Geld & Recht alle pijlers

Scheiding: Wie mag in de huurwoning blijven?

10-02-2012 21:35 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde even een poging doen alvast een (soort van) antwoord te krijgen op deze vraag voor een vriend van ons.

De situatie is als volgt: Hij is getrouwd, heeft twee kinderen. Zijn vrouw is verliefd geworden op iemand anders, is vertrokken naar een tijdelijke huurwoning met haar nieuwe geliefde. Onze vriend woont nu nog in het huurhuis (zo'n twee maanden nu ongeveer), de kinderen wonen daar de helft van de tijd. Ze zijn er samen gaan wonen, dus wonen er even lang, de kinderen zijn van hen samen. Het wordt co-ouderschap uiteindelijk, 50-50.

Wie mag er in zo'n geval in de huurwoning blijven wonen? (Ze willen het allebei namelijk...)

Vriend heeft volgende week een afspraak met een advocaat, omdat zijn vrouw daar ook mee begonnen is, maar ik wilde even proberen om alvast wat informatie te krijgen. Alvast bedankt!
Zo snel mogelijk voorlopige voorzieningen aanvragen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zo te lezen heeft zij de woning verlaten. Dan lijkt het mij logisch dat hij de huurwoning krijgt.... Maar juridisch zou ik het ook niet weten.
Bij een huurwoning heb je altijd een hoofdhuurder, wiens naam op het contract staat, en de mede huurder. Wie is dat in hun geval?
Fame wat bedoel je precies? Moet hij voorlopige voorzieningen aanvragen, en wat is dat?
Meestal is er één hoofdhuurder op papier. De andere huurder staan bij hem of haar ingeschreven. Bij mijn weten heeft de hoofdhuurder de meeste rechten, tenzij niet aan betalingsverplichtingen werd voldaan.
Hij is volgens mij de hoofdhuurder... maakt dat dan uit?

@Avril: Ja, dat dachten wij ook, maar volgens Google werkt het zo niet..
Hij verdiende trouwens het inkomen, zij was thuis bij de kinderen. Ik weet niet of dat nog iets uitmaakt?

Ik heb hem net even gesmst over wie de hoofdhuurder is, daar kom ik nog op terug...

Edit; hij denkt dat ze allebei hoofdhuurder zijn, beide namen staan op het contract...
quote:mootje1977 schreef op 10 februari 2012 @ 21:43:

Fame wat bedoel je precies? Moet hij voorlopige voorzieningen aanvragen, en wat is dat?Dat moet diegen via zijn advocaat en Rechtbank regelen.
Fame, ik heb het even opgezocht, maar ik denk dat ze hier al niet mee akkoord zou gaan, als op papier staat dat vriend voorlopig in het huis blijft wonen..
Ik lees net op internet dat als ze getrouwd zijn het niet uitmaakt wie de hoofdhuurder is. Een rechter zal bepalen wie er in het huis mag blijven wonen. Daarbij schijnt het zo te zijn dat degene die de hoofdzorg voor de kinderen zal houden de meeste kans heeft te mogen blijven. In dit geval maakt het dus niet veel uit, maar de rechter beslist. De ander krijgt in ieder geval 6 maanden na de scheiding het recht te blijven wonen om een ander huis te vinden.
[url=http://www.gratis-echtscheiding-informatie-
online.com/huurwoning.html]info over scheiding en huren [/url]

En nog meer...
Hangt van meerdere zaken af. Daar kan zijn advocaat hem uitstekend over voorlichten.
als je getrouwd bent, ben je beiden huurder en heb je evenveel recht. Je kan een voorlopige voorziening vragen bij de rechter, waarin gevraagd wordt wie gedurende de echtscheiding het recht heeft om in de woning te blijven wonen en daarna in de definitieve procedure wie het huurrecht krijgt. De rechter weegt bij de beslissing alle belangen af en het belang dat het zwaarste weegt, geeft dus de doorslag. Heb je bijvoorbeeld vnl. de zorg voor de kinderen dan heb je de grootste kans dat de woning aan je toegewezen wordt, al dan niet voorlopig. Andere factoren zijn bijvoorbeeld wie de huur kan betalen, waar beiden werken, of iemand bijvoorbeeld al lang huurder was voor het huwelijk etc. Het is denk ik verstandig om naar het juridisch loket te gaan en eventueel verwijzing daar naar een advocaat te vragen.
quote:mootje1977 schreef op 10 februari 2012 @ 21:55:

Fame, ik heb het even opgezocht, maar ik denk dat ze hier al niet mee akkoord zou gaan, als op papier staat dat vriend voorlopig in het huis blijft wonen..Het is aan de rechter om te beslissen wie als ze er niet zelf uitkomen.
Patchouli dat is inderdaad zo, maar ik wilde gewoon graag proberen of we hem een beetje gerust kunnen stellen voor het weekend...

Bluebird dank je. Helaas kom ik daar niet verder mee, want alles is dus sam-sam enzo..

Niemand toevallig ervaring met de kwestie?
@Fame: Weet jij dan toevallig ook welke factoren een rechter dan laat meespelen? Niemand heeft in principe meer recht dan de ander, volgens de info op internet.. Hoe neemt een rechter dan een beslissing, waar zou hij rekening mee houden?
Als zij al in een andere huurwoning zit hoeft hij zich geen zorgen te maken. Tevens is zij weggegaan en dan later terug komen op het huurhuis trapt de rechter niet in. Althans zo is het bij mij gegaan.
Ik DENK... dat zij dr rechten heeft verspild.

Zij heeft nu een ander onderkomen en is al een paar maanden weg.

Dit zien ze dus als "dwarsliggen" als zij opeens de woning weer in zou willen.

Hij kan een onderzoek laten doen, dat zij daar niet meer verblijft.

Als ze er NIET (meer) staat ingeschreven, dan weet ik zeker dat HIJ de woning krijgt.

Als zij de kinderen niet maar 50% had, dus ze hadden een weekeind regelning, dan was het misschien andersom geweest.

Maar niet als ze bij die ander staat ingeschreven....

Dan kan ze het huis echt op dr buik schrijven.
Klopt zo werd het bij mij ook gezegd. De rechter oordeelde dat ik niet op zoek naar huis moest maar dat ik in het huis mocht blijven aangezien hij al een ander huurhuis had betrokken ook al was dat tijdelijk. Jammer de bammer voor hem toen :-)
Dank je Najaarszon, daar heb ik wat aan! Dat is een klein beetje hoop... Zou ook wel zo eerlijk zijn vind ik, maar goed.

Missy, ze staat niet bij een andere woning ingeschreven, maar gewoon nog in het oude huis helaas...
Hmm ik denk dat ik haar dan zou laten uitschrijven. Volgens mij is dat mogelijk aangezien zij daar niet meer woont. Je staat dan ook al sterker aangezien het dan aantoonbaar is. Informeer even bij de gemeente.
quote:mootje1977 schreef op 10 februari 2012 @ 22:04:

Patchouli dat is inderdaad zo, maar ik wilde gewoon graag proberen of we hem een beetje gerust kunnen stellen voor het weekend...

Bluebird dank je. Helaas kom ik daar niet verder mee, want alles is dus sam-sam enzo..

Niemand toevallig ervaring met de kwestie?

Hoi Mootje,

Heb je mijn bovenstaande post gelezen ? Zo werkt het nl.
Ja zonnetje, dank je! Het probleem is echter dat ze op alle gebieden gelijke rechten zouden hebben. En de afspraak met de advocaat staat al, volgende week.
Is het een huurwoning in de particuliere huursector, of sociale huursector?

als het een huurwoning is in de particuliere huursector, en geen recht op huurtoeslag, als de ex van je vriend in de bijstand terecht komt met aanvulling allimentatie, kan ze de huur in particuliere huur ( boven huurtoeslaggrens) toch niet opbrengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven