Schuld bij Wehkamp
vrijdag 25 november 2011 om 19:05
Ik heb nu een schuld bij Wehkamp van 990 euro. Ik ben al een tijdje gestopt met dingen kopen omdat ik niet boven de 1000 euro wil komen. Maandelijks moet ik minimaal 20 euro aflossen.
Dit jaar ben ik begonnen met een studie en ik ben daar maximaal gaan lenen om mijn schuld bij Wehkamp snel af te lossen. Bij DUO (IB-groep) is er weinig rente en je mag er lang over doen om af te lossen na je studie. Daarom leek dit me het beste.
Toch zit er ik een beetje mee, straks lukt het helemaal niet met mijn studie en zit ik met die schuld. Ook denk ik dat het moeilijk gaat worden om te stoppen met lenen als Wehkamp afgelost is. Als je het eenmaal gewend bent..
Ik heb ook twee bijbaantjes, maar daar verdien ik net genoeg mee om een beetje van te kunnen leven. Ik wil ook niet teveel gaan werken en daarmee riskeren dat mijn studie achteruit gaat.
Wat vinden jullie hiervan? Wat is het beste om te doen?
Dit jaar ben ik begonnen met een studie en ik ben daar maximaal gaan lenen om mijn schuld bij Wehkamp snel af te lossen. Bij DUO (IB-groep) is er weinig rente en je mag er lang over doen om af te lossen na je studie. Daarom leek dit me het beste.
Toch zit er ik een beetje mee, straks lukt het helemaal niet met mijn studie en zit ik met die schuld. Ook denk ik dat het moeilijk gaat worden om te stoppen met lenen als Wehkamp afgelost is. Als je het eenmaal gewend bent..
Ik heb ook twee bijbaantjes, maar daar verdien ik net genoeg mee om een beetje van te kunnen leven. Ik wil ook niet teveel gaan werken en daarmee riskeren dat mijn studie achteruit gaat.
vrijdag 25 november 2011 om 19:45
Kun je geen deal maken met je ouders of zo, waarbij zij je het geld lenen tegen een redelijker tarief dan Wehkamp?
Als je dan de afbetaling omhoog kunt brengen naar 50 euro per maand kun je er binnen een jaar of twee vanaf zijn.
Als je dan de afbetaling omhoog kunt brengen naar 50 euro per maand kun je er binnen een jaar of twee vanaf zijn.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

vrijdag 25 november 2011 om 19:52
quote:Wat vinden jullie hiervan? Wat is het beste om te doen?
Voortaan eerst denken en dan pas doen.
-Eerst voor iets sparen en dan pas kopen.
-Je hoeft niet aan alles mee te doen.
-Koop 2ehands spulletjes, dat scheelt al een heleboel.
-Kleding kun je langer dragen dan je denkt.
-Kook door de week met/voor anderen. Als je een groepje van 5 hebt,
dan kan ieder een dag hebben die hem/haar het beste uitkomt. Qua kosten voordeliger dan voor 1 persoon koken, 4 dagen het gemak van dat voor je gekookt wordt.
Voortaan eerst denken en dan pas doen.
-Eerst voor iets sparen en dan pas kopen.
-Je hoeft niet aan alles mee te doen.
-Koop 2ehands spulletjes, dat scheelt al een heleboel.
-Kleding kun je langer dragen dan je denkt.
-Kook door de week met/voor anderen. Als je een groepje van 5 hebt,
dan kan ieder een dag hebben die hem/haar het beste uitkomt. Qua kosten voordeliger dan voor 1 persoon koken, 4 dagen het gemak van dat voor je gekookt wordt.
vrijdag 25 november 2011 om 20:05
Ik zou wel eerst de lening bij DUO gebruiken om de wehkamp af te betalen, ondertussen een betere bijbaan zoeken en daarna niet meer lenen bij de DUO. Die rente bij de Wehkamp is zo hoog, je kunt beter eerst die lening afgelost hebben. Het scheelt bijna 15 % ! De lening bij DUO kun je overigens ook tijdens je studie al gaan aflossen. En hoezo "als je eenmaal gewend bent......"al het geld gaat toch naar de wehkamp?
vrijdag 25 november 2011 om 20:08
quote:Annelize schreef op 25 november 2011 @ 19:43:
Oef. Maximaal lenen bij Duo? Dat is tegenwoordig zo'n ¤850 per maand. Keer 12 maanden is ¤10200. Keer vier jaar studie (in het gunstigste geval) is ¤40800. Tel daar de rente bij op, en ik beloof je: daar kom je nooit meer vanaf.Maar TO hoeft toch geen jarenlang te lenen? . Alleen nu die 900 euro om die schuld met hoge rente bij de wehkamp af te betalen.
Oef. Maximaal lenen bij Duo? Dat is tegenwoordig zo'n ¤850 per maand. Keer 12 maanden is ¤10200. Keer vier jaar studie (in het gunstigste geval) is ¤40800. Tel daar de rente bij op, en ik beloof je: daar kom je nooit meer vanaf.Maar TO hoeft toch geen jarenlang te lenen? . Alleen nu die 900 euro om die schuld met hoge rente bij de wehkamp af te betalen.
vrijdag 25 november 2011 om 20:14
Toen ik bij de Postbank hypotheken werkte moesten we altijd vragen of ze een cc hadden bij een postorderbedrijf als Wehkamp. Puur omdat je daar 30% rente betaalt.
Dus ergens een goedkopere lening aangaan lijkt mij goedkoper. Wel even kijken of je geen hoge kosten moet aangaan om een lening aan te gaan.
Wat iemand al zei, het zou mooi zijn als je iets van je ouders kan lenen.
Maar zo te horen heb je nog een probleem, je weet niet hoe het te stoppen om online spullen te kopen. Ik zou daar ook maar hulp bij gaan zoeken. Nu is het zegmaar 1000 euro, maar straks loopt het zo uit de hand en heb je 25000 euro schuld. En met een bkr notering.
Sterkte.
Dus ergens een goedkopere lening aangaan lijkt mij goedkoper. Wel even kijken of je geen hoge kosten moet aangaan om een lening aan te gaan.
Wat iemand al zei, het zou mooi zijn als je iets van je ouders kan lenen.
Maar zo te horen heb je nog een probleem, je weet niet hoe het te stoppen om online spullen te kopen. Ik zou daar ook maar hulp bij gaan zoeken. Nu is het zegmaar 1000 euro, maar straks loopt het zo uit de hand en heb je 25000 euro schuld. En met een bkr notering.
Sterkte.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
vrijdag 25 november 2011 om 20:45
Het lijkt alsof je weinig overzicht/controle over je geld/uitgaven hebt (denken over het misschien stoppen met lenen, 1000 euro schuld...) tip 1: Bij universiteiten/hogescholen hebben ze vaak cursussen voor studenten die moeilijk met geld om kunnen gaan, waarbij je leert meer overzicht+inzicht te krijgen in je uitgaven. Misschien is dat wat voor je.
tip 2: zo veel mogelijk spullen die je kan verkopen en niet noodzakelijk nodig hebt verkopen op bijv. marktplaats/bol etc.
tip 3: Lenen van de DUO is ''voordelig'' en kan in sommige gevallen nodig/handig zijn, maar lenen (nog los van de rente) blijft duur. 15 jaar lang DUO lening af betalen is geen pretje. Een DUO lening is in principe om te kunnen studeren (boeken, eten, woning, collegegeld etc), dus niet om van op vakantie te gaan, wehkamp rekeningen van af te betalen en andere 'onnodige' dingen
tip 2: zo veel mogelijk spullen die je kan verkopen en niet noodzakelijk nodig hebt verkopen op bijv. marktplaats/bol etc.
tip 3: Lenen van de DUO is ''voordelig'' en kan in sommige gevallen nodig/handig zijn, maar lenen (nog los van de rente) blijft duur. 15 jaar lang DUO lening af betalen is geen pretje. Een DUO lening is in principe om te kunnen studeren (boeken, eten, woning, collegegeld etc), dus niet om van op vakantie te gaan, wehkamp rekeningen van af te betalen en andere 'onnodige' dingen
vrijdag 25 november 2011 om 21:15
vrijdag 25 november 2011 om 21:20
quote:borderwalk schreef op 25 november 2011 @ 21:15:
Geen idee wat TO heeft gekocht, maar de Wehkamp verkoopt ook duur spul zoals banken en witgoed etc en je hoeft echt niet te bedelen om het op afbetaling te mogen betalen want daar verdienen ze aan. Volgens mij zou ik in max 6 klikken een bank op afbetaling voor 3500 kunnen kopen.
Hoeft nog niet eens zulke dure dingen te zijn maar als je niet in de uitverkoop iets neemt, zou je zomaar met 10 stuks kleding al een eind komen. Denk aan de spijkerbroeken, lingerie enz.
Maar zonde is het wel die schuld.
Geen idee wat TO heeft gekocht, maar de Wehkamp verkoopt ook duur spul zoals banken en witgoed etc en je hoeft echt niet te bedelen om het op afbetaling te mogen betalen want daar verdienen ze aan. Volgens mij zou ik in max 6 klikken een bank op afbetaling voor 3500 kunnen kopen.
Hoeft nog niet eens zulke dure dingen te zijn maar als je niet in de uitverkoop iets neemt, zou je zomaar met 10 stuks kleding al een eind komen. Denk aan de spijkerbroeken, lingerie enz.
Maar zonde is het wel die schuld.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
vrijdag 25 november 2011 om 21:22
quote:borderwalk schreef op 25 november 2011 @ 21:15:
Ohja, stom. Helemaal vergeten dat ze meer verkopen dan kleding
Dat zegt dan ook wel weer wat over mij haha
Ohja, stom. Helemaal vergeten dat ze meer verkopen dan kleding
Dat zegt dan ook wel weer wat over mij haha
vrijdag 25 november 2011 om 21:45
vrijdag 25 november 2011 om 21:45
quote:borderwalk schreef op 25 november 2011 @ 20:08:
[...]
Maar TO hoeft toch geen jarenlang te lenen? . Alleen nu die 900 euro om die schuld met hoge rente bij de wehkamp af te betalen.Dat is ook zo. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Omdat ze in haar OP schreef dat ze wel eens gewend zou kunnen raken aan het lenen, leek me deze waarschuwing wel op zijn plaats. Bovendien zou ze in feite maar twee maanden hoeven te lenen om de lening bij Wehkamp af te lossen.
[...]
Maar TO hoeft toch geen jarenlang te lenen? . Alleen nu die 900 euro om die schuld met hoge rente bij de wehkamp af te betalen.Dat is ook zo. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Omdat ze in haar OP schreef dat ze wel eens gewend zou kunnen raken aan het lenen, leek me deze waarschuwing wel op zijn plaats. Bovendien zou ze in feite maar twee maanden hoeven te lenen om de lening bij Wehkamp af te lossen.
vrijdag 25 november 2011 om 23:45
Een begroting maken, als je dat nog niet hebt gedaan.
Kijk welk geld er binnenkomt per maand, en hoeveel geld eruit gaat per maand.
Kijk dan op welke punten je kunt besparen.
Daarnaast is extra werken in de vakantie ook een goed plan.
Als je er ondanks alle tips er echt niet uit komt, (als je de bijv. de behoefte krijgt om nog meer te gaan lenen) kan je hulp gaan zoeken bij een schuldhulpverlener, zodat je niet nog dieper in de put komt.
Succes!
Kijk welk geld er binnenkomt per maand, en hoeveel geld eruit gaat per maand.
Kijk dan op welke punten je kunt besparen.
Daarnaast is extra werken in de vakantie ook een goed plan.
Als je er ondanks alle tips er echt niet uit komt, (als je de bijv. de behoefte krijgt om nog meer te gaan lenen) kan je hulp gaan zoeken bij een schuldhulpverlener, zodat je niet nog dieper in de put komt.
Succes!
zaterdag 26 november 2011 om 00:47
zaterdag 26 november 2011 om 11:27
December komt eraan. Dat houdt in dat bepaalde bedrijven tijdelijk extra krachten zoeken. (waar ze kerstpaketten inpakken, kerstmarkten, tuincentra etc etc.) offer je kerstvakantie maar op om als een bezetene te werken en vooral geen geld uitgeven aan de feestdagen. Dus geen cadeautjes, feestkleding, stappen met oud en nieuw etc. Je moet NU keuzes maken, dit is jouw verantwoording. Of je handelt nu met verstand of je zit nog jaren op de blaren.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.

zaterdag 26 november 2011 om 17:37
Kopen op afbetaling bij een bedrijf als Wehkamp lijkt misschien leuk en aantrekkelijk, maar dat is het beslist niet. Een aantal jaren terug was de jaarlijkse rente ongeveer 25 (!) procent en momenteel is het -dacht ik- rond 18 procent. Da's nog steeds schrikbarend hoog. Eerst sparen en dan (pas) kopen, is daarom beter. Hele volksstammen trappen nog steeds in de Wehkamp-val en betalen op afbetaling. Met vaak alle nadelige gevolgen van dien.
zaterdag 26 november 2011 om 17:41
quote:dsn610 schreef op 25 november 2011 @ 19:05:
Ik heb nu een schuld bij Wehkamp van 990 euro. Ik ben al een tijdje gestopt met dingen kopen omdat ik niet boven de 1000 euro wil komen. Maandelijks moet ik minimaal 20 euro aflossen.
Vet- mooie tegenstelling....
Automatisch sparen!!! Ook al is het maar 30 of 50 per maand!
Vet- mooie tegenstelling....
Automatisch sparen!!! Ook al is het maar 30 of 50 per maand!
zaterdag 26 november 2011 om 18:23
Ik zou nu 2/3 maand maximaal gaan lenen zodat je die schuld bij de Wehkamp weg hebt gewerkt. Daarna je lening naar beneden brengen tot het absoluut noodzakelijke. Een studieschuld is niet vreselijk, als je het maar wél voor je studie besteedt. En niet om leuk van te leven, op vakantie van te gaan bijv. Dan kan je beter ander werk zoeken wat beter verdient.
Ik koop trouwens ook wel eens wat op afbetaling bij de Wehkamp. Alleen wel als ik het kan betalen. Heb bijv een keer een wasmachine gekocht op die manier(oude was kapot, maar had niet in 1 keer bijv ¤500 liggen, dus dan 2 keer ¤250), alleen dan in 2 keer betaald ipv in 1 keer. Dan betaal je een klein bedrag rente, maar ik had het zo ingecalculeerd dat ik alsnog evenveel betaalde als gewoon in de winkel. En ook kopen op afbetaling is niet erg, als je het maar wel kan betalen en dat ook dóet op tijd. Maar als jij weet dat je er gevoelig voor bent, dan moet je het niet meer doen. Want dan werk je jezelf in de nesten zoals nu en dat is niet handig
Maar goed, hier leer je ook weer van en dit zal je vast geen 2e keer gebeuren
Ik koop trouwens ook wel eens wat op afbetaling bij de Wehkamp. Alleen wel als ik het kan betalen. Heb bijv een keer een wasmachine gekocht op die manier(oude was kapot, maar had niet in 1 keer bijv ¤500 liggen, dus dan 2 keer ¤250), alleen dan in 2 keer betaald ipv in 1 keer. Dan betaal je een klein bedrag rente, maar ik had het zo ingecalculeerd dat ik alsnog evenveel betaalde als gewoon in de winkel. En ook kopen op afbetaling is niet erg, als je het maar wel kan betalen en dat ook dóet op tijd. Maar als jij weet dat je er gevoelig voor bent, dan moet je het niet meer doen. Want dan werk je jezelf in de nesten zoals nu en dat is niet handig