Geld & Recht alle pijlers

schulden

07-06-2011 11:02 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello ladies,

afgelopen nacht ben ik weer eens in mijn financiën gedoken. Het totaal aan schulden is gelukkig als geslonken van ¤22000 naar ¤15000. Ik tel dan alles mee, inclusief roodstand van zowel partner als ik. Heb afgelopen nacht ook al een topic geopend over het zorgcollege. Daar heb ik ondertussen contact mee gehad en daar kan ik een regeling mee treffen. Dat geld ook voor mijn partner, jullie mogen weten dat dat een heel pak van mijn hart is. Geen deurwaarders aan de deur en de rust dat er geen beslag gelegd wordt.

Nu het volgende:

Wij werken allebei (zijn in de schulden geraakt door dommigheid, teveel feesten, niet werken etc. We waren toen jong (19 en 21) en) hebben een leuk inkomen, en kunnen zelfs met onze afbetalingen leuk rondkomen. Dat wilt zeggen dat we niet over iedere 20-, tien keer moeten nadenken. Gelukkig weten we nu wel hoe we met os geld moeten omgaan, en betalen we alle rekeningen en afbetalingen stipt op tijd.

Nu was ik aan het denken om bij onze bank een lening te nemen van ¤15000-, en daarmee al onze schulden in een klap af te betalen. We moeten dan 648-, betalen in de maand aan deze lening en uiteindelijk betalen we ¤17580-, terug aan de bank. Echter lopen de rentes van de betalingsregelingen ook op en zou het ongeveer op hetzelfde neerkomen.

Doel van deze lening is dat we iedere maand aan 1 rekeningnummer een vast bedrag moeten overmaken en niet aan 150 verschillende met daarbij behorende kenmerken. Ook denk ik dat we dan een beter overzicht hebben over wat we nu al betaald hebben (hou nu een schriftje bij, dan loggen we in op internetbankieren). En we zijn er in 24 maanden helemaal vanaf. Onze roodstand is dan geblokkeerd en we kunnen met een echt frisse start beginnen.

Het is in principe het ene gat dichten met het andere, maar lijkt het jullie een goed idee ?

We kunnen trouwens een lening krijgen omdat we niet bij BKR geregistreerd staan omdat we altijd op tijd betalingsregelingen hebben getroffen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 juni 2011 @ 11:53:

[...]

Met als trieste dieptepunt bedrijven die ook geld lenen aan mensen die al een BKR notering te pakken hebben. Ja en die mensen vaak nog dieper in de shit werken!!!
quote:okkie1978 schreef op 07 juni 2011 @ 11:59:

[...]

Ja en die mensen vaak nog dieper in de shit werken!!!denk je ook dat wij ons zo dieper in de shit zouden werken ? Want wil er echt vanaf, we hebben samen een kindje en hij komt niets tekort. Maar ik wil dadelijk kunnen sparen voor zijn toekomst, zodat hij kan studeren en niet zoals ik, alles zelf moet betalen en zo in schulden komen. En natuurlijk ook door onze eigen dommigheid !
TO, jullie zijn goed bezig! Okkie en ik hadden het over mensen die al achterstanden hebben en die daar bovenop nog weer leningen aangaan bij malafide geldverstrekkers.

Jullie zijn prima aan het afbouwen.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 07 juni 2011 @ 12:03:

[...]

denk je ook dat wij ons zo dieper in de shit zouden werken ? Want wil er echt vanaf, we hebben samen een kindje en hij komt niets tekort. Maar ik wil dadelijk kunnen sparen voor zijn toekomst, zodat hij kan studeren en niet zoals ik, alles zelf moet betalen en zo in schulden komen. En natuurlijk ook door onze eigen dommigheid !

jij werkt jezelf niet dieper in de shit omdat je nu al laat zien er hard aan te werken om van je schulden af te komen. Jullie willen een bedrag lenen om zo in een keer alle schuldeisers af te betalen. Daar krijg je rust en overzicht door, dus in mijn ogen is dat alleen maar goed. Zelfs als je rente uiteindelijk hoger uitvalt dan al die losse regelingen, dan nog zou ik ervoor gaan, omdat overzicht ook wat waard is.

Mensen die bij zo'n 'speciale' geldverstrekker lenen omdat ze door hun BKR-registratie geen lening meer kunnen krijgen, doen dat vaak alleen maar om het ene gat met het andere te vullen. En ipv dat ze dan 15.000 lenen om zoals jullie echt schulden te betalen, lenen ze doodleuk 20.000 want dan kunnen ze ook nog een auto kopen. Bovendien is de rente die je bij zo'n geldvertrekker betaald veel hoger. (misschien wat gechargeerd, maar vaak is dit toch de realiteit)

Praat er nou eens over met je bank, dan hoor je snel genoeg of je wel of niet aan aanmerking komt voor het idee dat je in gedachten hebt.
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 juni 2011 @ 12:06:

Jullie zijn prima aan het afbouwen.Mee eens!!
Ik heb ook ooit een DK genomen voor de aanschaf van een autootje. Was geen levensgroot DK, maar het geld voor een 2e handsje had ik zo niet liggen en ik had de auto nodig voor het woon/werkverkeer.

Ik heb ook alleen die lening hiervoor gebruikt, geen geld van afgehaald voor andere dingen en zsm afgelost. Dus wel nagedacht over de uitgave van ¤ 20,00 om zo zsm af te kunnen lossen. Looptijd van mijn DK was geloof ik een jaar of 5, maar ik had hem binnen 2 jaar weggewerkt en weer laten sluiten.

Dus als je zegt dat jullie nu nog wel ruim kunnen leven, trek die broekriem dan wat strakker en los zsm af. Geeft je zoveel meer nachtrust.
Nope
quote:warmwaterbadeendje schreef op 07 juni 2011 @ 12:03:

[...]

denk je ook dat wij ons zo dieper in de shit zouden werken ? Want wil er echt vanaf, we hebben samen een kindje en hij komt niets tekort. Maar ik wil dadelijk kunnen sparen voor zijn toekomst, zodat hij kan studeren en niet zoals ik, alles zelf moet betalen en zo in schulden komen. En natuurlijk ook door onze eigen dommigheid !

Ik vind dat jullie echt heel goed bezig zijn, het klinkt ook of jullie het nooit meer zo ver zullen laten komen. Helaas leer je dat soort dingen vaak 'the hard way'.

Sparen voor je kind is natuurlijk hardstikke mooi, ben ook blij dat mijn ouders dat voor mij hebben gedaan, maar realiseer je wel dat je daarmee dus absoluut niet voorkomt dat kinderen zich later in de schulden werken.

Juist wél zelf dingen moeten betalen brengt meer besef dan alles van pappie en mammie krijgen (hier spreekt een ervaringsdeskundige). Pas toen ik zelf verantwoordelijkheid ging dragen ging ik verantwoordelijk met geld om en leerde ik de waarde ervan kennen.

Wil je je kind financieel goed opvoeden, dan moet je goed nadenken over je zakgeld-beleid bijvoorbeeld. Laat kinderen daar maar lekker mee stunten, dan gaat het gelukkig nog om kleine bedragen. Op is op. Snoep ervan gekocht, dan helaas geen beyblade, ofzo.
TO, heb jezelf al een BKR uitdraai aangevraagd? Je weet dan zeker dat er geen achterstandsmeldingen zijn. Een aantal van de zaken die jij noemt kunnen wel degelijk een achterstandsmelding opleveren, ondanks dat je een betalingsregeling hebt. Of heb je zwart-wit op paier van die bedrijven dat ze geen melding maken bij het BKR?

Voor EUR 4,50 kun je via je bank zo'n uitdraai aanvragen.

Jullie zijn goed bezig. Petje af! Ik hoop voor jullie dat het lukt een dergelijke lening aan te gaan.
quote:marthesyl schreef op 07 juni 2011 @ 12:12:

[...]

Wil je je kind financieel goed opvoeden, dan moet je goed nadenken over je zakgeld-beleid bijvoorbeeld. Laat kinderen daar maar lekker mee stunten, dan gaat het gelukkig nog om kleine bedragen. Op is op. Snoep ervan gekocht, dan helaas geen beyblade, ofzo.

eens. Mijn zoon heeft sindskort ook ontdekt dat hij bij de snackbar kauwgomballen kan halen en ondertussen heeft hij daar de hele inhoud van zijn spaarpot achtergelaten. Toen heb ik hem maar verteld dat je bij de supermarkt daarnaast voor 50 cent een heel pakje kauwgom kan kopen ipv 1 kauwgombal.

Nu wil hij trouwens gaan sparen voor Lego en daarvoor wil hij komkommers kweken en aan de deur verkopen. Slimme jongen.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 07 juni 2011 @ 11:02:

Hello ladies,

afgelopen nacht ben ik weer eens in mijn financiën gedoken. Het totaal aan schulden is gelukkig als geslonken van ¤22000 naar ¤15000. Ik tel dan alles mee, inclusief roodstand van zowel partner als ik. Heb afgelopen nacht ook al een topic geopend over het zorgcollege. Daar heb ik ondertussen contact mee gehad en daar kan ik een regeling mee treffen. Dat geld ook voor mijn partner, jullie mogen weten dat dat een heel pak van mijn hart is. Geen deurwaarders aan de deur en de rust dat er geen beslag gelegd wordt.Nu het volgende:

Wij werken allebei (zijn in de schulden geraakt door dommigheid, teveel feesten, niet werken etc. We waren toen jong (19 en 21) en) hebben een leuk inkomen, en kunnen zelfs met onze afbetalingen leuk rondkomen. Dat wilt zeggen dat we niet over iedere 20-, tien keer moeten nadenken. Gelukkig weten we nu wel hoe we met os geld moeten omgaan, en betalen we alle rekeningen en afbetalingen stipt op tijd.

Nu was ik aan het denken om bij onze bank een lening te nemen van ¤15000-, en daarmee al onze schulden in een klap af te betalen. We moeten dan 648-, betalen in de maand aan deze lening en uiteindelijk betalen we ¤17580-, terug aan de bank. Echter lopen de rentes van de betalingsregelingen ook op en zou het ongeveer op hetzelfde neerkomen.

Doel van deze lening is dat we iedere maand aan 1 rekeningnummer een vast bedrag moeten overmaken en niet aan 150 verschillende met daarbij behorende kenmerken. Ook denk ik dat we dan een beter overzicht hebben over wat we nu al betaald hebben (hou nu een schriftje bij, dan loggen we in op internetbankieren). En we zijn er in 24 maanden helemaal vanaf. Onze roodstand is dan geblokkeerd en we kunnen met een echt frisse start beginnen.

Het is in principe het ene gat dichten met het andere, maar lijkt het jullie een goed idee ?

We kunnen trouwens een lening krijgen omdat we niet bij BKR geregistreerd staan omdat we altijd op tijd betalingsregelingen hebben getroffen.

Heb je al eens deurwaarders aan de deur gehad? Want je schrijft dat je regelingen getroffen hebt en dat doe je toch juist bij achterstanden? Dénk je dat je niet met achterstanden bij het BKR staat of wéét je dat omdat je je info bij het BKR schriftelijk hebt opgevraagd via je bank?

Verder lijkt het met een prima plan, jullie zijn echt goed bezig! Maar zoals gezegd moet je echt even naar de bank om te informeren of het allemaal wel kan. Of heb je dat al gedaan? Of heb je ergens een berekening gemaakt obv jullie inkomen en leenbedrag etc?

Kortom, het is me niet helemaal duidelijk hoe ver je bent, of je al weet of dit plan inderdaad gerealiseerd kan worden. Als dat zo is, niet wachten, maar zeker doen!
Tip: ga naar een schuldhulpverlener bij een Kredietbank in je woonplaats/omgeving.

De Kredietbank verstrekt dan die lening, zodat je alle schulden kunt voldoen. Je betaalt dan alleen de Kredietbank terug.

Lijkt me veiliger dan een PL of D bij een 'gewone' bank.

Je kunt ook evt. je inkomen laten beheren door de Kredietbank.

Succes!
even nieuwsgierig over achterstanden en het BKR. Ik kreeg van de week een brief van het waterschap dat ik vorig jaar een betaling gemist had. Dit is per ongeluk gebeurd en het is me toen niet opgevallen en ik heb er toen ook nooit een brief over gehad (is ook geen groot bedrag, 40 euro ongeveer).

Meteen alsnog betaald natuurlijk, maar worden dat soort achterstanden nou ook in Tiel geregistreerd en heeft zoiets nou gevolgen voor als ik een lening wil? Volgend jara loopt bijvoorbeeld onze renteperiode van de hypotheek af en dan moeten we hem vernieuwen. Stel nou dat we bij een andere bank een betere deal kunnen krijgen, kan het dan wel?
Maak eens een afspraak met je eigen bank, gewoon ter info!
Sarshine, nee dergelijke schulden worden niet geregistreerd. Sowieso zit er een minumum bedrag aan van, ik meen, EUR 125.
quote:Dahlia74 schreef op 07 juni 2011 @ 12:33:

Sarshine, nee dergelijke schulden worden niet geregistreerd. Sowieso zit er een minumum bedrag aan van, ik meen, EUR 125.ja? Nou gelukkig dan maar. Ik doe altijd erg mijn best om al mijn rekeningen op tijd te betalen, maar soms glipt er wel eens iets doorheen of het belandt onderaan de stapel. Je weet wel.
quote:Starshine schreef op 07 juni 2011 @ 12:31:

even nieuwsgierig over achterstanden en het BKR. Ik kreeg van de week een brief van het waterschap dat ik vorig jaar een betaling gemist had. Dit is per ongeluk gebeurd en het is me toen niet opgevallen en ik heb er toen ook nooit een brief over gehad (is ook geen groot bedrag, 40 euro ongeveer).

Meteen alsnog betaald natuurlijk, maar worden dat soort achterstanden nou ook in Tiel geregistreerd en heeft zoiets nou gevolgen voor als ik een lening wil? Volgend jara loopt bijvoorbeeld onze renteperiode van de hypotheek af en dan moeten we hem vernieuwen. Stel nou dat we bij een andere bank een betere deal kunnen krijgen, kan het dan wel?

Volgens mij niet bij gemeentelijke lasten en het waterschap. wel bij energiebedrijven dacht ik. Maar gelukkig geen persoonlijke ervaring.

Maar bij TO ben ik bang dat ze wel een negatieve BKR registratie heeft. Zorgverzekeraars melden hun achterstanden dacht ik snel daaraan. Buiten de BKR: je inkomen per maand moet genoeg zijn voor de bank om jou een PL of DK aan te willen bieden. En het liefst een vast contract, bij tijdelijke contracten of uitzendwerk lukt het vaak ook niet. Dus reken jezelf niet rijk. Ga eerst praten, je BKR status opvragen en zie dan wat er mogelijk is.
quote:Loeki1982 schreef op 07 juni 2011 @ 12:29:

Tip: ga naar een schuldhulpverlener bij een Kredietbank in je woonplaats/omgeving.

De Kredietbank verstrekt dan die lening, zodat je alle schulden kunt voldoen. Je betaalt dan alleen de Kredietbank terug.

Lijkt me veiliger dan een PL of D bij een 'gewone' bank.

Je kunt ook evt. je inkomen laten beheren door de Kredietbank.

Succes!

De Kredietbank helpt over de meet genomen alleen mensen met problematische schulden en een lager inkomen. Ik vermoed dat TO niet voor hulp van de Kredietbank in aanmerking komt.

Ze kan informeren maar de kans is groot, gezien het feit dat TO schrijft dat ze prima kunnen rondkomen (zelfs met een aflossing van 700 euro per maand) dat ze wordt afgewezen.
Dat overkomt iedereen weleens, dan zou 99% van de Nederlanders een achterstandsmelding bij BKR hebben. En verlies het BKR dus zijn functie.

Loeki, bij de gemeentelijke kredietbank kan TO (nog) niet terecht. Dit kan pas bij problematische schulden (wat hier niet aan de hand is) en als er geen lening bij een commerciële instelling kan worden afgesloten. Er zijn ook nog wat andere voorwaarden.
quote:_jessie_ schreef op 07 juni 2011 @ 12:39:

[...]

Volgens mij niet bij gemeentelijke lasten en het waterschap. wel bij energiebedrijven dacht ik. Maar gelukkig geen persoonlijke ervaring.

Maar bij TO ben ik bang dat ze wel een negatieve BKR registratie heeft. Zorgverzekeraars melden hun achterstanden dacht ik snel daaraan.

hm, vorig jaar hadden we een hele slechte postbezorger die niet echt goed zijn werk deed, daardoor heb ik ook een rekening van de unive gemist. Toen kreeg ik dus later inderdaad een brief dat ik vorige maand niet betaald had. Uiteraard ook meteen betaald en het op automatische incasso laten zetten, maar ik zou het wel heel erg vinden als ik door een verkeerd bezorgde brief straks met een negatieve registratie zit.

Of gaat dat pas in werking als je maanden niet betaald? En hoe lang blijft zoiets dan staan?

(getver, ga me nou ineens wel zorgen maken)
Kijk gewoon eens op de website www.bkr.nl Hier vind je de lijst met bedrijven die je aanmelden bij BKR en ook hoe e.e.a. werkt.

TO, vraag echt even een uitdraai van je BKR op. Wehkamp is een voorbeeld van een bedijf dat achterstanden moet doormelden, ook bij een betalingsregeling.

Starshine, je hoeft je geen zorgen te maken. Bekijk de website eens.
Oh, en ken je het viva vrekkentopic al? Daar staan veel bezuinig tips in!
quote:Dahlia74 schreef op 07 juni 2011 @ 12:51:

Kijk gewoon eens op de website www.bkr.nl Hier vind je de lijst met bedrijven die je aanmelden bij BKR en ook hoe e.e.a. werkt.

TO, vraag echt even een uitdraai van je BKR op. Wehkamp is een voorbeeld van een bedijf dat achterstanden moet doormelden, ook bij een betalingsregeling.

Starshine, je hoeft je geen zorgen te maken. Bekijk de website eens.ik heb het gelezen. Bedankt!
ik ben van mezelf niet zeker of ik een BKR heb of niet. Mijn vriend heeft het niet omdat ik dat een tijd terug heb opgevraagd. De lening zou dan ook op zijn inkomen gebaseerd zijn aangezien hij een vast contract heeft. Ik heb op de site van de rabobank berekend hoeveel we kunnen lenen (op 1 inkomen). We gaan inderdaad een afspraak make bij de bank zelf, maar je kon het ook online aanvragen. Dat is misschien handiger in verband met werk. Maar ga inderdaad nog wel nakijken hoe het precies zit met rente, en boetevrij aflossen.

Ikzelf heb een 2 jarig contract dat in september 2013 afloopt. Of ik verlenging krijg is nog niet zeker aangezien er in de zorg flink bezuinigt wordt. Vandaar dat we ook een maximale looptijd van 24 maanden willen. Dan zijn we uit de schulden voordat ik eventueel in de WW zou moeten.

De kredietbank willen we eigenlijk niet omdat daar een budgetering aan vasthangt. En aangezien we met aflossingen en rekeningen nog ¤1000-, schoon in de hand kunnen overhouden hebben we dat liever niet. We zouden natuurlijk sneller kunnen afbetalen, maar liever nog wil ik ook wat kunnen sparen zodat we nooit meer in deze situatie terecht hoeven te komen. Wanneer alles zo gaat, zoals het nu gaat dan zouden we komend jaar zelfs aan een 2e kindje kunnen denken. Ik bedoel ¤1000-, overhouden voor alleen eten, drinken en benzine (en eventueel uitstapjes) is een prima bedrag voor een gezin met 2 kindjes toch ? Dat zou neerkomen op ¤250-, per week.

Toen ons kindje net geboren was (was geen gepland kindje), hadden we een loonbeslag. Dat betekende dat we toen nog maar 75-, in de week overhielden. En dat lukte ons ook prima, zette zelfs iedere week ¤5-, opzij voor de kerstmis. Zodat ook wij kadootjes voor onze familie zouden kunnen kopen. Alleen mijn stiefvader weet namelijk hoever we in de schulden zitten,en hij heeft beloofd tegen niemand wat te zeggen. Want wat schamen wij ons ! Door onze eigen domme schuld is het zover gekomen. We hadden beide een leuk inkomen en toch vonden we het belangrijker om te feesten, en leuk uit te zien en leuke dingen te kunnen doen. Stom, stommer, stomst. Maar we hebben er zeker weten van geleerd !
Het is trouwens ook nog zo dat als je echt kunt aantonen (wat het beleid hierin is verschilt ook per bedrijf) dat een negatieve BKR notering onterecht is ze deze kunnen laten verwijderen. Maar dan moet je wel echt een goede zaak hebben en geen slappe excusses zoals ik heb de rekening nooit gekregen of ik wist het niet etc.Het is niet gemakkelijk, maar wel mogelijk!
quote:warmwaterbadeendje schreef op 07 juni 2011 @ 13:12:

Ik bedoel ¤1000-, overhouden voor alleen eten, drinken en benzine (en eventueel uitstapjes) is een prima bedrag voor een gezin met 2 kindjes toch ? Dat zou neerkomen op ¤250-, per week.Misschien is dit wel een apart topic, maar is dit niet wat weinig? Uhm ik ben single en heb E 800 per maand en dat is zonder alle abonnementen en dergelijke dus eten, drinken, kleding en uitstapjes.... Of ben ik gewoon verwend?? Ik weet dat ik dure boodschappen doe, makkelijk de koken en stomen maaltijden pak etc. maar met 4 personen van E 250 rondkomen?? Nou ja misschien moet ik gewoon het vrekken topic eens lezen!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven