Geld & Recht alle pijlers

Scheiding aanvragen, vermogen

09-11-2012 13:31 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste iedereen,

Momenteel zit ik in een heel vervelende situatie waar ik maar niet uitkom. Mijn (ex) man heeft me een jaar geleden laten weten te willen scheiden. Tot op heden heeft hij de scheiding nog niet aangevraagd. Ik ben verhuist, en hij is in ons koophuis blijven wonen.

Dit huis heeft naar alle waarschijnlijkheid wel een overwaarde. Dit is niet zeker want het is nog niet officieel getaxeerd. (de woz waarde is hoger en er is een deel afbetaald dus ik verwacht dat er geld uitkomt)

Nu wil ik zelf de scheiding aanvragen, maar ik heb een kleine uitkering en geen spaargeld. Ik heb 1 advocaat gesproken die helaas niet op basis van onvermogen werkt. Hij zei dat het huis meetelt als zijnde mijn vermogen.

Ik sta dan met m'n rug tegen de muur. Hij blijft daar maar wonen, en ik wil scheiden. Weet iemand hoe ik dit aan kan pakken?

Alvast bedankt
quote:granny71 schreef op 09 november 2012 @ 13:58:

Peiljaar gaat alleen over inkomen en niet over vermogen. Het huis wordt pas vermogen als ex to uitkoopt of het huis verkocht is. Als to meer als 10.000 overhoudt aan de verkoop van het huis dan zal ze de rekening van de advocaat moeten betalen. Tot die tijd zal een advocaat die werkt met toevoeging gewoon haar belangen behartigen.Als dit zeker is, dan zou dat geweldig zijn want dan kan ik de scheiding aanvragen.
Huh?

Je beslist toch samen te scheiden, dan ga je dus samen zorgen dat die rond komt. Bij ons is er geen advocaat aan te pas gekomen (onnodig duur, en eigenlijk alleen nodig als er bv eigen zaken zijn, of bijzondere omstandigheden zoals grote vermogens uit erfenissen van rijke ouders etc.)

Dus 'hij heeft de scheiding nog steeds niet aangevraagd', vind ik wel heel passief. Waarom niet toen hij aangaf te willen scheiden gelijk een afspraak maken bij de scheidingsbemiddelaar, samen dus.

Daarbuiten, je hebt je scheiding ook nodig officieel, pas toen die rond was, kon ik toeslagen aanvragen (bv zorgtoeslag/kindertoeslag etc) en zelf een huis kopen.

Misschien heb jij daar geen last van omdat je een uitkering hebt en je hele situatie anders is, ook op het gebied van toeslagen, maar hoe dan ook vind ik het raar dat je een jaar gaat zitten wachten 'tot je ex de scheiding eens aan gaat vragen'. Je wil zelf toch ook verder?
Kozijn,

Kijk even op de link van Dubiootje (www.rvr.org), daar staat echt álle informatie die van belang is en zelfs een zoekmachine naar advocaten die werken met toevoeging bij jou in de buurt.
wellebellie, ik word verzorgd. Maw, ik ga nooit meer trouwen/een huis kopen oid. Ik wil alleen niet meer aan hem gebonden zijn. Maar schijnbaar is dat al teveel gevraagd.
Heb daar al eerder gekeken origami, maar kon niks vinden over het vermogen dat vrij komt uit een huis. Ik wist niet dat je daar kon zoeken naar een advocaat met toevoeging. Dat ga ik zo eerst eens doen.
Op de site van de raad voor rechtsbijstand:

Zoekmachine voor advocaat:

http://www.rvr.org/nl/sub ... dsneleen/advocaten_search

Voorwaarden om in aanmerking te komen:

http://www.rvr.org/nl/sub ... verlener,Voorwaarden.html

Hoe wordt je aanvraag beoordeeld en wanneer moet je terugbetalen:

http://www.rvr.org/nl/sub ... dverlener,Beslissing.html

Korting eigen bijdrage door eerst naar JL te gaan:

http://www.rvr.org/nl/sub ... op-de-eigen-bijdrage.html
Origami, wat goed! dankjewel!!
De reden dat hij geen scheiding heeft aangevraagd is simpel. Hij blijft lekker in het huis wonen zonder dat hij jou hoeft uit te kopen of het huis te verkopen. Simpel.

En hij hoeft jou nu geen alimentatie te betalen.

Hij kan lekker leven nu.
Ja hamer, dat is idd de reden.
Kozijn, ik ben ook gescheiden met vnl. WAO en piepklein inkomen uit werk. Ik hoefde eerst weinig te betalen aan mediator kosten, zij had voor mij toegevoegde rechtsbijstand aangevraagd. Toen ex mij uitgekocht had, was er dus ineens wel vermogen en daarvan heb ik alsnog de hele rekening betaald van de mediator. Dat kon in termijnen en ik betaalde dat aan de instantie van toegevoegde rechtsbijstand, die het bedag dus als het ware voorgeschoten had.

Voor zover ik weet moet het bedrag wat uit de overwaarde vrijkomt wel weer in een ander huis worden gestoken. Een klein bedrag bij mij viel vrij, daar heb ik andere (leuke) dingen van betaald, zoals, jawel, mijn huwelijksdag. Ik zei ook dat ik nooit meer ging trouwen. Volgende week vieren we ons 1e huwelijksjaar.. Zeg nooit nooit! Het leven loopt vaak anders dan je denkt.
quote:kozijn schreef op 09 november 2012 @ 14:06:

wellebellie, ik word verzorgd. Maw, ik ga nooit meer trouwen/een huis kopen oid. Ik wil alleen niet meer aan hem gebonden zijn. Maar schijnbaar is dat al teveel gevraagd.

Ik begrijp je antwoord niet. Je wordt verzorgd? Door de staat bedoel je? Door een instelling? Door je ouders? Ik snap je niet.

Met toeslagen, bedoel ik uiteraard geen alimentatie oid, maar puur, zorg/huur/kindertoeslagen.

Hoe dan ook, als jij niet meer aan hem gebonden wil zijn, heb je dit al een jaar laten versloffen. Hier in NL kun je namelijk ook scheiden als de ander dat niet wil, maar hij heeft zelf aangeven te willen scheiden, dus het lijkt me dat je dit als volwassen mensen op een nette manier op moet kunnen lossen.
Ambra, gefeliciteerd! Dat is fijn dat je zo verder met je leven bent gegaan. (ik bedoel ook niet dat ik niet zou willen trouwen, maar het komt door mijn ziek zijn)
quote:kozijn schreef op 09 november 2012 @ 14:02:

[...]

Als dit zeker is, dan zou dat geweldig zijn want dan kan ik de scheiding aanvragen.Je kan altijd een scheiding aanvragen.

NB Ga niet in zee met een advocaat die op vrijdagmiddag al niet meer te bereiken is.
Ga in therapie!
Wellebellie, ik ben door mijn ziekte aan bed gekluisterd en wordt momenteel door een vriend verzorgd. Ik snap dat het scheiden eenvoudig lijkt voor anderen, maar dat is het in mijn geval niet.
Ik snap ook niet wat je bedoelt met "ik word verzorgd" en wat dat met je man te maken heeft. Wat is een WIA-uitkering? Arbeidsongeschiktheid, ziektewet?
Ga in therapie!
Dubiootje, dat kan zeker. Maar sommige dingen liggen toch iets complexer dan ze lijken.
Vanuit je bed kun je al heel veel doen door te bellen en op internet te zoeken. Misschien kun je skypen met de advocaat in plaats van naar het kantoor te gaan?

Scheiden lijkt volgens mij voor niemand eenvoudig. Feit is wel dat je pas gaat scheiden als je de scheiding aanvraagt.
Ga in therapie!
Wat houdt je tegen dan?
Ga in therapie!
Dubiootje, wat wil je nou eigenlijk? Ik stel hier een vraag en hoop op advies. Die heb ik gekregen en daarmee ga ik ad slag.
Kozijn, ik ben ook niet zo' n lekkertje als het op lichamelijk gebied aankomt. Gelukkig kijkt mijn man daar dwars doorheen en gaat ie voor de persoon erachter.

Ik bedoel niet dat je nou meteen weer aan de man moet, maar meer van hou je koppie hoog en kijk vooruit! Als er met je hoofd niks mis is dan kan je ook vanuit je bed heel veel regelen en aan een andere toekomst voor jezelf bouwen. En geloof me, ik weet waar ik het over heb hoor.. Succes!
quote:dubiootje schreef op 09 november 2012 @ 14:34:

Wat is een WIA-uitkering? Voormalig WAO.
Duub, WIA is wat vroeger WAO was
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ok, bedankt (allebei)
Ga in therapie!
quote:kozijn schreef op 09 november 2012 @ 14:37:

Dubiootje, wat wil je nou eigenlijk? Ik stel hier een vraag en hoop op advies. Die heb ik gekregen en daarmee ga ik ad slag.Sommige adviezen zijn moeilijk te geven zonder extra achtergrond informatie. Wordt meerdere malen gevraagd, jij geeft geen antwoord. Niet zo gek dat vind dat er 'doorgezeurd' wordt, maar het is in dit geval niet juist. Er wordt met je meegedacht, meegezocht en tips gegeven. Deze reactie vind ik een béétje ondankbaar.
quote:kozijn schreef op 09 november 2012 @ 14:37:

Dubiootje, wat wil je nou eigenlijk? Ik stel hier een vraag en hoop op advies. Die heb ik gekregen en daarmee ga ik ad slag.

Wat wil ík nou eigenlijk? Ik heb geen topic geopend. Al je vragen zijn blijkbaar beantwoord. De mijne niet, maar ik ga niettemin vrolijk het weekend in hoor.

Succes ermee.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven