Geld & Recht alle pijlers

Scheiding en koopwoning: hoe zit dit?

27-09-2011 12:32 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kun je als (ex-)partners juridisch met elkaar overeenkomen dat vrouw met kinderen in huis blijven wonen zonder dat overwaarde bij scheiding verrekenend wordt?

Uiteraard met toestemming van beiden, en met schriftelijke vastlegging van afspraken over o.a. termijn verkoop, winstdeling bij overwaarde e.d.
Als je voor jezelf kiest, krijg je er altijd iets mooiers voor terug..
Ja hoor dat kan. Je kunt alles afspreken. Of het wenselijk is, is een tweede.
Tja.. Wenselijk.. Die hele scheiding is wat mij betreft niet wenselijk

Maar het gaat vooral om de kinderen. Zij hebben hier hun vriendjes in de buurt. De hypotheek is relatief laag (t.o.v. een woning moeten huren in de particuliere sector, want niet ingeschreven bij woningbouwvereniging). En het is ook niet echt de ideale tijd om je huis te koop te zetten..
Is financieel met elkaar verbonden blijven wel wenselijk? Met alle risico's van dien?
Als je de zaken maar wel afwikkeld zou mijn advies zijn. Anders kan je, al was het alleen maar gevoelsmatig, gewoon niet verder.
Is er wel overwaarde? Laat het huis eerst eens taxeren. Kan de vrouw de hypotheeklasten alleen dragen?

Wat bedoel je met termijn verkoop en winstdeling bij overwaarde? Dat je toch nog je deel van de overwaarde wil als je ex het huis later zou verkopen?

Ik zou dit aan een advocaat voorleggen. Die heb je toch nodig als je gaat scheiden.
Ga in therapie!
Ja dat kan,

Je kan uitstel van verdeling aanvragen bij de rechter.

Dit man verleend worden onder een aantal voorwaarden, zorg voor kinderen kan een goed argument zijn.

Meestal wordt er een verdeelsleutel voor de kosten gemaakt, wie wat gaat betalen.

Afspraken over de latere verdeling van overwaarde( of onderwaarde) kun je gezamelijk overeenkomen en vast laten leggen.

Je kan de uitstel van verdeling meerdere malen aanvragen met een tijdsbestek van iedere keer 5 jaar.

Let wel, diegene die er niet meer woont kan over zijn deel nog maar twee jaar hypotheekrente aftrekken.

Verder afspraken over kosten onderhoud e.d moeten ook allemaal vast gelegd worden.

Hou er rekening mee dat dit idd niet de beste tijd is om een huis te verkopen, maar de vooruitzichten er niet beter op worden, eerder slechter.

Maar als je goedkoop woont ten opzichte van huur, haal je daar weer voordeel uit natuurlijk.
Willen jullie wel de woning op 1 naam laten zetten( en de hypotheek dus ook) ook wilden jullie dat ook laten zoals het is.

Wanneer jullie het laten zoals het is heeft het namelijk wel gevolgen voor de rente aftrek.

Je moet dan eigenwoningforfait als alimentatie gaan tellen en de rente is voor diegene die uit huis gaat nog maar 2 jaar aftrekbaar en voor de blijvende partner alleen voor zijn/haar helft.
quote:dubiootje schreef op 27 september 2011 @ 13:00:

Is er wel overwaarde? Laat het huis eerst eens taxeren. Kan de vrouw de hypotheeklasten alleen dragen?

Wat bedoel je met termijn verkoop en winstdeling bij overwaarde? Dat je toch nog je deel van de overwaarde wil als je ex het huis later zou verkopen?

Ik zou dit aan een advocaat voorleggen. Die heb je toch nodig als je gaat scheiden.

Geen idee of er overwaarde is. Waarschijnlijk wel. Maar we willen dit vooral zo doen voor de kinderen. De eerste tijd nog in huis blijven met hen (ik ben 'de vrouw' ) en op termijn naar een andere woning kijken (en hopen dat de woningmarkt aantrekt).

En met winstdeling bedoel ik idd dat als we over een tijd verkopen en er winst is; mijn ex-man een evenredig deel krijgt (fifty-fifty).

Afspraak met advocaat wordt morgen gemaakt (maar ik wil graag weten waar ik aan toe ben, vandaar mijn vraag nu)..

Thx!
quote:iry schreef op 27 september 2011 @ 13:07:

Let wel, diegene die er niet meer woont kan over zijn deel nog maar twee jaar hypotheekrente aftrekken.

Dat wist ik niet. Maar als het huis op onze beiden namen blijft staan, is dat dan ook zo? Wij dachten het namelijk te kunnen regelen met een bepaald bedrag dat hij maandelijks naar mij overmaakt (wel schriftelijk vastgelegd uiteraard).
quote:mooiedromen schreef op 27 september 2011 @ 13:08:

Willen jullie wel de woning op 1 naam laten zetten( en de hypotheek dus ook) ook wilden jullie dat ook laten zoals het is.

Wanneer jullie het laten zoals het is heeft het namelijk wel gevolgen voor de rente aftrek.

Je moet dan eigenwoningforfait als alimentatie gaan tellen en de rente is voor diegene die uit huis gaat nog maar 2 jaar aftrekbaar en voor de blijvende partner alleen voor zijn/haar helft.Ik denk dat dat de beste constructie is. Maar daar gaan we het uiteraard ook met een advocaat over hebben..
Er is maar 1 constructie eigenlijk.

Bel even met de belastingtelefoon, die kunnen je het precies uitleggen.

Je zult ook een aantal zaken goed moeten vastleggen.

let wel, dit kan alleen maar met beider toestemming en goede afspraken.

Als ik jou was zou ik het huis overigens laten taxeren en voor een reeele prijs te koop zetten, kan echt wel even overheen gaan voordat het verkocht wordt.

Dan hoef je dat hele gedoe over uitstel van verdeling niet aan te gaan.

Je kan onderling afspreken hoe je de verdeling aan kosten verdeeld, of uit laten spreken door de rechter als je er niet uitkomt.

Overwaarde wordt gedeeld na verkoop, aftrek rente blijft hetzelfde.twee jaar aftrekbaar voor de vertrekkende partij.
Tussentijdse regelingen en (mondelinge) afspraken tav hypotheekrenteaftrek bij scheiding tussen partners hebben geen geldingskracht voor de aangifte. Hoe de hypotheekrente voor de scheidende partners wel in de aangifte dient te worden opgenomen, daarover is uitgebreid op dit forum te lezen in: hypotheekrenteaftrek na einde relatie.

In de antwoorden komt ook de echtscheidingregeling ter sprake: de hypotheekrenteaftrek die nog voor 2 jaar mogelijk is voor de vertrekkende partner. TS: johannah / datum: 24-06-2011 Lees hier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven