijk mijn vraag, in hoeverre heb ik beslissingsbevoegdheid over het rugzakje en de wijze waarop dat wordt ingevuld, of heb ik hoegenaamd daar niets in te melden en is de school degene die alles mag regelen?

Ik heb geprobeerd al te googlen, maar kom niet echt uit de vraag wie er de zwaarste stem heeft.

(als ik niet gelijk reageer, sorry, ben vandaag niet gemakkelijk online maar zal zoveel mogelijk kijken voor vragen).
Jij stelt samen met school een zorgplan op, daarin komt te staan wat jullie dit schooljaar gaan doen met de centen, aan welke doelen er gewerkt gaat worden.

De school besteed de centen.
Goeie vragen Muis! Volgens mij heb jij wel recht op volledig inzage in waar de centen naar toe gaan maar heb je niet de bevoegdheid om hulp in te huren voor school, dat moeten zij weer doen
Onze dochter heeft vanaf dit schooljaar een zgn. 'rugzakje' en voor zover ik begrepen heb, zijn er drie partijen gemoeid bij de beslissing waar het geld aan besteed wordt, nl. de organisatie die beslist heeft of het rugzakje wordt toegekend, de school en de ouders, met als kanttekening dat de ouder meer toekijkt dan beslist. De ene school gaat er anders mee om dan de andere. Soms worden de gelden wat 'algemener' besteed dan bij andere scholen, en met 'algemeen' doel ik op bijvoorbeeld de aankoop van spullen waar ook andere kinderen wat aan hebben. Maar volgens de richtlijnen moet de school i.s.m. de uitkerende instantie een behandelplan opstellen waarvan de kosten binnen het budget van het rugzakje liggen. Bij mijn dochter is de aanvraag ook niet van een leien dakje gegaan en dat gaat het nog steeds niet, ik hoorde deze week dat een andere extern begeleider haar in de 'portefeuille' krijgt, en de intern begeleider van school heeft net een operatie achter de rug en is nog uit de roulatie...

Overigens heb ik begrepen dat de hele procedure e.d. op korte termijn weer gaat veranderen, komt het in handen van een andere organisatie.
school heeft beslissingsbevoegdheid maar jij hebt recht van inzake. Heb je geen ambulant begeleider ? Die zou je moeten kunnen begeleiden. Ik kan best begrijpen dat school je voortvarend vind maar als school de boel niet oppakt ben jij als ouder de eerste m.i. die dan eea kan aandragen. Maar dat zal vast niet zo omschreven staan in de rugzak
Dropje, dat is precies waar ik bang voor ben, namelijk dat de school het zelf wil doen - en zo het geld incasseert - maar er dan ondertussen een puinzooi van maakt. De IB-er is dan wel nu redelijk stabiel, lees; hij is er 4 dagen in de week, maar bijv. de logopedie, orthopedagoog, allemaal zijn ze tijdelijk, ad interim, onderweg, ziek, zwak, misselijk.

Ander punt: ik vind een andere blik ook wel verfrissend. En daarnaast: waarom zou ik school inhuren (denk even 'zakelijk') als zij het vier jaar lang (kind zit op niveau 5 terwijl ze in 8 zit) redelijk hebben laten versloffen? Het voelt een beetje als de slager die zijn eigen vlees keurt.

Verder vind ik het opvallend dat ik, sinds de oproep via dat overkoepelend orgaan is rondgegaan, dat ik overspoeld word met mailtjes en telefoontjes. En allemaal doen ze vreselijk hun best om zich aan mij te verkopen. Wat bij mij de indruk wekt dat mijn 'stempel' wellicht nog niet eens zo heel klein is.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven