Geld & Recht alle pijlers

Salaris - week 53

12-01-2016 16:41 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Normaal lees ik altijd mee maar heb nu een kwestie die ik jullie graag wil voorleggen. Gezien ik er geen topic over kon vinden heb ik er een aangemaakt. Ook weet ik niet of ik goed post, in mijn beleving hoort het bij recht thuis maar kan zomaar ook op werk thuishoren! :-)

Sinds 2 jaar werk ik bij een leuk bedrijf. Prima naar mijn zin en zie mijzelf er voorlopig nog wel werken. Alleen loop ik nu tegen het volgende aan. Mijn salaris wordt per 4 weken betaald. Echter, heb je ieder jaar een klein "overschot" aan werkdagen waardoor er uiteindelijk een week 53 ontstaat. Deze heb ik niet betaald gekregen. Zij geven aan dat er in mijn arbeidsovereenkomst staat dat mijn jaarsalaris XXX is en dit in 13 gelijke periodes uitbetaald wordt. Tot zover is dit ingedekt zou je zeggen, dit zegt iemand van de rechtshulp ook. Maar, rechtshulp zegt ook dat het betwistbaar is.

Waar ik tegenaan loop is het volgende: Wij hebben te maken met directe en indirecte collega's. De directe collega's zijn de mannen van de montage en de indirecte zijn de mensen van kantoor. Ik ben een indirecte medewerker. Nu ontvangen alle directe collega's wel een betaling van week 53, net als een overgroot deel van de indirecte collega's. Voor alle medewerkers geldt het personeelshandboek aangezien wij geen CAO hebben. In dit handboek staat letterlijk aangegeven dat een deel van de periode naar evenredigheid wordt berekend en uitbetaald. Daarnaast is de situatie in strijd met de Algemene Wet Gelijke Behandeling (in mijn opzicht), Het is namelijk niet toegestaan om een ongelijke beloning te hanteren op de werkvloer als er geen zwaarwegende belangen bij zijn. Daarnaast, ik heb 3 dagen verlof opgenomen in week 53. Dit kost mij 3 verlofdagen waarvan ik niet betaald krijg. Maar die verlofdagen moet ik wel inleveren. In totaal kom ik op een best bedrag uit, het gaat niet over 200 euro. Heel verhaal, ik loop concreet tegen het volgende aan:

- Mislopen van salaris

- Inleveren van vakantiedagen bij onbetaalde werkdagen

- Minder opbouw vakantiegeld

- Minder opbouw pensioen

- Ongelijke beloning op de werkvloer (directe medewerkers ontvangen week 53 wel, merendeel indirect personeel ontvangt wel week 53 (zogenaamde oude garde, oude regels) deel (nieuwer) indirect personeel niet.

Ik ben het gesprek in basis aangegaan met mijn leidinggevende. Dit was overigens geen vervelend gesprek en ergens was er ook begrip. Zij vroeg mij of mijn standpunt op papier kan zetten zodat er intern overlegd kan gaan worden met de bedrijfsjurist.

Is er iemand in de zaal die hier ervaring cq kennis van heeft? Mochten er onduidelijkheden zijn hoor ik het graag!

Bedankt alvast!
Wat lastig zeg! Bij mij werd 53 uitbetaald als losse week, normaal krijg ik ook per 4 weken.
Misschien staat er in hun contract iets anders? En je loopt geen loon mis, het is verspreid over je betalingen in het jaar, dat klopt zeg je zelf?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ja is het ook. Een deel kan in een CAO opgenomen zijn maar daar vallen wij dan net weer niet onder. Om het even simpel te houden
quote:Roxy21 schreef op 12 januari 2016 @ 16:51:

Misschien staat er in hun contract iets anders? En je loopt geen loon mis, het is verspreid over je betalingen in het jaar, dat klopt zeg je zelf?Klopt ook. Echter is het, zoals ik het lees, in strijd met de AWGB. Je kunt niet de een wel bepaalde salarisvoorwaarden meegeven en de ander niet. Dit mag alleen indien er sprake is van een zwaarwegend belang. En dat is er nu niet.
Ik krijg ook per 4 weken betaald en eerst was het plan om toen 5 weken in 1 keer uit te betalen. Omdat daar veel weerstand was (kwam heel erg ongunstig uit met salarisbetaling, na die dure maand) is er besloten om dan die ene week apart uit te betalen.
quote:melbrw schreef op 12 januari 2016 @ 16:45:

Wat lastig zeg! Bij mij werd 53 uitbetaald als losse week, normaal krijg ik ook per 4 weken.Klopt, mijn man kreeg het ook extra uitbetaald, alleen bij hem ging het samen met de betaling van december. Ik zou als je geen duidelijk antwoord krijgt van je werkgever het toch hogerop zoeken bij de vakbond als je daar lid van bent of bij je rechtsbijstandsverzekering. Weet je welk bedrag je per uur krijgt? Dan kun je het omrekenen naar je 4-weken salaris en weet je ook of je te weinig hebt gekregen.
Dus, resumé:

1. Je jaarsalaris ligt vast en dit heb je ook in 13 delen uitbetaald gekregen. Dat lijkt dus te kloppen.

2. Collega's op kantoor hebben in 13 delen hun jaarsalaris uitbetaald gekregen en daarbovenop ook nog een week extra.

3. Jij vind dat je ook recht hebt op die uitbetaling van week 53.

In week 53 zaten 4 werkbare dagen, jij hebt er 3 vrij genomen. Mij lijkt de makkelijkste oplossing dat die 3 dagen niet afgeschreven worden van je vakantiesaldo en dat je nog 1 dag tegoed hebt. Ik vind je pensioenopbouw en opbouw vakantiegeld erg ver gezocht, maar je hebt natuurlijk wel gelijk.
Ik snap het even niet. Ieder jaar heeft 365,25 dagen, 52 weken en je hebt een jaarsalaris. Als er aan het einde van het jaar wat dagen overblijven heb je aan het begin van het jaar meer gekregen lijkt me. Weeknummer 53 is alleen maar iets kalendertechnisch. Er zit niet opeens een extra week in het jaar.
quote:viva1966 schreef op 12 januari 2016 @ 17:23:

Ik snap het even niet. Ieder jaar heeft 365,25 dagen, 52 weken en je hebt een jaarsalaris. Als er aan het einde van het jaar wat dagen overblijven heb je aan het begin van het jaar meer gekregen lijkt me. Weeknummer 53 is alleen maar iets kalendertechnisch. Er zit niet opeens een extra week in het jaar.

Daarop inhakend: ga maar eens werkbare dagen tellen in een jaar. Als je de laatste 5 jaar pakt, denk ik niet dat er meer dan 3 dagen verschil tussen het ene en het andere jaar zit. In het ene jaar kan wel een weekend meer zitten en minder door-de-weekse dagen. Week 1 van 2015 begon op een donderdag en had dus maar 1 werkbare dag. Hoe was je uitbetaling over die eerste periode?

Maar de lulligheid is hier natuurlijk dat een bepaalde groep wel een extra loonbetaling over week 53 heeft gehad. Dat is de kwestie. Niet of die week 53 wel of niet bestaat.
Ik denk dat je hier niets hebt aan de wet gelijke behandeling. Die heeft betrekking of mensen in dezelfde situatie niet verschillend behandeld worden (omdat ze bijvoorbeeld van een ander geslacht zijn, van een ander ras etc.).

Jij ben gewoon later in dienst gekomen en hebt net als alle anderen die later in dienst gekomen zijn andere arbeidsvoorwaarden.

Zo heb ik bijvoorbeeld meer vakantiedagen dan mensen die korter in dienst zijn. Toen er gekort werd is er onderhandeld door de vakbond dat dat alleen zou gelden voor nieuwe werknemers. Oude rechten bleven behouden.
"in mijn arbeidsovereenkomst staat dat mijn jaarsalaris XXX is en dit in 13 gelijke periodes uitbetaald wordt."

En bij je collega's die week 53 wel betaald hebben gekregen staat waarschijnlijk in hun arbeidsovereenkomst dat het salaris per 4 weken YYY is. Dan wordt er inderdaad een week 53 uitbetaald in die jaren dat er een week 53 is (eens per vijf of zes jaar).
quote:Katherina schreef op 12 januari 2016 @ 17:27:

[...]

Maar de lulligheid is hier natuurlijk dat een bepaalde groep wel een extra loonbetaling over week 53 heeft gehad. Dat is de kwestie. Niet of die week 53 wel of niet bestaat.Maar dat lijkt me helemaal niet relevant. Ze zullen niet meer salaris krijgen dan wat ze contractueel zouden moeten krijgen. De eerste werkgever die dat doet moet ik nog tegenkomen. Hoogstens zou er sprake kunnen zijn van een prestatieafhankelijke teambonus of iets dergelijks.
quote:viva1966 schreef op 12 januari 2016 @ 17:23:

precies.

ik krijg altijd hetzelfde bedrag per maand terwijl er soms 4 en soms 5 weekenden in 1 maand vallen

waardoor mijn salaris elke x anders zou moeten zijn....?

het wordt inderdaad per jaar gerekend dus je loopt niks mis.
Er moet onderscheid gemaakt worden in welk type salaris iemand krijgt, dus wat en contractueel overeengekomen is.

Krijgt men een maandsalaris, dan is hier inderdaad geen sprake van, de afspraak is dan dat je elke maand op moment x bedrag y uitbetaald krijgt.

Spreek je een periodesalaris voor 4 weken af, ontstaat er inderdaad eens in de ongeveer 5 jaar een extra week die dan uitgekeerd wordt.

Heb je een jaarsalaris afgesproken wat in 13 periodes wordt uitgekeerd, klopt het wat ze nu doen.

En ja, medewerkers kunnen vanuit het verleden andere afspraken hebben.

Lullig maar waar.
Bij mijn werk hebben zij omdat er nu een extra week was een voorschot gegeven en die werd weer verrekend met ons salaris in week 1. Omdat de mensen anders te lang op hun geld moesten wachten en er misschien mensen dan in de problemen zouden komen.

Ik vond dat wel netjes
Het Ministerie van Sociale Zaken tippen? Misschien kan de arbeidsinpectie eens gaan kijken (heet tegenwoordig anders maar weet niet meer hoe).
Arbeidsinspectie (of hoe die tegenwoordig ook heten) zullen hier niets aan doen. Een werkgever mag zelfs iedere werknemer een ander contract geven als ze dat willen. Bij veel bedrijven heb je vanuit de historie en het heden verschillende voorwaarden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven