Geld & Recht alle pijlers

Schuldhulp

03-11-2013 16:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Zoals sommige van jullie weten heb ik een aanvraag gedaan tot de schuldhulpverlening.

Dit omdat ik na het een hele tijd zelf geprobeerd heb er niet meer uitkom.

Ik heb een prettig gesprek gehad met een heel aardige vrouw.

Zij twijfelde alleen heel erg om mij officieel aan te melden voor het traject en dat heeft mij nog al onzeker gemaakt.

Zij was namelijk bang dat ik geweigerd zou worden om mijn hoge huur , en om een schuld die ik dit jaar noodgedwongen ben aangegaan voor een nieuwe wasmachine bij de Wehkamp.

Ik zei haar dat als mijn schuldeisers zouden weigeren( welke dan ook) ik toch een ander soort traject in kon gaan wat zeg maar via de rechter o.i.d. loopt... dit kon niet volgens haar.

Ik heb morgen een soort cursus die ik verplicht moet volgen, en wat ik graag doe hoor eerlijk waar want het is mijn eigen schuld en wie weet wat ik kan leren, ze helpen ook met je administratie ordenen..

Daarna worden mijn documenten ingescant en kan ik een oproep verwachten van een Financieel consulent(e)...maar nu de vraag wat kan ik dan verwachten en is het echt zo dat ze mij af kunnen wijzen op een te hoge huur?, ik ben bereidt te verhuizen maar heb daar absoluut geen geld voor.

En hoe zit het met het feit als je naar de tandarts moet en maar basisverzekerd bent? ( tot nu toe betaalde ik de rekening in termijnen was basisverzekerd door aanmelding CVZ)maar als ik in het traject kom heb ik 50 euro leefgeld...en mag ik geen nieuwe "schulden" maken... en hoe zit het als je een eindafrekening krijgt?

Ik zou graag reacties lezen van mensen met ervaring hier in.

Alvast heel erg bedankt
Hee Snowwhite!

Wat fijn dat je naar het gesprek bent gegaan en ook dat je zo'n fijne vrouw had!

De vragen die je stelt, mag je nog wel een keer aan de schuldhulp stellen. Het is heel erg veel informatie wat je hebt gekregen. Na afloop heb je dan soms vragen, dat is helemaal niet raar. Bel op en stel deze vragen nog een keer.

Voor mij is het nieuw, dat Wehkamp verhaal. Maar goed, elke gemeente heeft dan ook zijn eigen beleid.

Voor de huur die te hoog is: dat kan inderdaad. Want je moet het straks doen met een "vrij te laten bedrag' waarmee je alle vaste lasten moet kunnen betalen. Als de huur te hoog is, gaat dit ten koste van andere vaste lasten en het is de bedoeling dat je geen nieuwe achterstanden krijgt. Een hoge huur kan dit in gevaar brengen. Sta je ingeschreven bij een woningbouw voor een goedkopere woning (afgezien van verhuiskosten en inrichtingskosten)?

Fijn om te lezen dat je de stap hebt gezet! Super en je mag er trots op zijn!
Hey Doreia

Bedankt voor je reactie! Ja ik heb de stap gezet gelukkig.

Kwa de vragen moet ik dan idd wachten tot ingedeeld word bij een financieel consulent.

En misschien dat er morgen ook vragen beantwoord worden maar dat denk ik niet daar dit een workshop is.

Ik sta nu bijna 2 jaar ingeschreven bij de woonnet , was eerst langer maar omdat ik 2 jaar geleden hier kwam wonen verviel er wat aan inschrijvingsduur logischerwijs.( ik zat idd aan verhuis en inrichtingskosten te denken mocht ik een ander goedkoper huis kunnen krijgen, stelde me vraag ook tijdens het scan gesprek maar daar had zij geen antwoord op alleen dat mijn huur dus idd wel eens te hoog kon zijn
quote:Doreia schreef op 03 november 2013 @ 18:48:

Hee Snowwhite!

Wat fijn dat je naar het gesprek bent gegaan en ook dat je zo'n fijne vrouw had!

De vragen die je stelt, mag je nog wel een keer aan de schuldhulp stellen. Het is heel erg veel informatie wat je hebt gekregen. Na afloop heb je dan soms vragen, dat is helemaal niet raar. Bel op en stel deze vragen nog een keer.

Voor mij is het nieuw, dat Wehkamp verhaal. Maar goed, elke gemeente heeft dan ook zijn eigen beleid.

Voor de huur die te hoog is: dat kan inderdaad. Want je moet het straks doen met een "vrij te laten bedrag' waarmee je alle vaste lasten moet kunnen betalen. Als de huur te hoog is, gaat dit ten koste van andere vaste lasten en het is de bedoeling dat je geen nieuwe achterstanden krijgt. Een hoge huur kan dit in gevaar brengen. Sta je ingeschreven bij een woningbouw voor een goedkopere woning (afgezien van verhuiskosten en inrichtingskosten)?

Fijn om te lezen dat je de stap hebt gezet! Super en je mag er trots op zijn!

Dankjewel
Hey TO, zorg dat je voor schuldhulp alle papieren zoveel mogelijk bij elkaar houdt, alle loonstroken, vaste lasten overzichten en bewijzen daarvan. Op die manier kan het het snelste gaan.

Wehkamp, Nooit meer doen. Ik heb ook jaren teveel rente betaald, tot ik het helemaal beu was. De hoge rentes zijn zo zonde van het geld. Betaal je 20 euro per maand af, dan zakt je schuld maar met 10 euro, ongeveer. Als het je nu al lukt om af te lossen, dan beginnen met Wehkamp.

Wat raar dat je verplicht word van een cursus. Wij hebben ooit een aanvraag gedaan voor schuldhulp en dat werd ons ook voorgesteld om dat te doen, vrijwillig. Leek me zo suf, dat ze zeggen van koop B-merken enzo, die dingen die je allemaal wel weet.

Schuldhulp duurde bij ons veel te lang voor dat dat van de grond kwam, na een jaar waren we nog niet in een traject. Dus zijn we er mee gestopt, en zelf flink gaan aanpakken. En dat is gelukt! Wij zijn nu 1 jaar schuldenvrij, hadden 30.000!

Het gaat jou ook lukken, succes!
Wordt hier nou door forumsters gevallen over een Wehkampschuld ??? Wat een onzin. De WSNP mag je zelfs in met schulden bij de Pabo. En dan bedoel ik niet de lerarenopleiding.

Als je het minnelijke trajct om wat voor reden dan ook niet in kunt, dan moeten ze je doorverwijzen naar de WSNP. En of je daarin wordt toegelaten is aan de rechter, en niet aan een kantoormiep.

Ik kan me wel voorstellen dat de Wehkamp niet/nooit accoord gaat met het minnelijke traject. Dan is dát de reden dat het minnelijke traject niet doorgaat. Niet het feit dat TO érgens een wasmachine koopt.

TO, niet bang zijn, er is nog nooit iemand opgegeten door een rechter.

En daarna ben je er klaar mee, een schone lei. Het is zwaar, maar de moeite waard.

Succes !!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Je weet toch Snoesje...van het vivaforum mag je alleen in de schuldsanering als je geen schulden hebt, eigenlijk.
Hoe was de cursus TO?
quote:Starshine schreef op dinsdag 05 november 2013 14:24 Je weet toch Snoesje...van het vivaforum mag je alleen in de schuldsanering als je geen schulden hebt, eigenlijk.

:Imao:

En ze hebben allemaal een buffer van 5 maandsalarissen.
quote:Snoesje666 schreef op 04 november 2013 @ 21:48:

Wordt hier nou door forumsters gevallen over een Wehkampschuld ??? Wat een onzin. De WSNP mag je zelfs in met schulden bij de Pabo. En dan bedoel ik niet de lerarenopleiding.

Als je het minnelijke trajct om wat voor reden dan ook niet in kunt, dan moeten ze je doorverwijzen naar de WSNP. En of je daarin wordt toegelaten is aan de rechter, en niet aan een kantoormiep.

Ik kan me wel voorstellen dat de Wehkamp niet/nooit accoord gaat met het minnelijke traject. Dan is dát de reden dat het minnelijke traject niet doorgaat. Niet het feit dat TO érgens een wasmachine koopt.

TO, niet bang zijn, er is nog nooit iemand opgegeten door een rechter.

En daarna ben je er klaar mee, een schone lei. Het is zwaar, maar de moeite waard.

Succes !!

Mijn moeder zit al verder in het proces voor schuldhulpverlening. Wehkamp schuld is er ook en zij zijn al lang akkoord gegaan. Op dit moment ligt er nog 1 bank dwars, de gemeente is nog in gesprek met hen.

Het gaat om veel schulden bij mijn moeder; postorderbedrijf, belastingdienst, banken, creditcards. Allemaal niet fraai, maar ze krijgt hulp nu. Ik hoop dat jij die ook snel krijgt, TO.
quote:gelukkigleven schreef op 05 november 2013 @ 15:41:

[...]

En ze hebben allemaal een buffer van 5 maandsalarissen.Uiteraard, maar al die inkomens en spaarrekening bedragen neem ik al jaren met een grote korrel zout. Heel goed to dat je hulp hebt gezocht. Ik zou ook eens gaan kijken of je misschien voor de voedselbank in aanmerking komt.
quote:sole-mare schreef op 05 november 2013 @ 15:51:

[...]

Uiteraard, maar al die inkomens en spaarrekening bedragen neem ik al jaren met een grote korrel zout. Heel goed to dat je hulp hebt gezocht. Ik zou ook eens gaan kijken of je misschien voor de voedselbank in aanmerking komt.Waarschijnlijk zal de gemeente haar daarvoor dan moeten aanmelden of een welzijnskantoor of iets dergelijks.
quote:Starshine schreef op 05 november 2013 @ 14:24:

Je weet toch Snoesje...van het vivaforum mag je alleen in de schuldsanering als je geen schulden hebt, eigenlijk.Hoho, nou niet iedereen hier over een kam scheren, want dat is niet zo.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Yavanna schreef op 05 november 2013 @ 15:54:

[...]

Waarschijnlijk zal de gemeente haar daarvoor dan moeten aanmelden of een welzijnskantoor of iets dergelijks.Geen idee hoe dat precies werkt maar dat kan haar consulente haar vast wel vertellen. Alle beetjes helpen.
Klopt Fame, maar ik word er onderhand erg flauw van dat sommige forummers vooraan staan om iemands (wellicht domme) keuzes te veroordelen.

Het eerste persoon dat nooit dom doet en fouten maakt moet ik nog tegenkomen.

Feit is: als je schulden je boven het hoofd groeien kun je in aanmerking komen voor schuldsanering. En dan maakt het de rechter niet uit of die schuld bij de wehkamp of ergens anders is.
quote:sole-mare schreef op 05 november 2013 @ 16:01:

[...]

Geen idee hoe dat precies werkt maar dat kan haar consulente haar vast wel vertellen. Alle beetjes helpen.Dat is zeker zo!
quote:gelukkigleven schreef op 05 november 2013 @ 15:41:

[...]

En ze hebben allemaal een buffer van 5 maandsalarissen.Slechts 5? Wat een paupers
En die buffer mag je ook onder geen beding aanspreken
quote:rastan schreef op 03 november 2013 @ 16:37:

[...]

Ehm...

Hebben ze je bij de Wehkamp gedwongen om een lening af te sluiten voor een wasmachine? Hebben ze een pistool tegen je hoofd gezet? Of wat? Anders snap ik echt dat noodgedwongene niet hoor van die schuld bij Wehmamp. De rente bij dat soort bedrijven is fenomenaal hoog.Inderdaad.. en wat is er mis met een wasmachine bij de kringloop of Marktplaats?
quote:lichtpuntjes schreef op 05 november 2013 @ 22:30:

[...]

Inderdaad.. en wat is er mis met een wasmachine bij de kringloop of Marktplaats?Niets, maar goed to is nu eenmaal die schuld plus overdreven hoge rente bij wehkamp aangegaan dus daar kan ze nu niets meer aan veranderen.
Snowwhite begrijp ik het goed dat je een tijd terug hebt samengewoond, maar nu niet meer? Je geeft verder aan dat je huur wat aan de hoge kant is om in aanmerking te komen voor huurtoeslag.

Is er voor jou een mogelijkheid om een huisgenoot bij jou in te laten trekken? Scheelt jou weer in de kosten en kun je blijven wonen waar je nu woont.

Of wellicht op zoek gaan naar een goedkopere huurwoning. Dan zou je alleen kunnen blijven wonen. Weet niet of dat mogelijk is.

Goed in ieder geval dat je hulp bent gaan zoeken!
Volgens mij bepaalt die consulente niet of een aanvraag goedgekeurd wordt, dus ze mag ook niet beslissen dat ze geen aanvraag indient.

Ik kan mij wel voorstellen dat mensen in de schuldhulpverlening moeten afzien van bepaalde dure gewoontes.(bijvoorbeeld paardrijden, al het je het paard al 10 jaar).

Of dat ook geldt voor een hoge huur weet ik niet.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:Starshine schreef op 05 november 2013 @ 19:38:

En die buffer mag je ook onder geen beding aanspreken

Precies!

Dan ga je maar een weekje korter op wintersport!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:haarklover schreef op 06 november 2013 @ 11:43:

Volgens mij bepaalt die consulente niet of een aanvraag goedgekeurd wordt, dus ze mag ook niet beslissen dat ze geen aanvraag indient.

Ik kan mij wel voorstellen dat mensen in de schuldhulpverlening moeten afzien van bepaalde dure gewoontes.(bijvoorbeeld paardrijden, al het je het paard al 10 jaar).

Of dat ook geldt voor een hoge huur weet ik niet.

het verschil is dat een abonnement bij de manege zo opgezegd is, maar een nieuwe goedkopere huurwoning vind je meestal niet 1-2-3. Plus ben je vaak gebonden aan je omgeving. Je hebt misschien kinderen op school in de buurt, of je werkt nu op fietsafstand en de nieuwe huurwoning is misschien weer zo ver dat je veroordeelt bent tot ov of auto, wat weer vervoerskosten met zich meebrengt.

Volgens mij kun je dus niet zomaar gedwongen worden te verhuizen.

Met een koophuis net zo....tegenwoordig raak je een koophuis niet zo gemakkelijk kwijt en de kans op een restschuld is groot. Het is dan verstandiger en goedkoper om te blijven zitten waar je zit.
Hallo allemaal

Bedankt voor de berichten iedereen.

Ik ben die dag naar de workshop gegaan en daar werd mijn map gecontroleerd en deze leek op orde en mocht hem dus inleveren en zal dan ingescand worden.

Binnen 5 tot 8 weken krijg ik bericht en word dan uitgenodigd voor een gesprek met een finan. consulent.

Dan krijg ik te horen of ik deel mag nemen aan het minnelijke traject-> indien ja worden mijn schuldeisers aangeschreven allemaal en word het wachten op een reactie van hun kant. Bij weigering van 1 of meerdere schuldeisers word ik afgewezen voor het minnelijke traject en word het een aanvraag WSNP

Het kan dus ook gebeuren dat ik als ik de afspraak binnen 8 weken ( hopelijk) krijg de consulente mij al geen toestemming word gegeven voor het minnelijke traject omdat bijv mijn huur te hoog is en ik dus totaal niets over hou voor de aflossing aan de schuldeisers. Ze kijken natuurlijk naar het bedrag van je huur, gwl, tv, en eten en daarnaast moet er dus een bedrag overblijven voor de schuldeisers maar die is er niet/haast niet.

Is het ook een goed idee om bijv. de schuldeisers een brief te sturen met daarin het verhaal dat ik mij heb aangemeld voor de schuldhulp dit omdat ik nu gewoon niets meer kan betalen buiten mijn huur en gwl en tv abbo en eten om..

Of zullen die daar maling aan hebben?
Hoi Snowwhite. Ik zou in geen geval nu je schuldeisers op de hoogte stellen van de op handen zijnde schuldhulp. Zij zullen dit horen als; we krijgen een voorstel van 2% van de schuld als aflossing en naar de rest kunnen we fluiten. Laten we dus tot dat moment beslag leggen op inboedel, bank, uitkering en wat we verder nog binnen kunnen slepen. Dus juist even niets vertellen, hoe krom dit ook klinkt.

Denk verder niet dat dit op korte termijn is opgelost alsjeblieft. De wachtlijsten zijn groot. De gemeente hoort zich aan het 120 dagen model te houden (binnen 120 dagen het hele traject doorlopen van aanschrijven schuldeisers, tot een voorstel doen en toelaten of afwijzen schuldregeling). Dit wordt bij lange na niet gehaald door de meeste gemeenten. Ik merk dat het soms wel een jaar duurt en dan zit ik er ook nog bovenop...

Hou dus steeds een vinger aan de pols, ook in deze komende weken. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven