Geld & Recht alle pijlers

samenlevingscontract

22-02-2011 13:18 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik woon sinds een aantal maanden met mijn vriend samen. Het huis is een huurhuis en staat op zijn naam, omdat hij hier eerder al woonde. Zo dus ook dat zo'n beetje alles door hem betaald is (vloeren,stuckwerk, nieuwe keuken gemonteerd, meubelen, etc).

Omdat ik studente ben heb ik weinig qua financieen ingebracht, maar ik betaal nu wel de helft van de huur en een deel van de boodschappen. Ik wil toch wel wat zekerheid hebben.

Stel het zal ooit uitgaan, dan heb ik niets, want het huis staat niet op mijn naam. Maar ik betaal wel elke maand de helft van de huur. De woningbouw zegt dat mijn vriend er al 2 jaar gewoond moet hebben en dat het huis dan pas op beide namen kan komen te staan (hebben julie hier ooit van gehoord?!?). Is het een optie om een samenlevingscontract op te gaan stellen? Uiteraard blijven zijn spullen zijn spullen, maar hoe te regelen met andere investeringen? Het enige wat ik wil is de zekerheid dat ik niet huisloos ben als hij ineens een einde zou maken aan de relatie.
Dat kan niet. Het is namelijk een huurhuis. je kunt je op den duur wel als medehuurder registreren natuurlijk (inderdaad, meestal is dat na 2 jaar) maar een huishuis kun je niet verkopen en ook niet in tweeen delen. Ik zou het dan heel raar vinden als jij ineens recht op dat huurhuis zou hebben en hij er uit zou moeten. Gevoelsmatig klopt dat niet zo.

Ik weet niet of jullie ooit willen gaan kopen, maar als dat het geval is, zou ik uberhaupt niet zoveel inversteren in een huurwoning, immers, het wordt nooit je eigendom.

Als hij het uitmaakt moet hoe dan ook een van de twee het huis verlaten. Hij blijft uiteindelijk altijd hoofdhuurder.
Van de inversteringen die hij heeft gemaakt in het huis ziet hij ook nooit iets terug mochten jullie de woning verlaten. En natuurlijk betaal je een deel huur, je woont er. Dat zou je ook moeten doen als je zelf een huurwoning zou hebben natuurlijk. Een samenleefcontract opstellen is altijd handig, al was het maar vanwege jullie spulletjes. Maar daarin kun je niet vastleggen dat jij in het huis mag blijven wonen als het uit gaat....
Hi, bedankt voor je reactie.

Ja ik betaal de helft van de huur. Dan vind ik het niet prettig dat ik er zo uitgezet zou kunnen worden, snap je?
Dat is een risico. Ik heb tot aan ons trouwen nooit op papier rechten gehad op zijn huis. Betaal al jaren mee aan de hypotheek. Nu nog d.m.v huwelijkse voorwaarden is het niet van mij. Als we scheiden krijg ik een deel van de overwaarde, dat is het enige. Ik vind het fijn zo, ik red me wel mocht het misgaan.

Ik heb er dus niet zoveel moeite mee.
Schrijf jezelf alvast alleen in voor een huurwoning. Die inschrijftijd blijft gewoon doorlopen, stel dat het pas na tien jaar tot een breuk komt, wat ik voor jou niet hoop, dan heb je met die tien jaar een heel redelijke kans op een huurwoning voor jezelf!!!!

En probeer een spaarpotje te maken, zodat je als het echt noodzakelijk is, meteen een kamer kunt huren!!!!

En wederom, kwaad kan het niet, het kan je alleen maar ten goede komen!
Eens met wat oriane zegt.

En wat geeft jou dan het recht om, als het uit gaat, in het huis te blijven wonen volgens jou? Er zal er toch altijd 1 weg moeten. Waarom zou hij dan weg moeten? Jullie huren het huis, dus het is van geen van jullie beiden. Het blijft van de vehuurder.
Ik ben het wel eens met carenza.

Wij hebben ook 3 jaar gehuurd gezeten toen hadden we geen samenlevingscontract.

Na de 3 jaar hebben we een huis gekocht en vonden we het ook van belang om een samenlevingscontract te ondertekenen.

Dit gaat allemaal via de notaris, dus denk er goed overna want er zijn nogal wat kosten mee gemoeid.

Zou je toch een samenlevingscontract willen dan kun je over de prijs bij de verschillende notarissen onderhandelen. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat hier heel veel prijsverschil in zit.
Als je alleen zou wonen, moet je de volle prijs betalen. Dus in principe heb je toch al voordeel? Ik vind 't logisch dat hij er blijft wonen als hij er al langer woont (en hij ook nog eens alle investeringen gedaan heeft). Ook als 't na bijv 4 jaar uitgaat en het huis zou ook op jouw naam staan, vind ik eigenlijk dat hij in eerste instantie het meeste recht heeft om er te blijven wonen.

Je kunt dan toch zo weer een ander huis huren als 't uit gaat? Dat zijn risico's die je neemt. Als je die risico's niet wilt nemen, moet je geen keuzes maken en niet gaan samenwonen. Maar ja dat is toch ook geen leven?!

En je zegt: stel dat 't uit zal gaan, dan heb ik niks. Maar wat heb je nu dan? Een huurhuis wordt toch sowieso nooit je bezit? Sorry, maar ik begrijp 't probleem niet zo goed.
wat je water geeft, groeit
Het klopt wel van dat "op naam staan" maar in werkelijkheid blijft vaak degene die het huis heeft aanvaard er wonen. Zo moest ik ook mijn ex een brief laten schrijven dat hij niet meer op ons adres woonde omdat het op ons beider naam stond.

Verder eens met de rest en wil écht even benadrukken dat het handig is om áltijd ingeschreven te staan voor een huurwoning. Je weet maar nooit, en dan ben je blij dat je het gedaan hebt.
Inderdaad, zorg gewoon dat je ingeschreven staat en blijft! Ik ben er zelf erg blij mee geweest toen mijn relatie uitging en ik met mijn inschrijving heel snel een huis had.
quote:chocokat schreef op 22 februari 2011 @ 13:47:

Als je alleen zou wonen, moet je de volle prijs betalen. Dus in principe heb je toch al voordeel? Ik vind 't logisch dat hij er blijft wonen als hij er al langer woont (en hij ook nog eens alle investeringen gedaan heeft). Ook als 't na bijv 4 jaar uitgaat en het huis zou ook op jouw naam staan, vind ik eigenlijk dat hij in eerste instantie het meeste recht heeft om er te blijven wonen.

Je kunt dan toch zo weer een ander huis huren als 't uit gaat? Dat zijn risico's die je neemt. Als je die risico's niet wilt nemen, moet je geen keuzes maken en niet gaan samenwonen. Maar ja dat is toch ook geen leven?!

En je zegt: stel dat 't uit zal gaan, dan heb ik niks. Maar wat heb je nu dan? Een huurhuis wordt toch sowieso nooit je bezit? Sorry, maar ik begrijp 't probleem niet zo goed.Helemaal mee eens.
Helemaal eens met chocokat.

Het is wel verstandig om ingeschreven te blijven staan want je moet vaak lang wachten op een huurhuis.

Eigenlijk heeft jouw vriend het meeste voordeel van een samenlevingscontract zo kan hij laten vastleggen dat de meubels van hem zijn zodat jij er niet zomaar met zijn meubels vandoor gaat als het uitgaat. Jij hebt niets dus hoef je ook niet te laten vastleggen wat van jou is als jullie uit elkaar gaan.
HET SAMENLEVINGSCONTRACT

Zoals je waarschijnlijk al weet, heeft samenwonen minder verstrekkende gevolgen dan trouwen. Terwijl het sluiten van een huwelijk direct juridische gevolgen heeft, is samenwonen niet aan sprecifieke juridische regels gebonden. Er onstaan niet direct rechten en verplichtingen tegenover de partner en/of derden. Toch kan het nuttig zijn bepaalde rechten en verplichtingen zwart op wit te zetten. Dit doe je bij je notaris, door middel van een samenlevingscontract.

Samenlevingscontract: wat is het precies?

Een samenlevingscontract of samenlevingsovereenkomst, is een overeenkomst tussen personen die met elkaar gaan samenwonen. In het samenlevingscontract worden afspraken vastgelegd over:

- de eigendom van de inboedel van de samenwoners

- de (gezamenlijke) eigendom van giro- en bankrekeningen - de verplichting tot bij te dragen in het levensonderhoud van de partner

- gezamenlijke inkomens

- de huishoudkosten

- het moment waarop het samenwonen als beëindigd beschouwd zal worden

Ook kun je in het samenlevingscontract bijvoorbeeld regelen dat de bijdrage in bepaalde kosten naar evenredigheid van de netto inkomens van de samenwoners wordt vastgesteld. Denk hierbij aan:

- de kosten van het opvoeden van kinderen (kinderopvang)

- de huurkosten

- de maandlasten van de hypotheek/huur

- de onroerende zaakbelasting

- de huishoudkosten

- pensioenen

Wie betaalt wat en hoeveel?

Het is ook slim om in het samenlevingscontract vast te leggen wat er gebeurt met het geld dat overblijft na de bijdrage van elke partner in de de gemeenschappelijke kosten van de samenwoning. Wordt het bedrag dat overblijft verdeeld tussen de samenwoners, of behoudt ieder het deel dat hij/zij zelf heeft verdiend?

En als een van de samenwoners na verloop van tijd minder gaat verdienen? Wat er dan moet gebeuren kun je het best van tevoren vastleggen.

Wat is van jou en wat is van mij?

Er kan een staat van aanbrengsten worden gehecht aan het samenlevingscontract. Dit is de lijst waarop de samenwoners aangeven welke spullen zij inbrengen op het moment dat het samenlevingscontract wordt getekend. Indien na het tekenen van het samenlevingscontract goederen privé worden aangeschaft, dan kan de staat van aanbrengsten worden bijgewerkt.

Het partnerpensioen

Nog een reden om een samenlevingscontract op te maken, heeft te maken met het partnerpensioen. Om in aanmerking te komen voor een partnerpensioen, heb je namelijk vaak een (notarieel) samenlevingscontract nodig.

Successiebelasting

Ook met betrekking tot de successiebelasting is het slim om een samenlevingscontract op te maken. Als je een notarieel samenlevingscontract laat opmaken, val je als samenwoners (op hetzelfde adres) na 6 maanden onder het lage tarief en de hoge vrijstelling die normaal gesproken alleen geldt voor echtgenoten. Je doet dan aangifte voor de inkomstenbelasting als fiscale partners.

Een testament?

Veel samenwoners die een samenlevingscontract tekenen, laten gelijk een testament opmaken. Het samenlevingscontract zelf is immers geen testament. Als een van de samenwoners overlijdt, dan is de andere samenwoner niet automatisch erfgenaam. Volgens de regels van het erfrecht is de famile van de overledene erfgenaam. Je doet er daarom verstandig aan tegelijkertijd een testament te laten opmaken. Dit regel je bij je notaris.

Een verblijvingsbeding?

Door een verblijvingsbeding in je samenlevingscontract op te nemen, kun je de consequenties van het beëindigen van het samenwonen regelen. Een verblijvingsbeding zorgt er namelijk voor dat indien één van de twee samenwoners overlijdt, de langstlevende samenwoner de gehele eigendom verkrijgt over de voorheen gemeenschappelijke zaken. Een verblijvingsbeding biedt geen uitweg voor de niet-gemeenschappelijke zaken. Privé-zaken kunnen dus alleen worden nagelaten door middel van het opstellen van een testament.

Conclusie

Het is niet verplicht een notarieel samenlevingscontract te laten maken, maar zoals je na het lezen van bovenstaande tekst zult begrijpen, is het wel van groot belang voor de rechtszekerheid en eventuele bewijslevering. Omdat een notariële akte door beide samenwoners, voor een notaris wordt getekend zal de bewijslast van een notarieel samenlevingscontract zwaar wegen. Doen dus!

Bron
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven