Geld & Recht alle pijlers

Salaris faillisement

07-02-2011 16:36 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben sinds een paar weken werkeloos doordat het bedrijf waar ik jaren heb gewerkt het faillissement heeft aangevraagd. Het personeel wist niet dat het bestuur hiermee bezig was en de salarissen moesten daarom snel worden uitbetaald in december. De financiele administratie werd door een ander bedrijf gedaan.

Bij het overmaken van de salarissen en de 13e maand is er iets mis gegaan en daarom heb ik als enig personeelslid geen inkomsten gehad in december. Eind januari heb ik een gedeelte hiervan ontvangen via de UWV, de 13e maand zat hier niet bij en waarschijnlijk zal ik dit ook niet meer ontvangen terwijl er op mijn loonstrookje van december staat dat er een ander, hoger bedrag aan mij is overgemaakt.

Als ik naar de betreffende instanties bel blijft men vaag, en zegt men dat ik moet afwachten, dit kan wel 6 maanden duren! en dat er dan bekend is of ik dit geld nog krijg. Tips om mijn geld alsnog te krijgen zijn dus welkom...
Heb je al gebeld met het juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering?
Nee nog niet, heb dit nieuws net pas te horen gekregen, ben er tot nu toe vanuit gegaan dat ik het gewoon zou krijgen.
Ik heb zelf net met dit bijltje gehakt

December geen salaris en januari ook niet, ook vanwege aan faillissement.

Ik moest half januari naar het UWV en daar werd verteld dat het basis salaris binnen 2 tot 4 weken zou worden utibetaald

Overwerk, kilometers, 13de maand en vakantiegeld komt inderdaad pas na 6 maanden

Het klopt dus wel dat het bedrag wat is uitgekeerd door het UWV niet hetzelfde bedrag is wat op je loostrook stond.

Verder geen tips om je geld eerder te krijgen

Ik heb het net vorige week allemaal gekregen (alleen de twee basis salarissen)

Gelukkig hier een doorstart gemaakt en ik ben nu weer aan het werk

Volgens mij krijg jij dan vanaf nu een WW uitkering (afhankelijk van je opzegtermijn)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Klopt helemaal Summerdance, maar het is nog niet zeker dat ik mijn 13e maand krijg, bij jou wel? Ik bedoel dat moet toch nog allemaal berekend worden?
Ik had geen dertiende maand dus ik krijg hem sowieso niet

Maar juist omdat ze dat allemaal moeten uitrekenen duurt het langer of zo...

Vakantiegeld, overuren, resterende vrije dagen krijg ik allemaal wel netjes (over 6 maanden)

Op zich ook niet erg toch?

Krijg je over een half jaar een extraatje

Ik was al blij dat ze redelijk snel het salaris over hebben gemaakt

Ik had een behoorlijk gapend gat in mijn bankrekening

2 maanden geen geld gaat je niet in de koude kleren zitten!
@Summerdance, nee het is niet zo erg als je maar zeker weet dat je het geld krijgt. Dat is bij mij niet zeker, eerst moeten alle rekeningen worden betaald, de curator en pas op het laatst kom ik aan de beurt. Hopelijk krijg ik het alsnog, ik stond nu voor het eerst van mijn leven rood.
Giselle, je moet bij het UWV zijn. Zij geven je het geld waar je nog recht op hebt. Het kan alleen even duren.

Het UWV verhaalt het weer op het faillissement.
...
Als je alle UWV formulieren netjes hebt ingevuld, kan het tot 6 maanden duren voor je het hebt.

Ik had het binnen 6 weken.
Mocht je niet alles van het UWV terug kunnen krijgen, meld je als de gesmeerde bliksem als eiser bij de curator.Heel, heel soms kan je noig iets van dse cutrator krijgen en het ligt aan het type faillissement/ bedrijfsvoering of je het wellicht nog persoonlijk op een baas kan verhalen.

Ook staat dan officieel geregistreerd dat jij nog geld van 'ze' krijgt. Mochten ze een nieuwe onderneming starten, dan kan je er soms - met een goeie advocaat - nog wat uitslepen.

Als mijn oude baas ooit nog voet in NL zet (en ik weet het), schijn ik iets op te kunnen eisen. Als als als. Maar dat weet zelfs de curator niet zeker.
*heel lastig, wijzigen ipv quoten*
quote:Summerdance schreef op 07 februari 2011 @ 22:17:

[...]

Dat is niet waar hoor

Als er in je contract staat dat je recht hebt op een dertiende maand dan wordt die uitbetaald

Door het UWV en niet door de curator

Het hoort namelijk (als het contractueel is vastgelegd) bij je inkomen en daar heb je recht op

Dat is ten minste wat ze mij verteld hebben

Ik kreeg de laatste 5 maanden op mijn bruto salaris een bonus (zo stond het ook vermeld op mijn strook) en ook de bonus heb ik gewoon netjes uitgekeerd gekregen, omdat het contractueel was vast gelegd

Daar staat een curator helemaal buiten
Het personeel is de eerste schuldeiser, maar het UWV neemt de claim van je over. Jij krijgt je geld van het UWV en het UWV verhaalt het op de failliete boedel. Mocht er niets te halen zijn dan is dat pech voor het UWV.

Als je nog ergens recht op hebt moet je dus bij het UWV zijn.
...
Dat dacht ik dus ook Ankalida,dat je als personeel weinig met de curator te maken hebt
Behalve wanneer je tydens wettelyk opzegtermyn n nwe job vindt, heb je wel met curator te maken. Officieel je baan opzeggen. Zo krom... Bedryf is toch al failliet.

Weet iemand of UWV ook automatisch spaarloon doorzet...moeten dit zelf nog uitzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven