Geld & Recht alle pijlers

Salaris schaal omhoog, wat gebeurt er met de tredes?

01-02-2023 21:58 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan binnenkort een salarisschaal omhoog schuiven. Nu vraag ik me af, hoe word je dan qua tredes ingeschaald. Stel ik zit nu op trede 5 en schuif een schaal door, kom ik dan in de nieuwe schaal automatisch ook trede 5?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons is het zo dat je op de trede met hetzelfde bedrag in de nieuwe salarisschaal komt + één trede erbij. Voordeel wat je dan hebt is dat je een hogere eindtrede hebt.

Maar... heel verschillend per werkgever, dus HR of je leidinggevende vragen!
Alle reacties Link kopieren Quote
liane77 schreef:
01-02-2023 22:03
Bij ons is het zo dat je op de trede met hetzelfde bedrag in de nieuwe salarisschaal komt + één trede erbij. Voordeel wat je dan hebt is dat je een hogere eindtrede hebt.

Maar... heel verschillend per werkgever, dus HR of je leidinggevende vragen!
Bij ons ook zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
liane77 schreef:
01-02-2023 22:03
Bij ons is het zo dat je op de trede met hetzelfde bedrag in de nieuwe salarisschaal komt + één trede erbij. Voordeel wat je dan hebt is dat je een hogere eindtrede hebt.

Maar... heel verschillend per werkgever, dus HR of je leidinggevende vragen!
Dit inderdaad. Bij ons schoof je door naar de meest aansluitende trede. Eventueel 1 treetje erbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je verdient nu schaal 7 trede 5, bedrag € 2500.
Je gaat naar schaal 8.
Dan krijg je het dichtstbijzijnde hogere bedrag, bijvoorbeeld:
Schaal 8, trede 2, bedrag € 2543.

Plus een trede erbij, op het moment van je jaarlijkse verhoging.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker joh, naar een hogere schaal.
Ik ben jaren in schaal 7 blijven hangen,
terwijl collega's (lees: mannen) met onderhandelingen schaal 8 hadden bedongen, voor hetzelfde werk.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus naar een hogere schaal maakt qua inkomen niks uit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
01-02-2023 22:29
Lekker joh, naar een hogere schaal.
Ik ben jaren in schaal 7 blijven hangen,
terwijl collega's (lees: mannen) met onderhandelingen schaal 8 hadden bedongen, voor hetzelfde werk.
Misschien toch ook eens gaan onderhandelen dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Knuddestudder schreef:
01-02-2023 22:56
Dus naar een hogere schaal maakt qua inkomen niks uit?
In de zorgsector in elk geval niet. Je schaalt horizontaal over. Dus wel de schaal omhoog, maar je komt in de trede terecht die het dichtst bij het huidige salaris ligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons schuif je door naar rechts in de salarisschaal. Automatisch kom je dan een paar tredes hoger uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Knuddestudder schreef:
01-02-2023 22:56
Dus naar een hogere schaal maakt qua inkomen niks uit?
Jawel, althans… op dat moment vaak niet echt, maar de hogere schaal heeft een eindtrede met hoger salaris. Je hebt dus langer de mogelijkheid door te groeien qua salaris.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet kijken naar het nummer dat tussen je trede en schaal staat, dat is het inpassingsnummer. Die zoek je op in je nieuwe schaal, en dan 1 trede erbij
Alle reacties Link kopieren Quote
liane77 schreef:
01-02-2023 22:03
Bij ons is het zo dat je op de trede met hetzelfde bedrag in de nieuwe salarisschaal komt + één trede erbij. Voordeel wat je dan hebt is dat je een hogere eindtrede hebt.

Maar... heel verschillend per werkgever, dus HR of je leidinggevende vragen!
Deze dus
Anne1235 schreef:
01-02-2023 23:19
Bij ons schuif je door naar rechts in de salarisschaal. Automatisch kom je dan een paar tredes hoger uit.
Dit is ongebruikelijk, dus reken hier vooral niet op.
Hier ook bedrag plus 1. Soms plus 2 als je een goede opleiding gedaan hebt.
moizer schreef:
01-02-2023 23:53
Jawel, althans… op dat moment vaak niet echt, maar de hogere schaal heeft een eindtrede met hoger salaris. Je hebt dus langer de mogelijkheid door te groeien qua salaris.

En de stapjes waarmee je salaris groeit zijn meestal wat groter. Dus zeg in schaal 7 zijn de tredes steeds € 20 meer, dan in schaal 8 bijvoorbeeld steeds €23 meer. Je kunt dus sneller en langer doorgroeien in salaris.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn werkgever ga je dan ook naar de dichtstbijzijnde trede + 1. Je hebt meer groei op de langere termijn maar meestal levert het op de korte termijn maar weinig op. In bijzondere gevallen wel +2, bijvoorbeeld als je al een tijdje waargenomen hebt ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
puntillita schreef:
02-02-2023 05:54
En de stapjes waarmee je salaris groeit zijn meestal wat groter. Dus zeg in schaal 7 zijn de tredes steeds € 20 meer, dan in schaal 8 bijvoorbeeld steeds €23 meer. Je kunt dus sneller en langer doorgroeien in salaris.
Bij ons zijn de stapjes niet groter. Je ziet dezelfde bedragen in de verschillende schalen staan. Alleen bij een andere trede.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligt echt aan de CAO, welke gaat het om?
Alle reacties Link kopieren Quote
Knuddestudder schreef:
01-02-2023 22:56
Dus naar een hogere schaal maakt qua inkomen niks uit?
Bij ons niet nee. Tenminste, niet op het moment zelf. Je groeit wel langer door, dus een aantal jaar later maakt het wel uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan me voorstellen dat als je binnen je huidige functie een schaal omhoog gaat, je niet heel veel hoger uit gaat komen. Maar ga je naar een andere functie, dan hoort daar vaak wel verhoging bij.
Bij ons ligt je stijging van je huidige salaris tussen de 5-15%:
5% binnen je functie en meestal 8-15% bij overstap.
Maar zo te lezen aan de berichten hier is er niet echt een algemene regel, dus ik zou checken bij HR of in je cao.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij hangt het ook af van de reden; is je functie hergewaardeerd? Of heb je promotie? Of ‘gewoon’ een salarisverhoging middels een andere schaal?
Vaak staat dit in de cao.

Bij ons is het ook de dichtstbijzijnde trede plus 1 trede erbij. Dus je merkt er gelijk iets van en kan natuurlijk uiteindelijk ook hoger doorstijgen in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons zijn er verschillende salarisverhogingen:
  • Bijzondere prestaties in dezelfde functie/schaal: trede overslaan
  • Dezelfde functie/werkzaamheden in nieuwe schaal: dichtstbijzijnde trede
  • Dezelfde functie met meer kpi's in nieuwe schaal: dichtstbijzijnde trede +1
  • Nieuwe functie in nieuwe schaal: dichtstbijzijnde trede +2
  • Overstap naar ander bedrijf binnen dezelfde CAO: dan komt er bij elke route nog eens een trede erbij
Alle reacties Link kopieren Quote
sneeuwwitje80 schreef:
02-02-2023 10:22
Vaak staat dit in de cao.

Bij ons is het ook de dichtstbijzijnde trede plus 1 trede erbij. Dus je merkt er gelijk iets van en kan natuurlijk uiteindelijk ook hoger doorstijgen in de toekomst.
Bij ons is het wel dichtstbijzijnd (meestal hetzelfde) plus 1 trede. Maar daardoor verschuift ook je periodiek. Mijn laatste schuif was in september, terwijl mijn normale periodiek maand oktober was. Dus in september schoof ik opzij, plus 1 erbij, maar daarmee verviel de oktober periodiek. Oftewel: ik heb precies een mand een hoger salaris dan ik zonder verandering in schaal gehad zou hebben (en dan gaat het over 80 euro bruto of zo).
Schaal veranderingen doe je bij ons in principe niet voor de acute winst (tenzij je een hele andere functie gaat doen met een veel hogere schaal).
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle reacties. Ik werk in het onderwijs, ik ga na 10 jaar schaal LB (trede 10) naar schaal LC. Ik krijg er nieuwe verantwoordelijkheden/werkzaamheden bij. Ik zit nu op 4123 bruto. Dichtstbijzijnde trede is LC is dan 8 met 4257. Als ik het goed begrijp is het dan vaak dus nog plus 1 trede en kom ik op trede 9 (4497).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven