Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen en partner met studieschuld

22-01-2020 19:12 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wat inzichten en advies.

Vriend en ik zitten een beetje met de handen in het haar. Ik hoop dat we te moeilijk denken en dat de oplossing simpeler is dan we denken..

Ik heb een koopwoning, vriend huurt.
Mijn huis staat in de verkoop en wij willen vanaf nu samen wat opbouwen.

Hij heeft echter een studieschuld, en kan daardoor schrikbarend weinig aan hypotheek krijgen.

Als ik het nieuwe huis alleen koop, en het mocht onverhoopt ooit stuklopen staat hij met niks. Dat kan en wil ik hem niet aandoen. Hij kan zich helaas niet inkopen.

Wachttijden bij de woningbouw zijn lang, vrije sector is (bijna) niet te betalen en een 'normaal' bedrag aan hypotheek kan hij alleen krijgen als zijn studieschuld is afgelost.

We staan op het punt om een oriënterend gesprek te plannen bij een notaris, en zitten constant op ideeën te broeden maar wat is dit vreselijk lastig.

Ik zit er bijvoorbeeld aan te denken om zijn studieschuld als ons gezamenlijke maandlast te gaan rekenen. Een deel van de overwaarde apart te zetten en hem jaarlijks het belastingvrije bedrag te schenken. Met ca. 5 jaar is hij voor 80% van zijn schuld af. Op die manier heeft hij ook meer ruimte om maandelijks te sparen en iets op te bouwen.

Best radicaal, maar hoe klinkt dit voorbeeld voor jullie als buitenstaanders in de oren. En hoe laat je zoiets vastleggen zodat het mij financieel niet teveel raakt mochten we ooit uit elkaar gaan, maar hem ook niet met lege handen laat staan.

Ik hoor echt graag zoveel mogelijk oplossingen. Ik zal vast wat informatie vergeten zijn te vermelden, maar het is een chaotische situatie.

Dank voor het meedenken alvast.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een aanzienlijke erfenis verkregen op jonge leeftijd.

Voor mijn partner en mij werkt dat al volgt; wij hebben een huis waarin ik voor een groter gedeelte eigenaar ben dan hij.

Als we uit elkaar gaan blijft dat van mij en kan hij geen aanspraak op maken. Als ik kom te overlijden erft hij het van mij.

Nu heeft mijn partner geen schuld maar bezit ik gewoon meer.
Hij heeft die schuld gemaakt, hij lost die maar af.

Dus ofwel werk je inderdaad met minder en meer aandeel, ofwel koop jij nu terug iets en koopt hij zich eventueel over 5 of 10 jaar maar in.

En spaart nu wat hij niet uitgeeft aan huur / lost zo snel mogelijk zijn studieschuld af.
Geen / Stukken minder huur moeten betalen is ook een gigantisch cadeau.
Alle reacties Link kopieren
Als je uit elkaar gaat, moet toch een van de twee eruit, ik neem tenminste aan dat je niet van plan bent om dan bij elkaar te blijven wonen, ook al is het huis van twee personen. De een moet de ander dan alleen uitkopen of, als er onderwaarde is, moet de vertrekkende partij zelfs betalen. Dus waarom zou jij niet het huis op jouw naam kopen en in plaats van meebetalen aan de aflossing, kan hij dan sparen voor het geval jullie uit elkaar gaan. Ik vind het onzin dat je hem dan iets aandoet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
En wel al gaan samenwonen in de voordeligste woning, sparen als een malle om die schuld af te lossen en dan iets samen kopen? En anders alleen iets kopen waarbij jij voor een groter deel eigenaar bent, of een constructie bij de notaris waarbij jij een vordering op hem krijgt voor de helft van wat jij meer inbrengt dan hij? Ik weet niet hoe oud jullie zijn maar zijn studieschuld mee afbetalen zou ik zo snel niet doen.
Susan schreef:
22-01-2020 20:23
Als je uit elkaar gaat, moet toch een van de twee eruit, ik neem tenminste aan dat je niet van plan bent om dan bij elkaar te blijven wonen, ook al is het huis van twee personen. De een moet de ander dan alleen uitkopen of, als er onderwaarde is, moet de vertrekkende partij zelfs betalen. Dus waarom zou jij niet het huis op jouw naam kopen en in plaats van meebetalen aan de aflossing, kan hij dan sparen voor het geval jullie uit elkaar gaan. Ik vind het onzin dat je hem dan iets aandoet.


Dit.

Jij koopt een huis en betaalt dat, hij heeft geen woonlasten en kan dat bedrag wat hij nu aan huur betaalt gewoon sparen als goeie start mochten jullie uit elkaar gaan.

Als je samen een huis koopt moet er ook 1 uit als de relatie eindigt, maar dan heb je veel meer gedoe over wie dat moet zijn en hoe de ander wordt uitgekocht. En heb je evengoed te maken met wachtlijsten en zo. Dan kan het maar beter duidelijk zijn vooraf dat het jouw huis, door jou betaald.

Waarom komt hij niet bij jou in wonen?
Alle reacties Link kopieren
blauwebosbes schreef:
22-01-2020 19:12
Als ik het nieuwe huis alleen koop, en het mocht onverhoopt ooit stuklopen staat hij met niks.

Als jullie met zijn tweeën kopen moet er toch ook echt 1 uit. Ik zou de financiën voor nu gescheiden houden en de lasten delen (naar rato) dan heeft hij kans om zelf te sparen voor als het eventueel misloopt.
Alle reacties Link kopieren
En zijn schuld zou ik zijn schuld laten.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon samen een hypotheek nemen?
Je laat je eigen overwaarde vastleggen en voor de rest kan je alle vasten lasten op een hoop gooien en samen betalen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Wonen jullie nu al samen? Is het geen optie om nog een paar jaar in jouw woning te blijven wonen? Je vriend kan dan meer (?) sparen om zsm zijn studieschuld af te lossen. En daarna kun je samen wat kopen (maar leg wel goed vast als jij meer inlegt van de overwaarde van je oude woning - dat is van jou).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zijn schuld zijn schuld laten.
En jouw overwaarde goed op papier laten zetten.
Doe dit echt anders heb je over 5 jaar misschien spijt
Gewoon wel huis op jouw naam zetten en hij zet geld opzij ( en schrijft zich (opnieuw) in als woningzoekende ).

Hij betaald niet mee aan jouw huis ( hypotheek en groot onderhoud) en wel aan de rest mee en heeft dan een buffer achter de hand of lost wat meer/sneller af.

Voor nu het beste.

En met een huwelijk of een reg partnerschap ect kan je het later alsnog anders regelen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 22-01-2020 20:48
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jij wil dus de helft van je studieschuld op je nemen en je wil hem jaarlijks een bedrag schenken om te kunnen sparen, hoe gaat dat dan als het onverhoopt stukloopt? Is het dan gewoon jammer maar helaas maar dat geld is weg?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je het huis op alleen jouw salaris kunt krijgen, kun je het toch alsnog samen kopen? Als je de kosten ook gewoon samen draagt, maakt het geen bal uit op wiens salaris de maximale hypotheek is berekend, dan is het jullie huis met jullie kosten en jullie evt winst. Het enige punt is als jullie ooit uit elkaar zouden gaan, dan moet jij hem uitkopen (want andersom zal niet kunnen). Maar ja, dan moet er sowieso iemand verhuizen.
Luci_Morgenster schreef:
22-01-2020 20:48
En met een huwelijk of een reg partnerschap ect kan je het later alsnog anders regelen.
.
De regels rond huwelijk en geregistreerd partnerschap Ijn veranderd, als je niets regelt geldt sinds 2018 automatisch een beperkte gemeenschap van goederen. Eigendom van vóór het huwelijk wordt niet meer zomaar gezamenlijk eigendom.
puntillita schreef:
22-01-2020 20:56
.
De regels rond huwelijk en geregistreerd partnerschap Ijn veranderd, als je niets regelt geldt sinds 2018 automatisch een beperkte gemeenschap van goederen. Eigendom van vóór het huwelijk wordt niet meer zomaar gezamenlijk eigendom.
Jaja. Al 2 jaar.

Maar je kan het dan wel regelen. Mits je dat wil en dus vastlegt.

Beter?
blauwebosbes schreef:
22-01-2020 19:12

Ik heb een koopwoning, vriend huurt.
Mijn huis staat in de verkoop en wij willen vanaf nu samen wat opbouwen.
Het is niet mogelijk (een tijdje) in jouw huis te gaan samenwonen?
Hij heeft echter een studieschuld, en kan daardoor schrikbarend weinig aan hypotheek krijgen.

Als ik het nieuwe huis alleen koop, en het mocht onverhoopt ooit stuklopen staat hij met niks. Dat kan en wil ik hem niet aandoen. Hij kan zich helaas niet inkopen.
Maar als jullie samen een huis willen kopen, kopen jullie toch samen een huis? Dat is de eerste stap, wat willen/kunnen jullie samen aan hypotheek krijgen en betalen.
Ik zit er bijvoorbeeld aan te denken om zijn studieschuld als ons gezamenlijke maandlast te gaan rekenen. Een deel van de overwaarde apart te zetten en hem jaarlijks het belastingvrije bedrag te schenken. Met ca. 5 jaar is hij voor 80% van zijn schuld af. Op die manier heeft hij ook meer ruimte om maandelijks te sparen en iets op te bouwen.
Ik vind dit een slecht idee maar omdat je geen bedragen noemt (van salaris, van verwachte hypotheeklasten etc) is het een beetje moeilijk om heel concreet iets zinnigs te zeggen. Ik zou zeggen 'bereken je vaste lasten, betaal dat beiden naar rato, of door allebei hetzelfde bedrag over te houden' en van het bedrag dat je overhoudt, kan hij zijn schuld aflossen. Hij heeft hem tenslotte ook zelf gemaakt!

Over een paar jaar zou je altijd nog iets anders af kunnen spreken, maar op dit moment zou ik dat niet doen.

Voor welk probleem zoek je nu eigenlijk precies een oplossing? dat is me niet helemaal duidelijk en tegelijkertijd heb ik het gevoel dat je problemen zoekt die er niet hoeven te zijn.
Als een van de twee een lager inkomen heeft agv het af moeten lossen van een schuld, en de ander betaalt daarom meer aan het huis(houden), betaalt diegene toch alsnog indirect mee aan de aflossing? Ik zou gewoon 50/50 eigenaar worden, de inkomens op een hoop en samen alles betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wat zakelijker bekijken. Ik vind je wat naïef op dit vlak. Nu vinden jullie elkaar leuk. En hopelijk blijft dat voor altijd. Maar mochten jullie elkaar ooit niet meer zo leuk vinden, dan zal je er spijt van krijgen dat je zo scheutig bent met je geld. Je vriend heeft de schuld veroorzaakt. Hij lost het dus op. Jouw bezit is jouw bezit. Gaat een huis samen kopen niet lukken dan zou ik maar even gaan huren. Zorg dat je vriend zijn schuld snel aflost, zodat jullie meer financiële ruimte hebben.
Dit is niet moeilijk.

Zijn schuld. Zijn probleem.

Jij koopt een huis. Hij lost zijn schuld af en als hij daarmee klaar is kan hij apart sparen terwijl jij je hypotheek aflost. Tegen die tijd kun je evt wel samen wat nieuws kopen.

Je gaat hem toch niet lopen sponsoren op deze manier?
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je het huis alleen kopen ipv samen? Die snap ik niet helemaal. Dat kan toch prima en dan maakt het toch niet zoveel uit of zijn studieschuld meetelt tov dat het alleen op jouw inkomen gaat?

Verder is zijn schuld zijn schuld. Dat kan hij prima zelf aflossen, aangezien het berekend wordt obv zijn inkomen.

(check wel even onder welke regeling hij valt, want in de nieuwe regeling ben jij ook verantwoordelijk voor zijn studieschuld en telt jouw inkomen mee)
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
22-01-2020 22:25
Waarom wil je het huis alleen kopen ipv samen? Die snap ik niet helemaal. Dat kan toch prima en dan maakt het toch niet zoveel uit of zijn studieschuld meetelt tov dat het alleen op jouw inkomen gaat?

Verder is zijn schuld zijn schuld. Dat kan hij prima zelf aflossen, aangezien het berekend wordt obv zijn inkomen.

(check wel even onder welke regeling hij valt, want in de nieuwe regeling ben jij ook verantwoordelijk voor zijn studieschuld en telt jouw inkomen mee)
Wat bedoel je met: in de nieuwe regeling ben jij ook verantwoordelijk voor zijn studieschuld?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
22-01-2020 22:30
Wat bedoel je met: in de nieuwe regeling ben jij ook verantwoordelijk voor zijn studieschuld?
Als je getrouwd bent, of samen een koophuis hebt, telt het inkomen van je partner ook mee voor afbetaling van studieschuld. Stel: partner van TO raakt werkeloos. Dan zou je zeggen, hij moet minder afbetalen want zijn inkomen gaat naar beneden. Maar als TO nog genoeg verdient, betekent het dat deze afbetaling gewoon doorloopt.

In de oude regeling kon je je partner uitsluiten, dan betaalde je wel langer door maar draaide de ander er niet voor op.
Alle reacties Link kopieren
Samenwonen zonder samenlevingscontract, zonder kinderen
U bent geen toeslagpartner van elkaar. DUO kijkt voor de maandelijkse aflossing alleen naar het inkomen van uw partner.

Samenwonen zonder samenlevingscontract en 1 of meer kinderen
U bent elkaars toeslagpartner. DUO berekent de maandelijkse aflossing op basis van uw gezamenlijke inkomen.

Samenwonen met samenlevingscontract
U bent elkaars toeslagpartner. DUO berekent de maandelijkse aflossing op basis van uw gezamenlijke inkomen.

Studieschuld opgebouwd vóór 1 september 2009
Heeft uw partner de studieschuld opgebouwd vóór 1 september 2009? Dan kan hij of zij bij DUO een verzoek indienden om het inkomen van de partner niet mee te tellen. De aflossingsperiode duurt dan wel langer.

(blijkbaar wel met samenlevingscontract of trouwen, of kinderen samen. Maar niet gewoon als je alleen koophuis hebt samen)

Bron: website van DUO
Luci_Morgenster schreef:
22-01-2020 21:00
Jaja. Al 2 jaar.

Maar je kan het dan wel regelen. Mits je dat wil en dus vastlegt.

Beter?
.
Top!

Weet jij er meer van? Ik vroeg me af of er nog nadelen zitten aan het aangaan van een algehele gemeenschap van goederen ná 2018, wordt dit niet gezien als een schenking? Ik kan nergens iets terugvinden daarover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven