Geld & Recht alle pijlers

schulden

07-06-2011 11:02 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello ladies,

afgelopen nacht ben ik weer eens in mijn financiën gedoken. Het totaal aan schulden is gelukkig als geslonken van ¤22000 naar ¤15000. Ik tel dan alles mee, inclusief roodstand van zowel partner als ik. Heb afgelopen nacht ook al een topic geopend over het zorgcollege. Daar heb ik ondertussen contact mee gehad en daar kan ik een regeling mee treffen. Dat geld ook voor mijn partner, jullie mogen weten dat dat een heel pak van mijn hart is. Geen deurwaarders aan de deur en de rust dat er geen beslag gelegd wordt.

Nu het volgende:

Wij werken allebei (zijn in de schulden geraakt door dommigheid, teveel feesten, niet werken etc. We waren toen jong (19 en 21) en) hebben een leuk inkomen, en kunnen zelfs met onze afbetalingen leuk rondkomen. Dat wilt zeggen dat we niet over iedere 20-, tien keer moeten nadenken. Gelukkig weten we nu wel hoe we met os geld moeten omgaan, en betalen we alle rekeningen en afbetalingen stipt op tijd.

Nu was ik aan het denken om bij onze bank een lening te nemen van ¤15000-, en daarmee al onze schulden in een klap af te betalen. We moeten dan 648-, betalen in de maand aan deze lening en uiteindelijk betalen we ¤17580-, terug aan de bank. Echter lopen de rentes van de betalingsregelingen ook op en zou het ongeveer op hetzelfde neerkomen.

Doel van deze lening is dat we iedere maand aan 1 rekeningnummer een vast bedrag moeten overmaken en niet aan 150 verschillende met daarbij behorende kenmerken. Ook denk ik dat we dan een beter overzicht hebben over wat we nu al betaald hebben (hou nu een schriftje bij, dan loggen we in op internetbankieren). En we zijn er in 24 maanden helemaal vanaf. Onze roodstand is dan geblokkeerd en we kunnen met een echt frisse start beginnen.

Het is in principe het ene gat dichten met het andere, maar lijkt het jullie een goed idee ?

We kunnen trouwens een lening krijgen omdat we niet bij BKR geregistreerd staan omdat we altijd op tijd betalingsregelingen hebben getroffen.
Als je zoveel per maand overhoud zou ik toch versneld gaan aflossen. De rentes op de betalingsregelingen kunnen flink oplopen. Het is goedkoper om nu versneld af te lossen, dan dit geld op een spaarrekening te zetten. Moet je eens uitrekenen hoeveel het scheelt als je maandelijks EUR 500,00 aflost. Begin bij degene met de hoogste rente.

Echt EUR 1000,0 per maand is heel riant. Er zijn veel gezinnen die het met veel minder moeten doen.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 07 juni 2011 @ 13:12:

De kredietbank willen we eigenlijk niet omdat daar een budgetering aan vasthangt.

Nee hoor, dat hoeft niet. Het BKR verstrekt ook gewone leningen, maar hanteert wel een aantal eisen.

Je krijgt pas weekgeld als je schuldhulpverlening hebt of in een schuldsaneringstraject zit.

Ik denk echter dat jullie met jullie inkomen en niet-problematische schulden niet voor een lening van de Kredietbank in aanmerking komen.
quote:Dahlia74 schreef op 07 juni 2011 @ 13:21:

Als je zoveel per maand overhoud zou ik toch versneld gaan aflossen. De rentes op de betalingsregelingen kunnen flink oplopen. Het is goedkoper om nu versneld af te lossen, dan dit geld op een spaarrekening te zetten. Moet je eens uitrekenen hoeveel het scheelt als je maandelijks EUR 500,00 aflost. Begin bij degene met de hoogste rente.

Echt EUR 1000,0 per maand is heel riant. Er zijn veel gezinnen die het met veel minder moeten doen.Er zijn gezinnen die van dat bedrag alles incl vaste lasten moeten betalen.
quote:okkie1978 schreef op 07 juni 2011 @ 13:20:

[...]

Misschien is dit wel een apart topic, maar is dit niet wat weinig? Uhm ik ben single en heb E 800 per maand en dat is zonder alle abonnementen en dergelijke dus eten, drinken, kleding en uitstapjes.... Of ben ik gewoon verwend?? Ik weet dat ik dure boodschappen doe, makkelijk de koken en stomen maaltijden pak etc. maar met 4 personen van E 250 rondkomen?? Nou ja misschien moet ik gewoon het vrekken topic eens lezen!!!

dan koop je inderdaad te dure dingen. Als je in je eentje 800 euro per maand vrij te besteden hebt, is het waanzin als je daar te weinig aan hebt.

En TO heeft het over 1000 euro per maand = 250 euro per week.
quote:Starshine schreef op 07 juni 2011 @ 13:24:

[...]

dan koop je inderdaad te dure dingen. Als je in je eentje 800 euro per maand vrij te besteden hebt, is het waanzin als je daar te weinig aan hebt.

En TO heeft het over 1000 euro per maand = 250 euro per week.Oh, maar ik kom zeker niets tekort, begrijp me niet verkeerd! Ik kan doen en laten wat ik wil en als ik overhoud zet ik dat ook netjes op mijn spaarrekening! Maar ik denk dat het ook met de situatie te maken heeft, ik ben single, ga vaak uiteten, drankjes doen, naar theater etc. dat soort dingen doe je gewoon minder met een gezin en je kookt voor 4 ipv 1, ikdenk dat je ook heel anders boodschappen gaat doen... Het was gewoon een overpeinzing ik heb namelijk geen idee wat een "modaal" gezin te besteden heeft per maand....
@Okkie: Dat verschilt enorm per gezin denk ik omdat je variabelen in kosten hebt. De één heeft een hypotheek van 1500 euro, de ander een huurhuis van 400 euro.
Ik kwam hier trouwens op omdat ik vorige week voor het eerst alles eens op een rijtje heb gezet qua inkomsten en uitgaven. Ik heb het niet slecht en alles werd altijd wel betaald, ik had gewoon niet zo een goed beeld van alles, maar misschien kan ik wel wat meer gaan sparen en beter op dingen letten, want ik ben wel erg makkelijk altijd... En de grap is ik werk in de financiele sector, maar totaal geen beeld van mijn eigen finaciele positie...Zoiets als bij de loodgieter lekt het...

Maar terug naar het topic: TO ik zou wel je BKR zsm opvragen, want ondanks dat je de lening op zijn inkomen kan dragen, is jouw BKR net zo goed van belang voor de bank omdat je mede schuldenaar wordt. Er wordt dus wel degelijk naar jullie beider betalingsmoraal gekeken.
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 juni 2011 @ 13:42:

@Okkie: Dat verschilt enorm per gezin denk ik omdat je variabelen in kosten hebt. De één heeft een hypotheek van 1500 euro, de ander een huurhuis van 400 euro.Ja misschien heb je wel gelijk, ik heb bijvoorbeeld geen auto, geen echt dure hobbies, lage hypotheek tov salaris... Ik ga gewoon graag leuke dingen doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven