Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen met verschillende lonen

31-10-2010 13:44 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij kijken er ontzettend naar uit om te gaan samenwonen, maar bij mij komt de vraag op:

De één heeft een weekloon en de ander een maandloon. Het maandloon is minimaal 1100 euro en het weekloon is ongeveer 350 euro tot 400 euro.

Hoe ga je dit in goede banen leiden zodat je toch altijd je vaste lasten op tijd betaald en ook nog geld overhoudt in de maand? Want van de 1100 euro is het niet haalbaar om alle vaste lasten te betalen. En als je het eerste weekloon samen doet met het maandloon, heb je dus de eerste week geen geld over...

Hoe doen jullie dat?

Ik hoop op goede reacties en alvast bedankt!
Ik ben heel erg blij met de tips die jullie me hebben gegeven. Zelf vertaal ik onder vaste lasten natuurlijk huur, gas/water/licht, gemeentelijke belastingen etc. maar ook mijn telefoonabbonement, zijn prepaid telefoon, sportschool, boodschappen, sparen (dit zal dan een gezamenlijk bedrag worden), wij zijn allebei rokers... Ik wilde gewoon eens weten of mensen hier ervaring mee hebben en ik denk dat het heel handig en verstandig is om een buffer op te stellen en daar zeker de eerste maand wat extra kosten voor te berekenen. Ik blijf mijn eigen topic volgen in de hoop op meer tips. In ieder geval al heel erg bedankt voor jullie tips en ervaringen, ik ben misschien gewoon wat te voorzichtig.
quote:Anniekje schreef op 02 november 2010 @ 07:15:

Ik ben heel erg blij met de tips die jullie me hebben gegeven. Zelf vertaal ik onder vaste lasten natuurlijk huur, gas/water/licht, gemeentelijke belastingen etc. maar ook mijn telefoonabbonement, zijn prepaid telefoon, sportschool, boodschappen, sparen (dit zal dan een gezamenlijk bedrag worden), wij zijn allebei rokers... Ik wilde gewoon eens weten of mensen hier ervaring mee hebben en ik denk dat het heel handig en verstandig is om een buffer op te stellen en daar zeker de eerste maand wat extra kosten voor te berekenen. Ik blijf mijn eigen topic volgen in de hoop op meer tips. In ieder geval al heel erg bedankt voor jullie tips en ervaringen, ik ben misschien gewoon wat te voorzichtig.

Heb je het al eens allemaal goed op een rijtje gezet? (begroting gemaakt dus) Boodschappen zijn natuurlijk wel een terugkerende uitgaaf, en het is prima als jij dat onder vaste lasten rekent, maar dat is natuurlijk wel een heel goed voorbeeld van een uitgaaf die aan het begin van de maand in één keer komt! Sterker nog, juist met een weekloon zou je met het loon van week 4, alvast de boodschappen voor week 1 de maand erna kunnen doen. Maar ook in week 2 en week 3 heb je natuurlijk weer boodschappen.

Het is goed om voorzichtig te zijn met geld, in de zin van er goed over nadenken en weten waar je wat aan betaalt. Echter, van te krampachtig word je ook niet echt gelukkig (is mijn ervaring)!
quote:Kastanjez schreef op 01 november 2010 @ 11:22:

[...]

Volgens mij zijn dit zeg maar twee verschillende buffers. De 1000 euro die iemand als tip gaf, was bedoeld als buffer op de betaalrekening, zodat je altijd genoeg geld hebt voor de lopende vaste lasten.

Een grotere buffer op een spaarrekening is zeker geen overbodige luxe voor onverwachte uitgaven (lekkage, nieuwe wasmachine) of inderdaad in geval van ziekte en ontslag.

Oh ja zo had ik het niet bekeken

Voor de betaalrekening is een buffer van 1 á 1,5 keer de het bedrag van de vaste lasten wel oké als je net gaat samenwonen, al is iets meer ook wel handig mocht er ineens een grote incasso komen (bijv. de jaarafrekening van de energie of gemeentelijke belastingen als je die in een keer betaalt).
quote:elninjoo schreef op 31 oktober 2010 @ 15:59:

Is het 'n tijdelijke fase dat jullie zulke lage inkomens hebben, of ga je 't hiermee moeten blijven doen?

Verder eens met het opbouwen van 'n buffer en je vaste lasten in telebanking zetten verspreid over 'n maand.

Open een gezamenlijke rekening waarvan de gezamenlijke uitgaven betaald kunnen worden.

Vind je het stoer om door te laten schemeren dat je veel meer verdient?

Wat hun hebben is namelijk een heel normaal salaris.
@ Troeta

Ik vind inderdaad ook dat wij niet gek verdienen.. Ik ben net klaar met studeren en heb daardoor nog wat aflossingen lopen, net als mijn partner en ik ga daarnaast nog een thuisstudie volgen, dus onze vaste lasten liggen iets hoger. Daarnaast wonen wij in een zeer dure regio wat betreft autobelasting, ben ik beginnend bestuurder dus heb ik nog geen no claim, ik ga uit van een een gezinswoning qua huur etc.

@ alle lezers en reageerders:

Wat is jullie gemiddelde bedrag aan vaste lasten en hoe loopt jullie patroon in het uitgeven en financieren hiervan... (ik hoef uiteraard geen sappige details)
Ok, jullie zijn nog jong en salarissen zullen dus vast nog wel stijgen.

Ik ben 45+ en woon alleen. Mijn vaste lasten (vanmiddag weer eens op een rijtje gezet) zijn 1255 euro.

Dat is incl. maandelijkse reserveringen voor kosten die 1 x per kwartaal of jaar worden afgeschreven (zoals waterschap en ANWB, autoverzekering) en incl. reserve opbouw voor autokeuring/-reparatie. Excl. echt sparen en excl. nog wat.

Met WW sinds 11 maanden is dat een aardige stap terug. Ook door geen werk dit jaar geen 13e maand.

Met jullie vaste lasten/2 inkomens kun je het volgens mij prima redden, zeker als je een buffertje van minimaal een maand vaste lasten kunt apart zetten voor jullie gaan samenwonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven